Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:24

moonfish13 schreef:
Ik heb laatst gehad dat ik voor een paard met koorts, 39,5+ en overduidelijk knap ziek de dierenarts heb laten bellen.
Komt de dierenarts het terrein op en eigenaar, staat het kreng met zijn oren naar voren naar ons te kijken. |o
En ik had ze ingeseind de dierenarts te bellen.
Zegt de dierenarts: wat voor thermometer heb je?
Ik dacht dat ik door de grond kon zakken, maar de temperatuur klopte gelukkig. :=
Paard heeft iets van een koortsstuip ofzo gehad, en dan schijnen ze in een half uur er dus rustig weer op het zicht ok bij te staan.
Maar ik kon op dat moment serieus wel door de grond zakken, want het was nog s’avonds ook. :=

In dit geval snap ik de dierenarts trouwens niet zo, antibiotica voor een schaafwond?

Wie heeft toen betaald uiteindelijk? Daarnaast snap ik dat je in deze situatie wel gebeld hebt..

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:25

sneeuwpop schreef:
Gewoon blijven bellen met de d.a dat jij niet de opdrachtgever was en je dit ook niet gaat betalen.
Meeste dierenartsen komen niet (meer) als de eigenaar of stalhouder niet zelf belt, juist vanwege dit soort situaties.
Dierenarts had niet zomaar moeten komen aangezien het niet de eigenaar (of stalhouder) belde en de situatie niet levensbedreigend was.
De dierenarts zit hier dus ook zeker fout.

Voor t zelfde geld was het wel een enorm diepe wond geweest, als dierenarts ga je echt wel kijken denk ik. Ik vind dat de dierenarts verder goed gehandeld heeft. Hij heeft eigenaar alsnog gesproken ook.
De stalgenoot had eerst de eigenaar moeten bellen. Maar misschien leek het veel ernstiger op het eerste gezicht? Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar een foto

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:26

Ik heb ervaring vanaf de andere kant. Nouja niet precies, want ik belde omdat de eigebaar dat vroeg.

Pony was erg wankel, eigenaar dacht aan rhino. Maar ze moest zelf weg en woonde erg ver weg, dus of ik de dierenarts wou bellen en erbij wou blijven. Maar natuurlijk, ik kende de pony en de pony stond ook nog eens bij die van mij... Dus voor mij ook belangriji dat er zsm een dierenarts bij kwam.

Dierenarts geweest, geen rhino, wel een dikke rekening van bijna 300 euro. En mevrouw besloot niet te betalen..... En toen was ik de banketstaaf. Want, degene die de dierenarts belt is de opdrachtgever en zorgt dat er betaald word. Dus of je geeft de rekening aan de eigenaar, betaald die niet, dan doe je dat zelf.

Wijze les geweest. Ik houd me nu maar voor dat mijn pony er bij stond en ik voor 300 euro wist dat zij geen weidegenoot met rhino had :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:27

Noppes schreef:
verootjoo schreef:
Als je al in paniek raakt van een schaafwond en bloed, zou ik er sowieso eerst iemand anders bij halen.
Je kan toch gewoon even bij het been kijken, bloed eraf wassen en dan concluderen dat het niet zo erg was als het eruit zag en de eigenaar bellen om de wond te verzorgen :?
Wonden zien er zo vaak erger uit dan dat het is.
Kom op zeg...

We weten toch niet precies hoe de stalgenoot het paard heeft aangetroffen?

Nou, hij lag vast. Dan kijk je even of ie op kan staan, evt met iemand anders van stal erbij, de stalhouder ofzo, die heeft ook vaak meer ervaring en raakt niet zo gauw in paniek. En als ie opstaat en normaal loopt is er ook niet veel aan de hand, en dan was je even het bloed weg.
Als hij niet meer kan staan op dat been, of een hele diepe wond heeft kan je in overleg de DA bellen. Maar spoed is het niet, dus ik zou eerst overleggen met de eigenaar.

Gelijk de DA bellen zonder even goed te kijken of iemand anders om hulp te vragen vind ik in een niet-levensbedreigende situatie enorm overdreven en ik zou ook echt deze rekening niet gaan betalen. Zelf had TS ws niet eens een DA gebeld voor een schaafwond.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:27

Onali schreef:
luffwinny schreef:
Maar het paard zat vast, dat is toch een geval waar je snel mee moet handelen, ik zou ook bellen als er een paard vast zit en er is geen eigenaar/pensionhouder in de buurt. Maar dat er toch uiteindelijk medicijnen zijn gegeven maak ik ook niet op in het verhaal. Heeft de dierenarts zonder toestemming medicijnen gegeven word het een ander verhaal.. maar dat is dan iets tussen de dierenarts en ts.

