Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:48

Interessant topic.

Ik vroeg mij af of er hier ook ervaringen zijn met de hooistomer van hooistomer.nl

Kortom

Hooistomer.nl vs haygain.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:44

Ja hoe gaat het nu met de paardjes en met het stomen? Ik heb als test zelf een kliko omgebouwd en dat stoomt lekker. Maar paard blijft overmatig snot produceren. Nu ook voordroog als test, maar die vind ik redelijk stoffig, dus ook maar stomen, maarja idee was o.a. om energie te besparen met voordroog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 12:11

Ik was even benieuwd of iemand van jullie het stroomverbruik ook weet? Dus de kosten van het stomen? Ik zet hem per keer 1,5 uur aan...

Edit:
Dit zegt Haygain zelf:
"De bedrijfskosten zijn minimaal en u gebruikt substantieel minder water dan bij het weken van hooi. De HG2000 verbruikt 2,75 kW en de HG600 verbruikt 2,3 kW aan elektriciteit per uur."

Eens even rekenen....

Samantha89

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:33

Nou dat kan ik je vertellen :') ik heb op jaarbasis 2450 kWh verbruikt. Voordat ik de haygain had zat ik op jaar basis rond de 500 kWh. En ik had de haygain twee keer per dag 1 uur aan. Ik betaalde per maand altijd 15 euro en kreeg behoorlijk wat terug, en door de energietoeslag kreeg ik vorig jaar zelfs 250 euro terug op mijn jaarnota. Dit jaar moest ik 90 euro bij betalen en zou ik naar 50 euro in de maand moeten gaan, omdat ik een variabel contract heb op stal, en de prijzen omhoog gingen(betaalde vorig jaar nog 20 cent, begin dit jaar 28 cent en vanaf november ga ik 52 cent betalen per kWh). Ik heb de haygain dus weg gedaan omdat ik het echt veel te veel stroom verbruik vond en vindt. Mijn ouders verbruiken die hoeveelheid samen in huis op jaarbasis. Dus ik schrok er echt heel erg van.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:46

Ik kom op een bedrag van 1,37€ per dag met een kwh prijs van €0,588. Dat is +- 500€ op jaarbasis. Ik vind dat best meevallen en als ik zie wat ik er mee aan dierenartskosten bespaar is mij dat dubbel en dwars waard.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:10

lianne125 schreef:
Ik kom op een bedrag van 1,37€ per dag met een kwh prijs van €0,588. Dat is +- 500€ op jaarbasis. Ik vind dat best meevallen en als ik zie wat ik er mee aan dierenartskosten bespaar is mij dat dubbel en dwars waard.

Hoeveel uur per dag staat ie bij jou aan?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:41

Nou ik zou met 52 cent op 950 euro op jaar basis komen. Dat vind ik toch echt te veel. Dus dan maar weer nat maken/ weken. Vervelend voor mijn rug helaas. En ik moest echt twee keer per dag stomen, met de haygain 600, en heel af en toe in de winter een derde keer omdat ze toen meer aten. Dan gok ik dat lianne 1 keer per dag 1 uur de haygain aan zet.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:13

Mijn man weet waarschijnlijk nog precies wat de haygain verbruikte, maar dat is niet meer heel interessant voor ons. Wij stoomden eerst thuis, maar na klachten van de buren (vanwege de lucht) op stal. En daar moeten we dus 15 euro per maand voor betalen. Het is niet anders, dus dat nemen we maar voor lief.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 16:41

lianne125 schreef:

Ik kom voor anderhalf uur stomen per dag ook uit op zo'n 550 euro.
Om het mezelf makkelijk te maken had ik laatst eens verpakt hooi gekocht (geen voordroog, maar hooi van Jopack Tophay), maar dat is 2x zo duur als een regulier baaltje hooi.
Kortom: stomen is dan nog steeds het goedkoopste.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:54

sunny43 schreef:
lianne125 schreef:

Hoeveel uur per dag staat ie bij jou aan?

1 uur. Ik heb een HG600 dus daar kan genoeg in voor de hele dag.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:58

Ik heb de flexineb aangeschaft, puur ook omdat ik op een pensionstal sta en de haygain geen optie is/was. En zag mezelf helaas niet dagelijks met een baaltje gestoomd hooi in de auto stappen.. ik ben super tevreden over de resultaten van de flexineb, mijn paard vind het chill en ik gebruik hem dan nu al ruim 1,5 jaar dagelijks. Mijn paard krijgt wel nog hooi (graszaadhooi) en voordroog. Kuchen is op een enkele keer na (meestal na regenachtige dag) weg en hij proest ook een stuk minder.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:23

Samantha89 schreef:
Nou ik zou met 52 cent op 950 euro op jaar basis komen. Dat vind ik toch echt te veel. Dus dan maar weer nat maken/ weken. Vervelend voor mijn rug helaas. En ik moest echt twee keer per dag stomen, met de haygain 600, en heel af en toe in de winter een derde keer omdat ze toen meer aten. Dan gok ik dat lianne 1 keer per dag 1 uur de haygain aan zet.

