Gescheurde hoef, mening gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 21:26

Vandaag natural balancer geweest. Paard is op ijzers gezet en het stuk was los is ver ingekort en vastgelijmd aan de rest van de hoef. Deze hoefsmid denkt dat haar hoefproblemen het gevolg zijn van een te dikke wand. Hij denkt dat haar hoefwand zo dik is dat deze niet in staat is om de druk te kunnen verdelen, waardoor de druk te hoog oploopt. Alle 4 hoefwanden zijn nu dus ook van boven naar beneden bijgevijld. (erg benieuwd wat het resultaat hiervan op langere termijn gaat zijn) Paard is op dit moment pijnlijker dan toen ik de hoef stevig had ingepakt.(minder pijnlijk dan zonder verband) Ik hoop dat dit komt doordat alles weer geïrriteerd is. Wond is dan ook weer aan het bloeden geweest tijdens de behandeling.

owjah, De wond bij de bovenkant bij de kroonrand is bewust los gelaten zodat hier het wondvocht kan ontsnappen.

zorro

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:00

Klinkt interessant, wil je er een foto van maken? Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet, altijd leerzaam :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:08

Dat klinkt goed . Ik ben ook erg benieuwd naar foto’s..

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 21:13

Afbeelding

Het stuk nadat het ijzer omgevouwen is is dus gevuld met speciale lijm. (donkergrijs) Je kunt hier al wel zien dat de lijm al een aardig opdonder heeft gehad.

Afbeelding
Afbeelding

Deze foto kun je mooi zien dat het beschadigde deel mooi vrij van de grond is zodat het alle ruimte krijgt om te herstellen. Ook zie je bovenin de ruimte waar het wondvocht weg kan. Ook op deze foto zie je dat de lijm een aardig opdonder heeft gehad.

Ze loopt nu op vlakke gedeelten niet kreupel. In los zand ed wel. Draf nog wel erg kreupel. Vandaag de helft van de pijnstilling gegeven. Dus morgen weer even kijken hoe het gaat.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:01

Was een stille meelezer .....maar denk dat ze op zacht zand weer op het zwevende deel hoef staat en druk erop krijgt wat pijnlijk is.
Dus denk dat harde ondergrond fijner is zodat het achterste gedeelte geen druk krijgt.

Hopelijk knapt ze snel op en groeit het straks allemaal weer goed aan. Zal wel tijdje overheen gaan

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:05

De smid heeft er een prachtig kunstwerk van gemaakt!
Goed idee om de pijnstilling te minderen, pijn zorgt ervoor dat het neem ontzien wordt. Dat is ook nodig zodat de constructie en de lijm zo lang mogelijk blijft zitten. Pijn heeft in dit geval een functie.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:29

Ja in het zand verdeeld de druk natuurlijk heel anders. Mooi gedaan, dat zie ik zo wel goedkomen zonder al teveel last voor je paard! Bedankt voor het plaatsen van de foto's, echt interessant om te zien zo!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 22:54

Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk ook idd dat het zand de druk meer verdeeld en daardoor meer druk komt de staan op het deel wat ontlast moet worden. Voordeel is wel dat ze zelf kan kiezen of ze in het land blijft staan, op de verharding voor de stallen of de bak in loopt. Als alpha merrie hoeft ze gelukkig niet te volgen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:43

Ziet er goed uit! Houd je ons op de hoogte?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:51

Het ijzer ziet er goed uit, maar van te dikke hoefwanden heb ik nog nooit gehoord..dus ik weet nog niet helemaal wat ik daar van moet denken.

Ik weet wel dat heel veel paarden momenteel scheuren in de hoeven hebben door de droogte.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 09:32

Hoefsmit was zeer te spreken over de vochtbalans van de hoeven. Dus verwacht niet dat dit de oorzaak is

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:45

Waarom heeft de smid het ijzer zo gesmeden ipv een stuk eraf gehaald? Ik begrijp dat hij de druk wil verdelen, maar drukt het nu niet op steunsel of zool? Heb je ook nog een foto van voor het lijmen?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:47

