PRE positief getest op PSSM 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:21

Het spijtige is dat het wat beter worden van het paard,door een aangepast dieet, het paard niet gezond maakt alleen wat minder ziek. In beginsel moeten handelaren in Iberische paarden niet meer de kans krijgen om de zaak in de doofpot te stoppen maar moeten de mensen gewoon weten wat er speelt binnen de rassen. Ik heb veel PRE's gereden in de tijd dat men nog nooit van testen had gehoord en ik durf achteraf te zeggen dat er naar mijn mening meerdere overduidelijk symptomatisch waren voor PSSM 2,maar geen dierenarts die er de vinger op kon leggen destijds. Zelf had ik er ook nog nooit van gehoord. Nu zou ik zeker laten testen. En zeker preventief voor aanschaf. Ik zoek geen paard wat alleen nog stil kan staan voor de foto maar waarvan je weinig werk kunt vragen. En zo zal het de meeste mensen wel gaan. Ik zoek ook geen paard wat met heel veel inspanning nog niet normaal rechtuit en in balans kan lopen. Ik snap heel goed dat als je een paard met PSSM 2 hebt dat je het niet zomaar verkoopt. Als je het goede met je paard voor hebt. Maar het beperkt je toch wel in wat je van je paard kunt vragen of verwachten. PRE's zijn in aanschaf erg duur in verhouding met veel andere rassen. En als paarden het in beginsel hebben weet je nooit wanneer de paarden symptomatisch worden. Het is heel goed dat er aandacht voor komt. De vraag naar de testen zal alleen maar stimuleren dat men er zich in Utrecht ook weer meer in verdiept omdat er wat in te verdienen valt en het de publieke aandacht heeft en dat is alleen maar beter voor de paarden. Hoe meer aandacht er voor hoe beter. Heb veel bewondering voor de eigenaren die hun nek uitsteken om aandacht te vragen voor de problemen van hun paarden. En kenbaar maken wat ze er zelf aan gedaan hebben om hun paard weer een paardwaardig leven te geven. Zoals met alle problemen in de fokkerij zijn er altijd mensen die belangen hebben om het probleem te verzwijgen maar anderen die er voor opstaan om het de wereld uit te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:01

Tja, handelaren zijn ook gewoon mensen, en die steken ook op alle mogelijke manieren de kop in het zand. Ook 'goede' Andalusierhandelaren hoor je gewoon beweren 'ik importeer al duizend jaar en heb nog nooit ook maar een geval van PSSM 2 gezien dus het bestaat niet', of 'Dat is typisch een ziekte die alleen bij kruisingen bij slechte handelaren voorkomt, bij paarden met een stamboom bestaat dat niet', tot zelfs 'ik heb nog nooit een PSSM 2 paard voorbij zien komen maar ik train/fok/voer/houd mijn paarden dan ook extreem goed en dus komen dat soort gebreksziektes bij mij niet voor'...
Alsof PSSM 2 een voerprobleem is, alsof het alleen bij vuilnisbakjes voorkomt, alsof als je maar gewoon je ogen dicht doet al het nare in de wereld ophoudt met bestaan. Ik heb eens een vrouw toen het over miskramen ging glashard horen zeggen 'ik heb nog nooit een miskraam gehad, maar ik let dan ook heel erg op mijn voeding, zorg dat ik voldoende beweeg en alle dagelijkse vitamines en mineralen binnenkrijg. |o
Helaas hebben dat soort mensen ook gewoon paarden, en die zul je dus ook de meest bizarre dingen over PSSM 2 horen uitkramen, van dat het niet bestaat, dat het gewoon iets is wat opgelost kan worden met een goede stal en goed hooi tot dat eiwitten gevaarlijk zijn en dat zulk soort paarden gewoon bij een trainer/ruiter gezet moeten worden die ze gewoon lekker en verantwoord aan het werk zet, dan komen die spieren en die coordinatie vanzelf. :))
Als dat de 'oplossingen' waren, dan was er überhaupt geen probleem. Punt is dat het probleem er wel degelijk is, dat de paarden er aan onderdoor gaan, er nog veel te weinig bekend is over het hoe en wat en dat er niets is wat de aandoening kan stoppen, hooguit wat afremmen of minder zwaar maken. Maar ja, dan is het inderdaad makkelijker om te denken dat PSSM 2 gewoon iets is wat domme mensen als verklaring voor spierverlies bedenken als ze geen zin hebben om hun paarden gewoon voldoende voer te geven. Was dat maar het probleem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:47

