Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6909
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:28

Goed bezig! Idd nu hopen dat er duidelijkheid uit komt

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 13:17

Het biopt van een stukje van de hoofdhuid liet lichte dermatitis (huidontsteking) zien, dit is lokaal dus geen sorcoidose. Er wordt nog verder onderzoek gedaan naar het biopt of er bacteriën of schimmels oid in zit.
Haar leukocyten zijn verhoogd. De veearts denkt nog steeds dat het mogelijk de huid zelf is omdat de oedeem pijn doet (wat niet hoort).
Ook zijn de betaglobuline verhoogd, dat kan duiden op parasieten. Ze krijgt nog een mestonderzoek. Al denkt hij niet dat dit door wormen kan komen omdat ik haar redelijk regelmatig ontworm en mestonderzoek laat doen (nu wel al even geleden).
Aan de buitenkant heeft ze geen parasieten (zoals mijt oid) dus dat is goed.
Daarnaast zijn haar nierwaardes verhoogd maar verlaagd (dus verbeterd) sinds de vorige keer
De waardes voor cushing waren 18.6 dus die is in orde.

Waarschijnlijk starten we met antibiotica en ontstelingsremmers, afhankelijk van bet biopt.
Verder moet ik de oedeemplek scheren en wassen met betadine zodat alle korstjes weg zijn.

Het zijn veel losse dingen bij elkaar die niet per se allemaal bij een ziektebeeld horen en het kunnen verklaren.

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:45

Wat een herkenbaar probleem! Bij ons een oude fjord .. Al zijn hele leven astma.. Plotseling dikkere koker en een kleine bult onder zijn buik. Die bult werd steeds groter zoals bij jou op de foto's over de hele buik. Tot het ineens open sprong en er pus uit bleef druipen. In de avond direct gespoeld en een biopt genomen. Mijn vriend (dierenarts) was/is een een beetje bang voor een tumor. De uitslag kwamen afwijkende waardes van de witte bloedcellen uit. Hij heeft een korte tijd op de Prednisolon gestaan, maar niet te lang ivm hoefbevangenheid.
We zijn nu een halfjaar verder (dachten hem al 2 keer te moeten laten gaan) maar telkens sprong het weer open en trok het na een week druipen weer weg en knapte hij weer op. Aangezien er niet veel mogelijkheden zijn kijken wij het aan. Hij is nu steeds vrolijker, ondanks dat hij van de week weer wat pus had. Gelukkig is het oedeem niet meer zo groot geworden en lijkt het redelijk lokaal te blijven.
Wij houden hem goed in de gaten, en kijken wat hij per dag aangeeft in wat hij wil en kan qua beweging.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:43

Is het biopt van ongepigmenteerde of gepigmenteerde huid genomen?

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 20:41

sharonsemme schreef:
Wat een herkenbaar probleem! Bij ons een oude fjord .. Al zijn hele leven astma.. Plotseling dikkere koker en een kleine bult onder zijn buik. Die bult werd steeds groter zoals bij jou op de foto's over de hele buik. Tot het ineens open sprong en er pus uit bleef druipen. In de avond direct gespoeld en een biopt genomen. Mijn vriend (dierenarts) was/is een een beetje bang voor een tumor. De uitslag kwamen afwijkende waardes van de witte bloedcellen uit. Hij heeft een korte tijd op de Prednisolon gestaan, maar niet te lang ivm hoefbevangenheid.
We zijn nu een halfjaar verder (dachten hem al 2 keer te moeten laten gaan) maar telkens sprong het weer open en trok het na een week druipen weer weg en knapte hij weer op. Aangezien er niet veel mogelijkheden zijn kijken wij het aan. Hij is nu steeds vrolijker, ondanks dat hij van de week weer wat pus had. Gelukkig is het oedeem niet meer zo groot geworden en lijkt het redelijk lokaal te blijven.
Wij houden hem goed in de gaten, en kijken wat hij per dag aangeeft in wat hij wil en kan qua beweging.


Jeetje, dat is ook heftig! Die van mij heeft als het goed is geen abces maar het verhaal lijkt er inderdaad op.



