ontstoken hoef na bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 20:03

Miran schreef:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je een foto van je smid erbij zet?

Het ging hier natuurlijk om de hoeven :j

nanoukkie

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 20:04

Ik zeg zeker niet dat ik hem slecht vind! Maar het gaat al beter met mijn paard, en binnen een paar daagjes is hij hopelijk weer de oude!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:25

Maar, is dit nou echt een ontsteking, of 'gewoon' een zoolkneuzing?

Van de standfoto vond ik het líjken of hij sowieso achter best kort staat. Dat kan ik echter niet correct zien van een foto, het kan simpelweg de vorm van de hoef zijn

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:34

Paard staat al behoorlijk kort achter voordat hij opnieuw beslagen werd.

Voorbeslag zou mijn ding ook niet zijn zoals het aangelegd is.
Nog erg lange teen (zeker in verhouding met achter) en geen opzet.

Als je gelijk contact had opgenomen met de smid had hij de achterhoeven ook kunnen beslaan om die de kans te geven te groeien.
Dan was je paard ook van de pijn af geweest en met overleg had hij dat vast wel wat korting willen geven, was je een stuk goedkoper uitgeweest en al weer uitgebreid aan het rijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:24

Zo'n oudere smid heeft meestal wel heel veel ervaring.Je kunt het probleem dan misschien toch het beste eerst met hem bespreken?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 20:40

[quote="nanoukkie"]Wat is het nut nu te bellen? Hij kan er niets aan veranderen momenteel. Ik leg het sowieso de volgende bekapbeurt uit. Ik heb geen enorm duidelijke foto's, maar ik hierbij een foto van voor & na (tijdens) het bekappen. De laatste keer was trouwens 18 februari, en nu dus 10 april. Ik dacht inderdaad dat er 8 weken tussen zaten (nu dus 7,5), misschien had ik dit sowieso beter op voorhand nagekeken en nog een week gewacht.
Dit is een foto van 6 april:
Afbeelding
En deze van tijdens het bekappen, waarbij desbetreffende hoef al was gedaan:

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 20:42

Even een update:
Met mijn paard gaat het beter. De zool is nog gevoelig, maar hij mankt niet meer en ik heb stilaan het werk terug opgenomen. Vandaag was er een smid aanwezig en die heeft letterlijk gevloekt bij het zien van mijn paard's hoeven. Rechtsachter loopt hij zowat op zijn hiel en staat die dus inderdaad te kort. Maar.. Onder zijn voorhoeven zitten dus belijkbaar (te kleine) ijzers die eigenlijk bedoeld zijn voor de achterhoeven. Ik heb een afspraak gemaakt met deze smid over 6 weken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:45

Fijn dat het beter gaat met je paard. De smid komt over 6 weken weer terug. Is/wordt er in de tussentijd iets aan de te kleine ijzers onder de voorhoeven gedaan? Hoe eerder je dit verhelpt, hoe beter.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 21:00

Maflinger_S schreef:
Fijn dat het beter gaat met je paard. De smid komt over 6 weken weer terug. Is/wordt er in de tussentijd iets aan de te kleine ijzers onder de voorhoeven gedaan? Hoe eerder je dit verhelpt, hoe beter.

Neen, maar ik kan misschien beter een afspraak vastleggen die vroeger is inderdaad.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:05

Ja, precies. Als je nu al weet dat je paard misschien ongemak ondervindt van die ijzers, kan je beter wat sneller actie ondernemen om het ongemak te verhelpen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:24

Ik zou ook vragen of hij eerder kan komen. En misschien op rust zetten?
Of 6 weken zodat er eerst wat groeit? Had de hoefsmid er een reden voor?

Je zegt hij loopt nog gevoelig....waarom dan weer aan het werk zetten?
Straks zitten weer andere delen vast omdat hij gevoelig loopt.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 21:39

Maflinger_S schreef:
Ja, precies. Als je nu al weet dat je paard misschien ongemak ondervindt van die ijzers, kan je beter wat sneller actie ondernemen om het ongemak te verhelpen.

