Moeilijke keuze, advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:48

Dorine92 schreef:
Babootje schreef:
Over de aanvankelijke keuring: Een interpretatieverschil tussen DA's komt vaker voor. Dat een straalbeen snel verder achteruit gaat heb ik ook vaker gezien. Enorm lastig om na een paar jaar bij de eerst keurende DA nog te reclameren.

Hmm nou ik keur nooit.. en als ik dit hoor vind ik dat maar goed ook. Als je toch niks ermee kan als blijkt dat dit al zichtbaar was tijdens de keuring. Waar je dik geld voor hebt betaald

Dat is wel erg kort door de bocht hoor. Een keuring is een momentopname. Dan weet je in ieder geval dat je op het moment dat je een paard koopt je risico's hebt uitgesloten en je niet de 'rotzooi' van een ander koopt.
Maar een interpretatieverschil tussen een 1/2 of 2/3 komt vaker voor. De een beoordeelt het als 2 de ander iets meer kritische als 2/3. De beoordeling kan ook nog wel eens verschillen of het de benen van een jong paard betreft of van zeg maar een 8 jarige. Van een 8 jarige verwacht je niet dat ze "brandschoon" zijn maar dan verandert er ook niet zoveel meer. Als ze dan met een klein risico klinisch goed zijn is dat acceptabel. Van een jong - onbelast - paard verwacht je dat wel. Vooral in het eerste jaar van belasting treden er vaak nog wel veranderingen op.
Het komt niet heel vaak voor maar ik heb wel meegemaakt dat een paard van 1 op het straalbeen naar 3 ging in het eerste jaar en kreupel. Ging toevallig ook om een heel groot paard.
ik heb ook meegemaakt dat een paard binnen 1 jaar van 1 naar 3 ging op de spatgewrichtjes zonder überhaupt nog een zadel te hebben gezien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:55

Die haak op dat straalbeen moet er al hebben gezeten. Ik weet dat je er nu niks meer aan hebt maar ik zou zeker de foto's hebben willen zien die voor de aankoop zijn gemaakt. Die zijn of verschrikkelijk slecht geïnterpreteerd, misschien wel onder druk van de verkopende partij. Of ze zijn van een ander paard.
Dat je een soort bent bedonderd lijkt mij wel duidelijk. Dit moet toen ook slecht geweest zijn of in ieder geval dubieus. Dit kan geen 1-tjes paard geweest zijn.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:55

Kennissen van ons hadden het paard ook kreupel, meerdere onderzoeken en telkens andere bevinden van dierenartsen. Het was en dit en dat en zus en zo, beetje hetzelfde als wat jij hebt. Stel dat de pees goed is, wat gaat het straalden dan doen etc. Ze hebben zoveel geld verspijkerd aan hem, waar ze nu wel spijt van heeft. Ze kan hem zelf niet meer gebruiken, want bij teveel belasting word hij direct kreupel. Ze geeft nu wel aan dat ze voor dat geld beter een ander hadden kunnen kopen, maar emotioneel is dat wel een zware keuze.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:14

Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat het straalbeen slechter is geworden door de peesblessure.
Als je continu met een ontstekingsreactie zit t.h.v. het ligamentum impar (aanhechting diepe buiger) dan kan dat wel het straalbeen negatief beginnen beïnvloeden.

Verder kan ik niet echt raad geven. Ik heb zelf een paard met een blessure aan de aanhechting diepe buiger. (=Ligamentum impar) En die staat al meer dan 2 jaar kreupel op de wei. Soms is ze redelijk goed, soms weer wat slechter. Maar echt genezen doet dat helaas niet.
En bij haar waren er op RX-foto's geen afwijkingen aan het straalbeen. Ze heeft perfecte foto's. Dus het gaat alleen om een een peesblessure bij haar! En toch is de prognose ook slecht. Het is simpelweg een k*tplek voor een peesblessure...
Ik zou eventueel nog een traject kunnen opstarten met PRP of stamcellen. Maar tot nu toe heb ik dat nog niet gedaan. Omdat daar praktisch wel wat bij komt kijken en momenteel heb ik daar geen mogelijkheden toe. Ik overweeg het eventueel wel voor de toekomst.
Een toekomst als rijpaard zit er voor haar trouwens niet meer in. Ze is weidepaard/fokmerrie. Maar voor haar comfort zou ik eventueel nog wel een bijkomende behandeling overwegen.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 25-08-18 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:16

