Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:45

Flubberboot schreef:
Jij had een arts die jou kwam "opvangen"?? Die had ik niet _O- Had alleen twee assistentes! Wel jammer dat de arts jou niks kon vertellen!

Lijkt me wel heftig om je paard zo te zien... Hoelang moet ze dat harnas omhouden?

Nee ik werd niet opgevangen, maar de arts was met een merrie bezig, dus kon niet om me heen, hahaha. Maar de eigenares van dat paard stond erbij dus ik ben dan weer bij Binti gaan staan maar ben wel steeds in beeld gebleven, nou kijk je niet snel om mijn kilo's heen ;)
De ene assistente wist niks, de andere was al in haar vrije tijd en was bezig met haar eigen Shetlandermerrietje en veulentje die waren opgenomen vanwege koorts en diarree van het veulen. Te schattig.

Ik zal in mijn beoordeling op Google, als Binti weer thuis is, wel aangeven dat er een flink ontvangstcomiittee moet worden aangenomen voor de klanten, hahaha.

Geen idee hoe lang ze het harnas moet omhouden, dat was dan weer een vraag die niet in me op kwam.

KootMiraDrum

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:46

@janouk, vind je het trouwens niet vervelend dat ik je topic heb gekaapt? Anders vraag ik een mod om het topic te splitsen.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:20

Waarom in een Google beoordeling? Ik snap dat nooit. Gewoon aangeven bij die kliniek, ze staan er daar echt wel voor open hoor…

Ben benieuwd hoe de wondgenezing bij jouw merrie verloopt. Mijn merrie is na deze operatie altijd volledig scheef gebleven in haar lichaam. Zij had de staande ok, waarbij ze haar hoofd dus aan een gepolsterd halster aan het plafond hadden gehangen zeg maar. Haar hals is sindsdien scheef gebleven en haar hoofd hield ze sindsdien ook een tikje scheef.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:51

Waarom niet in google? Er staan honderden beoordelingen, ik zal geen 5 sterren geven, maar 4 krijgen ze er echt wel hoor.

Hoofd leek recht, maar ik zal het in de gaten houden!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:00

Fijn dat de operatie goed gegaan is.
Best pittig om de paardje zo te zien staan, maar fijn dat de operatie achter de rug is.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 06:26

Fijn dat alles goed gegaan is, op naar een goed en voorspoedig herstel

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 13:54

Heb net gebeld, en gevraagd hoe dat met updates gaat. Ik word straks nog teruggebeld door een arts met de update. Ondertussen krijg ik heel lief van een medebokker 2 foto's en die schrijft dat ze lekker hooi stond te eten.
Afbeelding

Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:06

Ze had vanochtend verhoging van 38,9 dus extra ontstekingsremmer en pijnstiller gehad. Vanmiddag onder de 38. Moet nog zeker een week blijven, en wat langer a.b. Ben nu onderweg naar Bodegraven om ff te knuffelen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:35

Ben vanmiddag weer geweest, er stond een dierenartsassistente bij haar in de stal, ze wilde aandacht en kreeg dat dus ook :-) Oh jee, ze windt ze om haar hoefjes daar!
Ik begin 1 voor 1 contact met wat mensen te krijgen, het eerste onderwerp is meestal de grootte van de tumor. Iedereen is lief voor haar.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:47

De tumor. De gladde kant is de onderkant, de ruwe kant is de bovenkant, hier zie je de stopmen waarme de tumor vergroeid was met de onderkant van de baarmoeder. De injectienaald die ernaast ligt is 3.8mm. Ik zet ze in spoiler.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 00:54

Bambelien schreef:
Ben benieuwd hoe de wondgenezing bij jouw merrie verloopt. Mijn merrie is na deze operatie altijd volledig scheef gebleven in haar lichaam. Zij had de staande ok, waarbij ze haar hoofd dus aan een gepolsterd halster aan het plafond hadden gehangen zeg maar. Haar hals is sindsdien scheef gebleven en haar hoofd hield ze sindsdien ook een tikje scheef.

