Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:30

:/ dit zou ik ook absoluut niet doen.

Haar theorie is ook maar een theorie.
Oftewel... mocht je überhaupt met haar idee mee willen gaan dan mag dat hopelijk toch echt gestoeld zijn op afkrabsels van het gebied en de sokken.
Oftewel... verbinden verbinden verbinden met wondzalf (betadinezalf is dan wel echt het simpelste van het simpelste, er zijn betere wondzalven) en oké eventueel terwijl je dit doet hebben jullie al afkrabsels opgestuurd ter controle van mijten, schimmels en bacteriën en dan wacht je dat af terwijl je zalft en verbind.

Je gaat zo’n been met lastige wonde toch niet ongetest zo agressief behandelen met sebacil en betadineshampoo...

Caira

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:34

Ik zou ook niet wassen met sebacil maar spuiten tegen eventuele mijt. Verder heb ik goede ervaringen met een combi van etherische olien en honingzalf. Haren wegscheren zou ik wel doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:35

Geschoren been inderdaad ook veel makkelijker te verbinden en schoon te houden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:34

Ik ben ook een beetje verbaasd over het advies van je DA. Betadine is goed om te ontsmetten, maar absoluut niet bevoordelijk voor de wond genezing.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:48

Idd vreemde bevinding van je DA. Sebacil is een agressief goedje en ga je niet gebruiken bij slechts een verdenking.
Eerst een afkrabsel en onder de microscoop laten onderzoeken voor mijt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:08

Athosje schreef:
@ tessebes, de eerste veearts dacht net als jij. Heeft me bijna mijn paard gekost, want de infectie sloeg naar binnen, hij belandde op de operatietafel en was bijna dood omdat de abcessen al tegen zijn gewrichtskapsel drukten en zijn gewricht bijna aangetast hadden. Ik denk nooit meer licht over wonden.

Laten we het zo zeggen, dat ik ook geen amateur ben op open wonden gebied. Natuurlijk moet je alert zijn op infecties, dat kan altijd gebeuren. Als je er 2x per dag met je neus bovenop zit, kun je het sowieso goed in de gaten houden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:34

Probeer voor de mijten anders eens frontline. Pipetten voor een grote grote hond en dan 1 pipet per been. Hoeft niet op of naast de wond uiteraard.
Mijn tinker heeft 1x in de 18 jaar dat ik hem hem een mijtinfectie opgelopen, en deze behandeling was bij hem afdoende. En ik zat ook met een flinke beenwond op dat moment!
Bij mijn ruin heb ik de wond continue verbonden gehouden (was wel een enorm diepe wond). Eerst met animalintex (geweldig spul) en zelfklevend verband, toen de wond echt rustig, schoon en goed aan het genezen was met vetramil, gaasje, watten en weer zelfklevend verband. Alles telkens dagelijks ververst. Hij heeft al die tijd op de wei gestaan overdag en ‘s nachts op stal, en het verband is er welgeteld 1x af geweest.
Wond was bij mijn paard tot op het bot en enorm vuil toen we het vonden, maar er is met het verbinden zelfs nooit een korst op gekomen, wond is netjes roze gebleven, geen infectie en zonder complicaties geheeld. Wel een enorm lelijk litteken, maar gelukkig zie je dat nauwelijks met zijn sokken. Wond was bij hem op de voorkant van de kogel van een achterbeen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:45

De eerste stap lijkt mij toch wel scheren en onderzoek op mijt laten doen.....

En dan een behandeling opstarten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:15

Na de heftige reactie die er geweest is zou ik ook behoorlijk benauwd zijn om het nogmaals te gebruiken. Zou eerst nog even overleggen met dierenarts waarom geen dectomax spuiten? Is klein risico aan maar zou het overwegen.
Als je toch sebacil gaat doen zou ik het met een kwast of sponsje aanbrengen en de wond zelf niet behandelen.
Lastig hoor je wilt ook niet tegen advies dierenarts in gaan. Betadine advies snap ik niet helemaal is niet bevordelijk voor goed wond millieubeweging.
Er was eerst een veterinair wonddeskundige maar die is gestopt volgens mij.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:25

Ik zweer bij propolis zalf. Smeer er eigenlijk alles wel mee dicht. Ooit mee begonnen toen mijn paard in het schriklint had gehangen en van lies tot bilnaad geschaafd was. Binnen 3 weken dicht.

https://webwinkel.bijenhuis.nl/propolis ... 192pa6373/

Wij halen het altijd op zaterdag op de markt in Groningen. De propolis tinctuur werkt ook top op white line disease.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 13:28

Ik probeer de relevante zaken of zaken waar ik nog niet eerder op gereageerd had even er uit te pikken hé.

