Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:45

Olikea schreef:
Mijn schrokop is er ook gevoelig voor. Hem moet je echt dwingen tot goed kauwen. Nu voer ik cavalor fiber force. Ben er heel tevreden over.

O niet goed gelezen :(

Ik heb hem nu nog te hoog hangen naar mijn zin. Ben ook wel nieuwsgierig wat de beste hoogte is.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 15:20

MirandaFuego schreef:
Die staaf was om de klaplong weer van lucht te voorzien neem ik aan. :)

Oops, haha. Ik dacht andersom, dat ze door een staaf een klaplong gekregen had. (Maar misschien te vaak 'Hard Core ER' gekeken en mensen echt vanalles en nog wat in/door hun lichaam hebben.)

MirandaFuego schreef:
Maar heb je verder nog adviezen gehad behalve op de grond voeren?

Andere mogelijke adviezen waren al aanwezig/gedaan, dus was niet specifiek een lijst met adviezen. Misschien dat ik anders wel een lijst gekregen zou hebben. Hij had het even over dat het goed was dat ze al 24/7 toegang heeft tot ander vullend voer. De brokken waren verder goed. We hadden hem ook verteld van de stenen in de bak, etc.
De andere DA was geen fan van de brokken grotendeels verpulveren, want dan kan het sneller een bal gaan vormen, want dan kauwen ze nog maar amper en is er minder speekselvorming. Het kan wel als slobber na een verstopping om de slokdarm rust te geven.
Specifiek voor haar was het op de grond voeren vanwege de grotere "achterkant-van-de-keel-voordat-het-de-slokdarm-ingaat", samen met dat ze (in haar specifieke geval) op de grond automatisch uit zichzelf wat langzamer lijkt te eten.

Maar we gaan het nu echt proberen uit te sluiten, door haar te voeren op de grond zelf, in de betonnen paddock, zonder voerbak, en dan kleine hoopjes voer neer te leggen. Daardoor kan ze geen happen meer nemen en tussen elk hoopje moet ze wat passen zetten. Dan kan de slokdarm het vast aan.

Maar ik blijf in het algemeen geinteresseerd in het verschil tussen op de grond voeren en op borsthoogte. Welke manier het beste is bij welke aandoening/oorzaak, en waarom. Zo te horen komt het best vaak voor bij paarden, en lijkt dat het afhangt van de oorzaak/aandoening wat het beste is.

MirandaMalik

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:41

Op die manier brokjes geven lijkt inderdaad veel op de natuurlijke manier, hapje stapje.
En als het door gulzig eten komt zal dat dan natuurlijk een goede oplossing zijn.
Hopelijk is het dan ook helemaal opgelost!
Er zijn inderdaad ook verschillende oorzaken dus daar zullen dan ook verschillende dingen voor werken, is wel logisch op zich.

Over ruwvoer op borsthoogte voeren lees ik ook steeds meer verschillende dingen, dat het toch niet zo slecht hoeft te zijn terwijl eerder altijd werd gezegd vanaf de grond.
Op den duur zullen de ervaringen wel wat meer uitwijzen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:21

Ik weet wel dat bij langdurig eten ( zoals dus bij ruwvoer ) de positie van invloed is op o.a. de slijtage van de kiezen.
Wanneer een paard van de grond eet zakt de onderkaak iets uit naar voren waardoor de boven en -onderkiezen een andere positie hebben tov elkaar.
Wanneer een paard op borsthoogte eet, of hoger zoals uit een ruif of hoger geplaatst hooinet dan kan de onderkaak niet “ uitzakken”.
Het uitzakken van de onderkaak is essentieel voor een gezond kauwsysteem en dus ook een gezond gebit en vertering

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 16:10

MirandaFuego schreef:

Fijn dat we bokt hebben en deze dingen kunnen bespreken, inclusief ervaringen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:22

Rivano schreef:
MirandaFuego schreef:

Fijn dat we bokt hebben en deze dingen kunnen bespreken, inclusief ervaringen.

Ja je kunt hier inderdaad veel leren over ervaringen van anderen, dat is echt fijn. :j