Wat is er met mijn paard? Al 1,5 jaar kreupel...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:47

SusanH schreef:
Pandora2 schreef:
Als je voldoende cash liggen hebt, is een MRI van nek, rug en bekken idd de beste optie.
Anders zou ik hem gewoon een jaar op het land zetten.
Maar dan echt een groot land, geen paddock of kleine weilandjes waar het sowieso veel draaien en keren is.
Geen idee of dit haalbaar is.

Mijn bericht gelezen? Een paard past niet in een MRI scanner. En ook al zou het wel passen is het niet mogelijk vanwege de lange narcose doe nodig is.

Zeker dat het wel mogelijk is... niet in Nederland maar België wel...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:50

Toch zou ook ik dit paard een jaar op en grote wei gooien.
Tuurlijk staat hij nu al een tijd stil,maar telkens opnieuw wordt hij gelongeerd,licht herbegonnen,op stal gezet,....
Daarmee kan je niet over 'rust' spreken van dat jaar en een half.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:55

melanie20 schreef:

Het deel van het paard van TS wat in de scanner zou moeten past niet in de MRI. Alleen (een deel van het) been past in de scan. En dan nog is narcose een heel groot risico hierbij. Ik vind het knap dat ze in Belgie wel een bekken van een paard in de MRI kunnen krijgen. Ben dan toch wel benieuwd hoeveel groter die apparaten bij jullie in Belgie zijn.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:59

SusanH schreef:
melanie20 schreef:

Het deel van het paard van TS wat in de scanner zou moeten past niet in de MRI. Alleen (een deel van het) been past in de scan. En dan nog is narcose een heel groot risico hierbij. Ik vind het knap dat ze in Belgie wel een bekken van een paard in de MRI kunnen krijgen. Ben dan toch wel benieuwd hoeveel groter die apparaten bij jullie in Belgie zijn.

Moet wel zeggen dat het om een pony ging.... maar die zou idd met haar bekken door de scan gaan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:02

Ik heb zelf in de MRI gelegen, en ons paard heeft een MRI van zijn hoef gehad. Eerlijk...ik snap niet hoe dat past want het is klein, echt klein dat gat. Zeker dat je geen CT scan bedoelt? Daar past namelijk meer in, en veel mensen halen die 2 door elkaar.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:03

Ik zou ook het paard brengen naar een gerenommeerde kliniek. Een van mijn paarden had ook een blessure en longeren mocht niet, draven mocht niet. Moest beginnen met stappen aan de hand 2 x 5 min (dus s'ochtends 5 min / eind middag 5 minuten) dit voor een week, dan elke week een minuut extra en ga zo maar door. De volgende maand mocht ik er op, 5 minuten in stap. Alleen lange stukken op de weg, geen korte bochten, niet in de bak. De maand daarop hetzelfde stappen, en letterlijk 30 seconden draven op dag 1. Dag 2 steeds een paar seconden meer draven. Al met al mocht ik pas na een aantal maanden terug in de bak waarin ik in de bochten terug moest naar stap en lange wand draven. Pas als dat goed ging, de bochten meenemen. Galopperen kwam pas veel later en na 10 maanden was hij goed verklaard.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:16

SusanH schreef:
Ik heb zelf in de MRI gelegen, en ons paard heeft een MRI van zijn hoef gehad. Eerlijk...ik snap niet hoe dat past want het is klein, echt klein dat gat. Zeker dat je geen CT scan bedoelt? Daar past namelijk meer in, en veel mensen halen die 2 door elkaar.

Nee echt MRI

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:26

De gemiddelde doorsnee is zo'n 50 tot 60 cm max. Dan is het echt een heel klein paardje.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:44

SusanH schreef:
De gemiddelde doorsnee is zo'n 50 tot 60 cm max. Dan is het echt een heel klein paardje.