Babootje schreef:
In dit geval zou ik kiezen om te spuiten tegen mijt (let op: intramusculair, want intraveneus is levensgevaarlijk) en de open wonde als wonde te behandelen. Alle haren wegscheren (snap niet dat dat niet meteen gedaan is). Als het been gewoon dun is dan wond zalven met honingzalf. Je kunt dat zelf maken van Manukan honing (speciale hoog antibacteriele honing) en gewone witte vaseline. Onder verband zetten tegen vliegen en de zon.
Is het been wel opgelopen dan een antibioticakuur erin (ivm eventueel risico op einschuss).

Dit hebben we al gedaan in februari, direct toen hij de wonde had.
Dit is ook de reden dat we niet geschoren hebben, deze spuit heeft normaal zeer goed resultaat tegen mijten en ik vond scheren niet nodig als het geen mijten waren (wat mij toen echt niet logisch leek aangezien het zich beperkte tot 1 been, het op dat moment nog geen wonde was en geen enkel ander paard last had. Ik weet nu dus dat dat niks wilt zeggen, dat wist ik toen niet.)

Zal hier voor wel weer op m'n kop krijgen maar is het een optie dat ik de andere benen dan behandel tegen mijt of is dit zinloos? Er zijn inderdaad krabseltjes genomen.

Caira schreef:
Ik zou ook niet wassen met sebacil maar spuiten tegen eventuele mijt. Verder heb ik goede ervaringen met een combi van etherische olien en honingzalf. Haren wegscheren zou ik wel doen.

Honingzalf heeft tot nu toe echt niks gedaan, wil het best verder zetten want het heeft ook niks erger gemaakt maar kan niet zeggen dat ik iets van verbetering zag tot nu toe.

Dan veel reacties over het scheren, heb hierboven uitgelegd waarom dat nog niet gebeurd is en vanavond wordt hij geschoren dus die laat ik even voor wat het is

Veel anti sebacil, zoals ik dus ook, iemand hiervan dan ervaring met cydectin? Zou minder agressief zijn, maar heb er nooit mee gewerkt.

Supertje schreef:
Probeer voor de mijten anders eens frontline. Pipetten voor een grote grote hond en dan 1 pipet per been. Hoeft niet op of naast de wond uiteraard.

Heb ik gedaan, omdat ik hem niet wilde wassen toen het -10°C was buiten en ik toch wat wilde doen tegen (wat ik toen dacht) mijten. Dit heeft voor ons helemaal niks geholpen

Dectomax is dus al gebeurd in februari

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:41

Dectomax moet altijd herhaald worden na (pin me er niet op vast) 10 dagen, is dit gebeurd?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:44

Caira schreef:
Dectomax moet altijd herhaald worden na (pin me er niet op vast) 10 dagen, is dit gebeurd?

Ik denk dat je sebacil bedoeld? Die moet na 10 dagen herhaald. Dectomax wordt hier elk half jaar ingespoten maar nooit 2x op korte tijd. Heb de veearts daar ook nooit over gehoord

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:57

Als je paard mijt heeft moet je natuurlijk niet 1 been behandelen maar alle. %) Dat betekent dus alle benen scheren en alle behandelen met sebacil of byemite. Die beestjes blijven echt niet op 1 been zitten. Ik zou toch nog een keer een spuit overwegen. Overleg dit met je DA. Ik zou het nu groot aanpakken.
Als het been opgelopen is zou ik idd ook eens bij je DA navraag doen naar CPL. En zeker de wond na zalven afdekken tegen vliegen en zon.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:01

nieky1993 schreef:
Caira schreef:

Ik denk dat je sebacil bedoeld? Die moet na 10 dagen herhaald. Dectomax wordt hier elk half jaar ingespoten maar nooit 2x op korte tijd. Heb de veearts daar ook nooit over gehoord

Sebacil wordt niet gespoten ;) ik heb het over dectomax

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:06

Nee dat snap ik, heb ook nergens gezegd dat sebacil ingespoten wordt ;) Maar ik denk dat jij de 2 wel door elkaar haalt. Sebacil moet na 10 dagen herhaald. Dectomax niet, nog nooit van gehoord en de veeartsen hebben het ook nooit vermeld hier.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:26

nieky1993 schreef:
Nee dat snap ik, heb ook nergens gezegd dat sebacil ingespoten wordt ;) Maar ik denk dat jij de 2 wel door elkaar haalt. Sebacil moet na 10 dagen herhaald. Dectomax niet, nog nooit van gehoord en de veeartsen hebben het ook nooit vermeld hier.

Ik wil je het nr van mijn DA geven, ik zuig het in elk geval niet uit mijn duim

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:37

Hier ervaring met Cydectin. Bij mijn paard helpt het heel goed.

