Pony's trillen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Pony's trillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:52

Ik heb geen dekens op. 2 van 20jr en mn merrie van 25 hebben nooit een deken op. De merrie is al bijna verhaart. Mn ruin van 19 heeft wel hele winter een deken op gehad, maar die wissel ik wel en liet hem overdag al vaak geruime tijd even af bij goed weer. Hij is ook zo goed al verhaart en met de hete dagen heb ik zijn dekens 100% af gedaan. Nu ook niet meer op gedaan.
Ze staan 24/7 buiten, hebben 2 stallen om in te schuilen met vlas en op 3 plekken onbeperkt hooi.

Ik heb ze geen enkel moment zien rillen. Ze liggen ook lekker buiten te slapen, maar dat deden ze met de vrieskou ook.

Alleen bij erge warmte, beestjes en harde wind zie ik ze wat schuilen.

Mn ene ruin heeft oude blessures en is hb gevoelig. Mn merrie heeft artrose, maar beiden gaan prima. Heb vandaag met alle 4 gewerkt en niet stijf of wat dan ook. Ook toen onze paarden nog wel op stal gingen gaf ik ze altijd kans na het werk nog een lange tijd vrij te bewegen.

Ik zie bij de paarden wel dat ze hun vacht goed gebruiken, zoals deze bedoeld is.

Het heeft allemaal niks met pn te maken. Als je zelf goed gaat kijken naar paarden kun je veel meer leren dan van anderen of van internet.
Wij voeren ook geen biks of muesli's in principe en ze hebben een goede darmflora, weerstand en conditie. Soms kost dat tijd. Mn ruin van 19 was er afgelopen winter nog niet aan toe om het zonder dekens te doen, na jaren een totaal ander management.

Overigens is het totaal niet te vergelijken met de mens, dus dat is echt onzin. Wij moeten iets aantrekken, want wij kunnen onze vacht niet omhoog zetten of plat leggen. Als ik op de fiets naar de paarden ga, doe ik ene jas aan voor de wind, maar ben ik bezig, heb ik het echt wel warm en gaat die jas altijd uit.
Als je bijv moe bent of honger hebt, kun je het ook kouder hebben. Eet je goed, is je gezondheid en weerstand goed, kun je prima wat hebben. Ik liep in Oktober/November nog in een t-shirt uit te mesten ( en ik heb wel een auto immuun ziekte )

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:19

xyzutu2 schreef:
Ik vind eigenlijk dat iedereen sowieso een 0grams dekentje voor zijn paard zou moeten hebben. Zelfs voor onze shetlanders hadden we er 1 liggen, die we nooit gebruikt hebben tegen regen, maar wel toen eentje koliek kreeg en warmgehouden moest worden en ook toen de ander door tandproblemen in de winter ineens veel gewicht verloor en op gewicht moest blijven zodat de tandarts een week later veilig een verdoving kon geven. Ook toen het na een castratie 2 dagen regende kreeg een pony uit voorzorg die twee dagen dat regendekentje op. Voor mij hoort 1 waterdichte deken eigenlijk gewoon bij het EHBO kistje van elk paard. Bij een EHBO kistje redeneer je ook niet dat het zonde is om zoiets te kopen want misschien heb je het wel nooit nodig. Je wilt gewoon voorbereid zijn en je weet nooit wanneer en waarom je een deken nodig hebt, dus dan is het erg fijn als die er ligt voor als hij toch een keer in een sloot valt en waterdicht warmgehouden moet worden. ;)

Ik begrijp de redenatie heel goed, maar om nou te stellen dat het bij het EHBO-kistje hoort.. Dat is hetzelfde als stellen dat een paard alleen gezond kan zijn als hij/zij 24/7 buiten kan zijn, of ben ik nu helemaal gek

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:22

Dankje Superpony, zoiets bedoel ik ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:54

Ik heb voor allemaal, dus ook de shet dekens van 0gr, dun gevoerd, dik gevoerd, onderdekens, fleece etc. Doe ze ook nooit allemaal weg, want in nood wil ik wat kunnen pakken. Maar zolang ze gezond zijn, kan ik het nooit zo goed doen als de vacht. Misschien als je een deken hebt die van -10 tmt +20gr geschikt is, dat het oke gaat. Maar veel te vaak hebben paarden het te warm onder een deken en op de verkeerde momenten wat koud. Door het plat leggen van de vacht, kunnen ze zelf niks meer regelen en maak je ze afhankelijk van de deken.

