Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 23:41

Even update vanaf mijn kant:

Twee weken geleden is ze behandelt met mesotherapie. Het gaat boven verwachting goed met haar. Vandaag mochten we na de rustperiode weer beginnen met longeren. Ik stond er versteld van hoe krachtig ze bewoog vanuit de achterhand en hoe losgelaten ze bewoog in de hals. Ik heb een aantal oefeningen meegekregen van de dierenarts zodat ze haar hals beter leert stretchen d.m.v snoepjes tussen haar voorbenen te houden zodat ze haar hals naar beneden moet laten zakken om het snoepje te kunnen pakken. Mede door vele herhaalde bewegingen ontstaat er ontspanning in de hals zodat ze makkelijker kan inbuigen naar links toe.

Vandaag heeft ze bewezen dat de mesotherapie is aangeslagen ze beweegt bovengemiddeld goed en ze is ontspannen. Tijdens het poetsen reageerde ze niet meer op aanrakingen van de rug en hals. Ze heeft een hele hoge dosering gehad met corticosteroïden zodat ik er zeker van kon zijn dat ze pijnvrij is en blijft. Volgende maand staat er een afspraak gepland bij de fysiotherapeut. Eind februari/ maart mag ze weer onder het zadel. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. Mijn dag kan niet meer stuk *\o/* *\o/*

Elisa2

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:31

Dat klinkt goed zeg! is het nu de bedoeling dat je het longeren opbouwt t/m februari/ maart?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 14:26

Ja, dat klopt. De bedoeling is dat ze daarna onder het zadel gaat zodat de bespiering goed is opgebouwd van tevoren. Naast de mesotherapie houdt de fysiotherapeut de bespiering goed in de gaten en eens in de zoveel tijd laat ik de dierenarts haar checken of ze nog pijnvrij is. Ik ben heel erg blij dat ze pijnvrij is en dat ze zo van het leven geniet. Ons eerste doel is bereikt :)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:36

Wat een fijn nieuws! Super om te lezen!

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 15:31

Dniekje schreef:
Wat een fijn nieuws! Super om te lezen!

Nogmaals dank voor het begrip en alle nuttige tips! :)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 22:45

Ik kan inmiddels zeggen dat ze nu beter erbij loopt als ooit tevoren. Ze zet uit zichzelf haar achterhand onder de massa plus ze buigt makkelijk en soepel af in haar hals. Voorheen kon ze haar achterhand minder goed gebruiken vanwege de pijn in de rug. Elke dag nemen we een aantal buikspieroefeningen mee zodat de bespiering op peil blijft en dat werpt zijn vruchten af. Ze heeft praatjes voor 10 :) Ik zit zelf beter in mijn vel omdat ik zie dat er zo'n grote stijgende lijn in het herstelproces zit.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 29-01-19 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:52

Fijn zeg!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:51

Dat lijkt me wel bijzonder om te zien, en ook omdat je dan pas kunt constateren hoeveel pijn en last ze hier voor heeft gehad.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 14:24

Dat was ook heel bijzonder om te zien. Vooral omdat andere mensen er nogal sceptisch tegenover stonden. De dierenarts heeft heel duidelijk gezegd dat het per paard verschilt hoe ze op de mesotherapie behandelingen reageren. Ik heb twee mensen gesproken wiens zijn paarden exact hetzelfde hebben als ons paard. Beide paarden lopen succesvol in de sport na de mesotherapie behandeling. Stiekem hoop ik dat ons paard ook een kans daarop maakt om zo succesvol te herstellen. Mocht dat er niet inzitten, dan kan ik dat prima accepteren dat het niet anders is voor ons.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:41

Dan heb je er in ieder geval echt alles aan gedaan wat je kon doen. Ik hoop voor jou op een echt blijvend herstel en geen tijdelijk herstel.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 20:33

Ik wil het van de daken schreeuwen. Ik heb vandaag voor het eerst weer op ons paard gereden en ik ben eerlijk waar nog nooit zo blij geweest hoe goed het ging en hoe ontspannen ze nu is onder het zadel *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Het wordt nu een echte bodybuilder qua bespiering. Ze zal nooit een dooie worden onder het zadel ze is altijd bloedfanatiek maar het vluchtgedrag is nu onder controle te houden voor mij in de omgang is er ook in hoop veranderd zadels en dekjes zijn niet meer eng om op te leggen voorheen schoot ze als een raket weg naar voren toe of opzij. Ze is enorm knuffelig geworden in de omgang en ze loopt als een hond achter mij aan in de bak met haar hoofd laag richting het halsstrekken

Bij deze wil ik zeggen; geef nooit een paard op die de prognose kissing spines heeft gekregen het is een lange weg geweest voor ons maar het is het allemaal dubbel en dwars waard geweest om haar alle zorgen te geven die ze nodig had. We hebben aardig wat kritiek over ons heen gehad omdat niet iedereen het ermee mee eens was maar meningsverschillen hou je hoe dan ook toch. Zolang mijn dierenarts hier toekomst inziet en ze pijnvrij blijft zullen we haar nooit of te nimmer opgeven :)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 10:57