Tessebes schreef:
Is het biopt van ongepigmenteerde of gepigmenteerde huid genomen?


Afbeelding
Ik denk dat ze beide daar heeft, iig van wat op de foto roze is. Vanwaardeze vraag? :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:44

Mijn vorige paard had plaatselijk ontstekingen aan de haarvaten (kleine bloedvaten) icm oedeem onder de buik. Dit was in ongepigmenteerde huid. Die van jou heeft ook huidontsteking begreep ik?

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 23:07

Tessebes schreef:
Mijn vorige paard had plaatselijk ontstekingen aan de haarvaten (kleine bloedvaten) icm oedeem onder de buik. Dit was in ongepigmenteerde huid. Die van jou heeft ook huidontsteking begreep ik?

Klopt, sowieso het stukje op de foto. Er waren ook puspuntjes te zien bij het onderzoek. Er wordt nu onderzocht hoe en wat. Oedeem zit inderdaad onder haar buik (mogelijk daar ook huidontsteking, al is haar huid daar glad).
Is het bij jouw vorige paard opgelost en hoe?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:13

Ik denk dat je eerst even moet afwachten wat er uit het biopt komt. Ik ben benieuwd, goed dat het onderzocht wordt!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:29

Weet je al wat meer?

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:47

Geen Cushing maar iets anders komt bij mij op.
Is je paardje getest op Lyme.
Verder als ik de foto's zie, zie ik een paardje met een ingetrokken mondhoek wat op pijn duid.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 00:16

Het biopt was deze week pas bekend, hier is niks uitgekomen.
We zijn vandaag gestart met antibiotica. Dit moet ik intramusculair geven. Ook krijgt ze metacam als ontstekingsremmer. Beide 10 dagen. Dit is eigenlijk een schot in het donker maar de veearts weet ook geen andere mogelijkheid.
Vandaag is ze ook geschoren op haar buik en gewassen met betadine om zo veel mogelijk 'korstjes' weg te krijgen.
Ze krijgt momenteel 8 kg hooi en 1 kg muesli senior van vente. Ze komt hier niet echt van aan maar valt ook niet meer af.
Verder is ze vrolijk, eet goed en voor haar doen was ze de laatste tijd druk.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 00:19

Morganlefay schreef:
Geen Cushing maar iets anders komt bij mij op.
Is je paardje getest op Lyme.
Verder als ik de foto's zie, zie ik een paardje met een ingetrokken mondhoek wat op pijn duid.

Ze is niet getest op lyme maar ik vind het denk ik ooo niet bij haar passen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:35

Je zou een Coombs test kunnen laten doen, maar de vraag is wat je met de uitslag kan. Spuit je antibiotica of prednison?

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 00:37

Tessebes schreef:
Je zou een Coombs test kunnen laten doen, maar de vraag is wat je met de uitslag kan. Spuit je antibiotica of prednison?

Antibiotica, penicilline. Prednison mag ze niet omdat ze hoefbevangen is geweest.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:56

Moeilijk verhaal dus. Ik duim dat de medicatie wat doet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:21

Ts hoe gaat het met je pony?

moonfish13
Berichten: 18253
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:33

Focussed schreef:
Zet anders eens een berichtje in het centrale Cushing topic. Daar zijn ook mensen met paarden met oedeem door Cushing :)

Compleet met je eens wat betreft het oedeem en de bovenlijn!
Mijn pony had ook flink oedeem, viel ook in in de bovenlijn, sloom.
Inderdaad hij word een dagje ouder, nou nu met de prascend is het een draak!
Stout weer, stout!
En het heeft ff nodig gehad, maar hij heeft nu weer mooie ronde billen, mooie rugspieren en ik had gewild dat ik het eerder had geweten!
Mijn pony had een waarde van 74, in de seasonal rise, echt ts doe die cushing oogkleppen af en ga het proberen.
Het is niet eerlijk naar je pony om hem/haar geen medicijnen te geven, mijn pony had 74 en had daar veel last van.
Gun je pony die pillen, geef het een kans.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 16:22

Tessebes schreef:
Ts hoe gaat het met je pony?

