Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Onali schreef:_Dreamer schreef:Ik weet wat het inhoudt, waarom ga je er vanuit dat ik dat niet weet? En weet ook dat er over het algemeen prima mee te leven valt. Je moet je aanpassen, maar zoals de eigenaar van het paard net zelf zegt, kan dit paard met die aanpassingen nog prima leven.
En daarom kan ik er met m'n hoofd echt niet bij, dat je niet eens zou proberen te verkopen.
Alsof er niet meer mensen bestaan die voor har willen en kunnen zorgen, men gaat er gelijk vanuit dat niemand anders dat kan en het allemaal mis gaat
Dan snap of lees jij het niet goed.
Sorry als ik een paard koop wil ik een gezond paard, niet al 1 waar ik een waslijst met gezondheidsrisico's bij krijg.
De mensen die hier wel heel serieus inzicht in hebben is gewoon heel erg klein.
Bokt staat vol met verhalen over GEZONDE paarden en miskopen, het risico is gewoonweg te groot dat het dier in verkeerde handen terecht komt.
Sannanasje schreef:Ervaringsdeskundige met PSSM1 reporting for duty.
Een randstadstal is helaas niet geschikt, want belangrijk bij PSSM is ook vrije beweging.
Matheno schreef:Heb daar zelf moeite mee. Zou pas het paard kunnen laten inslapen als ik zou weten dat ik álles gedaan heb en de kans op genezing 0.0 is.
_Dreamer schreef:Tuurlijk, ikzelf zou ook zo'n paard niet kopen omdat ik hier in de omgeving zo'n paard moeilijk kan bieden wat hij/zij nodig heeft. Maar die mensen zijn er wel.
Het is mijn mening dat ik dat zeker eerst zou proberen voordat ik haar in laat slapen, zeker nadat de eigenaar hier net meld dat ze met die aanpassingen prima kan leven.
Sannanasje schreef:Matheno schreef:Heb daar zelf moeite mee. Zou pas het paard kunnen laten inslapen als ik zou weten dat ik álles gedaan heb en de kans op genezing 0.0 is.
Maar dat is het punt, PSSM1 is genetisch, en dus per definitie ongeneeslijk. Het kan onder de perfecte omstandigheden houdbaar zijn, maar het kan net zo goed dat dat niet zo is. Dat verschilt namelijk per paard.
Zeggen dat elk PSSM paard met de juiste aanpassingen gewoon goed kan leven is niet per se waar. Als dat zo was had de mijne namelijk gewoon nog geleefd.
Het is een ziekte waarbij naarmate het dier ouder wordt alleen maar meer symptomen zichtbaar gaan worden en vaker voorkomen en de kans dus groot is dat het dier echt pijn gaat lijden.
Natuurlijk zijn er best ook goede mensen, met ervaring en genoeg ruimte/tijd/geld om een PSSM paard te houden. Maar als ik puur naar mijn eigen ervaring kijk, en van alle mensen die ik ken met PSSM paarden om me heen... dat was echt een 1 keer maar nooit meer ervaring.
Al zou ik ze gratis krijgen, dan nog deed ik het niet. De kans dat ze niet oud worden en heel veel pijn krijgen is mij te groot. Ik kan het gevecht, het gepuzzel, het mijn paard pijn zien lijden, etc echt niet nog een keer aan.
Het kan je ook overkomen als je een gezond paard koopt, maar met een PSSMer gebeurt het je nagenoeg zeker.
_Dreamer schreef:Achterom schreef:
En gewoon eerlijk zijn bij de verkoop? En uiteraard de prijs erop aanpassen?
Ikzelf zou geen dier kunnen euthanaseren als ik weet dat hij/zij met wat aanpassingen prima kan leven. Ik zou in ieder geval proberen te verkopen!
En dan houdt jouw verantwoordelijkheid op?
foxy80 schreef:Ik heb hier ook zo eentje staan Lukie. Leuke kleur en lekker bekkie, op goede dagen zie je niks, op slechte dagen is hij stijf.
Dit jaar handelaar over de vloer gehad, ziet hij (tussen alle goede, mooie en beloftevolle paarden hier) mijn papierloos vlekkie staan en zegt gelijk: "Doe je die niet weg?"
Dan weet je dat puur op uiterlijk, hij zo verkocht raakt aan een nitwit die er de bossen mee doorcrosst.
foxy80 schreef:_Dreamer schreef:Tuurlijk, ikzelf zou ook zo'n paard niet kopen omdat ik hier in de omgeving zo'n paard moeilijk kan bieden wat hij/zij nodig heeft. Maar die mensen zijn er wel.
Het is mijn mening dat ik dat zeker eerst zou proberen voordat ik haar in laat slapen, zeker nadat de eigenaar hier net meld dat ze met die aanpassingen prima kan leven.
Je zou het zelf niet doen, de TS doet het niet, er is hier in dit topic met tig reacties niemand die met deze geweldige foto' s (want GODDAMN TS, het is een mooi dier) roept dat 'ie paard wil hebben, maar ERGENS moet er toch wel iemand zijn die hier honderden euro' s per maand aan wil spenderen?![]()
Paard heeft een progressieve spierziekte. Dit geneest NIET. Dit wordt niet beter. Dit gaat alleen bergafwaarts, en mits training/verstandig voeren/supplementen etc etc gaat dit misschien langzaam, anders snel.
Verschrikkelijk, maar het is zo.
_Dreamer schreef:Achterom schreef:En gewoon eerlijk zijn bij de verkoop? En uiteraard de prijs erop aanpassen?
Ikzelf zou geen dier kunnen euthanaseren als ik weet dat hij/zij met wat aanpassingen prima kan leven. Ik zou in ieder geval proberen te verkopen!
En dan houdt jouw verantwoordelijkheid op?
CalipsoLover schreef:Eh ja? Dan heb ik er alles aan gedaan om een paard niet zomaar in te laten slapen? En als ze niet verkocht wordt maak ik die keus dat wel te doen.
Er zijn echt wel meer mensen die voor z'n paarden kunnen en willen zorgen...
Ik kan er niet bij dan mensen een paar dat met wat aanpassingen prima kan leven willen laten inslapen
Ben het helemaal eens met Dreamer...
Apple schreef:Die strikte training, hoe ziet dat er uit?
Anders kun je nog op zoek naar iemand in de Randstad die zn paard houdt op een 'typische Randstad stal' in een boks, zonder weidegang en met zandpaddocks.
Als die strikte training dan bestaat uit 'dressuurmatig aan het werk houden' dan kan het zomaar een heel leuk paard zijn voor iemand die bijvoorbeeld net een eerste eigen paardje heeft, op een 'randstadstal' het paard neer zet en die gewoon wat B-L dressuurwedstrijdjes wil gaan rijden.
Ik zou het niet te snel opgeven
Nicky1963 schreef:Deze merrie was drager van het pssm-gen en werd als fokmerrie verkocht, met de mededeling dat het wel mee zou vallen en dat dragers nooit (!) ziek zouden worden.
Helaas vertelde een zoektocht op internet mij dat dragers altijd ziek zouden worden.
Apple schreef:Sannanasje schreef:Ervaringsdeskundige met PSSM1 reporting for duty.
Een randstadstal is helaas niet geschikt, want belangrijk bij PSSM is ook vrije beweging.
Ik heb mij iets meer ingelezen op PSSM en als een randstadstal geen optie is dan denk ik dat ik mij ook aansluit bij de groep 'zelf houden of inslapen'