Ik zag in de foto's die de anesthesiste had gemaakt ook foto's voorbij komen van het staande deel, en Binti haar hoofd leek ook vrij hoog te hangen. Die foto's zijn me niet toegestuurd, alleen die van de tumor, maar zullen denk ik wel in haar dossier komen, en anders vraag ik die arts van de week ook om die foto's

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:02

Bedankt voor het plaatsen van de foto’s. Is wel fascinerend om te zien.
Balen van de verhoging. Hopelijk gaat het vandaag al weer beter met haar.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:37

Verhoging de dag na zo'n flinke ingreep was ook wel vrij normaal, vertelde degene van de tumorfoto's me gisteren.
Ik heb vandaag nog geen contact met Bodegraven kunnen krijgen, krijgt antwoordapparaat en ze waren maar open van 9-12 uur omdat het een "zondag" is. Ik had gewoon tussen 8-9 moeten bellen, maar toen sliep ik nog ;-)
We hadden wel zo ongeveer afgesproken dat "geen bericht goed bericht" is.
Morgen ga ik weer.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:56

Dat is echt een flinke bol zo!
Die van Cas was geknapt net voor de operatie, daardoor werd het heel tricky allemaal :=
Ik werd elke ochtend gebeld met een update, dat was ook echt zo fijn.
Na OK meteen die kant op om de tumor te bekijken toen ie nog vers was, mocht toen eigenlijk nog niet bij Cas. Maar de chirurg wenkte me en liet me toch even bij haar toen <3 Voor Cas was het ook hard nodig dat ze even wat bekends zag volgens mij :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:17

Oh, dat is zeker tricky zeg! Kom maar op met je topic trouwens he ;-)
Lief van de chirug dat je even bij Cas en haar "nakomeling" mocht. Gek he, wat er allemaal kan groeien.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 01:30

Ze krijgt nu 8 kilo hooi verdeeld over de dag, zag ik op haar voerschema staan, en 2x per dag wat slobber.
Afbeelding
Heerlijk, wat heb ik dat grote hoofd over mijn schouder gemist. Ik besta weer voor haar (okee, de snoepjes in mijn zak).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:33

Vrijdag geweest, zie bovenstaande foto.
Zaterdag ook weer, toen mijn nicht, die chauffeurde, bij stond Binti stond, ging ze flehmen, ik kon niet goed vertellen of het een uiting van pijn was, of de parfum van de nicht. Ik wist dat ze vanaf die dag zonder a.b. en pijnstiller stond.

Vandaag ben ik niet geweest, maar om 13.00 uur ging ineens de telefoon, was 1 van de artsen om een update te geven. Ze staat sinds zaterdag zonder a.b. en zonder pijnstiller, en dat gaat goed, temp is in orde, ze eet goed (8 kg hooi verdeeld over 4 porties) en wordt nog iedere dag verneveld.
Ik heb verteld van het flehmen, ook omdat sommige paarden dat als uiting van pijn doen, en Binti nooit flehmt. Arts moest wel lachen, dacht dat het de parfum wel zou zijn, zij zag verder geen tekenen van pijn.
Ik heb nog even herinnerd aan het inplannen van checken en evt vijlen van het gebit, dus met het bespreken van Binti gaan ze dat morgen inplannen. Ook heb ik gevraagd om de rest van de foto's van de operatie, ook dat zou worden doorgegeven.

Gistermiddag heb ik op de boerderij waar ze normaliter woont de rest van de stal leeggehaald, en alvast 3 balen vlas klaar gelegd. Ik heb geen idee hoeveel vlas ik nodig heb, gebruik dat nooit. Ik heb het eigenlijk gekocht omdat de zaak waar ik zaagsel wilde halen nog maar 1 baal zaagsel had. Er bovenop wil ik wel wat stro doen, maar wil als onderlaag wel iets wat goed vocht opneemt.
De boer heeft altijd afval zaagselstof van de aannemer, maar dat ga ik, nu ze al 9 dagen wordt verneveld, natuurlijk nooit meer gebruiken. Heb nog zitten twijfelen over een hooistomer, maar ga toch gewoon hooi nat maken. Dat ben ik toch al gewend.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:34

