Hoe krijg je je paard dikker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:36

Ik ben nu eigenlijk pas aan het afbouwen met het senioren voer. Dit omdat ze tot vorige week nog niet op het gras stonden. Maar je moet het zo zien: dat senioren voer is géén krachtvoer maar eigenlijk ook ruwvoer. Grofweg gezegd is het hooi in de vorm van pap :+ met wat extra granen en vitaminen natuurlijk :)

Enne die van mij wordt volgende week 5 jaar ;) Hij was eigenlijk te lang blijven staan bij de fokker. Wat ik hélémaal niet erg vind, want ik vind met 3 jaar er op persoonlijk best vroeg.. Dus hij is pas met 4,5 zadelmak gemaakt (door mij) :)

ierus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:27

Die van mij is 4 en komt recht uit het natuurgebied gezeild, ik ben dus ook echt nog bezig met de basisdingen. Juist fijn he, als je ze een beetje kunt beleren als ze er fysiek en mentaal klaar voor zijn :)

Bedankt voor je tips, ik ga er alles op een rijtje zetten en beslissen wat ik ga ondernemen :)

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:38

Hey als je je paard wat dikker wilt hebben raad ik je slobber aan! Het werkt super goed en om je paard op gewicht te krijgen moet je haar ook genoeg ruwvoer geven maar ik neem aan dat je dat al doet :D

Reriwi

Re: Hoe krijg je je paard dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:51

Een handje gerst per dag en gedroogd brood. Werkte erg goed bij mijn paard.

BrittBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:44

Bietenpulp is voor paarden heerlijk om te eten en ze worden er ook dikker van! Die van mij krijgen het altijd in de winter en dit helpt super!!

Hisjebillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:57

Onbeperkt ruwvoer is wel van belang als je wilt dat je paard aankomt. Het liefst natuurlijk veel gras, maar als er niets op de weide staat zul je dus aan moeten vullen met ruwvoer.
Daarnaast zou ik een mager paard ook niet (fanatiek) trainen. Eerst flink aan laten komen, dan kan een paard veel makkelijker spieren opbouwen. Als je een mager paard ook nog traint, raakt hij/zij de opgenomen energie anders meteen weer kwijt...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:05

Je kan beter je paard op onbeperkt goed(!) ruwvoer zetten dan kilo's brok of ander voer er in pompen. Zeker koudbloeden gaan daar slecht op.
Kijk uit met gras nu ivm fructaan, dat kan vel kwaad doen. Beter is een goede dot kwaliteitshooi. Kuil of voordroog is ook geen aanrader ivm overmatige eiwitten.

Marie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 00:35

Lucerne is heel makkelijk om te voeren en werkt goed!

Aguamenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:01

Voldoende ruwvoer is inderdaad de basis. Als toevoeging kun je dan bijvoorbeeld slobber geven, maat de constante aanwezigheid van ruwvoer kan al veel goeds doen. Verder inderdaad in de tijd dat het gewicht echt te laag is niet te veel zware inspanning laten doen. Dan wordt er meer verbrand dan opgenomen en kun je nog zo je best doen maar dan zul je nog niet veel verder komen.