Stapmolen of losgooien? wat is beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:45

pol013 schreef:
Niet óndanks dat je wedstrijden wil rijden maar omdát je wedstrijden wil rijden: Zoek aan stal waar je paard (veel) meer los en samen buiten komt.
Een atleet 23 uur per dag stil zetten is een beetje (erg) maf in mijn ogen.

Je kunt beter je paard 4 keer per jaar niet kunnen rijden door een bevroren buitenbak dan 365 (x 24 uur.....) dagen per jaar suboptimale huisvesting accepteren.

DIT.... naast geestdodend is het funest voor het bewegingsapparaat, de longen, etc... Ik vind het kapitaalvernietiging om paarden zoveel binnen te zetten.
Je koopt een duur dier dat je maandelijks ook veel geld kost, en je gaat hem houden op de manier die het minst gezond voor hem is.

Mensen zijn vreemde wezens. Fijn dat je zoekt naar betere plekken. Je hebt de tijd, dus dat moet lukken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:53

TS het klinkt hard maar het is vaak toch kiezen of delen.
Als je een happy paardje wilt die naast een goed welzijn ook niet extreem fris is als je m uit z´n stal haalt dan zal je gewoon wat langer in de auto moeten zitten. Aangezien er niet veel bij jou in de buurt is waar (voldoende) weidegang word aangeboden.

Je kan ook een stal wél dicht in je buurt kiezen, dan ben je niet lang onderweg, maar heb je een paard dat >20 uur per dag tegen 4 wanden moet aankijken. Naast dat je dan een ongelukkig paard hebt, zal hij gewoon echt lastiger worden met rijden. Wat begrijpelijk is.

Kijk gewoon nog even verder naar pensionstallingen, ook die iets verder weg liggen, kijk op marktplaats en de bokt markt. Je hebt ook genoeg particulier, mensen die een box over hebben thuis en die verhuren. Ideaal toch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:38

Nouja, als je dan toch echt tussen die 2 moet kiezen zou ik de stapmolen kiezen. Dit omdat je dan zeker weet je paard een half uur of langer aan het lopen is. Als ze los gegooid worden zijn ze na een paar minuten wel klaar met de benen strekken, rollen etc en staan ze de rest Vd tijd alleen maar een beetje te staan.
Wellicht je zelf ook even je paard een paar minuten kunt losgooien als je op stal bent en dan daar dus bij stapmolen en training.
Maar als het nog 2 jaar duurt eer je een paard hebt dan denk je tegen die tijd wellicht anders over stalling. Iets waar ze meer buiten kunnen is natuurlijk wel het fijnst.

belle_boef

Re: Stapmolen of losgooien? wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:01

Ik zou wat meer aan stalgeld spenderen en een stal zoeken waar ze wel buiten komen. Dat scheelt je een hoop dierenarts en therapeuten kosten. 23/7 op je toilet doorbrengen is slecht voor het lichaam en geest van een paard.

En als er een wachtlijst is laat je je daar toch nu alvast op plaatsen, je hebt immers de tijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:11

Het idee er ook achter; Hij is even los geweest. Of hij heeft even beweging gehad.......... De rest van de tijd dat een paard stilstaat is echt vreselijk slecht.
Zelfs als onze paarden een tijdje bij 1 bak stil zouden staan om te eten, bewegen ze daarna weer. Het is even kroelen, bewegen. In stal staan, bewegen.
Al merk je de problemen nu soms (nog) niet. Dan komt het later wel of problemen worden nooit erkend door slecht management en opgelost met supplementen, therapie dit en dat etc

Sportpaarden die later nog mogen afbouwen als recreatie paard, maar dan niet optimaal functioneren. Ligt dan aan de mindere ruiter..........
Ik kan laten zien hoe ex dergelijke paarden op latere leeftijd erbij lopen. Kapot voor de wensen van de mens, maar hey, het waren leuke jaren.

