Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:56

Ik zeg niet dat je geen goede baas kan zijn als je kritisch bent op je uitgaven. Ik ben een 100% zeikerd en ga tot het uiterste. Wat ik maar wil zeggen is dat ik me niet teveel meer zou richten op allerlei medische en hersteltrajecten bij medici en peuten, maar vooral in de basis bezig gaat met smid, pijn- en ontstekingsbestrijding en lage belasting. En dat dan waarschijnlijk de eindstreep wel bereikt is. Het hoogst haalbare. Ik zit zelf ook nog elke dag in zo'n proces. Wees ook zuinig op jezelf, want alle trajecten leiden tot hoop en ik kan met recht zeggen dat alle trajecten me uiteindelijk weinig hebben gebracht. Het is de kunst om in het moment te gaan leven en te genieten van wat er is, binnen de mogelijkheden die jij en je paard hebben binnen redelijke grenzen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 10:04

Was ook zeker niet als kritische noot naar jou toe bedoeld Shalimar. Is meer hoe het voor mij voelt en waarom ik nog niet opgeef.

Heb bericht gehad dat de hoefsmid op stal kan komen, dus gelijk hem bericht incl. mijn zorg puntjes. Hij geeft aan dat het lastig blijft omdat ze zo snel gevoelig is op haar voeten en hij er liever een ijzer onder doet. Snap ik zeker, wil daarom als ie er is eens goed brainstormen.

Ook is maandag mijn dierenarts op stal om een paard op de röntgen te zetten. Kreeg te horen dat ze ook de bovenlijn op de foto kunnen zetten met een mobiele röntgen apparaat. Nog nooit gehoord, dus maandag even informeren en mocht dat inderdaad kunnen hoop ik dat ze maandag tijd hebben voor Roma.

Floortz

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:30

Tsjonge...wat een voeten. Ik vind het niet zo gek dat ze niet lekker loopt en gevoelig is. Zou je foto's willen plaatsen van nadat de smid is geweest? Hoe vaak komt hij?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:56

Cardy schreef:
Inslapen is absoluut niet nodig en deze mening deelt de kliniek en de chirurg ook. Ze kan hier in principe oud mee worden. Mocht dit niet zo zijn had ik haar niet eens gedekt en was het al eerder klaar :) .

Mee eens. Ze heeft trouwens een schattig veulen!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:00

Ik heb een shetlander die nadat hij spierbevangen is geweest ook op eieren liep na elke bekapping. Ik ben hem biotine van NAF gaan voeren. Sindsdien gaat het super en heeft hij eigenlijk nergens last meer van wat dat betreft. Hij heeft wel voor ijzers

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:02

Cardy schreef:
Was ook zeker niet als kritische noot naar jou toe bedoeld Shalimar. Is meer hoe het voor mij voelt en waarom ik nog niet opgeef.

Heb bericht gehad dat de hoefsmid op stal kan komen, dus gelijk hem bericht incl. mijn zorg puntjes. Hij geeft aan dat het lastig blijft omdat ze zo snel gevoelig is op haar voeten en hij er liever een ijzer onder doet. Snap ik zeker, wil daarom als ie er is eens goed brainstormen.

Ook is maandag mijn dierenarts op stal om een paard op de röntgen te zetten. Kreeg te horen dat ze ook de bovenlijn op de foto kunnen zetten met een mobiele röntgen apparaat. Nog nooit gehoord, dus maandag even informeren en mocht dat inderdaad kunnen hoop ik dat ze maandag tijd hebben voor Roma.

Als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik wel de uitgave doen voor ijzers (en duo protection vet), maar niet voor de foto's van de bovenlijn. Eerst die voeten zo comfortabel mogelijk krijgen en daarna zie je wel weer. Het onderstel geeft op dit moment genoeg problemen die eerst opgelost moeten worden. Als je paard tijdens de zomer fijn buiten staat in de wei, dan kunnen de zon en het grazen zomaar vanzelf je paard helpen. Koppie naar beneden, zonnetje op de rug <3 .