Als ze overdag buiten lopen is het meestal warmer dan 's nachts. Maar omdat ze bewegen en hopelijk eten, hebben ze het niet koud.
Gaan ze dan 's avonds op stal is het vaak niet zo koud als buiten. Veel paarden op stal bij elkaar, stro etc isoleert toch aardig, ook al vinden wij het snel koud.

Bij 24/7 buiten heb je zeker begin dit voorjaar behoorlijke schommelingen tussen dag en nacht gehad. Ik heb de mazzel dat ik kan wisselen of dat ik hem af deed bij mn ruin die nog een deken had.

In de winter voer ik wel bietenpulp bij bijv en vaak een gras mis zoals agrobs/opti form of iets dergelijks met vit brok om te voorkomen dat met name de oudjes afvallen. Maar ik hou ook rekening met het werk. Ik vond het ook weer wat kouder en twijfelde ook bij mn ruin die wel dekens op heeft gehad. Ik zag het ook wel even aan hem, vachtje stond rechtop, maar hij is meteen weer bijgevoerd en doet het prima.

Ik ben absoluut niet tegen dekens, maar als je met dekens werkt, moet je het goed doen. Dus of een hele goede deken, of wisselen.

Op een dikke vacht met kou een 0gr dekentje leggen is juist minder effectief tegen kou en je belemmert de vacht. Ik maak daarin ook een keus. Of vroeg dekens en dekens aanpassen naar weer. Of scheren en dikker of vacht laten komen en die zijn werk laten doen.
Hoewel dat laatste in mijn ogen niet werkt als ze op stal moeten. Dan staan ze stil en kunnen niet bewegen om zich warm te houden. In verhouding is een stal warmer, maar de verschillen zijn me dan wel wat groot. Maar ook dat is weer afhankelijk van type stal,schuur, hoeveel paarden etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 03:28

LadyDaily schreef:
Dankjewel voor jullie reactie.
Dus extra voeren is voldoende? Een deken is niet nodig?

Onbeperkt kan ik niet voeren aangezien één van de twee hoefbevangen gevoelig is.

Dan voer je verkeerd. Ze worden niet hoefbevangen van veel onbeperkt ruwvoer. Ze worden bevangen van verkeerd ruwvoer. Mijn pony, een shet nota bene, is gevoelig voor hoefbevangenheid. Maar die krijgt ook onbeperkt GESCHIKT hooi.

On topic: een regendeken hoort bij de standaard uitrusting voor je paard. Voor juist in dit soort gevallen. Als ze staan te bibberen ondanks voldoende -vooral met het weer van de afgelopen dagen betekent dat dus onbeperkt- hooi dan is er iets mis. En is het tijd om je pony binnen te zetten met een zweetdeken tot hij droog is en niet meer bibbert, en 'm dan met een regendeken buiten te zetten. Een deken hoef je echt niet na elke keer dragen te wassen. Je kunt 'm gewoon laten drogen en in de kast leggen tot de volgende keer dat je 'm nodig hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 03:31

superpony schreef:
Op een dikke vacht met kou een 0gr dekentje leggen is juist minder effectief tegen kou en je belemmert de vacht.

Onzin. Dit is een fabeltje in het leven gebracht door stromingen als paardnatuurlijk en dergelijke. Ik nodig je bij de volgende episode met kou, wind en regen heel graag uit om hier te komen voelen hoe lekker warm mijn langharigen (IJslander en shetlandpony, aan vacht geen gebrek hier) staan onder hun ongevulde dekens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:54

De vacht wordt iets platter gedrukt, daarom raad ik altijd een licht gevoerd (fleece of 50g) regendeken aan. Maar meer dan dat is niet nodig om het te compenseren.
En, op het moment dat de vacht nat is, is hij ook veel platter en opener, waardoor hij ook flink minder isoleert.
Als het hard waait, is de luchtverversing ook veel hoger in de vacht waardoor het minder isoleert.
Als het hard waait en hard regent, is het effect nog veel groter (1+1=3 idee).