Helaas nog weinig verbetering. Het leek iets minder te worden maar een paar dagen laten zag ik de verbetering niet meer. De veearts ze dat er niet direct verbetering is. Wel lijkt ze iets aan te komen.


moonfish13 schreef:
Focussed schreef:
Zet anders eens een berichtje in het centrale Cushing topic. Daar zijn ook mensen met paarden met oedeem door Cushing :)

Compleet met je eens wat betreft het oedeem en de bovenlijn!
Mijn pony had ook flink oedeem, viel ook in in de bovenlijn, sloom.
Inderdaad hij word een dagje ouder, nou nu met de prascend is het een draak!
Stout weer, stout!
En het heeft ff nodig gehad, maar hij heeft nu weer mooie ronde billen, mooie rugspieren en ik had gewild dat ik het eerder had geweten!
Mijn pony had een waarde van 74, in de seasonal rise, echt ts doe die cushing oogkleppen af en ga het proberen.
Het is niet eerlijk naar je pony om hem/haar geen medicijnen te geven, mijn pony had 74 en had daar veel last van.
Gun je pony die pillen, geef het een kans.

Zoals je kan lezen, is zo opnieuw getest met een waarde van 18.6 dus prima in orde.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:59

Het probleem is dat de ACTH bepaling valsnegatieve uitslagen kan geven. De test is niet 100% betrouwbaar. Dan is de uitslag dus negatief (geen Cushing), maar heeft je paard het eigenlijk wel.

Om die reden is het protocol dat een paard hertest moet worden met een TRH stimulatie test (een gevoeligere, meer betrouwbare test) wanneer de ACTH negatief is, maar het paard wel klachten/symptomen heeft. Alleen dan kun je zeker weten of je paard nu wel, of geen Cushing heeft.

Zeker gezien het paard weinig lijkt te verbeteren en er voor de rest al vrij veel uitgesloten is, lijkt mij dat het waard. Ik ben zelf mijn paard gaan behandelen omdat ze symptomen ondanks dat ze geen positieve testuitslag had. Binnen 6 weken had ik een compleet ander paard. Binnen 10 weken had ik mijn oude paard terug.

Maar je moet uiteraard doen waar jij je goed bij voelt.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:24

Sinds wanneer is 18,6 niet boven referentie?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:52

Mloui schreef:
Sinds wanneer is 18,6 niet boven referentie?


Onder 29 is de normale waarde dacht ik?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:57

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:01

Tessebes schreef:
Mloui schreef:
Sinds wanneer is 18,6 niet boven referentie?


Onder 29 is de normale waarde dacht ik?


Klopt helemaal !
Hangt ervan af in welke waarde het uitgedrukt wordt
Normale waarde in deze periode is inderdaad lager dan 29 pg/ml.

anjali
Berichten: 15278
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:14

Het paard krijgt voldoende beweging neem ik aan?Anders krijg je zowiezo vochtophopingen.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:42

Citaat:
Het stellen van de diagnose PPID was vroeger lastiger omdat het nog niet mogelijk was om de ACTH te meten. Het is sinds enkele jaren wel mogelijk om de ACTH te bepalen in het bloed en daarmee is de diagnostiek een stuk simpeler geworden. Bij gezonde paarden is de ACTH van november tot juli onder de 29 pg/ml. In het najaar vindt er bij gezonde paarden een stijging plaats van de ACTH spiegel. Gezonde paarden horen dan onder de 47pg/ml te zitten. Paarden met PPID zitten meestal boven deze referentiewaarden. Met name in het najaar stijgt het ACTH gehalte van paarden en pony’s met PPID flink. In het najaar is het onderscheid tussen wel of geen PPID dan ook het beste te maken.

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aandoeningen/ppid/ Dus wat is waarheid?

Ik ga voor nu eerst even de huidige behandeling afwachten, want het duurt even voordat je resultaat ziet. Mocht er dan nog niks uitkomen, ga ik verderzoeken en kan ik eventueel TRH stimulatie test laten doen.


anjali schreef:
Het paard krijgt voldoende beweging neem ik aan?Anders krijg je zowiezo vochtophopingen.

Ja dat krijgt ze.

Bedankt voor het meedenken iedereen!