Verzekering; overname na afkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:53

Babootje schreef:
Palmera schreef:
Ik heb hier geen ervaring mee. Maar zeker gezien de vele haken en ogen aan verzekeringen met levende wezens, het eeuwige bewijzen 'of hij dat niet toevallig al had', het uitsluiten van de meest voor de hand liggende dingen, is mijn enige tip om gewoon zelf maandelijks te sparen voor een ziektepotje voor het paard.
Dan weet je precies hoe ver je kunt en wilt gaan en mag je dat allemaal zelf beslissen. ;)

[***] schreef:
Helemaal mee eens

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik zou altijd verzekeren, juist als je m net hebt.
Blijkt het paard na enige tijd geen "sloper" te zijn (in de zin dat ie zichzelf sloopt), geen latente, verborgen gebreken te hebben (zoals bijvoorbeeld gevoelig voor koliek of luchtweginfecties, HB, eczemer, en zo kan ik er nog een paar bedenken waar je op leeg kan lopen) maar blijkt het een goed gezond paard dan zou ik het er wel op durven wagen.
Maar juist dat soort chronische "aandoeningen" kosten veel geld. Je zult je paard maar net hebben en het blijkt een koliekgevoelig paard dat een operatie moet ondergaan. Dan heb je het echt over kosten en heb je nog niks in je potje want zo hard gaat dat niet.
Mijn paard is nu 5, ik betaal 50 euri per maand en daarvoor mag ik per jaar 2500 (dat is de dood dekking) en 4000 dat is de extra aanvullende ziektekostenverzekering verspijkeren aan DA kosten. Daar kom je een heel eind mee.

Tot de verzekering besluit dat de aandoening die jou paard heeft total los betekend (en het wel herstelt kan worden) mag je het zelf ophoesten en je bent je premie kwijt.
En in het ergste geval vergoeden ze wel de volledige pot en mag je je paard terug kopen of laten slachten.
Want €4000,- zit je bij een operatie en opname in de kliniek zo aan.

Babootje

Re: Verzekering; overname na afkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:30

Ik heb het over 2500 + 4000 + 25% (want die betaal je zelf aan eigen risico).
Dus feitelijk 8000 per jaar ruimte te besteden, waarvan je dan in het ergste geval 1600 zelf betaalt.

Je eerste zin snap ik niet helemaal Moyra. Het is wel zo dat het aan de DA is om te bepalen of je paard wordt afgekeurd. De verzekering gaat daar dan in de regel in mee. Hoe duurder het paard, hoe groter de discussie die je denk ik wel met de verzekering hebt. Daarom moet je er ook altijd voor zorgen dat je paard als "sportpaard" in de verzekering is opgenomen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:38

mvdbijl schreef:
Amber_anne schreef:
Jeetje ben blij dat ik dit zo lees, was me zelf ook rustig aan het inlezen maar denk dat ik nu helemaal afstap van het idee verzekeren. Of is er iemand die ondanks dit zegt dat ze er toch blij mee zijn?

Hoezo je verzekerd toch tegen ziektekosten? Wat had je dan verwacht als ie afgekeurd werd?

Als je je paard niet voor zo'n hoog bedrag verzekerd is het helemaal niet rendabel. Je betaald 150 eigen risico, dan je premie nog per jaar en dan heb je nog niks vergoed gekregen en al zo'n 600 euro per jaar betaald. De voorrijkosten van de de dierenarts worden ook niet meer vergoed, dus voor de gewone zaken heeft het geen enkel nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:52

Precies dat
Een operatie komt vaak duurder uit dan de waarde van het paard
Maandelijkse kosten heb je toch al
Premie beter op een spaarrekening zetten

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:03

Ik heb een jong dier (nu bijna tweejarige in de verzekering staan) tot nu toe nog nooit iets ingediend bij de verzekering. Toen gedaan omdat ik dacht, wat nou als ze over de kop gaat. Denk dat ik haar er in hou tot ze zadelmak gemaakt is en even doorgereden. Dan misschien er uit en zelf sparen. Want tot nu toe lijkt ze geen brokkenpiloot. Maar dat klop ik meteen even af..