Inmiddels hebben we op beide kanten het drafwerk meegepakt zelfs appuyeren in draf gaat haar gemakkelijk af. Voorheen ging het achterwaarts heel moeizaam en dat gaat nu vlekkeloos. Ik stap voornamelijk heel veel met haar omdat de wervelkolom in stap het meeste in beweging komt zodat haar rugspieren sterk worden. Af en toe pakken we wat drafwerk mee op de lange zijde. Als ze sterk genoeg is in haar achterhand dan wil ik het galopwerk meepakken. Ze krijgt alle tijd bij ons om zichzelf goed te kunnen ontwikkelen. Na het werk staat ze lekker op het land te grazen zodat ze alles goed kan verwerken.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:15

Heel je topic door gelezen. Leuk om te lezen dat ze zo is opgeknapt! Heel bijzonder! En wat zal je intens gelukkig zijn! ben nu wel benieuwd naar voor en na foto's! *\o/*

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 20:30

Ik ben zeker intens gelukkig! Bij deze de voor en na foto's:

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:08

Ze ziet er sowieso een heel stuk gezonder uit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:19

Fijn dat ze het zo goed doet, en je haar alle tijd geeft! en ze ziet er inderdaad gezonder uit. Dat bolle stukje achter het zadel, zit daar de ks?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 11:57

@Elisa2; de kissing spines zit inderdaad achter het zadel tot aan ongeveer de staartwortel. Normaal gesproken was het niemand anders opgevallen dus scherp opgemerkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:27

Dankje, ik zag de rug daar wat bollen bij de ruggegraat.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 12:01

Even een hele blijde update vanaf mijn kant:

Het gaat uitstekend. Ik heb er wel een andere behandeling tussendoor tegenaan moeten gooien en laten uitvoeren door een goede dierenarts. Maar het resultaat mag er wezen. Elke cent is dit paard waard geweest en dat heeft ze inmiddels al ruimschoots bewezen. Ik ben inmiddels het gelukkigste mens op aarde dat als nog mijn droompaard net zo goed functioneert als een gezond sportpaard met de juiste voeding, training en mesotherapie. Het allerbelangrijkste voor mij is dat ze geen pijn meer heeft!! Ik kan bewijzen van mijn nagels in haar rug zetten en ze geeft geen kik meer en doet haar oren niet meer plat bij aanraking van de rug :D *\o/* Haar karakter is compleet veranderd sinds ze behandeld is op mijn eigen denkwijze en gelukkig heb ik een fijne dierenarts die dat op mijn verzoek wilde uitvoeren. Hij dacht er precies hetzelfde over als ik.

Het leuke aan dit paard is dat ze altijd aan het werk wil en niet moe te krijgen is. Ik heb er zoveel rust in haar hoofd gekregen met rijden dat ze bijna nergens meer van onder de indruk is 8-) Inmiddels kan ik haar enorme looplust en go wel bijbenen omdat ze voorheen onder mij uit wilde vluchten en toen gingen we samen als een raket de bak door vanwege Kissing spines die ontstoken was en nog niet behandeld
was ;)

Wat is er allemaal veranderd:

- geen pijn meer in de rug en hals
- de bespiering is flink toegenomen
- bijna geen vluchtgedrag meer onder het zadel
- kunnen poetsen zonder daarbij te vluchten of voor de borstels op de loop te gaan
- niet meer bijten bij aanraking van de hals
- niet meer gevoelig bij aanraking van de wervelkolom
- niet meer gevoelig bij de buik

Het oude lijstje met de symtomen voor de mesotherapie behandeling:

- Gevoelig bij het aanraken van de wervelkolom
- Dreigen met bijten bij aanraking van de hals
- Aan de hand braaf, onder het zadel extreem vluchtgedrag
- Gevoelig bij de buik
- strak in de spieren
- Moeite met terug komen in de overgangen

De laatste update van de maand:
Er zat een (nieuwe ontsteking in de rug waar de kissing spines zit). Maar we zijn nu een maand verder en we hebben de ontsteking helemaal onder controle gekregen. Ik ga ervan uit dat de volgende behandeling volgend jaar pas op de planning staat en ik hoop dat de behandeling niet eerder herhaald hoeft te worden zodat we dit jaar volop kunnen trainen samen. Langzaam aan mogen we meer dagen erbij pakken onder het zadel. Tussendoor wordt ze minimaal 3x goed gelongeerd over de rug en dat werpt zijn vruchten af. Inmiddels is ze ruim 50 kg aangekomen dit gaf de paardenweegschaal aan die op de kliniek stond *\o/* *\o/*

We hebben een heel goed team om ons heen die er alles aan doen om het zo comfortabel mogelijk te maken voor haar. Waardoor ik als nog fijn aan het werk kan met haar onder het zadel zoals ik ooit hoopte. Haar gangen worden met de week ruimer. Ze heeft een heerlijke voorwaarts draf en de achterbenen treden goed onder de massa. Voorheen was het een en houten/stijve Klaas vanwege de pijn in de rug die ze voorheen voelde en zodoende ging ze compenseren in bewegingen. Buitenstaanders zien het er niet vanaf dat ons paard kissing spines heeft omdat ze nog nooit een pas kreupel of onregelmatig heeft gelopen ;)

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:20

Wat een fijne update!
Ik hoop nooit het zelfde als jij mee te maken maar het is wel goed om te weten dat er dan mogelijkheden zijn. Bedankt voor het delen van jouw verhaal.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 19:34

Wat een leuke reactie! Is er iemand die toevallig weet of de Bucas Recuptex Therapy deken gebuikt mag worden op een rug die ontstoken is geweest en die nu inmiddels genezen is? Sowieso kan ik mijn dierenarts hierover appen of bellen, maar wie weet is er iemand die een antwoord hierop heeft?