Met een licht gevoerde deken zorg je ervoor dat
- de vacht droog blijft, dus niet sterk in elkaar gedrukt wordt,
- dat de vacht winddicht is, waardoor de luchtlaag veel minder snel ververst wordt,
- dat de dunne luchtlaag om de vacht heen, die ook nog isoleert, veel minder ververst wordt (deze luchtlaag wordt bij rillen verstoord, maar als het paard zonder deken in de harde wind staat, is deze toch al verstoord dus dan minder van toepassing, maar het is 1 van de redenen waarom rillen zo ineffectief is) en
- dat de warmteuitwisseling via lucht gaat en niet via water, wat minder makkelijk gaat en dus beter isoleert (daarom gebruiken we ook zweet om af te koelen).

De comfortzone waarin je je paard in mijn ogen in rust hoort te houden is tussen rillen en zweten in. Oftewel, het paard zou niet stevig moeten werken om zijn lichaamstemperatuur binnen acceptabele grenzen moeten houden. Op het moment dat je het aan de buitenkant ziet, zijn ze door alle mogelijkheden aan de binnenkant heen.

En ook met dekens is tussen deze twee marges over het algemeen prima te sturen.

Dit is trouwens thermoregulatie/regulation. Een super interessant vakgebied. Het is aan de ene kant makkelijk, maar aan de andere kant ook verdomd lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:50

Teteltee schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik vind eigenlijk dat iedereen sowieso een 0grams dekentje voor zijn paard zou moeten hebben. Zelfs voor onze shetlanders hadden we er 1 liggen, die we nooit gebruikt hebben tegen regen, maar wel toen eentje koliek kreeg en warmgehouden moest worden en ook toen de ander door tandproblemen in de winter ineens veel gewicht verloor en op gewicht moest blijven zodat de tandarts een week later veilig een verdoving kon geven. Ook toen het na een castratie 2 dagen regende kreeg een pony uit voorzorg die twee dagen dat regendekentje op. Voor mij hoort 1 waterdichte deken eigenlijk gewoon bij het EHBO kistje van elk paard. Bij een EHBO kistje redeneer je ook niet dat het zonde is om zoiets te kopen want misschien heb je het wel nooit nodig. Je wilt gewoon voorbereid zijn en je weet nooit wanneer en waarom je een deken nodig hebt, dus dan is het erg fijn als die er ligt voor als hij toch een keer in een sloot valt en waterdicht warmgehouden moet worden. ;)

Ik begrijp de redenatie heel goed, maar om nou te stellen dat het bij het EHBO-kistje hoort.. Dat is hetzelfde als stellen dat een paard alleen gezond kan zijn als hij/zij 24/7 buiten kan zijn, of ben ik nu helemaal gek

Dat laatste snap ik dan weer niet. 8-) Waarom is een deken achter de hand houden voor als er iets gebeurt hetzelfde als zeggen dat een paard alleen gezond kan zijn als hij 24/7 buiten loopt? Ook voor die 24/7 buiten pony's met schuilstal hadden wij een dekentje liggen voor geval van nood.
Mijn paard heeft 2 jaar lang 24/7 buiten in een groep geprobeerd en staat nu 's nachts op stal, met in de winter dekens en bij rotweer in de zomer ook een en is nu pas echt ontspannen en gelukkig, dus die vergelijking snap ik ook vanuit de praktijk niet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:35

Koper schreef:
superpony schreef:
Op een dikke vacht met kou een 0gr dekentje leggen is juist minder effectief tegen kou en je belemmert de vacht.

Onzin. Dit is een fabeltje in het leven gebracht door stromingen als paardnatuurlijk en dergelijke. Ik nodig je bij de volgende episode met kou, wind en regen heel graag uit om hier te komen voelen hoe lekker warm mijn langharigen (IJslander en shetlandpony, aan vacht geen gebrek hier) staan onder hun ongevulde dekens.

Daar komt het niet vandaan. Ik heb ze zelf altijd onder dekens gehad en 2 ( new forest en shet met veel haar ) al jaren zonder, de merrie dit jaar zonder en mn ruin met deken wel steeds gewisseld. Ik voel altijd onder de deken. Maar ik kijk ook heel goed naar de vacht. vd week was het nog fris 'sochtends en zie ik echt zelf wat de vachten doen. Ze zijn nog niet allemaal 100% door hun vacht heen. Vandaag is dat weer totaal anders.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:35

Nou mijn paard was gisteren nacht dolblij met haar noodgevallen deken.