Welsh b

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:30

Sharon89 schreef:
Lon schreef:
Je paard is inmiddels 1,5 jaar kreupel (en heeft dus hoogstwaarschijnlijk pijn), de precieze oorzaak van de kreupelheid is niet duidelijk. Hij heeft ook al een jaar rust gehad en is nog steeds kreupel, daarmee is de kans dat het vanzelf goed komt niet zo groot. Met nog een jaar op de wei gooien kom je waarschijnlijk niet zo veel verder, en met blijven rijden terwijl er nog een blessure aanwezig is ook niet.
Als het mijn paard was zou ik hem inladen en volledig laten onderzoeken op de kliniek (bijv. Lingehoeve of SMDC) om achter de oorzaak van de kreupelheid te komen, en daarna een besluit nemen over behandelen of inslapen. Ja, dat kost veel geld, maar dat kost jaren stalling betalen voor een grasmaaier ook.

Sorry dat ik nu misschien niet zo aardig over kom, maar wat heb ik aan dit bericht ?
Ik hoef niet te weten wat jij zou doen als het jou paard is. Het is mijn paard.. en ik weet het niet meer met hem..
Inslapen gaat al zo ongeveer 1 jaar iedere dag door mijn hoofd, en vooral ook dat ik dat niet wil |(

Nee, dat is inderdaad geen aardige reactie. “Als het mijn paard was” is een manier van uitdrukken. Omdat niemand kan beslissen over wat jij met jouw paard moet doen kunnen we alleen zeggen wat wij zouden doen. Jij kan dat dan oppakken als een advies. Dat is ook immers waar je hier om vraagt.

En ik had na een aantal maanden zonder duidelijke verbetering wel bij een goede kliniek gestaan voor uitgebreid onderzoek. Zeker na 1,5 jaar aanmodderen is het de hoogste tijd dat je weet wat er aan de hand is met dit dier, en of het de moeite waard is er nog tijd en geld in te steken. En bovendien kan je dan, als er geen toekomst meer voor het dier is, een weloverwogen beslissing nemen tot levensbeëindiging. Aangezien dat proces onomkeerbaar is, zou ik eerst met zekerheid willen weten wat er aan de hand is en wat de prognose is.

En m.b.t. “ze vinden altijd wel wat”, wat iemand hier poneert. Ja, natuurlijk, maar een goede dierenarts kan echt wel beoordelen of datgene wat er gevonden wordt bijvangst is of de kern van het probleem.

Malle1970

Re: Wat is er met mijn paard? Al 1,5 jaar kreupel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:37

Ik mis in het hele verhaal een gedegen kreupelheidsonderzoek. En ik zie het steeds vaker, veeartsen die fotos en scans beginnen te schieten zonder een onderzoek om te zien waar het probleem nou daadwerkelijk zit.

Ik pb je een hele goede arts, die je stapgewijs kan helpen zonder dat je gelijk failliet bent.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:49

SusanH schreef:

Even inbreken, voor een 'tunnel' MRI is de diameter 60 cm en big bore tunnel heeft een diameter van 70 cm.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:43

Daar zie ik nog steeds geen Welsh B in gaan maar goed ik denk dat het goed is om dit verder te laten rusten. Ik kan me heel erg vinden in de post van Roodvos. Ik vind het ook apart dat de eigen behandelaar nog niet heeft doorverwezen. Toen onze DA er vorig jaar niet uitkwam na kreupelheidsonderzoek en foto's van de hoef (het zat onder in) zijn we doorgestuurd naar Utrecht. We hebben toen wel een duur onderzoek laten doen puur omdat we wilden weten wat het nu was. Helaas slecht nieuws en het paard in moeten laten slapen. Maar met de verwerking helpt het heel erg dat we er alles aan gedaan hebben.

Ik zou TS dus ook aanraden om verder te zoeken en bijv idd naar de Lingehoeve te gaan.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 10:32

little_birdy schreef:
Heb je hem weleens op een flinke dosis pijnstillers gezet ?
Als hij dan zuiver loopt weet je iig dat je paard pijn heeft en zou ik hem meenemen naar een kliniek om uit te zoeken waar hij pijn heeft .
Ik vind het oneerlijk om een paard te laten lopen met pijn

Nee nog nooit.
Gister zei iemand bij mij op stal dat ook al.
Ik heb inmiddels voor komende vrijdag een afspraak met de dierenarts, dus ik zou dat kunnen vragen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:46

Want iedereen roept wel zet hem wwn jaar op de weide .
Maar als je paard echt veel pijn heeft zou ik dat niet zomaar doen persoonlijk

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:05

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:14

Lon schreef:
TS, het was niet mijn bedoeling om je met (goedbedoeld) advies te kwetsen. Waarmee voel je je wel geholpen? Adressen van goede klinieken, diagnostische methoden, mogelijke diagnoses?