Net als Shalimar vind ik dat je wel om jezelf moet denken, want je vergt erg veel van jezelf. We hebben allemaal wel eens in een dergelijke situatie gezeten met een paard en het sloopt je uiteindelijk toch. Op den duur heb je een stuk paard en een kapotte baas -O- .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:25

Ik zou beginnen met de hoeven. Problemen in de hoeven zorgen voor allerlei gevoeligheden en scheefheden. Ik zou het zelf met bekappen oplossen, de hoeven zien er vrij dramatisch uit. Een goede bekapping kan al wonderen doen. Ondergeschoven verzenen, lange tenen, slechte witte lijn. Ik zou zelf een goede (!) natuurlijk bekapper zoeken, maar ook als je kiest voor ijzers en zooltjes moet er een goede verbetering te krijgen zijn.

Geld voor bovenlijn foto's zou ik voor nu in je zak houden. Als je zomaar random foto's maakt, vind je altijd wel iets, maar de vraag is dan: hoeveel last hebben ze daar precies van? Ik vind rugfoto's op locatie gemaakt vaak van slechte kwaliteit.

Als de hoeven beter zijn, kan je daarna beter beoordelen hoeveel problemen er nog over zijn. Dan zou ik een goede dierenarts zoeken die ook chiro/osteo is, kijk bijv. eens naar sport horse health plan. Laat diegene de bovenlijn helemaal onderzoeken en behandelen. Als het nodig is, kan je dan altijd nog gericht foto's of echo maken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 13:03

Ja veulen is echt een super diertje, helemaal blij met haar als opvolger <3 .

Ik ben heel blij met jullie ideeën en ook zeker de kritiek. Ik sta er wellicht te dichtbij waardoor ik dingen anders zie dan een buitenstaander.

De hoeven moeten zeker beter... Zijn er al zo lang mee bezig dat je op een gegeven moment maar "accepteert" hoe ze zijn. Zou ze uiteraard graag beter willen zien. Nog steeds graag blootvoets.. Heb meer narigheden met de ijzers gehad dan zonder.

Zo zagen haar hoeven eruit net na bekapping (scheuren zijn paar dagen later opengelegd):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet inderdaad niet overhaaste beslissingen gaan nemen en allemaal verschillende onderzoeken doen.

Wel zou ik graag de bovenlijn willen uitsluiten, heb namelijk al langere tijd het vermoeden dat het probleem hoger zit.

Ik wil heel graag eerst brainstormen met mijn huidige hoefsmid over haar hoeven. Ik hou niet van hoefsmid shoppen, zou niet weten wie ik anders zou moeten vragen.

En lief wat je zegt Pipodipo. Gelukkig sta ik er niet alleen voor en zijn de paarden ook van mijn zusje. Zij is ook veel nuchtiger, dat helpt veel haha.

Over paar weken kan ik Tunna laten komen, dan kan zij aan de slag gaan met het lichaam. Voor haar is het dan fijn om wel te weten hoe het ervoor staat met de bovenlijn.

Wat ik met Laarakker ga doen weet ik nog niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:18

Ze heeft helemaal geen draagrand, niet zo vreemd dat ze gevoelig is op de zolen. Als je het met bekappen op wilt lossen..dat kan, maar dat kost tijd. Kan maar zo een half jaar (of langer) duren voordat de hoeven een beetje zou zijn/ worden zoals je wenst.

Welk been heeft ze de operatie gehad?