Een te dikke hoefwand is echt een fabel verhaal.
Een hoefwand kan enkel te dun zijn.
Een dikke hoefwand is enkel maar wenselijk.
Een dikke hoefwand veroorzaakt geen extra druk in de voet, dit is onmogelijk.
Hoe dik de hoefwand ook is, de hele hoefcapsule is opgebouwd uit meerdere lagen en is altijd in staat om te expanderen onder normale omstandigheden.
Overigens is die expandise druk zo gelijkmatig verdeelt over de hoef dat het nooit op een specifieke plaats tot “overdruk” kan leiden.
Tenzij daar een andere oorzaak voor is, dat er om een andere reden teveel druk aanwezig is in de voet.
Bv. door overgroeide steunsels, waarbij ik eerder vermoed dat het hier het geval is.
En ik denk ook eerder dat er door deze druk een verdikking is gegroeid in hoefwand en dat dus de dikkere hoefwand een gevolg is van druk en niet andersom
Ik snap dan ook de hele oplossing niet van dit ijzer, die alleen maar meer druk geeft op de steunsels en de voet alleen maar fixeerd.
Wat betreft vocht; de ongepigmenteerde hoefwand neemt geen vocht op, iets wat vele niet weten.
Het is het ongepigmenteerde gedeelte net daarachter die daarentegen wel vocht op neemt via de zool

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:07

Gatverdamme wat een betweters hier weer. TS lekker naar de smid luisteren!!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:10

Popstra schreef:

Dat is geen betweterij hoor, dat is onderbouwde fysica.
De verdikte hoornwand is het gevolg van druk, niet de oorzaak van druk.
En waarom zou de smid het beter weten?
Omdat ze er voor “geleerd” heeft?
Ik heb ook geleerd.
En het is maar net uit welk studiemateiaal

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:11

de redenering 'te dikke hoefwand' vind ik ook wel bijzonder.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 14:58

Clasical schreef:
Popstra schreef:

Ik heb ook geleerd.

Heb jij hier meer informatie over dat de hoefwand in dikte toeneemt naarmate de druk toe neemt? Ik denk hierbij aan gegevens uit onderzoeken ed. Klinkt namelijk erg interessant.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:13

Ik heb helaas veel ervaring met hoefscheuren etc en dus ook met slechte hoefsmeden...

Sorry, maar ik schrik van het werk wat deze smid geleverd heeft...
Dit ijzer kan de oplossing niet zijn. Ik ben bang dat dit enkel meer problemen gaat geven. Het geeft alleen maar extra druk ook op de zool.
Zoek aub contact met Anton of Rob van Nassau. Dat kan via hun thuis of via dierenkliniek Visdonk in Roosendaal.
Deze scheur moet kundig behandeld worden en de oorzaak moet achterhaald worden, de achterkant vrij van dracht gelegd worden en een balkijzer eronder.
Oorzaak te dikke wand is kul.
Dat je eigen hoefsmid aangaf dat een bloedende hoef werk van de dierenarts is zou mij ook tot nadenken zetten. Een goede dierenarts weet veel minder van een hoef dan een goede hoefsmid. Succes ermee. Zulke blessures zijn nooit leuk.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:04

Wat zou er gebeuren als je dit paard op een volledig rond ijzer zet, desnoods extra dik en wat dunner op de pijnlijke plaats? Dan krijg je toch minder druk daar zonder dat je, zoals nu het geval is, een heel stuk zonder steun gaat zetten. Zou dit een oplossing kunnen bieden of het enkel erger maken?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:09

Ik heb ook geleerd.
[/quote]

Heb jij hier meer informatie over dat de hoefwand in dikte toeneemt naarmate de druk toe neemt? Ik denk hierbij aan gegevens uit onderzoeken ed. Klinkt namelijk erg interessant.[/quote]

Het is niet zo zwart/wit dat je precies kunt stellen dat de dikte van de hoefwand toeneemt bij druk, het is nl. zo dat de dikte ook kan afnemen bij druk.
Het lichaam kan verschillend reageren als het wil compenseren, een soort “overproductie” .
Tijdens de beweging komen er enorme krachten op de hoef te staan.
Die krachten moeten zo gelijkmatig mogelijk verdeeld worden.
Staat er constant meer druk op één deel van de hoef zal de verhoogde spanning barsten veroorzaken op een zwakkere plek van de hoefwand.
Een te hoge of ongelijkmatig verdeelde spanning in de hoefwand onstaat door een te lange hoefwand die van onderen uitsteekt, een verkeerde stand, of dikteverschillen van de hoefwand.
De plek waar de hoefwand scheurt is meestal niet de plek waar de oorzaak van het probleem zich bevindt.
Het heeft geen zin om scheuren uit te snijden of er kunstmatige verstevigingen op aan te brengen. Wat wel helpt is om de druk op de hoefwand te verlagen en gelijkmatig te verdelen.
Hoeven scheuren voornamelijk in het midden van de toon en net voor of ter hoogte van de kwartieren, zoals bij jouw paard het geval is.
Je kan dus beter stellen dat bij ongelijke druk in de voet de hoefwand ook ongelijk is in dikte.
En die ongelijke diktes op hun beurt weer zorgen voor ongelijke druk.

