Chubby schreef:Ik zou dit over een compléét andere boeg gooien!
De hoefwand is te lang waardoor er te veel druk ontstaat op de inwendige en uitwendige delen van de hoef. De hoefwand kan daardoor gaan flaren, scheuren en brokkelen. Ik zou deze hoef dus 'natuurlijk bekappen' met een mooie mustangrol. Daardoor raakt de hoefwand de bodem niet meer en zal deze niet verder scheuren.
Daarnaast de hoeven dagelijks in een modderbadje en níet afsluiten met olie of vet.
Je hoefsmid vijlt wel de voorkant van de hoefwand. Daarmee maakt hij deze dunner en zwakker, dus kwetsbaarder voor scheuren en brokkelen. Je ziet de scheuren minder of niet, maar de te grote druk is niet weg: aan de onderzijde is de hoef nog steeds te lang. Even ter vergelijk met mensennagels: ik heb ribbeltjes op mijn nagels en ze scheuren af als ze te lang zijn. Als ik ze nu zou vijlen op de bovenkant (dus de ribbeltjes weg, maar ze blijven wel lang), zouden ze dan steviger worden?
Een vitaminebrok/ balancer, graan- en melassevrij, is verstandig bij te geven. Bijvoorbeeld van Vitalbix of JPGF.
Ik vraag me ook af waarom ze de buitenkant van de hoef gaan afvijlen. Want volgens mij zit er een soort beschermend glazuur op een hoef. En dat vijlen ze eraf?!