Sowieso je onderbuikgevoel volgen, jij kent het paard beter dan iedereen dus als jij denkt dat er iets niet goed is in de bovenlijn dan kun je dat inderdaad laten uitsluiten. Maar..zou het verschil maken om het te weten als ze toch niet meer geschikt is als rijpaard vanwege dat been?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:56

Typische hoefsmedenhoef. Die scheur gaat er zo nooit uit omdat er nog te veel druk naar buiten staat vanwege het ontbreken van kwartierbogen. En daar kan ook schimmel in blijven zitten omdat het naar buiten wijken ruimte blijft bieden voor rommel. Dat zie je nu al gebeuren. Ze staat ook scheef op 1 voet (hiel is ongelijk) en de afronding van de wanden ontbreekt.
Beter bekappen zal uiteraard niet alles oplossen maar wel meehelpen in het geheel haar beter te laten lopen. Voor gevoeligheid kunnen hoefschoenen een mooie oplossing bieden.
http://paardenhoeven.info/blog/2013/01/ ... lp-cassie/

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:37

TS, begrijp ik goed dat je Tunna er al eens bij hebt gehad? Wat heb je met haar afgesproken?
Is het een idee om met DA en Tunna de mogelijkheid te bespreken om, omdat de beenproblemen, sowieso de bovenlijn door Tunna te laten behandelen om te kijken wat het doet?

Dat is misschien wel net zo waardevol als röntgenfoto's... Niet iedere afwijking op een foto geeft klachten en niet alle paarden met klachten hebben afwijkingen op de foto

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 16:26

Ze is rechts achter geopereerd.

Ik vind niet dat de behandeling moet afhangen of ze wel of niet meer te rijden zal zijn. Wel denk ik dat als we haar lichaam goed willen behandelen, het wel handig is om meer te weten over de bovenlijn. Stiekem zei mijn onderbuik het al, werd nu alleen bevestigd door reacties in dit topic.

Verder is beweging goed vanwege de verklevingen, hoeveel en in welke mate moeten we nog gaan ondervinden.

Die website ken ik! Toch maar weer een keer goed door speuren.

Tunna is inderdaad in het verleden paar keer geweest. Eerlijk gezegd is het te lang geleden om precies te zeggen hoe het toen gegaan was. Ze was toen iig gekomen vanwege haar scheefheid.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:08

Als eerste gefeliciteerd met je veulen! Knapperd!

Zo vanaf de filmpjes zie ik geen paard dat lijdt, wel een paard met een bemerking op de beweging. Mn. in draf op het harde valt op dat ze het rechter achterbeen niet helemaal lekker wegzet. Dat lijkt niet alleen van onder uit te komen, kan het zijn dat ze haar eerdere blessure bovenin is gaan compenseren?

T.a.v. de hoeven, wat vaker laten bekappen, gewoon door een goed opgeleide smid. Is ze ook gevoelig na het bekappen op de wei, of alleen op het harde? Zolang ze in de wei geen last heeft dan lijken ijzers overbodig.

Verder lijkt het een goede moeder en kan ze haar veulen goed bijbenen. Waarom niet vaker een veulen voor haar? Genetisch lijkt het een goede fokmerrie. Een nadeel, je moet dan wel afscheid kunnen nemen van de veulens....

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:09

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:09

Cardy schreef:
Ze is rechts achter geopereerd.

Ik vind niet dat de behandeling moet afhangen of ze wel of niet meer te rijden zal zijn. Wel denk ik dat als we haar lichaam goed willen behandelen, het wel handig is om meer te weten over de bovenlijn. Stiekem zei mijn onderbuik het al, werd nu alleen bevestigd door reacties in dit topic.

Verder is beweging goed vanwege de verklevingen, hoeveel en in welke mate moeten we nog gaan ondervinden.

Die website ken ik! Toch maar weer een keer goed door speuren.

Tunna is inderdaad in het verleden paar keer geweest. Eerlijk gezegd is het te lang geleden om precies te zeggen hoe het toen gegaan was. Ze was toen iig gekomen vanwege haar scheefheid.