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:57

Je moet ook niet pas gaan sparen nadat je het paard gekocht hebt als je niet verzekerd....
Dat potje moet je dan al hebben natuurlijk.
Chronische ziektes worden mag ik hopen bij een goede aankoopkeuring toch opgemerkt???
Maar idd als je het potje niet hebt, zou ik ook weer verzekeren, iig tegen ziektekosten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:30

flappie28 schreef:
Als je je paard niet voor zo'n hoog bedrag verzekerd is het helemaal niet rendabel. Je betaald 150 eigen risico, dan je premie nog per jaar en dan heb je nog niks vergoed gekregen en al zo'n 600 euro per jaar betaald. De voorrijkosten van de de dierenarts worden ook niet meer vergoed, dus voor de gewone zaken heeft het geen enkel nut.

Maar het risico van "gewone" zaken kan ook iedereen zelf wel dragen, je verzekert je juist voor die ongewone zaken. Ik zal jullie niet vermoeien met de medische historie van mijn onlangs ingeslapen paard, maar ik kan je garanderen dat de verzekering geen cent aan me verdient heeft in de afgelopen 13 jaar.

Weet iemand hoe het zit als je je gehele verzekerde bedrag verbruikt hebt aan ziektekosten, krijg je dan bij overlijden niks meer? Ik heb het inslapen ook niet vooraf gemeld, waren ze al niet blij mee.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:13

Tessebes, volgens mij is het niet zo dat ze de hele ziektekosten-rekening aftrekken van de uitkering van het paard.
Wel trekken ze bij inslapen de kosten af die ze mislopen door het niet-slachten voor consumptie ( meestal rond de € 600,00-€ 800,00 euro) en de kosten van de rekening waarop het paard is afgekeurd ( de laatste rekening meestal voordat het paard gaat hemelen). De kosten van inslapen worden ook niet vergoed.

Mijn vorige paard heb ik niet teruggenomen van de verzekering, maar ik mocht haar wel zelf wegbrengen naar Nijkerk. Dat had ik liever dan dat ze maandag opgehaald zou worden met een vrachtwagen en dan nog tot vrijdag ergens op voor haar vreemd terrein zou staan. Bovendien zou ikzelf dan toch twijfel blijven houden of ze er echt niet meer zou zijn na vrijdag...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:08

Jet schreef:
en de kosten van de rekening waarop het paard is afgekeurd ( de laatste rekening meestal voordat het paard gaat hemelen).

Dat mag ik toch niet hopen, aangezien ze nog 2,5 week op de kliniek heeft gestaan. :=

Goed van je, dat je zelf je paard weg gebracht hebt.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:52

Ik heb er twee laten gaan en die waren beide verzekerd. Eerste is opgehaald door verzekering en via slacht in nl. Tweede thuis laten inslapen en omdat ze niet meer geschikt was voor consumptie geen aftrek kosten slacht gehad, wel kosten inslapen zelf moeten betalen en rendac kosten, bij elkaar ca € 500
Beide keurig afgehandeld door Equine Risk. Huidige paard daar ook verzekerd.
Nu gelukkig al een tijd geen kosten hoeven maken, maar ze hebben weinig aan me verdiend

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:25

Vraagje: wordt het gecontroleerd en of geregistreerd dat paarden niet meer verkocht mogen worden of in de sport mogen lopen? Hoe zit dit?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:34

callippo schreef:
Yvank_ schreef:
Een paard dat wordt afgekeurd als sportpaard mag natuurlijk de sport niet meer in. Ze worden alleen op blijvende dingen afgekeurd. Dus het kan eigenlijk niet zo zijn dat een paard geneest en weer de sport in kan. Dan had die niet afgekeurd kunnen en mogen worden.

Het zou niet moeten kunnen, maar er zijn afwijkingen die volgens dierenartsen/verzekering als 'blijvend' worden gezien, maar waar een paard met de juiste behandeling echt wel van kan revalideren (denk aan HKO, kissing spines,...).

