Ik snap je aanvulling niet?
In biks, gras en kuilgras zit suiker en eiwit. Hoefbevangenheid wordt niet veroorzaakt door eiwit. Je kunt net zo goed zeggen dat in biks, gras en kuilgras water zit, en dat aangezien die drie hoefbevangenheid kunnen veroorzaken water dus hoefbevangenheid veroorzaakt.
Veel hoefbevangen paarden zijn trouwens juist gebaat bij extra eiwitten omdat eiwitten het belangrijkste bestanddeel van de hoef zijn en je veel eiwitten nodig hebt voor de vorming van een nieuwe, gezonde hoef. Zeker paarden die hoefbevangen worden vanuit insulineresistentie (en dat zijn de meesten) is eiwit voeren zelfs erg belangrijk. Met te weinig eiwit (zeker te weinig essentiele aminozuren) verslechtert de hoefgroei en hoefkwaliteit zelfs.
Aangezien er trouwens ook gewoon suikerarm/loos kuilgras/voordroog estaat is kuilgras helemaal niet verboden bij hoefbevangen paarden. Sterker nog: veel hooi bevat voor hoefbevangen teveel suikers dus het advies 'hooi' zonder verdere aanvulling kan zelfs gevaarlijk zijn. De enige manier om te weten of je hooi veilig is is door het te laten testen, en als dat niet kan door het hooi te weken voor je het voert (en vervolgens wel een vitamine/mineralenbrokje bij te voeren om alle weggespoelde vitaminen/mineralen te compenseren).
Aangezien de hoef van het paarden van de TS mechanisch vervormd is de kans in mijn ogen trouwens groot dat het om een mechanische hoefbevangenheid gaat en dat een door suikers veroorzaakt hoefbevangenheidsdieet niet per se heel urgent is. Ik ken bijvoorbeeld ookeen insulineresistent paard die 100% suikerarm en grasloos gevoerd werd en alsnog hoefbevangen werd - aan zijn linkervoorbeen, omdat hij aan zijn rechtervoorbeen een peesblessure had en hij teveel gewicht op zijn rechterhoef liet rusten om dat been te ontlasten. Dat is ook een voorbeeld van mechanisch hoefbevangen worden.