Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 17:56

Bedankt allemaal! Ik zal de korsten ook zo veel mogelijk proberen weg te halen. Het meeste is groene leem. Ik smeer er om heen ook klei.

Gezellig wachten tot het een beetje opgedroogd was na het spoelen :')
Afbeelding

Afbeelding

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 21:40

Ik vind zelf dat de wond er al beter uit ziet dan vorige week! :)

Vanmorgen

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Vanavond
Spoiler:
Afbeelding

Tessebes

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:52

Ik schrik er nog een beetje van. Het lijkt op de bovenste foto's of er wat wildvlees op groeit en er nog weinig genezing heeft plaats gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:00

Ik schrik er eigenlijk niet van. Je krijgt heel vaak wild vlees met zo'n wonde. Als de dierenarts het regelmatig weg haalt, groeit de wonde ook gewoon toe. Mijn hafje had estijds een drukverband en kreeg toch wild vlees. Is een tijdje iedere week weggesneden en je zag week na week de wonde kleiner worden. Komt wel weer goed.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:04

Ik heb hele goed resultaten gehad net dermiel bij mijn ruin. Opgebarstte einschuss, gebied rampzaliger en groter dan jou wond, dus ik heb goede hoop dat dit ook goed komt.

Echter 1 tip: heel goed opletten de komende dagen met de warmte die komen gaat. Hier ging het bij mij mis. Binnen notime had ik er door de temperatuur maden/larven in ondanks dat ik het super schoon hield.

Mijn vriend heeft mede hierdoor ruim 9 weken ingepakt op de kliniek gestaan. Aan de buitenlucht droogt het heel veel mooier, maar vliegeneitjes en maden heb je schijnbaar zo.

Hier trouwens geen wildvlees

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:11

SVRL schreef:
Ik schrik er eigenlijk niet van. Je krijgt heel vaak wild vlees met zo'n wonde. Als de dierenarts het regelmatig weg haalt, groeit de wonde ook gewoon toe. Mijn hafje had estijds een drukverband en kreeg toch wild vlees. Is een tijdje iedere week weggesneden en je zag week na week de wonde kleiner worden. Komt wel weer goed.

Ik doel ook eigenlijk meer op hoe weinig aanmaak van nieuwe huid er nog is. Misschien houdt het wildvlees dat tegen. Inderdaad goed bij laten houden door de dierenarts.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 08:37

Vergeleken met vorige week is er al veel minder wild vlees :)
En ja, met de vliegen is het lastig.. kan je denk ik heel moeilijk tegen gaan.. laten we hopen dat ze geen eitjes willen leggen in de wond.

Ik ga zo weer naar haar toe. Zal weer een fototje maken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:44

Ik zou er geen groen leem bij smeren om eerlijk te zijn. Zou het alleen bij honingzalf houden. Honingzalf gaat ook wildvlees groei tegen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:18

Popstra schreef:
Ik zou er geen groen leem bij smeren om eerlijk te zijn. Zou het alleen bij honingzalf houden. Honingzalf gaat ook wildvlees groei tegen.

Ook mijn idee..

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:35

ik heb vroeger een ruin gehad met een grote sarcoid met veel granulatievorming, kwamen heel veel vliegen op af. Mijn dierenarts raadde aan om Prodiplast-T te gebruiken.
Dat houdt vliegen goed weg. In dit geval zou ik het niet op de wonde spuiten maar eromheen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:49

EdkingEnzo schreef:
Vergeleken met vorige week is er al veel minder wild vlees :)
En ja, met de vliegen is het lastig.. kan je denk ik heel moeilijk tegen gaan.. laten we hopen dat ze geen eitjes willen leggen in de wond.

Ik ga zo weer naar haar toe. Zal weer een fototje maken

Die eitjes zitten er helaas sneller dan je denkt, idd met vliegenmiddel er om heen werken om te proberen dat de vliegen eruit blijven.

Ook ik zou je adviseren niets over de dermiel heen te smeren. Mijn inziens versterken de middelen elkaar niet in combinatie. Dermiel alleen moet al voldoende zijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:57

Niet allemaal zo dramatisch doen over wildvlees, dit is gewoon het genezingsproces van een wond, die "bubbeltjes" trekken nog weg, niet gelijk enge dingen roepen over dat er wildvlees komt.....

Zou de wond wel echt goed schoon maken, want dat is hij niet. Dat ingedroogde bloed aan de onderkant moet je er eigenlijk allemaal afhalen met een schoon gaasje en wat water, echt goed de randen van je wond helemaal schoon maken zonder ingedroogde randjes erop laten zitten, dat je straks gaat zien dat die randen licht roze worden, dan gaat het genezen. Zou ook geen leem op smeren, dat droogt uit en je wild juist alles behalve dan dat je wond uitdroogt.

Succes.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 18:25

Ik maak het iedere dag 1 keer schoon :)
Het zwarte gedeelte wat er onder zit is het afgestorven flapje. Dat kan ik er (nog) niet afhalen.
Ik smeer er geen groene leem meer op, niet op de wond zelf. Maar er om heen

Vanmorgen voor het schoonmaken. Had al wel heel even de slang er op gehad

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb trouwens ook het idee dat ze het zelf schoon houd, ze lijkt er af en toe aan te likken. Misschien helpt dat de vliegeneitjes tegen te gaan :)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:57

Oef dat is wel een nare wond!
Goed schoonhouden, en vooral goed on de gaten houden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:22

Het nadeel als ze er zelf aan likken is dat ze (vaak) weer schade maken waardoor de genezing langer duurt. Sommige paarden bijten de korstjes er dan steeds weer af, maar dan blijf je bezig natuurlijk.
Maar t ziet er zo van de foto af goed uit.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:11

eilleen333 schreef:
Het nadeel als ze er zelf aan likken is dat ze (vaak) weer schade maken waardoor de genezing langer duurt. Sommige paarden bijten de korstjes er dan steeds weer af, maar dan blijf je bezig natuurlijk.

Neejoh, zonder korstjes genezen wonden veel mooier, ik laat er nooit korsten op komen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:54

Joscaa schreef:
eilleen333 schreef:

Neejoh, zonder korstjes genezen wonden veel mooier, ik laat er nooit korsten op komen!

Als ze zo slim waren om alleen het korstje te eten... alleen de meesten zijn niet zo nauwkeurig :)

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:21

Beterschap voor je paard, en sterkte voor jou < 3

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:52

Ik vind het er al beter uitzien!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:57

Ik zou korstjes juist wel laten zitten.Dat is het natuurlijke verband wat het lichaam aanmaakt.Zogauw het genezen is vallen de korstjes vanzelf af.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:59

Ik vind de laatste foto’s er ook al beter uitzien! Heel veel sterkte en beterschap voor je paard

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:54

Mag ik vragen waarom je er leem er omheen smeert?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 15:20

Nou, vandaag maar een mooie constructie gemaakt tegen de vliegen. Zaten echt zo veel op elke keer..
wond zelf gaat best goed :)
Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:40

Zakt dit niet vreselijk af?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 17:05

Dat ga ik vanavond weer bekijken ;) Als je het niet probeert weet je het ook niet toch.
Hij bleef net mooi zitten. Heb haar even afgespoeld en laten rollen. Toen zakte het wel wat, maar daarna weer goed gedaan. Ze doet niet gek oid en rolt alleen in de bak. Gaan het zien.

Ik moet toch wat.. Wil echt niet dat er maden in komen. Er zitten gigantisch veel vliegen op elke keer.

Spoiler:
Afbeelding