Ik herken dit; wij hebben het opgelost door een hijsconstructie waar we de gevulde en geweekte hooinetten mee omhoog hesen, uit lieten lekken en dan in de kruiwagen laten zakken.
De eerste versie bestond uit een bouwsteiger en een handlier met katrol

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tweede versie had een elektrische takel en een zwenkarm

Afbeelding

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:35

Zo dat is handig! Bedankt voor de tip en de foto’s!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:44

Graag gedaan! De takel is van HBM:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-e ... GYEALw_wcB
De lichtste versie is in principe voldoende. Ik takelde er 25 kg baaltjes mee (zeiknat) en dat ging prima.

Edit: handlier van Van Cranenbroek, katrol bij de handlier van de Hornbach.
De katrol van de handlier hing naast het IBC vat; hooi uit het water takelen zodat het boven het vat kan uitlekken, daarna doortakelen zodat het boven de open ruimte tussen vat en steiger komt te hangen, want daar paste precies onze kruiwagen (tweewieler van Van Cranenbroek) tussen.
De elektrische takel had dus een zwenkarm, dus takelen en boven de bak uitlekken, dan zwenken tot boven de kruiwagen en laten zakken.
In de kruiwagen had ik een plastic krat (bierkratje-achtig). Als je daar het hooi op laat zakken, hoef je het ook niet zo uit de kruiwagen te worstelen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:11

[/quote]

Hoeveel uur per dag staat ie bij jou aan?[/quote]

1 uur. Ik heb een HG600 dus daar kan genoeg in voor de hele dag.[/quote]

Dat is dan voor 1 paard? 9 - 14 kg ... ze hebben bij de nieuwe haygain 600 de boilercapaciteit ook wat terug gebracht - waardoor 2,3 kWH ipv 2,75 of 2,9 kWH - die capaciteit zou voldoend moeten zijn. Stroomverbruik is ineens echt een issue nu... ;(

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:20

Citaat:
Dat is dan voor 1 paard? 9 - 14 kg ... ze hebben bij de nieuwe haygain 600 de boilercapaciteit ook wat terug gebracht - waardoor 2,3 kWH ipv 2,75 of 2,9 kWH - die capaciteit zou voldoend moeten zijn. Stroomverbruik is ineens echt een issue nu... ;(

Nee is voor 2 paarden. Gaat +- 12 kg per keer in. Deel in netten en deel losse plakken.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:50

En dan stoom je 1 keer? Voor 24/7 voor 2 paarden? Nou dat redde ik echt niet hoor, hij ging bij mij prop vol(ik had/heb wel grote plakken van grote balen en geen kleine plakjes van kleine pakjes) en twee keer per dag aan op timer. Als ik dan op stal aan kwam dan was de stomer klaar en kon ik het er gelijk uit halen en geven.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:37

Samantha89 schreef:
En dan stoom je 1 keer? Voor 24/7 voor 2 paarden? Nou dat redde ik echt niet hoor, hij ging bij mij prop vol(ik had/heb wel grote plakken van grote balen en geen kleine plakjes van kleine pakjes) en twee keer per dag aan op timer. Als ik dan op stal aan kwam dan was de stomer klaar en kon ik het er gelijk uit halen en geven.

Hoeveel kilo per paard gebruik je ongeveer dan? (ik heb drie pony's dat is samen toch al snel 25 - 28 kg hooi als er geen gras meer is)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:04

Ik reken nooit echt in kilo’s, ik voer op het oog. Worden ze te dik krijgen ze minder, worden ze te dun dan krijgen ze meer. Het zijn grote balen, de ene keer zijn de plakken dikker dan de andere keer. Zijn het “normale” plakken dan ongeveer 1 plak per paard in de ochtend en ook hetzelfde in de avond. Zulke plakken kreeg ik er maar net aan in. Dunne plakken zijn dan 1,5 plak per paard. En dat ging er ook maar net aan in. Dus tussen de 14 en de 20 kilo per 24/7 denk ik ongeveer. Mijn paard is echt groot 1,75 ongeveer en grof en dan nog een grote 1,58 tinker en ook grof.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:12

Samantha89 schreef:

Ja dus. Ik voer niet onbeperkt en ze krijgen hier 6 kg hooi per dag. Dus dat red ik met 1 x per 24u. En nee mijn paard krijgt echt niet te kort DS binnen. Dit is allemaal heel zorgvuldig berekend.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:33

Bedoel het niet verkeerd hoor, ik probeer alleen maar aan te geven dat als je meer voert je het dus niet redt met 1 keer stomen. Als je meerdere paarden hebt natuurlijk. Had ik alleen mijn ruin gehad had 1 keer stomen voor mij ook prima te doen geweest.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:54

Ja en als je bij 1x stomen uit gaat van 500 Euro per jaar aan kwh en bij 2x stomen van het dubbele... dan heb je de maat groter er in 2 jaar uit... qua energiekosten en hoef je dus maar 1x daags te stomen... die boiler is 2,75 kW ip van 2,3 kW - dus 14% meer energie per beurt. Maar wel een forse inverstering van bijna 3000 Euro...