Paard kreupel, niets te vinden door DA

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:46

Met uitverdoven is de kreupelheid echt gelocaliseerd in de ondervoet, onder de kogel.
Als het niet de collaterale bandjes zijn (die zou je moeten zien op de echo) en botafwijkingen zijn uitgesloten (middels foto) is het enige dat ik nog kan bedenken de aanhechting van de diepe buiger in het hoefgewricht. Daar kun je niet met de echo bij. Een MRI is dan de enige optie.

Als je twijfelt aan het kreupelheidsonderzoek bij deze kliniek kun je altijd nog voor een 2nd opinion gaan bij een andere kliniek.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:47

DearDarling schreef:
Mijn paard had een soortgelijk probleem. Uiteindelijk kwam het vanuit haar rug, waarschijnlijk had ze toch een keer vastgelegen oid. De DA heeft haar rug 2x behandeld (gekraakt om het maar even makkelijk te zeggen) en ze loopt weer als een zonnetje.

Dit. In stap weinig te zien en op rechte stukken ook niet. In de hoeken en op de volte werd het erg, vooral linksom. De fysio is er meerdere keren bij geweest en het lijkt nu weer opgelost te zijn.

kiki1976

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:18

Ik wil eventueel wel even mee kijken naar je filmpjes.
Afgaande op je verhaal, denk ik namelijk ook dat het hoger weg komt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:20

Tierania_ schreef:
En anders laat ik vrijdag ook bloedprikken op advies om een eventuele ontsteking te kunnen zien.

Ik vraag me af, of je een steriele ontsteking kunt waarnemen in het bloedbeeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:39

Ik wil je niet verontrusten maar dit lijkt heel veel op wat ons vorige paard had. Ook niks te zien op foto's. Met uitverdoven bleek het onderin bij het hoefgewricht te zitten. Er zat een steriele ontsteking. Die is ingespoten. Het leek toen wel te verbeteren. Maar na rust en weer voorzichtig opbouwen toch weer kreupel. Uiteindelijk MRI laten maken in Utrecht, en foute boel. Aanhechting van de diepe buiger bij het hoefgewricht bleek aan beide kanten fiks ingescheurd te zijn. Aan 1 kant bijna helemaal door. Die ontsteking kwam puur als reactie op de schade van de peesaanhechting. Ik zou niet laten dekken, tot je echt 100% zeker weet wat het is. Wij hebben ons paard na de diagnose vrij snel in laten slapen, omdat hij duidelijk heel veel pijn had.

Steriele ontsteking zie je trouwens niet in het bloed en ook niet op een foto. En van de binnenkant van de hoef kun je geen scan maken. Daar krijg je alleen via MRI een helder beeld van. Als het na inspuiten niet beter wordt is verder kijken de enige optie lijkt mij. Ik zou zelf nooit zomaar kiezen voor maar een periode weg zetten als er nog geen duidelijke diagnose is.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 13:09

SusanH schreef:
Ik wil je niet verontrusten maar dit lijkt heel veel op wat ons vorige paard had. Ook niks te zien op foto's. Met uitverdoven bleek het onderin bij het hoefgewricht te zitten. Er zat een steriele ontsteking. Die is ingespoten. Het leek toen wel te verbeteren. Maar na rust en weer voorzichtig opbouwen toch weer kreupel. Uiteindelijk MRI laten maken in Utrecht, en foute boel. Aanhechting van de diepe buiger bij het hoefgewricht bleek aan beide kanten fiks ingescheurd te zijn. Aan 1 kant bijna helemaal door. Die ontsteking kwam puur als reactie op de schade van de peesaanhechting. Ik zou niet laten dekken, tot je echt 100% zeker weet wat het is. Wij hebben ons paard na de diagnose vrij snel in laten slapen, omdat hij duidelijk heel veel pijn had.

Steriele ontsteking zie je trouwens niet in het bloed en ook niet op een foto. En van de binnenkant van de hoef kun je geen scan maken. Daar krijg je alleen via MRI een helder beeld van. Als het na inspuiten niet beter wordt is verder kijken de enige optie lijkt mij. Ik zou zelf nooit zomaar kiezen voor maar een periode weg zetten als er nog geen duidelijke diagnose is.

MRI zou ik graag willen doen. Maar het kost een smak geld. Heb al prijsopgave gedaan bij een andere kliniek waar ze het staand doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:29

Ben het helemaal eens met Susan H. Ja het kost een smak geld maar zonder diagnose kan het op slot ook nog eens je paard kosten.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:50

Wat ik niet helemaal snap is dat je een kreupel paard met onbekende oorzaak wilt laten dekken? En dan vind je de mri heel duur, maar laten dekken is wel oké?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 14:33

xSogno schreef:
Wat ik niet helemaal snap is dat je een kreupel paard met onbekende oorzaak wilt laten dekken? En dan vind je de mri heel duur, maar laten dekken is wel oké?

