Pssm, magnesium en vit.e

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Pssm, magnesium en vit.e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:45

Frustrerend funnyhorses :\

Ik weet niet in welk deel van Nederland je zit, maar het mangaan in deze regio (NO Veluwe) is enorm hoog, zowel in het hooi als in het grondwater. Als ik nog meer mangaan zou geven, zou ik de toch al scheve verhouding ijzer - koper - zink - mangaan nog verder uit balans trekken. Je zou eens kunnen kijken of je een hooianalyse van iemand uit de buurt kunt krijgen (of uit de buurt van waar je hooi vandaan komt dan) zodat je bij benadering een idee hebt wat je paard binnen krijgt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 08:50

Idd frustrerend Mac.
Om hier aan een hooianalyse te komen is moeilijk ik heb de boeren er ook al om gevraagd. Maar helaas...daarbij vind ik de kwaliteit van het hooi echt oliebol!

Nu is het wel zo wanneer er dus te weinig magnesium en teveel koper en kalium aanwezig is dit kan duiden op mangaantekort.

Ik ben begonnen met mangaan bij te voeren en in die 6wkn dat het goed ging was ze veel soepeler met lopen aan de longe.
Dus iets doet het wel.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:45

Mac schreef:
Ja, ik zit er redelijk "in" kun je wel zeggen ;-)

Sommige paarden hebben helemaal geen symptomen. Veel paarden hebben een lichte vorm van stijfheid, maar niet altijd; soms lijken ze normaal, dan weer "zie je er iets aan". Zelfs bij zwaar symptomatische paarden heb je periodes dat je denkt "hm, gaat wel, lijkt zowaar wel een normaal paard" waarna ze later toch weer symptomen laten zien, waarvan stijfheid er eigenlijk wel altijd eentje is.

PSSM symptomen kunnen lijken op de symptomen van Lyme, maagzweren, op slot schietende knieën, vitaminetekorten, neurologische problemen ... daarom is het vaak zo moeilijk om tot een goede diagnose te komen. Niet alles is PSSM ... maar soms is PSSM wel alles wat een paard mankeert.

Thanks Mac voor je uitleg :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:04

Gisteren de haren getrokken en opgestuurd naar Wageningen.
Spannend hoor als je zo lang op een uitslag moet wachten pffff.

Hopelijk heb ik dan wel snel de bloeduitslag ben zeer benieuwd hoe nu de stand van zaken is.
Laatste bloedtest was in juni 2017.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:26

8nnemiek schreef:
Ik volg ook even.

Weet iemand hier toevallig ook of er een supplement bestaat waar zowel magnesium als vit E en selenium in zit in de goede verhoudingen?

Nee dat bestaat (nog) niet.

TS goed dat je getest hebt :) Het klinkt wel heel herkenbaar. Hopelijk heb je snel de uitslag en weet je een beetje waar je het zoeken moet.

Mijn pssm'er krijgt magnesium en natuurlijke vit E en ik merk echt verschil. Hij heeft een keer een aanval gehad en dat wil ik echt voorkomen. Wat een ellende was dat zeg.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 14:45

Ik heb wat over voor een diagnose hoor! ;( Ik weet echt niet meer waar ik het nog moet zoeken.
Hoe zit het met essentiele aminozuren? Is dat misschien noodzaak om bij te geven? Zou ze misschien steeds zo verzuren omdat daarvan te weinig aanwezig is, dat daarom de spieren zo verzuren/slecht herstellen?

Ik denk maar even hardop he?! :\

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:02

Aminozuren zijn niets anders dan de bouwstenen van eiwitten. Als je je paard voldoende en goede kwaliteit voer geeft, zou dat niet een probleem moeten zijn.

(Wel een goede marketingtruc om paardeneigenaren allerhande dure supplementen te laten voeren ;) )

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 17:40

Vandaag de bloeduitslag gekregen en het is heel anders dan ik al die jaren gewend ben.
Ik zal het hier zo plaatsen, ben benieuwd wat ervan gezegd kan worden.
Dierenarts belt er nog over.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 17:46

Dit is de bloeduitslag.

Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:34

Weinig afwijkends dus.
Waarom geen spierwaarden bij een paard met pssm verdacht?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 18:50

Hoe bedoel je geen spierwaardes?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:52

Asat en Alat staan op het eerste blad, en zijn zo goed als normaal. CK staat op het tweede blad, en is ook normaal. Dit bloedonderzoek is eigenlijk over de hele lijn okee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:53

Sorry, 2e foto niet gezien.
Inderdaad een heel normaal beeld.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 19:00

BigBen schreef:
Asat en Alat staan op het eerste blad, en zijn zo goed als normaal. CK staat op het tweede blad, en is ook normaal. Dit bloedonderzoek is eigenlijk over de hele lijn okee.