Maar de aandoening blijft!! En daarbij, elk paard heeft een chip en bij de verzekeringen zijn ze ook niet gek. Je mag het paard rustig verkopen maar bvb alleen als bosritbeest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:37

Ik heb de dieren nooit verzekerd tegen ziektekosten. Wel tegen ongeschiktheid voor het doel en de jonge dieren, dus eigenlijk een soort van ongevallen verzekering. Zodat je , wanneer je veulen z'n nek breekt in de opfok je iig nog een bedrag terug krijgt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:28

Tessebes schreef:
Jet schreef:
en de kosten van de rekening waarop het paard is afgekeurd ( de laatste rekening meestal voordat het paard gaat hemelen).

Dat mag ik toch niet hopen, aangezien ze nog 2,5 week op de kliniek heeft gestaan. :=

Goed van je, dat je zelf je paard weg gebracht hebt.

Kennelijk hangt dat dus van de verzekering af. Ik had haar verzekerd bij HippoZorg destijds, nu Xcellent Horse verzekering. Ik spreek van nu ruim 5 jaar geleden. Ja, ik vond dat ik dat aan haar verplicht was. Er was een stalgenoot mee en die heeft terug voor me gereden. Overigens vond dat paard trailerrijden prima, dat deden we wel vaker... Met een paard dat nooit op de trailer staat of erg gespannen is op de trailer weet ik niet of ik die zou laten slachten of laten inslapen, Nijkerk is voor ons niet naast de deur.

O ja, ik vergat nog te melden dat je de premie van het hele verzekeringsjaar wel moet betalen, ze houden dus ook nog in wat niet betaald is van het lopende verzekeringsjaar. Overigens zie ik dat van de laatste dierenartsrekening nergens meer terug in de voorwaarden, dus misschien is dat wel weer veranderd.

Ik lees na mijn bericht dat Equine Risk dat niet deed bij Pantarhei.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:44

Mooblie schreef:
Waar ligt eigenlijk de grens bij het afkeuren van een paard? En wordt deze bepaald door de verzekering of door de dierenarts?

Ik merk dat ik toch erg huiverig ben. Ik snap dat het voor de verzekering winstgevend moet zijn maar soms tref je een pechvogel. Op die momenten kan de verzekering wel erg makkelijk zijn handen er vanaf trekken

Ik heb helaas aardig wat ervaring met verzekeringen voor een paard. Ik heb in november mijn paard laten afkeuren door de verzekering omdat hij blijvend ongeschikt was geworden. Ik mocht kiezen of ik hem aan de verzekering wilde over doen of zelf wilde laten inslapen/aanhouden. Ik heb hem toen voor €500,- terug gekocht van de verzekering en in laten slapen. Ik had hem ook kunnen aanhouden maar dan mocht ik hem niet verkopen of ooit nog aanbieden in de sport. Ik heb daarnaast 90% van het verzekerde bedrag gekregen - die 500 dan..

Ik heb veel voordeel gehad van de verzekering vooral wat betreft de ziekte kosten. Ik heb mijn nieuwe paardje ook weer verzekerd voor ziekte kosten en dood.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:49

Tessebes schreef:
flappie28 schreef:

Maar het risico van "gewone" zaken kan ook iedereen zelf wel dragen, je verzekert je juist voor die ongewone zaken. Ik zal jullie niet vermoeien met de medische historie van mijn onlangs ingeslapen paard, maar ik kan je garanderen dat de verzekering geen cent aan me verdient heeft in de afgelopen 13 jaar.

Weet iemand hoe het zit als je je gehele verzekerde bedrag verbruikt hebt aan ziektekosten, krijg je dan bij overlijden niks meer? Ik heb het inslapen ook niet vooraf gemeld, waren ze al niet blij mee.

Maar de meeste paarden hebben niet ieder jaar hoge kosten als het goed is en dan kan ik wel ieder jaar premie betalen en de verzekering spekken..... Als je ieder jaar het totaalbedrag zou claimen van waar je paard voor is verzekerd gooien je ze er zelfs uit na een tijdje, dat hebben ze bij een stalgenoot van mij ook gedaan...(als ze niks meer aan je verdienen moet je weg wezen :( )