Dit was de planning al voordat ze kreupel liep.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:35

Dus? Ze is nu wel kreupel. Dan kan je de geld beter stoppen in medisch onderzoek en zolang je niet weet wat er aan de hand is weet je ook niet of het te belastend voor je merrie of misschien wel erfelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:36

Of je kunt bepaalde onderzoeken niet doen, of bepaalde medicijnen niet geven omdat ze drachtig is.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:40

Al een scintigrafisch onderzoek gedaan? Jaren geleden had een van onze paarden een vage kreupelheid. Da ook niks kunnen vinden totdat ze een scintidinges maakten en de beelden daarvan opstuurden naar een da in Amerika. Hij bleek een botscheur te hebben in het voorbeen net boven de 'voorknie'.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 19-02-19 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:07

Tierania_ schreef:
SusanH schreef:

MRI zou ik graag willen doen. Maar het kost een smak geld. Heb al prijsopgave gedaan bij een andere kliniek waar ze het staand doen.

Staand? Hoe doen ze dat dan? Puur uit nieuwsgierigheid. Paard moest bij ons onder narcose omdat alleen liggend het onderbeen in de scan kan.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:13

[/quote]

Staand? Hoe doen ze dat dan? Puur uit nieuwsgierigheid. Paard moest bij ons onder narcose omdat alleen liggend het onderbeen in de scan kan.[/quote]

Gebeurt tegenwoordig op meerdere plekken staand. o.a Utrecht , Luik, Someren

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:18

Zo'n 35 jaar geleden stond ik bij een boer die veel goede paarden had.Als er een kreupel was dan kreeg die rust op de wei. En niet vaker dan 1 keer per week kijken of hij al goed was. Zolang hij niet goed was bleef hij op de wei. Al die scans en onderzoeken had je toen niet,of in elk geval liet die boer dat niet doen. De natuur genas de meeste paarden vanzelf.Hij had die paarden vaak verleasd ,maar de leaser mocht er dan uiteraard niet op en kreeg zolang een ander paard om te rijden.Die leasers zaten wel vaak een te dringen op veeartsen en onderzoeken,maar boeren doen dat niet gauw. Achteraf hebben ze wel vaak gelijk met hun visie op het geval.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 15:21

Even voor de duidelijkheid.

Paard loopt nu 7 weken kreupel, denk niet dat iedereen gelijk grijpt naar een MRI? Je probeert eerst alle andere dingen, en dat is de laatste optie (omdat het prijzig is) anders doe je dat gelijk. We zijn nu ook aangekomen bij die laatste opties en dan moet ik beslissen of ik het wel of niet doe. Dit kan ik niet alleen, en moet ik ook overleggen met mijn wederhelft. Die schrok al van de rekening voor de onderzoeken.

Ik vind het zonde dat ze nu alle onderzoeken opnieuw willen doen, want dan denk ik.. heb je je werk vorige keer dan niet goed gedaan? Want het is een beetje zonde geld om 2x dat bedrag te moeten betalen en dat er dan nog niets uitkomt en je alsnog een MRI moet doen.

Over het dekken. Dit was een optie, omdat ze dan voor langere tijd op rust/in de wei ging. Heb dit ook met de DA overlegd en die zag hier geen problemen in. Sogno je hoeft echt niet gelijk zo aanvallend te reageren. Ze is nog niet drachtig, en hier denk ik echt nog wel over na.
En geld is echt geen probleem. Maar ik denk eerst 2x na voordat ik € 2000 uitgeef, en een eventuele behandeling moet dan nog beginnen.

@Nicky1963 Nee, heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord. Zal eens gaan kijken op google :)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 15:24

rsoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:39

Tierania_ schreef:
Vandaag op de helft en toch maar even gekeken hoe ze liep op de volte. Ze begon goed rechts en zelfs links gelijk goed. Dus had weer een beetje hoop. Eventjes gestapt en toen weer gekeken omdat ze de vorige keer opeens wel kreupel liep de 2e keer. En inderdaad weer gelijk kreupel.

Er hebben mensen mee gekeken en die denken dat het niet vanuit het been komt maar vanuit de schouder of juist van achter, bekken etc.
Ze is namelijk wel wat scheef, ook niet onder het zadel.

ik heb iets soortgelijks gehad.
vanaf november liep het paardje wat ik toen wilde kopen (ik reed hier al meerdere jaren op) ineens kreupel. echt kreupel kreupel was het niet, maar wel knikken met zijn hoofd.

veel rust gegeven maar het ging niet weg. begin van het rijden was er niks te zien. zodra paard even stil had gestaan en je draafde weer aan dan begon hij weer zo te lopen. bij mij zei ook iedereen het komt echt uit de schouder/rug.
ik heb uiteindelijk een osteopaat laten komen die hem even helemaal goed losgemaakt heeft.
ik ben nu anderhalve maand verder en hij heeft nog nooit zo goed gelopen. knikt niet meer met zijn hoofd en is ook zeker niet kreupel.

ik kan natuurlijk niet zeggen dat dit bij jou paard ook zo is, maar een osteopaat kan in principe nooit kwaad. mocht je het echt niet weten en er verandert niks kun je het misschien altijd proberen.

