Hoef misvormd en bevangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:09

TGS schreef:
Stond hierop omdat ik alleen maar buiten op het harde rijd en deze de schok minder maakt.

Voorlopig rijd je toch niet dus ik zou er geen beslag onder doen, laat eerst de hoef goed herstellen.
Ja, ze zal even slechter lopen zonder omdat de hoef (vooral de zool) het niet meer gewend is en omdat beslag de hoef ook verdoofd maar de hoef heeft wel een groter herstelvermogen.
Verder als het kan met wat hooi in een paddock met zachte bodem zodat ze kan lopen als ze zelf wil maar niet moet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:33

Hoefbevangenheid is teamwork tussen eigenaar, hoefsmid en veearts helemaal toegepitsts op dit paard.

Hoe goed alle tips hier ook bedoeld zijn, het is sterk afhankelijk van de situatie van jouw paard.

Mijn tip is om de veearts en hoefsmid samen te laten komen, opnieuw rontgenfotos van de hoeven te maken, samen beoordelen wat de schade in de hoeven is en samen een plan trekken wat eerlijk is voor het paard en uitvoerbaar voor jou als eigenaar.

Ik wens je veel wijsheid en beterschap voor je paard..

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:12

xyzutu2 schreef:
Ik snap je aanvulling niet?
In biks, gras en kuilgras zit suiker en eiwit. Hoefbevangenheid wordt niet veroorzaakt door eiwit. Je kunt net zo goed zeggen dat in biks, gras en kuilgras water zit, en dat aangezien die drie hoefbevangenheid kunnen veroorzaken water dus hoefbevangenheid veroorzaakt. :+

Veel hoefbevangen paarden zijn trouwens juist gebaat bij extra eiwitten omdat eiwitten het belangrijkste bestanddeel van de hoef zijn en je veel eiwitten nodig hebt voor de vorming van een nieuwe, gezonde hoef. Zeker paarden die hoefbevangen worden vanuit insulineresistentie (en dat zijn de meesten) is eiwit voeren zelfs erg belangrijk. Met te weinig eiwit (zeker te weinig essentiele aminozuren) verslechtert de hoefgroei en hoefkwaliteit zelfs.

Aangezien er trouwens ook gewoon suikerarm/loos kuilgras/voordroog estaat is kuilgras helemaal niet verboden bij hoefbevangen paarden. Sterker nog: veel hooi bevat voor hoefbevangen teveel suikers dus het advies 'hooi' zonder verdere aanvulling kan zelfs gevaarlijk zijn. De enige manier om te weten of je hooi veilig is is door het te laten testen, en als dat niet kan door het hooi te weken voor je het voert (en vervolgens wel een vitamine/mineralenbrokje bij te voeren om alle weggespoelde vitaminen/mineralen te compenseren).

Aangezien de hoef van het paarden van de TS mechanisch vervormd is de kans in mijn ogen trouwens groot dat het om een mechanische hoefbevangenheid gaat en dat een door suikers veroorzaakt hoefbevangenheidsdieet niet per se heel urgent is. Ik ken bijvoorbeeld ookeen insulineresistent paard die 100% suikerarm en grasloos gevoerd werd en alsnog hoefbevangen werd - aan zijn linkervoorbeen, omdat hij aan zijn rechtervoorbeen een peesblessure had en hij teveel gewicht op zijn rechterhoef liet rusten om dat been te ontlasten. Dat is ook een voorbeeld van mechanisch hoefbevangen worden.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... passingen/

pompadour

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:32

pompadour schreef:

Op deze pagina komt nergens het woord eiwit of maandagsziekte voor. Hoe is dit dan een verdediging van jouw aanname dat hoefbevangenheid door eiwitten komt en dat hoefbevangenheid hetzelfde is als maandagsziekte?

Op de andere pagina staat dat een hoefbevangen paard juist eiwitten nodig heeft om de hoefgroei te bevorderen zoals ik al schreef. Ook op deze pagina wordt nergens genoemd dat hoefbevangenheid hetzelfde is als maandagsziekte, dus waar zijn deze links een reactie op?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:51

Anoniem

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:59

Dat is dezelfde link als de eerste die je noemde en nog steeds staat er niets over maandagsziekte of over dat eiwitten hoefbevangenheid veroorzaken bij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:07

xyzutu2 schreef:
Dat is dezelfde link als de eerste die je noemde en nog steeds staat er niets over maandagsziekte of over dat eiwitten hoefbevangenheid veroorzaken bij.

Hier sluit ik mij bij aan. Maandagziekte is iets heel anders en dat zit in de spieren van een paard. Het heet zo omdat werkpaarden vroeger in het weekend gewoon doorgevoerd werden en stil stonden en dan gingen ze maandag weer aan het werk en dan konden ze niet meer omdat ze helemaal verzuurden. Is meer een soort spierpijn door stil staan na hard werk en dan weer aan het werk zetten. Zit in het hele lijf.

Hoefbevangenheid komt vaak door teveel fructaan (suikers) en zit in de hoef.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:31