Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DearDarling schreef:Mijn paard had een soortgelijk probleem. Uiteindelijk kwam het vanuit haar rug, waarschijnlijk had ze toch een keer vastgelegen oid. De DA heeft haar rug 2x behandeld (gekraakt om het maar even makkelijk te zeggen) en ze loopt weer als een zonnetje.
SusanH schreef:Ik wil je niet verontrusten maar dit lijkt heel veel op wat ons vorige paard had. Ook niks te zien op foto's. Met uitverdoven bleek het onderin bij het hoefgewricht te zitten. Er zat een steriele ontsteking. Die is ingespoten. Het leek toen wel te verbeteren. Maar na rust en weer voorzichtig opbouwen toch weer kreupel. Uiteindelijk MRI laten maken in Utrecht, en foute boel. Aanhechting van de diepe buiger bij het hoefgewricht bleek aan beide kanten fiks ingescheurd te zijn. Aan 1 kant bijna helemaal door. Die ontsteking kwam puur als reactie op de schade van de peesaanhechting. Ik zou niet laten dekken, tot je echt 100% zeker weet wat het is. Wij hebben ons paard na de diagnose vrij snel in laten slapen, omdat hij duidelijk heel veel pijn had.
Steriele ontsteking zie je trouwens niet in het bloed en ook niet op een foto. En van de binnenkant van de hoef kun je geen scan maken. Daar krijg je alleen via MRI een helder beeld van. Als het na inspuiten niet beter wordt is verder kijken de enige optie lijkt mij. Ik zou zelf nooit zomaar kiezen voor maar een periode weg zetten als er nog geen duidelijke diagnose is.
Tierania_ schreef:SusanH schreef:Ik wil je niet verontrusten maar dit lijkt heel veel op wat ons vorige paard had. Ook niks te zien op foto's. Met uitverdoven bleek het onderin bij het hoefgewricht te zitten. Er zat een steriele ontsteking. Die is ingespoten. Het leek toen wel te verbeteren. Maar na rust en weer voorzichtig opbouwen toch weer kreupel. Uiteindelijk MRI laten maken in Utrecht, en foute boel. Aanhechting van de diepe buiger bij het hoefgewricht bleek aan beide kanten fiks ingescheurd te zijn. Aan 1 kant bijna helemaal door. Die ontsteking kwam puur als reactie op de schade van de peesaanhechting. Ik zou niet laten dekken, tot je echt 100% zeker weet wat het is. Wij hebben ons paard na de diagnose vrij snel in laten slapen, omdat hij duidelijk heel veel pijn had.
Steriele ontsteking zie je trouwens niet in het bloed en ook niet op een foto. En van de binnenkant van de hoef kun je geen scan maken. Daar krijg je alleen via MRI een helder beeld van. Als het na inspuiten niet beter wordt is verder kijken de enige optie lijkt mij. Ik zou zelf nooit zomaar kiezen voor maar een periode weg zetten als er nog geen duidelijke diagnose is.
MRI zou ik graag willen doen. Maar het kost een smak geld. Heb al prijsopgave gedaan bij een andere kliniek waar ze het staand doen.
Tierania_ schreef:Vandaag op de helft en toch maar even gekeken hoe ze liep op de volte. Ze begon goed rechts en zelfs links gelijk goed. Dus had weer een beetje hoop. Eventjes gestapt en toen weer gekeken omdat ze de vorige keer opeens wel kreupel liep de 2e keer. En inderdaad weer gelijk kreupel.
Er hebben mensen mee gekeken en die denken dat het niet vanuit het been komt maar vanuit de schouder of juist van achter, bekken etc.
Ze is namelijk wel wat scheef, ook niet onder het zadel.
Tierania_ schreef:Even voor de duidelijkheid.
Paard loopt nu 7 weken kreupel, denk niet dat iedereen gelijk grijpt naar een MRI? Je probeert eerst alle andere dingen, en dat is de laatste optie (omdat het prijzig is) anders doe je dat gelijk. We zijn nu ook aangekomen bij die laatste opties en dan moet ik beslissen of ik het wel of niet doe. Dit kan ik niet alleen, en moet ik ook overleggen met mijn wederhelft. Die schrok al van de rekening voor de onderzoeken.
Tierania_ schreef:Ik vind het zonde dat ze nu alle onderzoeken opnieuw willen doen, want dan denk ik.. heb je je werk vorige keer dan niet goed gedaan? Want het is een beetje zonde geld om 2x dat bedrag te moeten betalen en dat er dan nog niets uitkomt en je alsnog een MRI moet doen.
Tierania_ schreef:Over het dekken. Dit was een optie, omdat ze dan voor langere tijd op rust/in de wei ging. Heb dit ook met de DA overlegd en die zag hier geen problemen in. Sogno je hoeft echt niet gelijk zo aanvallend te reageren. Ze is nog niet drachtig, en hier denk ik echt nog wel over na.
En geld is echt geen probleem. Maar ik denk eerst 2x na voordat ik € 2000 uitgeef, en een eventuele behandeling moet dan nog beginnen.
rien10 schreef:Beperkt qua diepte van het gewricht bedoel je?