Als een paard vast zit ga je eerst op zoek naar iemand die jou op dat moment kan helpen. Een andere stalgenoot, pensionhouder, eigenaar.

Pas als het paard los is ga je kijken wat het paard heeft en dan nogmaals roep je de hulp in van de pensionhouder en eigenaar.

Wat kan de DA doen op het moment van vastzitten?

Als er niemand in de buurt is moet je toch iets. Daarbij kan een dierenarts wel degelijk wat doen om te beginnen sederen om het paard rustig te laten worden dat het zichzelf geen schade toebrengt en dan kun je vervolgens rustig het dier losmaken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:29

Daphne__ schreef:
Ik heb ervaring vanaf de andere kant. Nouja niet precies, want ik belde omdat de eigebaar dat vroeg.

Pony was erg wankel, eigenaar dacht aan rhino. Maar ze moest zelf weg en woonde erg ver weg, dus of ik de dierenarts wou bellen en erbij wou blijven. Maar natuurlijk, ik kende de pony en de pony stond ook nog eens bij die van mij... Dus voor mij ook belangriji dat er zsm een dierenarts bij kwam.

Dierenarts geweest, geen rhino, wel een dikke rekening van bijna 300 euro. En mevrouw besloot niet te betalen..... En toen was ik de banketstaaf. Want, degene die de dierenarts belt is de opdrachtgever en zorgt dat er betaald word. Dus of je geeft de rekening aan de eigenaar, betaald die niet, dan doe je dat zelf.

Wijze les geweest. Ik houd me nu maar voor dat mijn pony er bij stond en ik voor 300 euro wist dat zij geen weidegenoot met rhino had :')

Dit is ook ontiegelijk banketstaaf, maar wel een andere situatie natuurlijk. Want heel die vraag is heel belangrijk.
TS heeft niets gevraagd. Stalhouder (die ook bevoegd is in dit soort gevallen) heeft ook niks gevraagd. Geen van beide heeft toestemming gegeven.

In jouw geval had eigenaar wel toestemming gegeven. Dat ze later terugkrabbeld is natuurlijk onwijs gemeen.. Zeker als je niks zwart op wit hebt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:36

LoveBodin schreef:
Daphne__ schreef:

Dit is ook ontiegelijk banketstaaf, maar wel een andere situatie natuurlijk. Want heel die vraag is heel belangrijk.
TS heeft niets gevraagd. Stalhouder (die ook bevoegd is in dit soort gevallen) heeft ook niks gevraagd. Geen van beide heeft toestemming gegeven.

In jouw geval had eigenaar wel toestemming gegeven. Dat ze later terugkrabbeld is natuurlijk onwijs gemeen.. Zeker als je niks zwart op wit hebt.

Dat is zeker waar. Maar ik denk juist omdat ik niet kon bewijzen dat het me gevraagd was, het uiteindelijk op hetzelfde neerkomt: Degene die belt hoort de rekening te betalen.

Mevrouw en ik zijn ook niet zulke bestje maatjes meer :')

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:36

Pff, ik ben jurist, niet gespecialiaseerd in dit gebied, maar kan er zo al een paar reacties uit halen die zeker niet correct zijn. De vraag lijkt me sowieso lastig te beantwoorden met deze eenzijdige informatie.
Met andere woorden, leg deze vraag neer bij iemamn die hier wel voor gestudeerd heeft en niet bij bokkers :)

Edit: dit los van de redelijke kant. Ik zou zelf wel blij zijn dat een stalgenoot had gebeld. Blijkbaar vond zij het nodig. Liever 1x te veel, dan te weinig.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 12-12-18 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:37

Ik vind het maar een aparte insteek als eigenaar van een paard om dit te posten. We zijn immers geen rechtsgeleerden en reacties zullen enkel emo of niet-emo geladen zijn en TS zal enkel maar bevestiging willen krijgen in dat wat haar eigen gevoel versterkt.

Dat bedrag is best hoog, dat is een feit, als het enkel om visite en peniciline gaat. Ik heb laatst een paard zijn hoofd moeten laten dichtnaaien, op een feestdag, en ik was +250EURO kwijt (visite, supp weekendtarief, verdoving, ontstekkingsremmers in bloed, zakjes voor nazorg en dan effectief het hechten).

