Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kadankovitch schreef:Kadankovitch schreef:Ik kan eerlijk gezegd niet inzien waarom het paard niet volwaardig in training gehouden kan worden indien er geen zadel meer is.
Het is een in en in triest verhaal.
We hielden hem in training, je moet wel lezen.. Alleen een stuk minder.
We rijden veel lange ritten met hem, en met een barebackpad is hij gewoon niet uit te zitten in draf plus dat hij dan een zere rug krijgt van het gestuiter.. Maar hij werd gewoon gelongeerd, grondwerk en basis werk onder de barebackpad. Alleen dus veel minder als wat hij gewend is te doen en daar hebben wij zijn brokken niet op aangepast.
..
Kadankovitch schreef:Neen mevrouw ! U moet goed lezen. En wel 'begrijpend lezen' !
U hield, naar eigen zeggen, uw paard in training. Ik had het over "volwaardig in training" houden. En ik gebruik die bewoording eigenlijk als een soort van 'dubbel op' want eigenlijk,.....als ik een paard of mens in training hou, bedoel ik daar niet iets 'minder' mee gaan doen, maar ik onderhoud dan hetzelfde niveau van inspanning. In ieder geval ik bedoelde dat . En daarom, om zeker te benadrukken dat het hier om hetzelfde niveau van training moest gaan, heb ik de term "volwaardig in training" [houden] gebruikt.
Dus het 'beter lezen' is aan U !!!
Het is jammer dat u blijkbaar niet in staat bent op u paard zonder gestuiter uit te zitten, maar dat verklaard natuurlijk waarom u niet in staat bent geweest hem "volwaardig" in "training" te houden.
Popstra schreef:Je schrijft dat hij sinds 2 maanden van de ijzers af is. Was dat speciaal beslag ivm zijn hoef bevangenheid? Zo ja dan zou ik die er ook rap weer onder laten zetten. Er hoeft maar het minste aan de stand van de voet te veranderen bij een gevoelig paard als hem en je gaat weer de neerwaartse spiraal in. Verder is er niks mis met hoe jij hem houd hoor. Het is nou eenmaal niet anders. Sterkte er mee
Hevonen schreef:Wij hadden een welshmerrietje dat een aantal keren hoefbevangen is geweest. Ze bleek cushing te hebben. De medicijnen hebben haar echt wel geholpen. Natuurlijk bleef het oppassen met voeren en bewegen. Ze is een aantal malen heel goed van de hoefbevangenheid hersteld (en heeft het inderdaad ook van hooi gehad, en ook een keer van de minimale hoeveelheid (stress)gras dat in de bak groeit. Toch was haar herstel geweldig, ze vond het zelfs weer leuk om te springen.
Toen ze ouder werd is ze een tijdje met ons paard in bruikleen geweest. Dat is toen helemaal mis gegaan. Paard dood en pony ernstig hoefbevangen (ze bleek al maanden in een donkere stand te staan, zonder er ooit uit te komen. Het herstel duurde lang, maar uiteindelijk ging het weer.
Zij was een echte vechter, liet zich nooit kennen.
Twee jaar geleden werd ze ondanks medicijnen en rantsoen toch ineens hoefbevangen in de winter. Het zag er niet goed uit. WE hebben toen besloten om haar een week later te laten inslapen. Altijd heel moeilijk, want ze wilde heel duidelijk graag leven, met pijn en al. DE ochtend na het besluit kwam ik bij de stal en ze lag in het stro. Zij lag nooit als er iemand in de buurt was, dus het was me meteen duidelijk dat het voorbij was. Ik heb de dierenarts meteen die dag laten komen. Ze is uiteindelijk wel opgestaan en heeft de hele dag op het erf lopen grazen en van ons eindeloze hoeveelheden wortels en appels gekregen. Ze is met een wortel nog half in haar mond gestorven. Ze was bijna 25 jaar oud en vanaf dat we haar hadden (vanaf haar 6e) had ze allerlei kwalen (zomereczeem, pollenallergie - veel hoesten dus - hoefbevangenheid en later ook IR en Cushing).
Buiten de hoefbevangenheidsperiodes om kreeg ze hooi en seniores priores en 's zomers mocht ze heel gedoseerd (van 5 min oplopend tot 2 x half uur) in de wei; afhankelijk van de conditie van het gras etc.
Ik zou goed kijken naar wat je paard aangeeft, wat hij wil. Als er een reële kans is dat dit weer goedkomt zou ik zo'n jong dier niet laten inslapen.
Kadankovitch schreef:Neen mevrouw ! U moet goed lezen. En wel 'begrijpend lezen' !
U hield, naar eigen zeggen, uw paard in training. Ik had het over "volwaardig in training" houden. En ik gebruik die bewoording eigenlijk als een soort van 'dubbel op' want eigenlijk,.....als ik een paard of mens in training hou, bedoel ik daar niet iets 'minder' mee gaan doen, maar ik onderhoud dan hetzelfde niveau van inspanning. In ieder geval ik bedoelde dat . En daarom, om zeker te benadrukken dat het hier om hetzelfde niveau van training moest gaan, heb ik de term "volwaardig in training" [houden] gebruikt.
Het is jammer dat u blijkbaar niet in staat bent op u paard zonder gestuiter uit te zitten, maar dat verklaard natuurlijk waarom u niet in staat bent geweest hem "volwaardig" in "training" te houden.
Anoniem schreef:Kadankovitch schreef:
We hielden hem in training, je moet wel lezen.. Alleen een stuk minder.
We rijden veel lange ritten met hem, en met een barebackpad is hij gewoon niet uit te zitten in draf plus dat hij dan een zere rug krijgt van het gestuiter.. Maar hij werd gewoon gelongeerd, grondwerk en basis werk onder de barebackpad. Alleen dus veel minder als wat hij gewend is te doen en daar hebben wij zijn brokken niet op aangepast.
..
Neen mevrouw ! U moet goed lezen. En wel 'begrijpend lezen' !
Arabesk schreef:Lees deze even door:
http://www.jantineleeflang.nl/2017/11/1 ... fbevangen/
ik heb een compleet stappenplan uitgeschreven voor HB, met alle tips om een mogelijke oorzaak te achterhalen en weg te nemen of te behandelen.
Sterkte!
Oja en tzt een zadel is wel weer snel te regelen; wintecs zijn prima zadels en makkelijk op maat te laten maken.