Dorine92 schreef:Babootje schreef:Over de aanvankelijke keuring: Een interpretatieverschil tussen DA's komt vaker voor. Dat een straalbeen snel verder achteruit gaat heb ik ook vaker gezien. Enorm lastig om na een paar jaar bij de eerst keurende DA nog te reclameren.
Hmm nou ik keur nooit.. en als ik dit hoor vind ik dat maar goed ook. Als je toch niks ermee kan als blijkt dat dit al zichtbaar was tijdens de keuring. Waar je dik geld voor hebt betaald
Dat is wel erg kort door de bocht hoor. Een keuring is een momentopname. Dan weet je in ieder geval dat je op het moment dat je een paard koopt je risico's hebt uitgesloten en je niet de 'rotzooi' van een ander koopt.
Maar een interpretatieverschil tussen een 1/2 of 2/3 komt vaker voor. De een beoordeelt het als 2 de ander iets meer kritische als 2/3. De beoordeling kan ook nog wel eens verschillen of het de benen van een jong paard betreft of van zeg maar een 8 jarige. Van een 8 jarige verwacht je niet dat ze "brandschoon" zijn maar dan verandert er ook niet zoveel meer. Als ze dan met een klein risico klinisch goed zijn is dat acceptabel. Van een jong - onbelast - paard verwacht je dat wel. Vooral in het eerste jaar van belasting treden er vaak nog wel veranderingen op.
Het komt niet heel vaak voor maar ik heb wel meegemaakt dat een paard van 1 op het straalbeen naar 3 ging in het eerste jaar en kreupel. Ging toevallig ook om een heel groot paard.
ik heb ook meegemaakt dat een paard binnen 1 jaar van 1 naar 3 ging op de spatgewrichtjes zonder überhaupt nog een zadel te hebben gezien.