Ik vermoed dus dat die schaafwond niet zomaar een schaafwond was, (schaafwond is eigenlijk ook enkel maar haar eraf en wonde van de opperhuid) Meestal is dat enkel goed spoelen, blauw/zilverspray sprayen voldoende om het bloeden te stoppen en wonde vrij te houden van bacteriën. Uiteraard op voorwaarde dat er onmiddellijk gehandeld werd, wat we niet kunnen afleiden uit dit verhaal.
Dus allicht zie je op de factuur ook een detail van de gedane ingrepen.

Verder bellen we hier ook eerst een DA, alvorens een kliniek te bellen. Had het voor TS veel anders geweest als de stalhouder had gebeld, deze is immers verantwoordelijk als 'houder' van het paard? En wat had dat dan veranderd aan dit verhaal?

Ok, het is sneu, maar andersom had TS dit vast nog veel minder aangenaam gevonden en het mss zichzelf nooit kunnen vergeven.
Een DA zal niet snel in ongelijk gesteld worden, want die moet handelen in het belang van het dier. (dat is evenzeer zo in de humane dossiers) Dus als TS kan aangeven dat het paard geen zorgen nodig had en die ook feiteilijk kan weerleggen, dan heeft ze een punt. Echter was TS niet ter plaatse en heeft dus enkel een behandeld paard aangetroffen. Mijn paard stond bvb enkele uren na het incident terug levendig op stal. Dan had ik ook kunnen zeggen, is dat echt allemaal wel nodig (geweest). Ik ben blij dat die tijdig is behandeld en iets gekregen heeft tegen infecties en de pijn.

Paarden, het is een lopende rekening. Wil je dat niet, dan kan je best gewoon geen paarden willen houden. Wat is die 200 EURO tov je paard?

Ik denk dat TS, zelf met juridisch advies, aan het kortste einde gaat trekken. En als ze echt iemand wil aansprakelijk stellen is het eerder de staleigenaar, want die kan als houder aansprakelijk gesteld. Maar dan kom je dus tot mijn eerdere bedenking, had dat de situatie veranderd? En wat zal ze daarmee bereiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:38

Wilde precies hetzelfde typen als Simbaa.

Ga dit na bij iemand die hier het fijne van weet. Niet afgaan op Bokkers die schrijven wat ze zelf vinden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:39

Dus als je niet in de schulden wilt komen moet je blijkbaar met al je stalgenoten een contract hebben in tweevoud dat je elkaar machtigt de DA te bellen als er wat is..
En als je dit contract niet hebt, moet je het paard van een ander maar dood laten gaan als je de eigenaar niet te pakken krijgt, anders krijg jij misschien wel de rekening. Rare wereld.
Nouja soms is het wel moeilijk. Wel eens gehoord van een persoon die een kaart bij zich droeg waar iets op stond als "112 bellen is niet nodig, ik val vaker zomaar om en ik kom vanzelf na een paar minuten weer bij". Dit omdat er al 4x een dikke ambulancerekening kwam voor iets wat al bekend was en waarvan men wist dat het zo weer over was.
Maarja, niemand wil over zijn school/supermarkt/huis de volgende dag een artikel in de krant dat er daar iemand is overleden. Dus iedereen had schijt aan dat kaartje en belde toch. Mensen zaten uiteindelijk diep diep diep in de schulden door al die ambulancerekeningen door toedoen van eigenwijze mensen die toch belden. Maarja het zal net die ene keer wat anders zijn he..
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 12-12-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:39

Daphne__ schreef:

Dat is wel heel erg asociaal :oo

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:40

Degene die belt is de opdrachtgever. Daar gaat de rekening ook heen. Die rekening kan naar jou als die opdrachtgever uit zaakwaarneming heeft gehandeld: handelen als dat voor het behoud van het goed (ja ja, paarden zijn voor de wet dieren, maar hebben verder dezelfde status als spullen) noodzakelijk is. Daar kan je in dit geval zwaar over twisten. Ook dat je pas gebeld bent toen de dierenarts er al naast stond is dan bijvoorbeeld raar - goede zaakwaarneming was geweest om je eerder te informeren zodat je je eigen maatregelen had kunnen treffen.