https://youtu.be/tfnBsGZTNRE

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:04

Ik heb exact hetzelfde gehad TS, maar dan bij een achterhoef. Het enige dat hier hielp was het losse stuk verwijderen en een normaal ijzer eronder. Mocht echt geen druk aan.
Op deze manier (lijmen en dan nog een dergelijk gesmeed ijzer) zou die van mij per direct mank hebben gestaan. Je zegt te merken dat ze nu meer last lijkt te hebben, hou dit zeker in de gaten.

Hier heeft het 1 maand geduurd eer ze weer helemaal normaal liep (hoef moest ong 1cm zijn uitgegroeid), na 6 maanden is het ijzer eraf gegaan en na 9 maanden was er niks meer van te zien.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:24

xLes schreef:
Ik heb exact hetzelfde gehad TS, maar dan bij een achterhoef. Het enige dat hier hielp was het losse stuk verwijderen en een normaal ijzer eronder. Mocht echt geen druk aan.
Op deze manier (lijmen en dan nog een dergelijk gesmeed ijzer) zou die van mij per direct mank hebben gestaan. Je zegt te merken dat ze nu meer last lijkt te hebben, hou dit zeker in de gaten.

Hier heeft het 1 maand geduurd eer ze weer helemaal normaal liep (hoef moest ong 1cm zijn uitgegroeid), na 6 maanden is het ijzer eraf gegaan en na 9 maanden was er niks meer van te zien.

De dag na de behandeling had ze meer last. Ook niet raar gezien als weer aan het bloeden is geweest. Vandaag liep ze erg goed op de have dosering pijnstilling.

Dankje voor het delen van jouw verhaal met de tijdlijn erbij.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:24

Ik volg Clasical.
De hoefwand kan nooit te dik zijn.
De hoefwand is dikker bij de teen, en wordt minder breed bij de hielen (meer hoefmechanisme bij de hielen).
Een hoef in balans krijg je door de te dikke hoefwand te normaliseren en af te ronden. Je neemt dus niet de hele dikte weg, maar je zet de hoefwand onderaan rond (raspen/knippen) onder een hoek van 45 graden.
Scheuren ontstaan door een te lange hoefwand, niet door een te dikke hoefwand.

Ik schrik ook van het beslag. De druk op de steunsels gaat enkel nog hoger worden door het omgeplooid stuk ijzer.
De enige correcte methode is het losse stuk wegsnijden, totdat je weer een gezonde verbinding hebt van gezond weefsel. (er zal dus waarschijnlijk tot op het levende deel gesneden moeten worden --> werk voor DA)
Beslag met z-bar of paddenstoel ijzer, ideaal gezien met vullingmateriaal (silicone), behalve waar de scheur zat. Dat deel moet 'zwevend' zijn.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 13:56

Afbeelding
Een deel van de hoef die beschadigd is laat nu los.

Afbeelding
Dit stuk nu verwijdert zodat ze daar geen last meer van heeft een het beter schoon te houden is.

Ze krijgt op dit moment geen pijnstilling meer en loopt slechts af en toe een pas wat korter.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:03

Ohh vind het er raar uit zien. Je zou toch zeggen dat ze voor en achter bij elkaar moeten houden. Nou krijg ik het idee dat het straks verder uit elkaar gedrukt wordt. Omdat er toch druk op komt
Is behoorlijk diep en je ziet de lamellen .... of ben ik nu gek?!? Moet dat niet beter beschermd worden qua viezigheid enz.

Dit is wat ik denk. Niet veel verstand van zoals anderen. Maar zou graag de meningen horen of het klopt wat ik denk

Zijn de rest van de voeten ook bekapt? Want daar zag je ook al scheuren in voordat die ook doorgaan