Operatie kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 09:05

eva1969 schreef:
Wat ik me afvraag is wat de prognose is op langere termijn. Ik begreep altijd dat kissing spines een progressieve afwijking is en vergelijkbaar met spondylose bij honden. Aan de ruggewervels gaan uitsteeksels groeien totdat ze de volgende wervel raken en de wervels vergroeien dan uiteindelijk met elkaar. Het proces van vergroeien is pijnlijk, maar wanneer het volledig is vergroeid is er geen pijn meer alleen natuurlijk een beperking in beweging. Dit proces impliceert dat wanneer een uitsteeksel operatief wordt verwijderd, de wervel later toch weer een uitsteeksel gaat vormen. De hele wervel verwijderen lijkt mij, maar ik heb er geen verstand van, niet kunnen. Ik ben dus oprecht benieuwd hoe dit uitpakt op de lange termijn.

In Nederland wordt de operatie nog maar 3 jaar uitgevoerd, in bepaalde andere landen al veel langer. Zoals in een van de eerdere reacties ook werd aan gegeven is de lange termijn prognose in Zweden gunstig. Ik moest even opzoeken hoe ik een antwoord op jouw vraag kon geven, ben geen dierenarts en heb niet alles door gevraagd, ik kreeg alleen als antwoord dat het niet terug kon komen. Deze informatie vond ik net:

kissing spines bij het paard

Kissing spines is ook een vorm van artrose. De kissing spines bevinden zich aan de bovenzijde van de wervelkolom. Bij deze aandoening raken de doornuitsteeksels van twee rugwervels elkaar.

Door het raken van de botdelen ontstaat er een plaatselijke irritatie van het bot/kraakbeen en ontstaat er nieuw bot. Deze fase van botnieuwvorming is een pijnlijk proces. Soms is de pijn alleen maar zichtbaar tijdens het rijden omdat door de holle rug alleen dan de doornuitsteeksels elkaar raken. Als het proces voortduurt kunnen uiteindelijk deze botdelen helemaal aan elkaar vastgroeien. Meestal is de pijn dan ook weg. Het gebied van vergroeiing is dan natuurlijk wel minder beweeglijk. Kissing spines komen vaak voor in de schoft en achter het zadel
.

De "uitsteeksels" die ontstaan zijn dus nieuwe botvorming, die ontstaan door de irritatie. Met de operatie worden doornuitsteeksels verwijderd, waardoor de botdelen elkaar niet meer raken en er dus geen irritatie ontstaat en geen nieuwe botvorming.
Door dit topic ga ik de vragen opzoeken en leer nog steeds meer over kissing spines :D

Heel eerlijk toen ik dit topic opende had ik dit doel voor ogen, het anderen mee laten delen in de revalidatie van zo'n onbekende operatie, maar was erg bang dat er allerlei vervelende en betweterige reacties zouden komen. Daarom heb ik wel getwijfeld om het te plaatsen. Ik vind het erg fijn om jullie oprecht geïnteresseerde reacties te lezen. :j

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 09:11

Quir, vanaf volgend weekend wil ik hem elke dag een uurtje op een kleine paddock zetten (groot genoeg om een keer te bokken, maar te klein om echt uit zijn plaat te gaan), zodat zijn "wereld" weer wat groter wordt. Hij staat eigenlijk nooit alleen, altijd paarden er omheen en op stal is hij heel rustig, dat is voor hem nu wel een hele veilige omgeving.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:24

hjozzy schreef:
Quir, vanaf volgend weekend wil ik hem elke dag een uurtje op een kleine paddock zetten (groot genoeg om een keer te bokken, maar te klein om echt uit zijn plaat te gaan), zodat zijn "wereld" weer wat groter wordt. Hij staat eigenlijk nooit alleen, altijd paarden er omheen en op stal is hij heel rustig, dat is voor hem nu wel een hele veilige omgeving.