Niet betalen en de zaak bij de dierenarts laten. Zij kunnen niet bewijzen dat jij de opdrachtgever was. Of wel betalen, het gaat over nog geen 200 euro en een juridisch probleem ervan maken is waarschijnlijk duurder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:41

Sky schreef:
moonfish13 schreef:
Ik heb laatst gehad dat ik voor een paard met koorts, 39,5+ en overduidelijk knap ziek de dierenarts heb laten bellen.
Komt de dierenarts het terrein op en eigenaar, staat het kreng met zijn oren naar voren naar ons te kijken. |o
En ik had ze ingeseind de dierenarts te bellen.
Zegt de dierenarts: wat voor thermometer heb je?
Ik dacht dat ik door de grond kon zakken, maar de temperatuur klopte gelukkig. :=
Paard heeft iets van een koortsstuip ofzo gehad, en dan schijnen ze in een half uur er dus rustig weer op het zicht ok bij te staan.
Maar ik kon op dat moment serieus wel door de grond zakken, want het was nog s’avonds ook. :=

In dit geval snap ik de dierenarts trouwens niet zo, antibiotica voor een schaafwond?

Wie heeft toen betaald uiteindelijk? Daarnaast snap ik dat je in deze situatie wel gebeld hebt..

Eigenaar, de temperatuur was nog steeds zo hoog alleen het paard stond er beter bij.
Paard is ook nog dagen niet fit geweest, maar als zo’n paard je aan staat te kijken met oren haar voren kan je m wel wat. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:43

Dorine92 schreef:
Dus als je niet in de schulden wilt komen moet je blijkbaar met al je stalgenoten een contract hebben in tweevoud dat je elkaar machtigt de DA te bellen als er wat is..
En als je dit contract niet hebt, moet je het paard van een ander maar dood laten gaan als je de eigenaar niet te pakken krijgt, anders krijg jij misschien wel de rekening. Rare wereld.
Nouja soms is het wel moeilijk. Wel eens gehoord van een persoon die een kaart bij zich droeg waar iets op stond als "112 bellen is niet nodig, ik val vaker zomaar om en ik kom vanzelf na een paar minuten weer bij". Dit omdat er al 4x een dikke ambulancerekening kwam voor iets wat al bekend was en waarvan men wist dat het zo weer over was.
Maarja, niemand wil over zijn school/supermarkt/huis de volgende dag een artikel in de krant dat er daar iemand is overleden. Dus iedereen had schijt aan dat kaartje en belde toch. Mensen zaten uiteindelijk diep diep diep in de schulden door al die ambulancerekeningen door toedoen van eigenwijze mensen die toch belden. Maarja het zal net die ene keer wat anders zijn he..

Als je niet wordt meegenomen met de ambulance krijg je helemaal geen rekening := En als ze je wel meenemen alleen maar eigen risico, dus dat houd met €385 per jaar op. Dus diep, diep in de schulden...?
Maar dat is wel erg off-topic.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:45

Lastige situatie, als ik zelf zie dat een paard op stal wat mankeert zou ik zelf eerst even de eigenaar berichten en in spoed/paniek situaties proberen eerst de stalhouder en eigenaar te bereiken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:01

verootjoo schreef:
Dorine92 schreef:

Als je niet wordt meegenomen met de ambulance krijg je helemaal geen rekening := En als ze je wel meenemen alleen maar eigen risico, dus dat houd met €385 per jaar op. Dus diep, diep in de schulden...?
Maar dat is wel erg off-topic.

Sterk verhaal :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:05

Ik vind dat je een beetje kinderachtig, verhit reageerd over een rekening van nog geen 200 euro
Ik zou blij zijn als een stalgenoot zo oplet en adequaat Reageerd bij een paard dat vast ligt en zich verwond. Had ook erger kunnen zijn namelijk binnenin wat met het blote oog niet te zien is.
Snap ook niet Zo dat als je dus telefoon krijgt hier over je zegt je lam te schrikken je niet zelf gaat kijken bij je paard. Hij is en blijft tenslotte jouw verantwoording! Woon je er zo ver vandaan?
Je stal genoot bedoeld het goed en de DA doet zijn werk volgens het boekje dus niet echt iets om over op je achterste benen te gaan staan.

angrywolf

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:09

@Popstra Kan u in ts dr portemonnee kijken? 190€ kan voor de een niks zijn en voor de ander behoorlijk veel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:10

degene die bestelt, betaald.

los daarvan, waarom wordt er penicilline tegen pijn gegeven en bij een schaafwond? daarnaast lijkt het mij niet wenselijk dat pensionklanten voor elkaar zomaar dierenartsen gaan bestellen. eerst de stadhouder en eigenaar op de hoogte stellen en die kunnen dan beslissen hoe of wat.
echter, gaat je dat nu niet helpen. ik zou nog een keer het gesprek aangaan met de praktijk en de bellende pebsionklant en anders het, het probleem van de praktijk maken. je zou ook kunnen opperen om de rekening te splitsen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:10

Heb je rechtbijstand?