Suzanne F. schreef:
Die haak op dat straalbeen moet er al hebben gezeten. Ik weet dat je er nu niks meer aan hebt maar ik zou zeker de foto's hebben willen zien die voor de aankoop zijn gemaakt. Die zijn of verschrikkelijk slecht geïnterpreteerd, misschien wel onder druk van de verkopende partij. Of ze zijn van een ander paard.
Dat je een soort bent bedonderd lijkt mij wel duidelijk. Dit moet toen ook slecht geweest zijn of in ieder geval dubieus. Dit kan geen 1-tjes paard geweest zijn.

Kwaliteit van de foto's kan ook een groot verschil maken.

KletsKoekje

Re: Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 12:49

Die haak heeft er ook al op gezeten. Ik heb die foto's can de keuring destijds in mijn bezit en die wilde de dierenarts nu ook graag zien omdat ik vertelde dat hij een 1 met de keuring had bij aankoop en nu dus 3 4 en en dat het dan echt heel snel is gegaan. En toen ik ze naar haar doorstuurde zei ze dus dat dat echt geen 1 is en het er al zat (nu erger maar het zag er al(. Elke dierenarts keurt anders en de een geeft een 1 waar een ander een 2 zou geven maar het was zichtbaar en had wel benoemd moeten worden als een eventuele risico zodat ik hierin zelf een beslissing kon nemen. Maar goed daar doen we nu niets meer aan na 2 jaar en ik denk wel dat de kans groot is dat die dierenarts in het voordeel van die stal heeft beoordeeld omdat het hun vaste DA is maar ik dacht het goed te doen door mijn eigen dierenarts te laten beroordelen toen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:52

Precies. En zit zo'n haakje er in de orde van grootte van 2 jaar geleden nou bij een 8 jarige of 3/4 jarige die nog niet onder het zadel is geweest dan maakt dat ook nog een groot verschil. Een 2 is nog acceptabel maar in jouw geval (jong paard en nog niet belast) best een risico en zou ik dus ook niet hebben aangekocht.
Maar "een koe in de kont kijken" is natuurlijk altijd makkelijker.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:30

Ik zou ook voor een second opinion gaan en als de prognose daar ook zo negatief is zou ik het dier laten in slapen.
Sterkte er mee

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 14:39

Ik heb equitom gesproken over second opinion en zij raden aan stamceltheraphie of PRP in combinatie met tildren. Prognose is alsnog niet hoog maar hij vind het het proberen waard als ik nog iets wil.
Grrr ik vind het zo ontzettend moeilijk!
Ene kant besef ik heel goed dat er een hele waslijst is, hij nog jong is, problemen voor de toekomst maar aan de andere kant als ik hem zo zie en hoe 'Goed' hij is denk ik ik moet het proberen ik kan hem zo niet in laten slapen. Maar dan denk ik weer aan het verslag van de MRI en het revalideren en de prognose dan zakt de moed me weer in de schoenen.
Als het nou alleen bijv de buigpees zou zijn zou ik meteen de stamceltherapie proberen. Maar het is en,en,en...

Is er iemand die veel ervaring heeft met deze aandoeningen en benamingen en advies kan geven nav het verslag inzien?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:46

KletsKoekje schreef:
Ik heb equitom gesproken over second opinion en zij raden aan stamceltheraphie of PRP in combinatie met tildren. Prognose is alsnog niet hoog maar hij vind het het proberen waard als ik nog iets wil.
Grrr ik vind het zo ontzettend moeilijk!
Ene kant besef ik heel goed dat er een hele waslijst is, hij nog jong is, problemen voor de toekomst maar aan de andere kant als ik hem zo zie en hoe 'Goed' hij is denk ik ik moet het proberen ik kan hem zo niet in laten slapen. Maar dan denk ik weer aan het verslag van de MRI en het revalideren en de prognose dan zakt de moed me weer in de schoenen.
Als het nou alleen bijv de buigpees zou zijn zou ik meteen de stamceltherapie proberen. Maar het is en,en,en...