Mocht het stappen te gevaarlijk worden kun je ook ‘muisjes’ overwegen, dit haalt het scherpe eraf, dit is ook fijn voor de eerste paar keren los, muisjes kun je langzaam weer afbouwen. Word
veel gebruikt bij blessures opbouwen, je kunt het ook geven voor het rijden. Is alleen verkrijgbaar via de dierenarts. Succes met herstel.

Silly1972

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:07

Wat een fijn geschreven en informatief topic.
Dit ga ik zeker volgen.

Hebben ze ook enig idee hoe dit kan ontstaan bij zo'n jong paard?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:25

hjozzy schreef:

Wat fijn dat ie in ieder geval nooit alleen achter blijft! En ook dat hij rustig is en het echt een veilige plek is voor hem, dat is echt heel veel waard. Gezondheid is niet alleen fysieke gezondheid, maar ook mentaal. Helaas mis ik dat zo vaak nog, paarden die alleen achter blijven op stal, etc.

Denk dat het heel fijn voor hem zal zijn als zijn wereld inderdaad weer wat groter wordt en af en toe een uurtje in een "buitenstal", kleine wei/paddock dus, kan staan. Zolang ie daar rustig staat natuurlijk.

En beter een week te lang op stal, dan een dag te vroeg eruit. Hoe vervelend het voor hem nu ook is, het is voor een goed doel. :(:)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:46

Ik overweeg om deze operatie te laten doen
Binnenkort krijg ik de uitslagen binnen van het onderzoek en dan weet ik wat ons te wachten staat en of deze ernstige aandoening nog te redden valt
Wat mij nog tegenhoudt is het volgende, Dat ik niet weet of mijn paard na de operatie volledig gaat herstellen en of ze ooit nog terug kan keren in de sport
Mocht de operatie slecht uitpakken dan zou dat een grote teleurstelling zijn voor mij. waar ik dan achteraf
gezien een gezond paard voor terug had kunnen kopen
Soms heb ik spijt van dit traject waar wij nu in zitten.maar dat komt omdat het emotioneel slopend is om steeds in die onzekerheid te zitten.
TS zonder jou topic had ik geen operatie overwogen. dus blijf vooral updates plaatsen :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:08

Silly1972 schreef:
Wat een fijn geschreven en informatief topic.
Dit ga ik zeker volgen.

Hebben ze ook enig idee hoe dit kan ontstaan bij zo'n jong paard?

Ik vraag me inderdaad ook af hoe zo'n jong paard wat nog nauwelijks belast is, toch al in zo'n mate kissing spines heeft dat het behoorlijke pijn ervaart.

Fijn dat je paard zo weer een kans krijgt :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:11

Kissing spines hoeft helemaal niet te komen door jong te overbelasten.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:53

Wandelen met de ConCord leader is een manier om je paard onder controle te laten wandelen, zonder rare uitspattingen. Zo kun je rustig de training weer opbouwen.
Zie http://www.miekeverdonk.com/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:30

Er loopt ook onderzoek naar de erfelijke factor van KS. Ik had ook een 3 jarige met KS.
Zou me niks verbazen als dit over 5 jaar een selectie criterium wordt ofzo. Net als bij OCD.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:44

Wat interessant! Nog niet eerder gehoord dat dit gedaan werd bij KS.

De recuptex zou inderdaad wel eens goed kunnen zijn, evenals laser. Woon je in het noorden? Dan zou ik aan collega voor je kunnen adviseren met een laser.

Ik volg jullie proces graag, echt heel interessant! Succes!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:28

Ks kan ook veroorzaakt / begin ontstaan worden door trauma in jonge jaren. Denk bijv aan achter over klappen als veulen of bijv speelletsel in opfok. Of bijv iets mis is gegaan met inleren dmv bijzet en dan achter over oid. Kan best veel zijn helaas ...dan kan het begin gemaakt zijn van dit...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:38

Kan het ook erfelijk zijn?