Zo ja, informeer.

Wat een nare situatie zeg!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:11

Popstra schreef:
Ik vind dat je een beetje kinderachtig, verhit reageerd over een rekening van nog geen 200 euro
Ik zou blij zijn als een stalgenoot zo oplet en adequaat Reageerd bij een paard dat vast ligt en zich verwond. Had ook erger kunnen zijn namelijk binnenin wat met het blote oog niet te zien is.
Snap ook niet Zo dat als je dus telefoon krijgt hier over je zegt je lam te schrikken je niet zelf gaat kijken bij je paard. Hij is en blijft tenslotte jouw verantwoording! Woon je er zo ver vandaan?
Je stal genoot bedoeld het goed en de DA doet zijn werk volgens het boekje dus niet echt iets om over op je achterste benen te gaan staan.

Jij hebt misschien geld zat, maar voor bvb mij is 200euro een flinke klap geld.

Ik snap TS echt helemaal. Je geeft geen opdracht ergens voor, de gemachtigde (stalhouder) geeft ook geen opdracht. EN alsnog moet je betalen.. Daar zou ik ook echt niet blij van worden.
Het had idd erger kunnen zijn, maar je belt toch sowieos eerst de eigenaar? Behalve als z'n been er half afligt ofzo en je echt ziet dat het ongeveer einde verhaal is. Dan niet. Maar in alle andere gevallen is het andermans dier. En die persoon moet beslissen wat er gaat gebeuren. En is die er neit, dan de stalhouder. Als die beide niet thuis geven, dan moet je zelf gaan denken.

en hoezo zou ze niet zelf gaan kijken? Ze had weinig keuze volgens mij ;). De dierenarts was er al. die komt en stuurt dus een rekening. Ook al kom je als eigenaar meteen. Een dienst cancelen kan niet zomaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:12

Nee Ik kan niet in de TS haar portomonaitje kijken maar paarden kosten nu eenmaal geld. En heb je dat niet dan moet je er niet aan beginnen want de kosten komen altijd onverwachts.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:12

Tja, toch zou ik ook een principenicht zijn in deze en weigeren te betalen. Zou een mooie grap zijn, je kan iemand aardig op kosten jagen als er voor iedere scheet een DA gebeld wordt en de eigenaar voor de kosten moet opdraaien. Vervelende eigenaar met paar paarden in een landje? Bel gewoon af en toe een dierenarts met een slecht verhaal en laat de eigenaar maar dokken. Arts heeft gewoon niet goed gehandeld en schuift dat af op eigenaar van het paard. Ook al is het nu "maar" 200e, ik vind dat toch wel zuur geld eigenlijk. Zeker als je hebt aangegeven geen behandeling te willen en DA op eigen houtje alsnog behandeld.
Als je het tot de rechter moet uitvechten ben je inderdaad duurder uit, maar ik betwijfel of het zo ver moet komen. Ik zou dus ook bij rechtsbijstand informeren en schriftelijk teruggeven aan de DA dat je geen goedkeuring hebt gegeven voor deze behandeling. Kans is groot dat DA dan eigen fout erkent als jij je poot stijf houdt.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:14

Onali schreef:
Sclimpre schreef:
Ik begrijp wel dat je niet blij bent met die rekening. Maar andersom als er echt iets ernstigs aan de hand is met je paard en niemand neemt het initiatief er een DA bij te halen ben je nog veel minder blij. Het zag er waarschijnijk erger uit dan het was. Als het mij overkwam zou ik gewoon betalen en degene die de DA gebeld had vriendelijk bedanken.

Volgens mij sla je een paar stappen over tussen niemand inlichten en meteen de DA bellen.

Waarom niet eerst de eigenaar of de pensionhouder erbij halen?

Ik ben het hier mee eens. he tis ff slikken, zo'n dikke rekening, maar diegene heeft t vast goed bedoeld. Dat het anders had gemoeten is duidelijk. Gewoon betalen en diegene bedanken vragen of ze de volgende keer aub weer aan de bel trekt maar dan eerst de stalhouder of jou vraagt. straks ligt ie met zware koliek en durft ze niks meer te zeggen. Ben je haar ook niet dankbaar