(uiteindelijk heb ik het paard ook gekocht)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:52

Tierania_ schreef:
Even voor de duidelijkheid.
Paard loopt nu 7 weken kreupel, denk niet dat iedereen gelijk grijpt naar een MRI? Je probeert eerst alle andere dingen, en dat is de laatste optie (omdat het prijzig is) anders doe je dat gelijk. We zijn nu ook aangekomen bij die laatste opties en dan moet ik beslissen of ik het wel of niet doe. Dit kan ik niet alleen, en moet ik ook overleggen met mijn wederhelft. Die schrok al van de rekening voor de onderzoeken.:)

Dat klopt. Juist omdat het MRI onderzoek zo duur is hebben ze mogelijk eerst geprobeerd om te kijken of met een inspuiting in het gewricht de onstekingsreactie en de pijn zouden verdwijnen. Zo'n reactie kan voorkomen als gevolg van overbelasting en met rust en een inspuiting verdwijnen.
Omdat er toch wat vocht zat in dat gebied is die gedachte ook logisch.
Nu dat niets oplost en je paard nog steeds kreupel is vrees ik een meer ernstige blessure en is het echt nodig om je paard nu verder te laten onderzoeken.

Tierania_ schreef:
Ik vind het zonde dat ze nu alle onderzoeken opnieuw willen doen, want dan denk ik.. heb je je werk vorige keer dan niet goed gedaan? Want het is een beetje zonde geld om 2x dat bedrag te moeten betalen en dat er dan nog niets uitkomt en je alsnog een MRI moet doen.

Ze gaan niet alles opnieuw doen. Alleen het kreupelheidsonderzoek en het uitverdoven om helemaal zeker te zijn van de plek. Al is die al vrij zeker gezien de ontstekingsreactie in dat gebied. Ze willen natuurlijk helemaal zeker zijn van de locatie voordat je zo'n duur onderzoek laat uitvoeren. Foto's en echo hoeven niet opnieuw; de MRI geeft een volledig beeld.

Tierania_ schreef:
Over het dekken. Dit was een optie, omdat ze dan voor langere tijd op rust/in de wei ging. Heb dit ook met de DA overlegd en die zag hier geen problemen in. Sogno je hoeft echt niet gelijk zo aanvallend te reageren. Ze is nog niet drachtig, en hier denk ik echt nog wel over na.
En geld is echt geen probleem. Maar ik denk eerst 2x na voordat ik € 2000 uitgeef, en een eventuele behandeling moet dan nog beginnen.

Ik begrijp Sogno wel een beetje.
Als het is wat ik denk dat het is (en ik hoop echt voor je van niet) dan is het echt afhankelijk van ernst van de blessure of je je merrie zou moeten dekken. Zo'n dracht is echt een belasting en je wil natuurlijk niet al die maanden een kreupelend paard op de wei die je in leven moet houden tot dat het veulen is geboren toch?

Een scintigrafie heeft in jouw geval weinig zin. Dat zegt alleen maar iets over de locatie van de kreupelheid, die je dan vervolgens nog moet gaan onderzoeken. En die is bij jouw paard al vrij duidelijk. Vervolgens zal je dan toch nog een MRI moeten doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:04

Scannen kan toch gewoon thuis? E-digit (en nog wel meerdere) komt met een mobiel scan apparaat, onderbeen scheren, scannen, klaar. En zo duur is dat nou ook weer niet hoor.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:12

Ik snap gewoon niet eens dat je het overweegt. Je weet niets over wat het is, je weet niet wat voor effect dekken voor effect heeft op haar toestand, of het iets is wat misschien wel erfelijk. Een da die hier geen probleem in ziet, is ronduit slecht. Je gaat toch eerst uitzoeken wat er aan de hand is voor je gaat dekken....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:12

rien10 schreef:
Scannen kan toch gewoon thuis? E-digit (en nog wel meerdere) komt met een mobiel scan apparaat, onderbeen scheren, scannen, klaar. En zo duur is dat nou ook weer niet hoor.

@rien10": Je kunt met scannen maar een beperkt deel van het hoefgewricht zien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:18

Beperkt qua diepte van het gewricht bedoel je?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 16:21

rien10 schreef:

Ze is al gescand met een normale scanner.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:25

rien10 schreef:
Beperkt qua diepte van het gewricht bedoel je?

Ja, de gewone scan kan niet bij bepaalde delen in het gewricht ook vanwege de complexe structuren ervan. De diepe buiger met name gaat ver het hoefgewricht in. De aanhechting daarvan (waar ik vermoed dat het probleem zit) is met een gewone scan niet te zien.