Nou, het wordt vanuit het stamboek in Spanje wel degelijk bekeken. Het enige grootste probleem, is dat de ontwikkelaar géén validatie heeft uitgevoerd. En dat het NIET in vakbladen is uitgebracht. Dus, als zij nou eens eerst de juiste weg bewandelen die nodig is voor dit soort uitspraken? Kan er daadwerkelijk eens naar gekeken worden. De fout ligt nog altijd bij Equitec (en waar de de rechten aan verkocht hebben CAG)
Niet bij de fokkers, niet bij de handelaren. En ik behoor ook tot de groep, in die 20 jaar dat ik met de PRE werk, of in Spanje rondkijk? Nog nooit enig PRE heb gezien met dit soort symptomen. Wat je echter niet vergeten moet, is dat hier in Nederland men zelden hun paard laat testen op Piroplasmose. Wat een soortgelijk symptoom kan veroorzaken. Misschien dat eerst eens uitsluiten? Veel PRE eigenaren hebben nog nooit van Piro gehoord. Kwalijke zaak.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:46

Ik lees dingen die niet kloppen hier. Een dna test is 100% betrouwbaar wel of niet gevalideerd. De dna test middels manen met wortels is wel betrouwbaar. Diegene welke hier hardop durven beweren dat de test niet betrouwbaar is...kom voor de grap is naar mijn paard kijken!! Je ziet aan haar welke afwijking ze heeft en welke variant ze positief op getest is. Tot nu toe is elk paard waarvan sypmtomen bekend zijn dus ook positief op een variant pssm getest. Ook zijn er paarden waarbij t gedacht wordt dat ze pssm hebben maar negatief getest worden...imo is de test toch wel betrouwbaar ondanks dat deze niet officieel gevalideerd is. Hoe mooi is het dat er een dergelijke test beschikbaar is waarbij er geen spierbiopt gedaan hoeft te worden welke ook nog eens extreem belastend is bij een paard met spierziekte en vaak niet eens een deugdelijk resultaat geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 01:17

Het probleem is dat veel PRE-liefhebbers niet snappen wat PSSM is. Het probleem is dat gewichtsverlies door PREmensen verward met spierverlies. Inderdaad, als je een import-Anda heb zonder spieren, spek, vet of überhaupt iets van vulling onder het vel dan zet je die natuurlijk gewoon eerst op een normale hoeveelheid voer, dan ren je niet meteen naar een dierenarts voor een DNA-test. :+ Als je zo'n paard een normale of grote hoeveelheid voer geeft en hij blijft mager, dan ga je naar de dierenarts voor een piroplasmosetest, een tandartsbeurt, bloedtest of een scopie.

Maar waar we het hier over hebben zijn paarden die een prima gewicht hebben tot zelfs moddervet zijn, en tegelijkertijd een abnormaal gebrek aan specifieke spieren hebben (lange rugspier en achterhand) die herhaaldelijk aan een atrofie-aanval ten prooi vallen.

Dat is dus iets compleet anders dan te weinig ruwvoer ( =mager paard), te weinig krachtvoer bij hogere belasting ( =te weinig vet en te weinig spieren), piroplasmose (=niet dik te krijgen), gewoon te weinig gereden (= gewoon algehele slapheid van een paard in de opfok, geen spieratrofie op specifieke plekken) en ga zo maar door. PSSM 2 is een compleet andere aandoening.
Het duurde voor mij ook echt even voor doorhad waarom er maar gehamerd bleef worden op piroplasmose: ja, als het over gewichtsverlies zou gaan bij paarden die niet dik te krijgen zijn, dan is dat natuurlijk het eerste wat je bij een Spanjaard zou moeten onderzoeken. Maar het standaard PSSM 2 paard is helemaal niet te dun, hij raakt alleen continu bepaalde spieren kwijt terwijl hij verder prima op gewicht blijft qua vetlagen en overige spiergroepen.

Iets anders wat lastig blijft is het idee fixe dat als de DNA-test niet betrouwbaar zou zijn, dat PSSM 2 dan dus ook niet bestaat bij Andalusiers, want dan is dat gewoon een kwaadaardig verzinsel van een laboratorium dat rijk wil worden over de ruggen van een volledig gezond ras. Zelfs al zou de DNA test 100% fraude zijn; meer dan tien jaar geleden (dus lang voordat er überhaupt a sprake was van een DNAtest of wat dan ook) door de universiteit van Cordoba PSSM 2 al is aangetoond bij PRE's. Dat het bestaat bij PRE's in onbetwist en bewezen door een Spaanse universiteit die honderden biopten heeft bekeken en ook echt PSSM 2 vond, de vraag is alleen hoe de diagnose zo betrouwbaar en voor het paard veilig mogelijk te stellen is.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:00

Hoe verklaar je een andalusier met p4/p4 en px dan? Pssm is geen rasgebonden ziekte hoor...het is niet zo dat het de knappe PRE ff lekker overslaat...er zijn er al meer dan genoeg positief getest om te weten dat het onder de hengsten ook verspreid is. Het kan zowel via moeder als vader genen doorgegeven worden..