Sebacil helpt hier niet, en dectomax (ingespoten) minimaal.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:40

Caira schreef:
nieky1993 schreef:

Ik wil je het nr van mijn DA geven, ik zuig het in elk geval niet uit mijn duim

Geloof je wel hoor ;) is gewoon het eerste wat ik ervan hoor na 11 jaar. Maar ik ga het eens navragen. Misschien dat 2x inspuiten wel goed helpt dan. Want met 1x spuiten en behandelen met sebacil krijg ik het wel onder controle maar echt weg gaat het nooit hier. Misschien met 2x wel.

TS zou dit dan ook even navragen wie weet werkt 2x wel.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:46

Heb niet het hele topic doorgelezen..

Vorig jaar hadden we een paard op stal wat zijn hoofd had opengehaald van kaak tot voorhoofd en tot op het bot. Dit kon niet gehecht worden. We hebben het na een paar dagen ingesmeerd met honingzalf die we van de DA hadden gekregen en hij heeft het paard met een laser behandeld. Wij dachten dat dit paard nooit meer verkocht ging worden, (hij was al niet knap, maar die wond maakte hem echt frankenstein :') ) Wonder boven wonder is het helemaal genezen en zie je er niks meer van, tenzij je hem scheert :)

Die laser therapie is niet goedkoop trouwens, maar heeft z'n werk goed gedaan :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 15:31

Weer even via mobiel, mijn DA is anti dectomax en die is gespoten door een andere DA vorige keer. Dat hoef ik dus met deze niet te overleggen. Ze krijgen 2x per jaar dectomax, kort na elkaar is volgens die andere DA idd niet de bedoeling, andere ontworming kun je herhalen maar dectomax mocht niet.

Alle benen zijn vorige keer behandeld met sebacil net als dus de rest van zijn lijf en als ik het nu herhaal ging ik dat dus ook weer volledig doen, excuus als daar verwarring over ontstond. Ik benadruk misschien 1 been omdat daar de wonde is en dit het grootste probleem laat geven, hij is erg braaf dus heb niet zo’n schrik dat hij bij de andere 3 raar gaat doen, maar zijn pijnlijke been is hij heel lelijk op.

Lasertherapie lijkt mij voor halve oorlogswonden ofzo, terwijl dit gewoon een open plek is die niet dicht gaat, het is geen snee of gat, enkel huid die open is. Maar dat is misschien een verkeerde opvatting?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:36

En waaruit wordt nu gedacht dat de mijt niet weg is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:39

Als niets lijkt te helpen begin ik toch langzaam te denken aan CPL. Heb je dat al aan je DA gevraagd? Ik zou in dat geval dan toch proberen hem in de honingzalf te zetten en onder verband. (Zon)licht moet je vermijden als er sprake is van CPL

ZiBoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:51

Hoi, wat heel goed helpt in MSN zalf (paardendrogist) aanmengen met een injector droogzetters voor koeien (verkrijgbaar bij de Welkoop). wat zalf mengen met 1 injector , goed mengen en deze met dan opbrengen, je ziet dat de wond dan snel zal genezen. Mocht je na een paar dagen nog geen verschil zien (wat mij sterk lijkt), dan kun je ook de gel van de droogzetter er zo op smeren.
Mijn tinker had ook rare plekken achter op het voorbeen, van alles geprobeert, ook zalf van de dierenarts en ( op facebook bij koudbloeden liefhebbers had ik dit gelezen) . Dus uitgeprobeert en na een week dicht en gewone huid nu moet het haar nog weer aangroeien.
Ik maakte om de dag wel schoon met biotex sopje en goed afdrogen.
Laatst bijgewerkt door ZiBoe op 17-05-18 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:58

Granoek schreef:
Lasertherapie lijkt mij voor halve oorlogswonden ofzo, terwijl dit gewoon een open plek is die niet dicht gaat, het is geen snee of gat, enkel huid die open is. Maar dat is misschien een verkeerde opvatting?

Lasertherapie is er voor dat de wond mooi geneest. Word vaak toe gepast bij wonden die niet te hechten zijn. Paard waar ik het over had kon namelijk ook niet gehecht worden op het voorhoofd omdat er te veel huid weg was, je kon zo op zijn schedel kijken. Andere optie was huid transplantatie, maar dan ben je nog meer geld kwijt. Uiteindelijk zal de wond van jouw paard ook wel dicht gaan, maar het zal waarschijnlijk altijd een lelijke plek blijven. Weet niet of je verkoopplannen hebt, maar als je hem gewoon zelf wil houden , en het maakt jou niet dat het er niet zo mooi uit ziet dan zou ik alleen de honingzalf gebruiken. Maar dan zou ik wel honingzalf bij de DA halen en niet zomaar de eerste beste bij de drogist halen..