Als beweging toch goed is voor wbt rechtsachter en je denkt dat de bovenlijn niet goed zit en je hebt het er financieel voor over dan kun je het inderdaad maar het beste laten checken. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.
En wat al eerder gezegd is, wellicht dat ze door het ontlasten van RA bovenin ook is gaan compenseren en daar ergens vast zit.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 17:25

Ik zie ook geen paard dat lijdt tiwi1969. Wel is het nu soepeler dan van de winter (staat ze toch meer stil doordat ze in de paddock staat). Ik maak mij eigenlijk meer zorgen om de winter periode dan nu als het gaat om haar rechter achterbeen.

Ze is niet gevoelig op het zachte of op het land, echt alleen op het harde. Laatste keer bekappen was het dusdanig pijnlijk dat ze echt mank liep op beide voorbenen. Echter wel alleen op het harde.
We hebben hoefschoenen, dan heeft ze nergens last van. Overigens gebruiken we die alleen als ze veel op het harde moet stappen, verder is het niet nodig.

Als fokmerrie zou ze zeker geschikt zijn, echt een geboren moeder. Veulentje die ze nu heeft is goed gelukt al zeg ik het zelf. Nadeel is wel dat je er ontzettend verliefd op wordt haha:

Afbeelding
Afbeelding

Planning is wel om Roma weer te laten dekken (veulen voor verkoop), echter wil ik mij nu eerst focussen op Roma haar gezondheid. Grote kans dat ze dan volgend jaar weer gedekt wordt.

Thnx Elisa2!

Gister overleg gehad met de arts en 13 juli hebben we een afspraak in de kliniek om hals en rug op de foto te zetten. Ook gaan we nog eens kijken naar gaar geopereerde been. Mijn gevoel blijft zeggen dat het probleem niet alleen in dat been zit, maar ook meer naar boven. Echter verwacht ik geen problemen te zien op de foto's.

Maar dan kan haar lichaam wel gericht behandeld gaan worden door Tunna, zonder bang te zijn dat ze wel grote problemen in de bovenlijn heeft wat betreft de botten.

Ondertussen staat ze lekker sinds zondag dag en nacht buiten samen met de andere merries met veulens. En zien we wel even hoe het allemaal gaat lopen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:22

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen 13 juli, alvast heel veel succes.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:27

Bij alles wat ik lees denk ik alleen maar: Een andere smid...........

Wie heb jij als smid? Als ik denk qua regio wie je zou kunnen hebben dan moet je echt overstappen.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:33

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:41

Ik heb de meeste filmpjes bekeken en ga eigenlijk mee in wat er al gezegd is. Dit paard is op, met een goede smid zou je het leven nog wat kunnen verdraagzamen, maar dat doe je niet voor je merrie. Als ik haar zie lopen, vermoed ik dat naast haar kogel ook rondom het SI gewricht de nodige problemen ( artrose ) zitten, maar goed, dat is een suggestie, zonder echo weet je dat niet.

Maar moet je het geld, tijd en dergelijke er nog in willen stoppen? De stress, de hoop, de zorgen?

Toen ik vorig jaar bij mijn paard de knoop doorgehakt heb om haar te laten gaan ( en die was niet kreupel, maar had andere problemen) en haar ook daadwerkelijk heb in laten slapen kwam ik er pas achter hoeveel zorgen ik mij altijd om haar maakte. Dagelijks stress.
Ik heb er destijds ook een veulen uitgefokt die nu 2 is en daar ga ik straks veel plezier van krijgen. Net als jij met dit veulen.

Zet de plussen en minnen eens op papier voor jezelf, dat helpt je vaak voor de betere beslissing te maken.
Sterkte!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:39

Dankjewel Elisa, ik ben net zo benieuwd.

Zaterdag komt als het goed is een andere smid, hoop dat zij Roma verder kan helpen.

Ik ben erg benieuwd welke smid je in je hoofd hebt Coca2018, heb je hierover een pb gestuurd. Naam van mijn hoefsmid is hier in dit topic niet van belang, hij doet zijn werk verder goed en ben altijd tevreden geweest. Nu gaan we het over een andere boeg gooien.