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:58

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:29

BigBen schreef:
Kismetje schreef:
Diegene welke hier hardop durven beweren dat de test niet betrouwbaar is...kom voor de grap is naar mijn paard kijken!!

De test van EquiSeq is niet betrouwbaar.
Lees anders voor de grap eens deze mededeling op de site van Utrecht :

https://www.uu.nl/nieuws/pssm-bij-het-paard-wetenschappelijke-feiten-op-een-rij

Toch is men in de VS Al een stuk verder met onderzoek naar pssm2. Men staat op t punt een onderzoek te publiceren. Je kunt de fora er op na slaan. Daar worden deze onderzoeken ook gedeeld en zijn er Amerikaanse paardenartsen die zich met deze onderzoeken bezighouden,
die live gaan en vragen beantwoorden etc. Dan komen er ineens andere feiten op tafel, dan men in Utrecht weet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:38

ElskaIsland schreef:
Toch is men in de VS Al een stuk verder met onderzoek naar pssm2. Men staat op t punt een onderzoek te publiceren. Je kunt de fora er op na slaan. Daar worden deze onderzoeken ook gedeeld en zijn er Amerikaanse paardenartsen die zich met deze onderzoeken bezighouden,
die live gaan en vragen beantwoorden etc. Dan komen er ineens andere feiten op tafel, dan men in Utrecht weet.

Interessant!

Kan je mss wat meer hierover vertellen? Of linken naar deze publicaties delen ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:42

Ben ik ook wel benieuwd naar...
Ik vind het nog best lastig om de juiste informatie te verzamelen en uit te vinden wat wel en niet werkt bij mijn paard..

Wel grappig, ik zie dit topic ineens weer langs komen en bij het doorlezen zie ik dat ik zelf heb gereageerd dat ik nog geen Lusitano’s positief getest zijn en dat ik overwoog de mijne te laten testen.
Die is dus inmiddels een half jaar geleden getest en inderdaad positief op 1 variant van PSSM2, nl n/p3.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:53

Je zou naar het forum op Facebook kunnen gaan. Daar staan zoveel bestanden en daar hebben ze veel kennis én contact met de VS en hun forum.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:20

Daar zit ik ook op inderdaad, zal daar nog wat verder op zoek gaan dan, dank je

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:23

Nouvel schreef:
Daar zit ik ook op inderdaad, zal daar nog wat verder op zoek gaan dan, dank je

Daar zit heel veel kennis! Ik persoonlijk weet er nog niet zoveel vanaf. Mijn pony is onlangs negatief getest op pssm1. Twijfel nog of ik op 2 ga testen. Ik wacht nog even af, m’n pony doet t erg goed op pssm1 dieet (Kruising quarter), wellicht is het iets anders geweest.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 03:53

ElskaIsland schreef:
Je zou naar het forum op Facebook kunnen gaan. Daar staan zoveel bestanden en daar hebben ze veel kennis én contact met de VS en hun forum.

Ik heb geen fb -O-

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:55

BigBen schreef:
Kismetje schreef:
Diegene welke hier hardop durven beweren dat de test niet betrouwbaar is...kom voor de grap is naar mijn paard kijken!!

De test van EquiSeq is niet betrouwbaar.
Lees anders voor de grap eens deze mededeling op de site van Utrecht :

https://www.uu.nl/nieuws/pssm-bij-het-paard-wetenschappelijke-feiten-op-een-rij

Omdat hij nog niet gevalideerd is... maar hoeveel paarden die daar getest zijn hebben daadwerkelijk pssm klachten, waarbij de da in NL geen oorzaak kan vinden? Een heleboel! Mijn da zei doodleuk dat ik wel kon fokken met mijn merrie, omdat ze geen pssm1 heeft en pssm2 zou niet erfelijk zijn... nou, ik kan je zeggen dat t wel erfelijk is. Dat is ook meer dan eens bewezen. Maar dat is nog niet gepubliceerd, omdat het de paardensector (fokkerij) geld gaat kosten en daarom gebeurt dit nog niet.