CStokman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:47

Ik zou voor losgooien gaan, je paard kan dan zelf bepalen hoeveel energie die heeft om even lekker gek te doen wat hij tijdens de training niet kan/mag.

In de molen is leuk maar daar kan het paard niet altijd zijn ei in kwijt.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:24

Juttertje88 schreef:
Dieselpaard schreef:
Verkijk je niet op een manege met 2 binnenbakken! Deze worden natuurlijk beide gebruikt, ook wel tegelijkertijd.
Komt je paard überhaupt verder buiten? Al je paardje gewoon minimaal 8 uur per dag buiten staat, heb je geen stapmolen nodig. Als je paard verder niet buiten komt zou ik de stal niet nemen. Een stapmolen of losgooien zou nooit een vervanging moeten zijn van vrije beweging en contact met soortgenoten.

Ik ken iemand die daar staat, die heeft mij gezegd dat er altijd binnen gereden kan worden, ook als er manegelessen zijn. :) Verder komt hij niet buiten (kon niks erover op de site vinden in ieder geval), tenzij je hem zelf buiten zet en je moet er volgensmij ook bij blijven dan) dat is wel een nadeel aan die stal.
Ik zou het liefst ook willen dat mn paard veel buiten komt, alleen ken ik niet erg veel goede stallen bij mij in de buurt die weidegang aanbieden. 1 stal bied dat het hele jaar door aan, heel erg fijn. Maar daar is
1) een hele lange wachtlijst
2) geen binnenbak (binnenbak is geen vereiste, maar zou wel fijn zijn om altijd lekker te kunnen trainen, ook als het vriest en de buitenbak bevroren is).
3) Je moet zelf uitmesten (als dat echt moet is dat natuurlijk geen probleem, maar ik spendeer die tijd liever aan mijn paard zelf) of je moet extra betalen per keer dat er uitgemest wordt.
4) ze worden gratis buiten gezet, maar voor binnenzetten betaal je ook per keer.

Ik vind het zo lastig :( heb een hoop dingen die ik wil maar heb nog niks perfects gevonden :(
Mocht iemand nog stallen weten omgeving Haarlem/Santpoort/Velserbroek/Velsen Zuid dan hoor ik het graag. Het duurt zeker nog wel 2 jaar minimaal maar dan kan ik alvast een beetje rondkijken wat ik straks echt wil.

Iets verder kijken bijvoorbeeld Castricum. Ken daar wel wat stallen. Pb me maar als je ze wilt weten!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:52

CStokman schreef:
Ik zou voor losgooien gaan, je paard kan dan zelf bepalen hoeveel energie die heeft om even lekker gek te doen wat hij tijdens de training niet kan/mag.

Ik heb echt op een stal gestaan waar de paarden vrijwel niet buiten kwamen. Die liepen als een bom in de molen. Elke ochtend weer een uur. Die gingen in die molen tekeer, niet normaal.........Gehele management van die mensen was bar en bar slecht, maar zal je net zien dat die paarden ook geen blessures opliepen van dat vreselijk enge gedoe in die molen. Zo erg heb ik echt nog nooit gezien.

Maar dat gebeurt als ze hun ei nooit kwijt kunnen en teveel energie gevoerd krijgen, gefrustreerd zijn door de manier van trainen etc.

Ik heb zelf weleens voor de molen gekozen naast paddock. Mijn ene ruin is snel te dik en doet ook weinig op een postzegel paddockje. Maar hij stond zelfs in de molen stil en liet alle rekken over zich heen komen. Heb er toen enkele rondje achter gelopen om hem een tikje op de kont te geven. Maar het was zo geestdodend, dat ik ze er nooit meer in heb gedaan. ( en nu hebben we er geen, ook niet nodig met 24/7 track etc )

Een molen is een extra, nooit een vervanger van vrij bewegen en sociaal contact met andere paarden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:30

superpony schreef:
CStokman schreef:

Ik heb echt op een stal gestaan waar de paarden vrijwel niet buiten kwamen. Die liepen als een bom in de molen. Elke ochtend weer een uur. Die gingen in die molen tekeer, niet normaal.........Gehele management van die mensen was bar en bar slecht, maar zal je net zien dat die paarden ook geen blessures opliepen van dat vreselijk enge gedoe in die molen. Zo erg heb ik echt nog nooit gezien.