Is er iemand die veel ervaring heeft met deze aandoeningen en benamingen en advies kan geven nav het verslag inzien?

Natuurlijk raden ze je dat aan. Ze moeten ook leven he? En als die duizenden euro's niet aanslaan dan zeggen ze dat ze toch zeker wel betere resultaten hadden verwacht en dat je gewoon pech hebt gehad.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:06

@ Suzanne f: zullen we die lijn dan ook maar doortrekken naar de humane geneeskunde: die moeten ook hun brood verdienen en medicatie brengt veel op... Dus is er iets medisch aan de hand: direct de laatste spuit erin?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 16:27

Suzanne zo kwam het totaal niet over. Dan hadden zij ook hetzelfde advies als Wolvega kunnen geven, die operatie en therapieën brengt veel meer op. Daarnaast zei hij ook dat het gewoon bij vele klinieken bij mij in de buurt kan. Dus nee het kwam niet over alsof zij er geld aan willen verdienen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:14

Slaat nergens op Suzanne F, Artsen zijn er om te helpen genezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:25

Popstra schreef:
Slaat nergens op Suzanne F, Artsen zijn er om te helpen genezen.

Ze moeten ook eten he? Ik weet nog dat ik mijn zelfgefokte jonge paard liet keuren op 2,5 jarige leeftijd en hij bleek vanalles te mankeren. Ik besloot hem meteen op de kliniek achter te laten om hem in te laten slapen. De veearts zei toen dat 90 procent van zijn klanten dit soort paarden waren en dat hij daar zijn geld mee verdiende.
Tja dat kan wel maar niet aan mij. En ik wilde niet dat er mee gezeuld ging worden van handelaar naar handelaar etc voor dat prikkie wat ik er nog voor zou krijgen.
Veeartsen spelen heel handig in op de emoties van de paardeneigenaren. Die blijven er maar geld in stoppen ook al is het een hopeloze zaak.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:09

Lijkt me niet de insteek van die mensen en bovendien barsten ze van het werk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:34

Is mijn ervaring absoluut niet dat dierenartsen hun eigen portemonnee moeten vullen. Mijn ervaring is dat ze eigenlijk altijd meedenken voor de goedkoopste oplossing en ook wel advies geven bij een behandeling van dit is nog mogelijk maar als het mijn paard was zou ik er niet voor kiezen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:03

Voor allebei is wat te zeggen, proberen kan altijd mits ie niet teveel pijn heeft. Dan kost het je alleen “maar” geld. Aan de andere kant je hebt alles gedaan binnen je vermogen om hem te helpen, prognose blijft slecht. Hij weet niet of t einde is of niet dus voor paard zelf maakt het weinig uit. Blijft dan wel voor jezelf het gevoel van wat als... t is gewoon een klote situatie en het blijft een gevoelskwestie.

Ik zou nog steeds kiezen voor inslapen, je weet niet wat het doet en hoeveel pijn hij heeft of nog gaat krijgen. Daarbij hij is nog zo jong en hoe lang moet je hem blijven inspuiten en ondersteunen en hoeveel verdriet gaat het jou op lange termijn nog doen. Hoe dan ook, sterkte!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:08

Na alles doorgelezen te hebben zeg ik ook: Laten hemelen.