Hij ondervind geen last van de voorijers, enkel van de zool van zijn achterhoef, daar heeft hij geen ijzers.
Hij heeft aan beide zijden vaan de voorijzers nog circa 0,5cm ruimte, maar de smid zei dat hij toch liever iets meer zag.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 21:41

linnie050 schreef:
Ik zou ook vragen of hij eerder kan komen. En misschien op rust zetten?
Of 6 weken zodat er eerst wat groeit? Had de hoefsmid er een reden voor?

Je zegt hij loopt nog gevoelig....waarom dan weer aan het werk zetten?
Straks zitten weer andere delen vast omdat hij gevoelig loopt.

Hij loopt perfect, door de rug, voorwaarts-neerwaarts. Ik moet gewoon niet met de hoevenkrabber te keer gaan bedoelde ik :) . Het is inderdaad afwachten tot de hoef groeit. Ik week de hoef regelmatig en vet hem in. Verder vermijd ik een harde ondergrond en dat gaat prima. De dierenarts had groen licht gegeven om weer te beginnen! Natuurlijk doe ik het rustig aan, en krijgt hij na een dag werken 1-2 dagen rust!

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:50

Hoe gaat het ondertussen? Is de nieuwe smid goed meegevallen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:06

Aan de foto van 6 april te zien waren zijn achterhoeven al heel kort afgesleten. Heb je die foto ook aan de DA laten zien? Ik denk dat de smid er amper iets heeft kunnen afhalen.
Of de ijzers te klein zijn weet ik niet, wel zijn het ijzers met 2 lippen die idd normaal voor achteraan gebruikt worden. Vooraan worden ze ook wel gebruikt als de hoef de neiging heeft te breed uit te groeien. Sommige smeden werken hiermee, anderen zijn er dan weer tegen. Ik denk dat je smid 1 best even belt om te vragen waarom hij die ijzers gebruikt.
In ieder geval moet je héél veel vragen stellen aan een smid zodat je precies weet waarom hij je paard zo beslaat en niet anders.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 15:09

Ik heb een andere smid. Hij heeft 2 maten groter gekregen en een voorijzer op de voorhoeven in plaats van een achterijzer wat voordien was. Vanachter weet ik niet meer exact wat de nieuwe smid zei, maar het kwam er op neer dat hij te veel op zijn straal/zool liep en bijna geen wand meer had of dergelijke, ik weet het niet meer exact maar het was niet hoe het moest zijn. De eerste week heeft hij 2 keer het ijzer eraf getrapt. Hij kan soms énorme bokkensprongen maken waarbij hij met zijn achterhoeven de voorijzers aftikt. Dit is niet de smid zijn schuld natuurlijk. Een ijzer eraf is ambetant, maar een te klein ijzer om dit te voorkomen laat ik niet meer gebeuren. Hij loopt wel heel goed! We hebbe ondertussen ook een nieuw, meer passend zadel en we zijn afgelopen week nog een conditietraining in het bos gaan doen. Hij heeft geen pas meer gevoelig gelopen. De achterhoeven brokkelen wel af, maar dat is door de droogte en hier hebben veel stalgenoten last van.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 15:15

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:05

Ik had ook een pony die met zijn achterhoeven zijn voorhoeven aantikte.De smid zette toen de voorhoeven wat steiler zodat ze eerder wegwaren.Zeg maar beter over de toon konden rollen.Dat heeft het probleem verholpen.Ik zeg niet dat dat bij jouw paard ook zo zou zijn,want elk paard is weer anders.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:14

anjali schreef:
Ik had ook een pony die met zijn achterhoeven zijn voorhoeven aantikte.De smid zette toen de voorhoeven wat steiler zodat ze eerder wegwaren.Zeg maar beter over de toon konden rollen.Dat heeft het probleem verholpen.Ik zeg niet dat dat bij jouw paard ook zo zou zijn,want elk paard is weer anders.

Ik heb springschoenen besteld die ik maar in de weide om gaan doen. Als hij de volgende keer komt bekappen ga ik wel vragen of we misschien een andere manier kunnen proberen ja!