Maar dat gebeurt als ze hun ei nooit kwijt kunnen en teveel energie gevoerd krijgen, gefrustreerd zijn door de manier van trainen etc.

Ik heb zelf weleens voor de molen gekozen naast paddock. Mijn ene ruin is snel te dik en doet ook weinig op een postzegel paddockje. Maar hij stond zelfs in de molen stil en liet alle rekken over zich heen komen. Heb er toen enkele rondje achter gelopen om hem een tikje op de kont te geven. Maar het was zo geestdodend, dat ik ze er nooit meer in heb gedaan. ( en nu hebben we er geen, ook niet nodig met 24/7 track etc )

Een molen is een extra, nooit een vervanger van vrij bewegen en sociaal contact met andere paarden.

Ik heb het geluk beide te hebben, maar ik zou toch ook opteren voor dagelijks stapmolen (ik kan eventueel zelf nog losgooien) dan enkel op een paddock. Een luie tamme, gaat daar echt maar wat staan te staan, en zelfs bruut geweld gaan maar een paar minuten uit hun dak.
Dan heb ik liever de idee dat ze toch bewust hebben bewogen. En eerlijk als ze nu in de molen bokken of uit hun dak gaan in de paddock, als het verkeerd gaat dan zal het verkeerd gaan. Het gros heeft toch meer baat bij beweging en dat stuk kan je niet afdwingen in een paddock (in de meeste gevallen echt maar een zandbakje)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:54

Maar dan heb je het over niet ideale omstandigheden. Die van ons lopen 24/7 en hebben geen molen nodig. Zelfs mijn slome ruin loopt in de tijd dat ik bezig ben meer dan op een postzegel, speelt, eet, rust, kroelt met een andere.

Een molen is echt enorm geestdodend, maar bewegen is ook belangrijk natuurlijk. Alleen het sociale contact op een paddock, rollen, etc zijn echt minimale behoeftes van een paard die niet overgeslagen mogen worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:14

Noem jij ff een ideale stal in de TS haar buurt dan!
doorgaans koopt men toch een paard om er wat meer mee te doen dan op een veldje met een schuurtje en hooi neer te zetten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:40

Popstra schreef:
doorgaans koopt men toch een paard om er wat meer mee te doen dan op een veldje met een schuurtje en hooi neer te zetten

Ze heeft nog 2 jaar zegt ze zelf.
En anders moet ze geen paard nemen.

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:23

Juttertje88 schreef:
Dieselpaard schreef:
Verkijk je niet op een manege met 2 binnenbakken! Deze worden natuurlijk beide gebruikt, ook wel tegelijkertijd.
Komt je paard überhaupt verder buiten? Al je paardje gewoon minimaal 8 uur per dag buiten staat, heb je geen stapmolen nodig. Als je paard verder niet buiten komt zou ik de stal niet nemen. Een stapmolen of losgooien zou nooit een vervanging moeten zijn van vrije beweging en contact met soortgenoten.

Ik ken iemand die daar staat, die heeft mij gezegd dat er altijd binnen gereden kan worden, ook als er manegelessen zijn. :) Verder komt hij niet buiten (kon niks erover op de site vinden in ieder geval), tenzij je hem zelf buiten zet en je moet er volgensmij ook bij blijven dan) dat is wel een nadeel aan die stal.
Ik zou het liefst ook willen dat mn paard veel buiten komt, alleen ken ik niet erg veel goede stallen bij mij in de buurt die weidegang aanbieden. 1 stal bied dat het hele jaar door aan, heel erg fijn. Maar daar is
2) geen binnenbak (binnenbak is geen vereiste, maar zou wel fijn zijn om altijd lekker te kunnen trainen, ook als het vriest en de buitenbak bevroren is).
3) Je moet zelf uitmesten (als dat echt moet is dat natuurlijk geen probleem, maar ik spendeer die tijd liever aan mijn paard zelf) of je moet extra betalen per keer dat er uitgemest wordt.
4) ze worden gratis buiten gezet, maar voor binnenzetten betaal je ook per keer.