Laatste keer dat ik er nog iets over wil zeggen wat betreft inslapen: Dit is echt niet nodig. :)

Qua geld dat ik er wel/niet in moet stoppen is natuurlijk aan mij. Snap de beredenering hoor. Ik wil haar graag helpen en ik vind het egoïstisch als ik het alleen zou doen met als doel om te gaan rijden. Ik doe het om haar beter in haar vel te laten zitten en te helpen te revalideren. In hoeverre ze gerevalideerd kan worden is natuurlijk de vraag, maar met niks voor haar doen wordt ze ook niet beter.

In hoeverre ze beweging kan krijgen en in welke mate zien we wel. Deze zomer staat centraal voor haar gezondheid en haar veulentje. En niet altijd in die volgorde <3 .

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:09

Cardy schreef:
Laatste keer dat ik er nog iets over wil zeggen wat betreft inslapen: Dit is echt niet nodig. :)

Waarom denk je dat meerdere mensen er toch over beginnen? Lieve Cardy, hoeveel slechter moet ze gaan lopen dat je dat wel gaat overwegen?

Ik bedoel het echt goed, maar ik zie best veel eigenaren die steeds een stapje verder gaan. Ik zeg eerlijk dat ik echt schrok van de filmpjes, en als ik de reacties hierboven lees, ben ik niet de enige.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:24

@coca nav jou reactie de filmpjes nog even bekeken want ik denk die moet dan zowat niet belasten als je zon merrie gelijk wil laten inslapen. Ja ze loopt niet fijn maar zo erg is het nog lang niet. Ik denk zelfs dat het nog wel eens hoger kan zitten dan in dat stukje boven de kogel.

Cardy hoop dat de DA wat duidelijkheid kan geven! Vooral voor nu niet opgeven :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:30

Zolang de artsen en chirurg, maar ook mensen met andere medische achtergronden, aangeven dat inslapen niet nodig is dan hoop ik dat bokkers dit onderwerp kunnen laten rusten. Dat is het enige wat ik vraag :) . Als dit wel zo zou zijn, dan neem ik zeker actie :) .

Enige wat ik zie is dat ik een paard probeer te helpen en haar niet meteen een spuitje geef omdat ze niet meer voldoet aan mijn rij ambities. Daarnaast zie ik hetzelfde als wat Marjan aangeeft. Ze loopt niet lekker nee, maar dat is ook niet gek na alles wat ze heeft meegemaakt. Verder zie ik een paard die het naar haar zin heeft, maar ook graag zou willen werken. Eentje die beperkingen heeft aan 1 been, waar ik weinig meer aan kan veranderen. Waar ik wel wat aan kan doen zijn haar hoeven en de eventuele blokkades in haar lijf.

Enige wat ik zeg is dat ze onder goede controle staat en ik mij ervan bewust ben dat ze een onzekere toekomst heeft. Als het klaar is, is het klaar maar op dat punt zijn we niet.

Ik hoop dat dit gerespecteerd kan worden en dat de focus gelegd kan worden op wat we wel kunnen doen. Het is aan de artsen en mij om te bepalen wanneer het genoeg is geweest :) . Overigens kan ik de eerlijkheid zeker waarderen en iedereen doet het anders. Ik bewandel graag een ander pad en heb daar veel goede ervaringen mee. In dit geval had ik eerder naar mijn eigen gevoel moeten luisteren, maar dat is altijd achteraf. Ben in ieder geval blij dat ik kan sparren in dit topic en heb al veel goeie tips gekregen zowel in dit topic als via pb.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 19:58

Zo... Vandaag is de hoefsmid geweest. Hoeven zien er weer veel beter uit. We zijn er nog lang niet want de hoeven moeten van ver komen. Work in progress:

Afbeelding
Afbeelding