Bijvoorbeeld ja..
Of mensen die een soort gelijk iets hebben meegemaakt.
Dat is fijn, omdat ik er zelf niet veel van weet, en nu ook niet weet waar ik moet zoeken.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:14

little_birdy schreef:
Want iedereen roept wel zet hem wwn jaar op de weide .
Maar als je paard echt veel pijn heeft zou ik dat niet zomaar doen persoonlijk

Klopt, het is ook niet mijn eerste gedachte om te doen..

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:17

Roodvos schreef:
En ik had na een aantal maanden zonder duidelijke verbetering wel bij een goede kliniek gestaan voor uitgebreid onderzoek. Zeker na 1,5 jaar aanmodderen is het de hoogste tijd dat je weet wat er aan de hand is met dit dier, en of het de moeite waard is er nog tijd en geld in te steken. En bovendien kan je dan, als er geen toekomst meer voor het dier is, een weloverwogen beslissing nemen tot levensbeëindiging. Aangezien dat proces onomkeerbaar is, zou ik eerst met zekerheid willen weten wat er aan de hand is en wat de prognose is.

En m.b.t. “ze vinden altijd wel wat”, wat iemand hier poneert. Ja, natuurlijk, maar een goede dierenarts kan echt wel beoordelen of datgene wat er gevonden wordt bijvangst is of de kern van het probleem.

Klopt heb je ook gelijk in. Maar ik doe ook maar wat de dierenartsen en osteopaat zegt he..

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:19

Voor nu wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.
Ik heb veel berichten ontvangen, ook prive.
Ik heb gistermiddag de dierenarts gebeld, en die komt vrijdag langs.
Ik wil haar in ieder geval vragen of het nog ''zin'' heeft om een rectale echo te maken.
En ik wil de optie pijnstilling aandragen, en de optie rugfoto en benen uitverdoven..
En verder natuurlijk luisteren naar wat de dierenarts nog denkt te kunnen doen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:52

CharmingS schreef:
Citaat:

En ook in NL is dat zeker mogelijk ;)

https://www.vc-someren.nl/paarden/mri/

Ja voor het onderbeen meer past er echt niet in. Ik heb ook nooit gezegd dat een MRI niet kan ( ons vorige paard heeft er zelf ook 1 gehad) wel dat er maar een klein deel van het paard in past.

TS lijkt me een goede stap die je gaat zetten. Veel wijsheid toegewenst vrijdag.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:12

Sharon89 schreef:
Roodvos schreef:

Klopt heb je ook gelijk in. Maar ik doe ook maar wat de dierenartsen en osteopaat zegt he..

Ik veroordeel je ook niet Y;( . En ik ben ook door schade en schande wijs geworden, helaas.

Ik ga wel mee met SusanH zegt. Ik verbaas mij ook over de rol van je dierenarts en de ostheopaat. Als ik mijn dierenarts bel voor iets, zoals in dit geval een kreupelheid, dan krijg ik gewoonlijk na onderzoek en (voorlopige) diagnose het volgende advies mee:
- Na [periode] moet het duidelijk verbeterd zijn. Als dat niet zo is: bellen, want dan moeten we verder kijken.
- Als het verslechterd: DIRECT BELLEN!
- Als er vragen zijn: bellen.
En als er na 2-3 bezoekjes en de gebruikelijke aanpak geen verbetering is, dan krijg ik het dringende advies naar een kliniek te gaan voor nader onderzoek. Dat is dan in het algemeen een periode van 1 à 3 maanden na het eerste bezoek. En zeker geen 1,5 jaar.

Ostheopaat heb ik trouwens niets mee. Maar mijn fysio (tevens opgeleid als dierenarts) zou ook na een aantal behandelingen zonder effect adviseren maar eens verder te gaan kijken.

In jouw geval zou ik nu eerst goed en definitief uitzoeken wat er aan de hand is door gedegen kreupelheidsonderzoek. En daarna de rol van de dierenarts en ostheopaat eens in ogenschouw nemen. Die van mij hadden mij echt niet zolang laten doormodderen met een kreupel paard zonder duidelijke diagnose.

Succes en sterkte.