Ik heb ook wel eens een pony met spoed moeten scheren ivm hele erge jeuk. Niet leuk hoor als je dan nog naar een passende deken op zoek niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:39

Mizora schreef:
De vacht wordt iets platter gedrukt, daarom raad ik altijd een licht gevoerd (fleece of 50g) regendeken aan. Maar meer dan dat is niet nodig om het te compenseren.
En, op het moment dat de vacht nat is, is hij ook veel platter en opener, waardoor hij ook flink minder isoleert.
Als het hard waait, is de luchtverversing ook veel hoger in de vacht waardoor het minder isoleert.
Als het hard waait en hard regent, is het effect nog veel groter (1+1=3 idee).

Met een licht gevoerde deken zorg je ervoor dat
- de vacht droog blijft, dus niet sterk in elkaar gedrukt wordt,
- dat de vacht winddicht is, waardoor de luchtlaag veel minder snel ververst wordt,
- dat de dunne luchtlaag om de vacht heen, die ook nog isoleert, veel minder ververst wordt (deze luchtlaag wordt bij rillen verstoord, maar als het paard zonder deken in de harde wind staat, is deze toch al verstoord dus dan minder van toepassing, maar het is 1 van de redenen waarom rillen zo ineffectief is) en
- dat de warmteuitwisseling via lucht gaat en niet via water, wat minder makkelijk gaat en dus beter isoleert (daarom gebruiken we ook zweet om af te koelen).

De comfortzone waarin je je paard in mijn ogen in rust hoort te houden is tussen rillen en zweten in. Oftewel, het paard zou niet stevig moeten werken om zijn lichaamstemperatuur binnen acceptabele grenzen moeten houden. Op het moment dat je het aan de buitenkant ziet, zijn ze door alle mogelijkheden aan de binnenkant heen.

En ook met dekens is tussen deze twee marges over het algemeen prima te sturen.

Dit is trouwens thermoregulatie/regulation. Een super interessant vakgebied. Het is aan de ene kant makkelijk, maar aan de andere kant ook verdomd lastig.

Ik vraag me echt af waar deze theorie vandaan moet komen? Ik heb 3 verschillende rassen met verschillende vachten. Zelfs met een pak sneeuw op hun vacht, hebben ze het echt totaal niet koud. Ze gaan er zelf ook in liggen rollen.
Ze zijn hier heel vaak nat en ook al ligt de bovenkant door de vocht dan plat, is de huid gewoon droog. Ook dan staan ze niet te rillen. En zijn toch echt oudere paarden etc etc Ze kiezen zelf ook niet snel voor de stallen.
Als er al eentje nat in een stal gaat staan, zie je de damp er vanaf komen en zijn ze ook snel droog.

Theorie is leuk, maar mensen moeten naar paarden gaan kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:49

Ik ben het ook niet met Mizora eens. Als ik mijn ruin afgelopen dagen een gevulde deken op had gelegd had hij mij dat denk ik nu nog steeds niet vergeven. Dan heeft hij het gewoon veel te warm. Gewoon een stevige (minimaal 1200 denier) deken, dunner doet al gauw meer kwaad dan goed bij veel wind.

En vacht plat onder een deken... o jee. Wat denk je dat die wind doet.

Maar goed, elk paard is anders. Er zijn vast wel paarden die in weer en wind buiten staan met dat kloteweer. Zoals de oudjes bij de Paardenramp. Mijn pony heeft een schurfthekel aan regen, dus krijgt ze een deken op. Zo blijft ze enigszins happy en gevuld. Niet dat ze zonder deken staat te rillen maar ze wordt dan wel depri. Ik heb 1 keer een rillende pony aangetroffen na veel regenval (in augustus, pony van een stalgenoot die op vakantie was) en ik heb nog nooit zo snel iemands kast overhoop getrokken op zoek naar een fleecedeken en daarna een regendek. En dat was echt een gezonde, jonge welsh. Geen zieke bejaarde pony die niet gewend is om buiten te leven ofzo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:18

Het is ook wel wennen. Toen ze begonnen met 24/7 buiten, hadden ze allemaal nog dekens op in najaar, winter en voorjaar. De merrie stond toen steeds in de stal, dus heb ik een deken op gedaan en toen liep ze weer buiten.