Binti gaat woensdag naar huis toe, eigenlijk mag ze morgen al, maar ik wil dat ze haar tanden nog even doen. Morgenavond maak ik haar stal in orde, en dan staat vervoer woensdag om 11 uur op haar te wachten. Ik zal binnenkort nog een keer updaten hoe haar gedrag dan is, verder ben ik denk ik klaar in dit topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:02

Fijn, eind goed al goed!!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 05:53

Fijn dat ze naar huis mag woensdag!!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 00:39

Het kind is weer thuis. Onder de invloed van 3 streepjes Tranquigel hebben we haar weer vervoerd, dat ging 12 dagen geleden goed, daarom heb ik in overleg met de arts het nu weer zo gedaan. Ze was wel wat wiebeliger onderweg, maar kan zijn dat ze nog restant sedatie in haar lijf had, ze is dinsdag ook nog gesedeerd voor tanden-apk.
Ik ben na aankomst een uurtje bij haar gebleven, daarna naar huis toe gegaan en toen ik een paar uur later terugkwam, was de Tranquigel uitgewerkt. Ik haalde haar uit haar box om wat aan de hand te grazen, maar een 29 jaar oude draverruin vertelde me direct dat de hengst nog niet uit haar lijf was. Toen kwam ze er zelf ook achter. :+
Omdat ze in Bodegraven geen hengstengedrag meer vertoonde, en vanochtend 2 hengsten tegenover zich had staan waar ze totaal niet op reageerde, ging ik er niet van uit dat ik nog een "hengst" zou hebben.
Ik mag dan wel een volwassen ouder mens zijn, maar ik was echt even heel erg teleurgesteld. Ik weet dat hormonen wel zullen verdwijnen, maar toch, hier had ik in mijn hoofd niet op gerekend, juist omdat ze in Bodegraven zo braaf was. Ik ga de komende 1 of 2 weken proberen 2x per dag te gaan, en zal mijn "late" bezoek na 19 uur doen, als hopelijk de rest van de stalgenoten al naar huis toe zijn, en hun paarden weer op stal staan. Dan kunnen we samen lekker op het erf en op het pad naar achteren struinen. Ik ga geen situaties opzoeken. Komt goed, denk ik, hoop ik :-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:17

Ai sterkte. Komt zeker goed!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 07:58

Oh ze mag zelfs al uit de box, wat fijn!

Cas had echt 4/6 weken volledige boxrust.
Ik schrok me gisteren rot. Ineens allemaal bulten rond het litteken. Ze was er niet gevoelig op en leek geen oedeem. Foto geappt naar m'n dierenarts, die belde meteen <3
Waarschijnlijk gewoon een reactie op steekbeesten...
Had laatst ook foto gestuurd van de cross, die had ze meteen in hun groepsapp gedeeld. Zo leuk om te horen, iedereen was zo nauw betrokken ook :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:46

De tweede avond viel het op dat ze niet gelijk woest deed maar voornamelijk hard hinnikte, sloeg niet door in hengstengedrag. Ze voelde meer geland, meer thuis.
Gisteravond hebben we wat gras gesnacked, en heeft ze op afstand naar andere paarden gekeken, zo ook naar haar beste vriendin, en naar de ruin die haar voorheen wilde aanvallen (en zij hem). Het bleef voornamelijk bij kijken. We zijn doorgelopen naar de bak en paddocks, onderweg gezwaaid naar de boerin die aan het melken was. Langs de bakrand een prachtig bloeiende pluk kamille gesnacked, en toen weer terug. Het viel me niet tegen, ik krijg weer vertrouwen in haar en daardoor zij ook in mij.

@Goldie, ze mag dagelijks wandelen en aan de hand grazen, na 3 weken mag ze op een stukje gras of een paddock van max 10 bij 10 meter. Dat wandelen heb ik nog niet heel uitgebreid gedaan, wilde eerst dat het gedrag minder werd. Nu is er geen belemmering meer om dat dagelijks te gaan doen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 12:57

Komt goed. Geef haar even tijd om weer in balans te komen.