Of stel dat een jong paard in een opfok staat waar het hooi in hoog hangende netten wordt gegeven en het paard dus met een hoge hoofd hals houding moet eten?

Zou dat ook effect kunnen hebben?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:48

mhoogenbos schreef:
Wandelen met de ConCord leader is een manier om je paard onder controle te laten wandelen, zonder rare uitspattingen. Zo kun je rustig de training weer opbouwen.
Zie http://www.miekeverdonk.com/

Maar dan zit je wel met een touw op zijn rug... Zal best voor de operatie plek zitten, maar je zet wel druk op de spieren.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:57

Quir schreef:
Mooie update! Is het misschien een optie hem een heel klein stukje wei/paddock te geven, zo groot als een stal? Ik merk vaak dat, ondanks ze net zoveel kunnen bewegen, toch heel veel beter in hun vel komen door het buiten staan. Blijft hij alleen achter op stal of blijven er wel meer binnen? Geen idee of het een optie is en jij kent je paard natuurlijk het beste.

eva1969 schreef:
Wat ik me afvraag is wat de prognose is op langere termijn. Ik begreep altijd dat kissing spines een progressieve afwijking is en vergelijkbaar met spondylose bij honden. Aan de ruggewervels gaan uitsteeksels groeien totdat ze de volgende wervel raken en de wervels vergroeien dan uiteindelijk met elkaar. Het proces van vergroeien is pijnlijk, maar wanneer het volledig is vergroeid is er geen pijn meer alleen natuurlijk een beperking in beweging. Dit proces impliceert dat wanneer een uitsteeksel operatief wordt verwijderd, de wervel later toch weer een uitsteeksel gaat vormen. De hele wervel verwijderen lijkt mij, maar ik heb er geen verstand van, niet kunnen. Ik ben dus oprecht benieuwd hoe dit uitpakt op de lange termijn.

KS is inderdaad ook progressief, maar niet vergelijkbaar met spondylose. Spondylose vormt er artrose aan de wervels zelf en vaak ook aan de buik kant (onderkant/voorkant). KS zitten de doornuitsteeksels te dicht bij elkaar, deze zitten aan de rug kant (boven/achterkant). Doordat deze te dicht op elkaar zitten ontstaat er uiteindelijk ook artrose, maar dan bij de doornuitsteeksels en niet de wervellichamen zelf. Bij KS wordt dus een deel van de doornuitsteeksels verwijderd, niet van de wervellichamen zelf.

Kissing spines paard:
[ [url=m/oh62tu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelfde:
[ [url=m/BuvX57.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spondylose van ik vermoed een hond:
[ [url=m/5UtTJH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier boven de wervel lichamen zie je ook de doornuitsteeksels.

Plaatjes van Google.
dank voor de uitleg en TS ook.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:10

Ik denk eerder erfelijk in het model van de rug, is toch vaak bij meer een vierkantsmodel denk ik.

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 20:07

@luffwinny
Door zijn paniek de terugweg door de verdoving wil ik dat liever niet doen, ik heb hem nu 2 dagen met kaptoom gelopen en doordat hij zijn hoofd laag moet houden, gaat dat al iets beter, hij doet wel zijn best om eronder uit te komen, maar er is vooruitgang :D

@silly1972
Dank je wel, ik heb geen idee hoe het ontstaan is of het wel of niet erfelijk is, een trauma, ik weet het niet

@quir
Dat is precies hoe ik erover denk en met een weekje mag hij in de paddock, ik wacht dan nog 2 weken met longeren. Maar ga dan opbouwen met combinatie paddock en lopen aan de hand