Ik vind het zo lastig :( heb een hoop dingen die ik wil maar heb nog niks perfects gevonden :(
Mocht iemand nog stallen weten omgeving Haarlem/Santpoort/Velserbroek/Velsen Zuid dan hoor ik het graag. Het duurt zeker nog wel 2 jaar minimaal maar dan kan ik alvast een beetje rondkijken wat ik straks echt wil.

Even als vraag: Als je je nu inschrijft, denk je dan dat je paard er terecht kan wanneer je 'aan de beurt' bent? Anders is dat misschien een optie, ik snap dat je dan geen zekerheid hebt van wanneer er een plek beschikbaar is.
Vraag anders wat de gemiddelde wachttijd is en schrijf je in wanneer het moment dat jij een paard wilt kopen en de wachttijd kruisen?

Verder stem ik wel in met wat de rest zegt, lekker naar buiten met de paarden :)

Edit: Ik realiseer me nu pas weer dat het gaat om de stapmolen of losgooien: ik stem gewoon op deze stal en geen van beide haha, succes met je keuze! ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:28

Popstra schreef:

TS moet zelf rond kijken en zoeken.

En wat een vooroordeel dat mensen die hun paarden buiten houden, er niks mee doen?? Op paarden die 24/7 buiten lopen, kan je gewoon rijden en zelfs trainen. Helaas kan het door het slechte houden, voeren en trainen in het verleden niet meer met allemaal bij ons, maar we rijden zeker wel.

Het nieuwe paardenhouden heeft nu ook blogs van wedstrijd ruiters die hun paarden zo houden. Paarden die 24/7 vrij bewegen, goed gevoerd worden zijn doorgaans erg gezond. Hebben geen supplementen nodig om dingen op te lossen, die te voorkomen zijn en weinig been blessures.

De goede plekken groeien enorm snel, dus TS kan zeker wel wat vinden, maar het is even je verdiepen en verder kijken dan de bekende plekken.

En niet iedereen wil wedstrijden rijden. In de dressuur is zeker B tm Z niveau gewoon basis en recreatief. Maar ook dat wil zeker niet iedereen en hoeft ook niet. Wil dan ook niet gelijk zeggen dat mensen niet serieus trainen en hun paard niet behoorlijk laten lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:47

Ik ben daar altijd heel direct in: geen vissenkom, geen vissen.
Paarden hebben behoefte aan vrije beweging en contact met soortgenoten. Als je dat niet kan realiseren moet je nog geen paard nemen.

Kijk nog even rustig rond, er zijn vast meer opties om je paard een paardwaardig leven te kunnen bieden. En dat zal voor jezelf ook veel prettiger zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:38

NOu dat ook Jessix. Mensen maken zich druk om alle dieren, maar niet de paarden.

Ik kwam op stallen en had een border collie. We woonden op een ruim appartement, maar kreeg van stallen weleens te horen dat honden in een huis zielig waren. Hun honden liepen lekker de hele dag op het erf. Maar de paarden wel op 3x3 zetten uren en uren lang.

(mijn BC ging altijd met me mee, heeft nooit een bench gezien, altijd veel km's gelopen, gesport en is 15 geworden )

Mensen kijken teveel naar hun eigen gevoel.

Voor TS, ontopic. Een molen kan een toevoeging zijn, maar echt alleen naast minimaal de hele dag vrij bewegen met andere paarden samen en eten. Nooit ipv!!!