Najaar 2017 heb ik haar geen deken meer opgelegd en het is helemaal goed gegaan.

Wanneer ze nu weer gaan schuilen, is het vanwege beestjes en krijgen ze wel vliegendekens op.

Mn ene ruin had geen dikke vacht, omdat hij dekens op had, dus kan je niet vergelijken met de puur natuur vachten.
Voorheen scheerde ik ze ook kaal en deed dan dekens op, want dan moet je alles zelf regelen. Maar ik ben wel van het wisselen en af doen overdag als het zonnetje schijnt.

Daarnaast moet je echt niet voorbij gaan aan wat paarden eten. Die van ons eten goed en onbeperkt hooi. Als je er veel commerciele biks of muesli's ingooit zoals ik vaak geadviseerd zie worden, krijg je alweer een heel ander verhaal. Net als 2x per dag een plukje kuil bijv.

Ik snap daarom de beschreven theorie echt niet. Mn andere 2 ruintjes staan al langer zonder dekens en paarden van bekenden en klanten ook. Je kan juist zo enorm veel leren van de sneeuw en regen op de vacht......Is juist een heel mooi proces en leuk om te bekijken en te testen.

Als je het over zieke paarden hebt, of paarden op stal is het ook een ander verhaal natuurlijk. Zo telt alles mee. Maar de vacht zelf, bij een gezond paard in een goede habitat is prima tegen alles bestand.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:35

Als een paard met onbeperkt ruwvoer voor zijn neus langer dan een uur blijft rillen met regenweer, zou ik ook een regendeken opleggen. Idem bij oude/minder fitte paarden. Maar verder niet.
Ik heb enkele jaren geleden tijdens een super natte winter voor onze hele kudde IJslanders regendekens gekocht en omgedaan. Afgelopen december/januari was nog natter, maar ik heb toen maar af en toe een regendeken gebruikt voor een ouder paard, of eentje die wat terugviel. Verder niet, gisteren ook niet.
Voor IJslanders is zo'n deken algauw te warm, ook zonder voering, en de DA vertelde me dat het slechter is voor de huid dan vaak wordt gedacht. Zij zag veel huidproblemen als gevolg van het gebruiken van regendekens.
Mijn paarden hebben nergens last van gehad, ze kregen in de slechte periode erg veel extra ruwvoer. Enige probleem: ze kwamen daardoor met wat te veel spekjes de winter uit. Maar dat rijden we er wel weer af.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:57

Askja schreef:
Als een paard met onbeperkt ruwvoer voor zijn neus langer dan een uur blijft rillen met regenweer, zou ik ook een regendeken opleggen. Idem bij oude/minder fitte paarden. Maar verder niet.
Ik heb enkele jaren geleden tijdens een super natte winter voor onze hele kudde IJslanders regendekens gekocht en omgedaan. Afgelopen december/januari was nog natter, maar ik heb toen maar af en toe een regendeken gebruikt voor een ouder paard, of eentje die wat terugviel. Verder niet, gisteren ook niet.
Voor IJslanders is zo'n deken algauw te warm, ook zonder voering, en de DA vertelde me dat het slechter is voor de huid dan vaak wordt gedacht. Zij zag veel huidproblemen als gevolg van het gebruiken van regendekens.
Mijn paarden hebben nergens last van gehad, ze kregen in de slechte periode erg veel extra ruwvoer. Enige probleem: ze kwamen daardoor met wat te veel spekjes de winter uit. Maar dat rijden we er wel weer af.

de mijn heb ik vorig jaar juli van de wei gehaald hevig trillend na 25mm regen en wind
ook 2 dagen geleden na 36mm , als ik het had geweten had hij de deken om gehad
verder het hele jaar zonder 24/7 buiten en onbeperkt hooi
hij kan veel regen en wind niet handelen,nou dan help ik met een deken vind ik geen probleem en heb een blij paard zonder gevoelige rug en bilspieren [ zoals nu ...hij krimpt in elkaar als ik er een borstel overheen haal ]

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:09

Absoluut! Bij uitzonderingen, ziekte, problemen etc kun je dekens gebruiken. Daarom doe ik ze ook niet weg, want die van ons zijn wel wat ouder en je weet maar nooit in de toekomst. Mn jongste ruin van 19 was er nog niet aan toe qua weerstand en heeft ook nog dekens op gehad.