@maria1990
Jouw tekst gaf me een brok in de keel, zo herkenbaar, zo voelde ik mij ook, het onzekere waar je voor staat! Er is zo weinig over terug te vinden. Dat is precies waarom ik dit topic geopend heb, ik ben in het diepe gesprongen omdat Iresio een paard is voor de sport, het is een heel goede beweger, ik ga niet voor een paard voor buitenritjes, wellicht had dat zonder operatie met genoeg hulpteugels ook gekund, maar daar is dit geen paard voor en hij zou altijd pijn hebben gehad. Dat merk ik nu aan een aantal dingen die op stal al zo verbeterd zijn. Dit paard heeft meer pijn gehad dan ik in eerste instantie door had. Je moet je goed laten informeren hoe haar kansen liggen, want de plaats van de kissing spines is wel bepalend voor de kans op succes. Je kunt me altijd pb sturen voor verdere informatie

@Lblgypsycobs
Dank je, ik weet het antwoord niet :(
Wat betreft een hooinet op jonge leeftijd, dat is niet het geval geweest bij Iresio, ik heb foto's gezien waar hij is op gegroeid met andere jonge paarden. Het hooi lag op de grond

@popstra
Inderdaad. Toen Iresio 4 was is de vorige eigenaar pas begonnen met het eerste werk, hoofdstel in, zadel en het begin van het zadelmak maken. Bij de vorige eigenaar hebben ze maar een paar keer erop gezeten voordat ik hem kocht. Dus hij is zeker niet te jong belast. Meerdere mensen kenden dit paard al voordat ik hem kocht (bleek achteraf) en ook mijn contacten met de vorige eigenaar zijn goed. Ik weet dat het verhaal klopt. Zij heeft hem al als veulen aangekocht.

@mhoogenbos
Precies wat barvrouwke aan geeft is de reden dat ik deze niet durf te gebruiken, ik had het al wel op gezocht.

@suzanne f
Dat is inderdaad iets waar ik ook van uit ga en wellicht wordt deze operatie ook straks net zo snel uit gevoerd als de OCD operatie

@rindin
Ik heb zelf ook iemand in mijn kennissenkring die kan lasteren en dit met goede resultaten doet bij paarden. Op dit moment wil ik daar nog niet aan beginnen, wellicht in een later stadium. Maar wel bedankt voor je aanbod om een collega te vragen ;)

@ fokfanaat
Erfelijkheid zou een rol kunnen spelen

Ik was vandaag even het lijstje aan het doorlezen waar de probleem gebieden van Iresio lagen, daarvan zijn er al een aantal sterk verbeterd:
* zijn krampbeen is sterk verminderd, ik zie het bijna niet meer en dat ondanks de boxrust
* hij heeft een andere hals en hoofdhouding
* klitteband aan dekens gaven een paniek reactie, ik heb voor de operatie een half jaar geoefend, hij werd er niet rustiger op. Nu kan ik gewoon weer dekens op doen met klitteband. Geen reactie. Het is wel te verklaren, hij gooide zijn hoofd omhoog bij het geluid, dat deed waarschijnlijk pijn. Dus geluid klitteband leverde pijn. Nu reageert hij nauwelijks meer
* donderdag liep iemand anders met hem, hij raakte opgewonden, ineens ging zijn staart recht de lucht in. Toen besefte ik pas dat ik hem dat nog nooit had zien doen in het half jaar dat ik hem heb.

De rest wacht ik met smart af als ik hem ga longeren en als hij weer onder het zadel mag. Ik heb wel goede hoop!

Iedereen weer bedankt voor het mee denken en de reacties :D
Laatst bijgewerkt door hjozzy op 22-09-18 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:12

fokfanaat schreef:
Ik denk eerder erfelijk in het model van de rug, is toch vaak bij meer een vierkantsmodel denk ik.

gebaseerd op wat?
op persoonlijke voorkeur of op statestiek?
Ik ben wel geintreseerd in statestiek, dus een ieder die wat onderbouwing heeft graag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:22

Er staat 2x 'ik denk' gebaseerd op mijn mening/idee

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:23

Wat moet dat eng zijn voor een paard, weten dat je lijf soms ineens heel veel pijn kan doen, maar dat je het niet altijd kunt voorkomen als je schrikt.
En dat zo'n jong dier niet lekker los durft te gaan, omdat het pijn doet.

