Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xyzutu2 schreef:Ik vind eigenlijk dat iedereen sowieso een 0grams dekentje voor zijn paard zou moeten hebben. Zelfs voor onze shetlanders hadden we er 1 liggen, die we nooit gebruikt hebben tegen regen, maar wel toen eentje koliek kreeg en warmgehouden moest worden en ook toen de ander door tandproblemen in de winter ineens veel gewicht verloor en op gewicht moest blijven zodat de tandarts een week later veilig een verdoving kon geven. Ook toen het na een castratie 2 dagen regende kreeg een pony uit voorzorg die twee dagen dat regendekentje op. Voor mij hoort 1 waterdichte deken eigenlijk gewoon bij het EHBO kistje van elk paard. Bij een EHBO kistje redeneer je ook niet dat het zonde is om zoiets te kopen want misschien heb je het wel nooit nodig. Je wilt gewoon voorbereid zijn en je weet nooit wanneer en waarom je een deken nodig hebt, dus dan is het erg fijn als die er ligt voor als hij toch een keer in een sloot valt en waterdicht warmgehouden moet worden.
LadyDaily schreef:Dankjewel voor jullie reactie.
Dus extra voeren is voldoende? Een deken is niet nodig?
Onbeperkt kan ik niet voeren aangezien één van de twee hoefbevangen gevoelig is.
superpony schreef:Op een dikke vacht met kou een 0gr dekentje leggen is juist minder effectief tegen kou en je belemmert de vacht.
Teteltee schreef:xyzutu2 schreef:Ik vind eigenlijk dat iedereen sowieso een 0grams dekentje voor zijn paard zou moeten hebben. Zelfs voor onze shetlanders hadden we er 1 liggen, die we nooit gebruikt hebben tegen regen, maar wel toen eentje koliek kreeg en warmgehouden moest worden en ook toen de ander door tandproblemen in de winter ineens veel gewicht verloor en op gewicht moest blijven zodat de tandarts een week later veilig een verdoving kon geven. Ook toen het na een castratie 2 dagen regende kreeg een pony uit voorzorg die twee dagen dat regendekentje op. Voor mij hoort 1 waterdichte deken eigenlijk gewoon bij het EHBO kistje van elk paard. Bij een EHBO kistje redeneer je ook niet dat het zonde is om zoiets te kopen want misschien heb je het wel nooit nodig. Je wilt gewoon voorbereid zijn en je weet nooit wanneer en waarom je een deken nodig hebt, dus dan is het erg fijn als die er ligt voor als hij toch een keer in een sloot valt en waterdicht warmgehouden moet worden.
Ik begrijp de redenatie heel goed, maar om nou te stellen dat het bij het EHBO-kistje hoort.. Dat is hetzelfde als stellen dat een paard alleen gezond kan zijn als hij/zij 24/7 buiten kan zijn, of ben ik nu helemaal gek
Koper schreef:superpony schreef:Op een dikke vacht met kou een 0gr dekentje leggen is juist minder effectief tegen kou en je belemmert de vacht.
Onzin. Dit is een fabeltje in het leven gebracht door stromingen als paardnatuurlijk en dergelijke. Ik nodig je bij de volgende episode met kou, wind en regen heel graag uit om hier te komen voelen hoe lekker warm mijn langharigen (IJslander en shetlandpony, aan vacht geen gebrek hier) staan onder hun ongevulde dekens.
Mizora schreef:De vacht wordt iets platter gedrukt, daarom raad ik altijd een licht gevoerd (fleece of 50g) regendeken aan. Maar meer dan dat is niet nodig om het te compenseren.
En, op het moment dat de vacht nat is, is hij ook veel platter en opener, waardoor hij ook flink minder isoleert.
Als het hard waait, is de luchtverversing ook veel hoger in de vacht waardoor het minder isoleert.
Als het hard waait en hard regent, is het effect nog veel groter (1+1=3 idee).
Met een licht gevoerde deken zorg je ervoor dat
- de vacht droog blijft, dus niet sterk in elkaar gedrukt wordt,
- dat de vacht winddicht is, waardoor de luchtlaag veel minder snel ververst wordt,
- dat de dunne luchtlaag om de vacht heen, die ook nog isoleert, veel minder ververst wordt (deze luchtlaag wordt bij rillen verstoord, maar als het paard zonder deken in de harde wind staat, is deze toch al verstoord dus dan minder van toepassing, maar het is 1 van de redenen waarom rillen zo ineffectief is) en
- dat de warmteuitwisseling via lucht gaat en niet via water, wat minder makkelijk gaat en dus beter isoleert (daarom gebruiken we ook zweet om af te koelen).
De comfortzone waarin je je paard in mijn ogen in rust hoort te houden is tussen rillen en zweten in. Oftewel, het paard zou niet stevig moeten werken om zijn lichaamstemperatuur binnen acceptabele grenzen moeten houden. Op het moment dat je het aan de buitenkant ziet, zijn ze door alle mogelijkheden aan de binnenkant heen.
En ook met dekens is tussen deze twee marges over het algemeen prima te sturen.
Dit is trouwens thermoregulatie/regulation. Een super interessant vakgebied. Het is aan de ene kant makkelijk, maar aan de andere kant ook verdomd lastig.
Askja schreef:Als een paard met onbeperkt ruwvoer voor zijn neus langer dan een uur blijft rillen met regenweer, zou ik ook een regendeken opleggen. Idem bij oude/minder fitte paarden. Maar verder niet.
Ik heb enkele jaren geleden tijdens een super natte winter voor onze hele kudde IJslanders regendekens gekocht en omgedaan. Afgelopen december/januari was nog natter, maar ik heb toen maar af en toe een regendeken gebruikt voor een ouder paard, of eentje die wat terugviel. Verder niet, gisteren ook niet.
Voor IJslanders is zo'n deken algauw te warm, ook zonder voering, en de DA vertelde me dat het slechter is voor de huid dan vaak wordt gedacht. Zij zag veel huidproblemen als gevolg van het gebruiken van regendekens.
Mijn paarden hebben nergens last van gehad, ze kregen in de slechte periode erg veel extra ruwvoer. Enige probleem: ze kwamen daardoor met wat te veel spekjes de winter uit. Maar dat rijden we er wel weer af.