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:20

Ik ben ook van mening dat een paard elke dag naar buiten moét, liefst met een vriendje. En ook liefst zo lang mogelijk. Stallen vinden die paarden buiten zetten voor 6uren, is soms nogal moeilijk (ik spreek uit ervaring) maar het buiten kunnen gaan is echt wel een voorwaarde. Daarnaast vind ik een stampmolen wel een fijn ding, als het optioneel gebruikt wordt en niet als vervanging.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:49

superpony schreef:
TS moet zelf rond kijken en zoeken.

En wat een vooroordeel dat mensen die hun paarden buiten houden, er niks mee doen?? Op paarden die 24/7 buiten lopen, kan je gewoon rijden en zelfs trainen. Helaas kan het door het slechte houden, voeren en trainen in het verleden niet meer met allemaal bij ons, maar we rijden zeker wel.

Het nieuwe paardenhouden heeft nu ook blogs van wedstrijd ruiters die hun paarden zo houden. Paarden die 24/7 vrij bewegen, goed gevoerd worden zijn doorgaans erg gezond. Hebben geen supplementen nodig om dingen op te lossen, die te voorkomen zijn en weinig been blessures.

De goede plekken groeien enorm snel, dus TS kan zeker wel wat vinden, maar het is even je verdiepen en verder kijken dan de bekende plekken.

En niet iedereen wil wedstrijden rijden. In de dressuur is zeker B tm Z niveau gewoon basis en recreatief. Maar ook dat wil zeker niet iedereen en hoeft ook niet. Wil dan ook niet gelijk zeggen dat mensen niet serieus trainen en hun paard niet behoorlijk laten lopen.

als we dan toch over vooroordelen hebben, niet elk sportpaard is of gaat stuk op latere leeftijd.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:10

in de buurt die weidegang aanbieden. 1 stal bied dat het hele jaar door aan, heel erg fijn. Maar daar is

Mocht iemand nog stallen weten omgeving Haarlem/Santpoort/Velserbroek/Velsen Zuid dan hoor ik het graag. Het duurt zeker nog wel 2 jaar minimaal maar dan kan ik alvast een beetje rondkijken wat ik straks echt wil.Quote

Opgelost toch, je wil nog twee jaar wachten zeg je.
Laat je alvast op de wachtlijst zetten dan kun je er tegen die tijd terecht.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:07

Ik gooi dit topic even omhoog. Heb je al wat gevonden TS? En heb je al antwoord van die andere stal? Wat mij opviel in je OP is dat het losgooien/in de molen gaan alleen maar voor de doordeweekse dagen is. Komen ze dan in het weekend helemaal niet buiten?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 16:53

M_ontana schreef:
Ik gooi dit topic even omhoog. Heb je al wat gevonden TS? En heb je al antwoord van die andere stal? Wat mij opviel in je OP is dat het losgooien/in de molen gaan alleen maar voor de doordeweekse dagen is. Komen ze dan in het weekend helemaal niet buiten?

Nee, nog niks gevonden. Maar dat komt omdat er nogal persoonlijke dingen zijn gebeurd tussendoor, waardoor ik hier even niet meer mee bezig ben geweest...

Ik heb wel reactie gehad van die andere stal, je moet extra betalen voor het losgooien/in de molen gaan. Ze gaan dan max een uurtje.

In het weekend ben ik er zelf dan altijd dus dan zou ik m zelf buiten kunnen zetten zolang ik wil. Maar die stal word het dus sowieso niet, omdat ze maar een uurtje eruit zijn dan (of 2 als je molen en paddock beide doet)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:07

Wat je ook kunt doen is kijken of je op stapafstand van een rijvereniging je paard bij iemand aan huis kan zetten. Is vaak goedkoper, staat je paard vaak wél gewoon knap buiten én je hebt je binnenbak
Anders toch goed doorzoeken naar een pensionstal waar ze wél naar buiten komen.