Wat mooi dat je nu al verschillen merkt :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:09

fokfanaat schreef:
Er staat 2x 'ik denk' gebaseerd op mijn mening/idee

Ik heb een paar anglo arabieren, met dus de arabische korte rug.
Een korte rug is inprincipe sterker, ook hebben arabieren minder last van gewrichtsproblemen.
KS heb ik geen bewijs van dat het minder is.
Omdat er veel zadelproblemen zijn, vaak door een te lang zadel dus wel rugproblemen.

Ik denk dat in discussies het van belang is om erfelijkheid goed te scheiden van op een andere wijze opgelopen klachten/blessures.

Ik geloof niet dat deze operaties worden uitgevoerd ivm erfelijkheid, maar meestal ivm andere ongelukken. Ik had een stipje gezet bij het topic om rustig te gaan lezen.

fijn dat er gepost is door een aantal die ervaring hebben en zelf nog in het proces zitten.

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 21:34

Zoals ik al in het eerste bericht heb aan gegeven heb ik dit topic niet gestart voor allerlei discussies over kissing spines en die zijn hier ook niet, het gaat er om dat ik mensen in mijn ervaringen wil delen over de operatie, mijn bevindingen van voor de operatie, de revalidatie en uiteindelijk het eindresultaat. Dit omdat ik er zelf niets over kon vinden, waardoor het lastig was om een beslissing te nemen over wel of geen operatie voor mijn paard. En het is prima dat er ook onderwerpen aan de orde komen over hoe het kan ontstaan. In het geval van Iresio dus zeker niet door te jonge overbelasting, verkeerd rijden of een niet passend zadel, want daarvoor is hij te weinig onder het zadel geweest en de beschadiging was al te ernstig en erfelijkheid zou hier dus een rol kunnen spelen, maar ook dat is geen zekerheid. Dat is het grote probleem bij kissing spines, je weet niet waar het vandaan komt en er zijn genoeg topics met discussies hierover.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:58

Volgens de statistieken is het nooit bewezen dat kissing spines erfelijk is en dat het doorgefokt wordt door bepaalde genen
Sommige mensen houden hun eigen ideeën erop na en dat is prima. maar hun bevindingen zijn niet op wetenschappelijke feiten gebaseerd.

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 22:07

Daarom, zoals ik steeds heb aan gegeven ik weet niet waar de oorzaak ligt bij Iresio. Ik weet wel zeker dat hij KS heeft (gehad).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:13

Mijn langgeleinde paard heeft, 3 jaar geleden met foto’s geconstateerd, KS tengevolge van een ongeluk met de trailer het jaar daarvoor.
De foto’s zijn gemaak omdat ze wisselend kreupel was en ik haar daarom van top tot teen door de molen heb gehaald. Oorzaak kreupelheid bleek een blessure aan de tussenpezen in beide voorbenen. KS was in ons geval bijvangst.
Tijdens het stappen aan de hand moest ik voor haar rug de concord leader gebruiken, dat was geen succes, paard werd er juist heel onrustig, bang en daardoor staatsgevaarlijk van. Sloeg mij bijna het licht uit mijn ogen. .

Inmiddels jaren verder, nooit meer kreupel en functioneert mijn paard met haar KS prima. Wel letten wij erop dat ze haar rug niet wegdrukt tijdens het rijden, haar zadel goed past en liever kort en effectief rijden dan lang door klungelen.
Regelmatig osteo erbij die het KS-gebied juist niet behandelt omdat de weefsels rondom de KS zich hebben gevormd om de rug te beschermen. Wel dus controle of er niet elders in het lichaam gecompenseerd wordt.