De prognose is slecht en dat bij een jong dier die de afgelopen 2 jaren niet veel gedaan had en het is nog erger geworden dan dat hij was bij de aankoop. Dat wordt eindeloos rekken met behandelingen die hem toch niet genezen maar enkel de pijn en ongemak onderdrukken en als je ermee stopt komt de pijn en het ongemak gewoon weer terug, en het zal niet minderen maar juist erger worden........want zoiets is niet te genezen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:16

Er zijn verschillend tussen de visie en aanpak van verschillende dierenartsen.
Hoewel het verleidelijk is om toch te proberen, is het de vraag of het dier deze behandeling goed verdraagt.
Ik houd van een dierenarts met wat 'boerenverstand'. Maar ik besef dat afscheid nemen ontzettend zwaar is.
TS uiteindelijk zul jij de keuze maken die het best overeenkomt met je gevoel.
Veel sterkte.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:06

Ik heb het hele topic gelezen. Ik zou hem laten hemelen. En uit recente ervaring weet ik hoe moeilijk het is om die beslissing te nemen. Maar uiteindelijk is dat de beste oplossing.
(Mijn maatje net 3weken geleden moeten laten gaan omdat herstel niet meer mogelijk is na bijna een jaar revalideren. Steeds kwamen we iets tegen. Uiteindelijk gaf de MRI duidelijkheid. Zelfs de artsen zeiden dat dit de beste oplossing was.
Klinkt misschien raar maar na al die tijd steeds bang zijn voor is hij weer niet goed nu de rust gevonden in het laten hemelen. Ik had geen andere keus)
De kans op herstel is zo minimaal. En er is zoveel aan de hand dat niet 1-2-3is opgelost.

Een stalgenootje en mijn zadelmaker zeiden tegen me houdt in je achterhoofd waarvoor je het paard hebt. En of de kosten opwegen tegen wat het paard heeft gekost.

Sterkte en veel wijsheid met je beslissing hoe moeilijk het ook is!

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:17

Hier ook alles gelezen, maar ik zou het nog wel een kans geven. Waarom? Hij is op de wei dus wel gewoon goed, mij lijkt t dan wel de moeite waard om te proberen wat Equitom voor heeft gesteld.

Misschien zit ik er wat anders in, maar ik merk veel verschil van het infuus met bifosfonaat bij mijn jonge paard (klasse 3 op spat). Ook hij is nog weinig belast. Hij is klinisch gewoon goed, was wat wisselend, maar op moment van klinisch onderzoek goed. Ik ben bij t SMDC in heesch geweest, erg fijne dierenartsen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:00

Ik denk dat ik het wel zou proberen... Laten hemelen kan altijd nog en onder begeleiding van goede artsen is pijn goed te reguleren.
Ik zou wel op voorhand de duidelijke afspraak maken dat je wilt dat ze objectief en eerlijk naar je paard kijken tijdens een tussen de behandelingen en dat je het niet waardeerd als ze je aan het lijntje houden of blijven rekken terwijl het uitzichtloos wordt.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 22:07

Bedankt weer voor alle adviezen/meningen.

Sterkte met het verlies kommetje. Maar jouw artsen gaven wel duidelijkheid. Dat is dan wel weer fijn als is dat advies niet wat je graag hoort.
Ik zou ook graag duidelijk advies krijgen van artsen van wel of niet aan beginnen. Maar het enige wat ik hoor is de prognose is niet hoog. Ja is dat dan 50 procent? 30? 20? Niemand durft iets te noemen. Als ik duidelijkheid zou horen kan ik beter een afweging maken..

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:08

Joh wat een rot nieuws,

Zeker als hij niet goed is na zoveel belasting...
ik zou met heel veel verdriet afscheid nemen

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:13

KletsKoekje schreef:
Bedankt weer voor alle adviezen/meningen.

Sterkte met het verlies kommetje. Maar jouw artsen gaven wel duidelijkheid. Dat is dan wel weer fijn als is dat advies niet wat je graag hoort.
Ik zou ook graag duidelijk advies krijgen van artsen van wel of niet aan beginnen. Maar het enige wat ik hoor is de prognose is niet hoog. Ja is dat dan 50 procent? 30? 20? Niemand durft iets te noemen. Als ik duidelijkheid zou horen kan ik beter een afweging maken..

Dank je

In februari wisten ze niet of de breuk in hoefbeen zou herstellen. Die kans ben ik aangegaan. Niet wetende dat er achteraf meer mis was.
De breuk is trouwens trouwens wel volledig hersteld. Alleen bleek uit MRI veel meer mis te zijn.

Enige tip die ik kan geven is volg je gevoel. Die weet hoe en wat en vertrouw daarop