Maar waarom piest ze dan rood bruin of soms zelfs zwart?
Nieren zijn oké, volgens interniste zijn eierstokken en baarmoederin orde.
Ze plaste vandaag zelfs weer bruin en dan met flink schuim erop.

Je merkt niet veel aan het paard als je het niet weet.
Ik zie wel dat ze echt niet in orde is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:33

Hepatitis? Melanomen? Leukemie?
Milt?
Kan echt van alles zijn ben ik bang.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:36

Ik snap er ook niets van.
Staan er soms esdoorns bij de weide of het stal ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 19:46

Sizzle schreef:
Hepatitis? Melanomen? Leukemie?
Milt?
Kan echt van alles zijn ben ik bang.

Dat bedoel ik nou...ik word er serieus gek van.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 19:51

BigBen schreef:
Ik snap er ook niets van.
Staan er soms esdoorns bij de weide of het stal ?

Nee dan was dat al brandhout.
Daarbij heb ik nog een fjord en mini shetje en die gaan super en zijn nooit ziek of piesen raar.
Deze tinker is me toch een hersenkraker!

Elke bloeduitslag was k*t. Altijd hoge spier en leverwaarden vit.e altijd laag en magnesium ook.
En nu is deze zo'n beetje het tegenovergestelde!
En ondanks dat dit beter is toch nog bruine urine.

Dierenarts roept spieren ik roep tis de lever. Maar wat het ook is...het is me toch een potje moeilijk zeg!
Al 5j aant dokteren pfff...tis dat ik van haar hou hihi..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:55

Weet je hoeveel je paard drinkt? Donkere kleur kan ook komen doordat het weinig verdund is omdat een paard te weinig drinkt.

In het topic word je al geholpen door de beste pssm deskundigen die ik ken. Ze weten meer dan de gemiddelde vaaerts over pssm

Benieuwd wat uit de uitslagen komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:07

Ken je trouwens de hele geschiedenis van het paard?
Er zijn ook wel gevallen van paarden die als jong dier dusdanig onder de wormen gezeten hebben dat ze permanente orgaanschade hebben. Dit haal je echter niet even uit een willekeurige test.
Vaak hebben zulke paarden ook regelmatig vage koliekverschijnselen door darm schade.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 20:44

Sizzle schreef:
Ken je trouwens de hele geschiedenis van het paard?
Er zijn ook wel gevallen van paarden die als jong dier dusdanig onder de wormen gezeten hebben dat ze permanente orgaanschade hebben. Dit haal je echter niet even uit een willekeurige test.
Vaak hebben zulke paarden ook regelmatig vage koliekverschijnselen door darm schade.

De hele geschiedenis weet ik niet. Het was wel de eerste (op fokster na) eigenaar.
Paard zat toen ik haar kocht idd vol met worm.
Naar mijn idee is ze gewoon niet goed verzorgt daar ze had behoorlijk achterstallig onderhoud voor een 5 jarige! Ook in haar paspoort stond geen een inenting bijv.

Hier aangekomen kende ze enkel beetje hooi en water.
Drinken deed ze ook in het begin slecht ik zei toen al; kent dat dier überhaubt eten en drinken? Ze nam niks aan, een worteltje of stukje appel was haar onbekend.

Ik denk dat ze onder een flinke ondervoeding heeft geleden en dat het ook 5 jaar nodig heeft tot het weer goed zit. Laat dit het 5e jaar zijn.

Nu nog de uitslag van de pssm1 test afwachten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 20:44

janouk schreef:
Weet je hoeveel je paard drinkt? Donkere kleur kan ook komen doordat het weinig verdund is omdat een paard te weinig drinkt.

In het topic word je al geholpen door de beste pssm deskundigen die ik ken. Ze weten meer dan de gemiddelde vaaerts over pssm

Benieuwd wat uit de uitslagen komt.

De uitslag zet ik hier ook neer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 20:47

Zojuist wezen voeren en zodra ze de keukendeur hoort komt ze luid hinnekend aangedraafd.
Dan weet ik dat ze zich goed voelt.

Als ik aankom en ze komt beteuterd aanlopen dan is ze weer van het padje.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:16

Een keer de rode urine opvangen en laten kijken wat er in zit. Gekleurde urine heeft grofweg 4 oorzaken: bloed of myoglobine in de urine (makkelijk te testen in lab of met dipstickje in de urine), uitdroging of concentratie van de urine (soortelijk gewicht laten bepalen bij je dierenarts) of kleurstoffen uit de voeding. Waar bij dat laatste vaak het enige is wat overblijft na het uitsluiten van de eerste oorzaken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 22:33

Urine is getest
Als ze donker plast zit er hemoglobine of erytrocyten in,eiwitten en bilirubine.
Urine is ook nagekeken omdat ze veel gruis heeft dit is calciumoxalaat en calciumcarbonaat.

Verder vinden ze geen afwijkingen.
Het testen met sticks doe ik zelf dit zijn sticks speciaal voor paarden.