Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 09:36

Neen, en dat vergeef ik mezelf nooit. Ik heb ze altijd om. Maar omdat we onderweg waren naar een wedstrijd waren haar benen spierwit en mijn beschermers waren aardig vuil. Daarom voor 1x uitgelaten. Dom dom dom en achteraf verwijt ik mezelf dit. Ik heb mijn lesje wel geleerd: mijn paarden verlaten het erf niet meer zonder volledig ingepakt te zijn.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:11

Wellicht waren de beschermers wel opgestroopt hoor tijdens de val. Je hoeft jezelf niets te verwijten..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:55

Ik denk ook dat ze bij zo’n ongeval mogelijk niet hadden geholpen. Ik dacht dat die meer waren voor momenten waarop ze de balans verliezen? Ik ken eigenlijk velen die ze nooit gebruiken.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:57

Verwijt jezelf niks alsjeblieft !!! Het had ook met beschermers kunnen gebeuren. Veel beterschap voor je knappe paard

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 11:39

Ik ken er ook velen die ze niet gebruiken maar die komen ook niets tegen :')

Ik zal het ooit wel een plaats kunnen geven, maar dit ogenblik verwijt ik mezelf super hard dat ik ze niet had aangedaan enkel omdat ze vuil waren. Ze waren misschien naar boven geschoven, maar misschien ook niet.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:44

ik heb niet je hele topic gelezen, maar zag dat ze het alleen op stal erg vervelend vind.
staan er geen andere paarden bij?

zo niet..
mijn merrie moest soms ook maanden op stal rust, alleen op stal brak ze ook de tent af.
maar wij maakte in de paddock naast de andere paarden een kleine mini paddock ter grootte van een stal.
daar zette wij haar dan in, naast de andere paarden. daar bleef ze wel rustig.

misschien een idee?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 11:46

In de stal zelf staat ze alleen. Maar in de stallen naast haar staan de deuren open. Ze kan dus contact maken door de tralies of hoofd aan hoofd staan door het voorluikje. Ze heeft dus degelijk lichamelijk contact en dan houdt haar rustig. Tis maar zodra de andere 2 beginnen gek doen OF als ik met de andere rij in de piste, dan wordt ze jaloers en begint ze gek te doen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:58

Wauw wat heftig allemaal !
Heel veel beterschap voor je paard Y;(

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:54

Wat vervelend:( sorry ik wilde je geen schuldgevoel geven oid! Maar twijfelde zelf of het zin had om bescherming om te doen omdat het toch vrij warm wordt eronder. Dus dacht Miss had jij ze wel om en zeg je wat een ondingen bv.
Nogmaals sorry wilde je niet herrineeen eraan.
Heel veel sterkte, en qua tip. Misschien een voetbal met snoepjes erin dat ze lekker even bezig is! Of een “snoep” slinger. Kunstjes in stal leren. Bv flemen:kusjes leren geven. Dat ze toch mentaal lekker bezig is!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:59

Jeetje wat een nare situatie, vooral hoe de wond is ontstaan, gadver wat moet dat eng geweest zijn! Qua genezing zou je eens op de site van mijn vader kunnen kijken, die heeft heel heel veel wonden laten genezen en daar kun je zelf ook wel wat mee qua behandeling, staat heel veel nuttige informatie op.
www.veterinairewondzorg.nl

Heel veel succes en mocht het echt niet goed gaan, kun je me altijd even een berichtje sturen, ik hoop op spoedig herstel :*

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:06

Woow dat is heftig, gelukkig ziet het er nu een stuk beter uit.
Als tegen verveling in de stal? Heb je het topic van Mando gevolgd. Die had een super idee.
Een koord met om de 10 cm een wortel en appel, zo verveeld ze zich ook niet.
[ITP] Pretletter Mando pesten....

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 15:33

miesnaom schreef:
Wat vervelend:( sorry ik wilde je geen schuldgevoel geven oid! Maar twijfelde zelf of het zin had om bescherming om te doen omdat het toch vrij warm wordt eronder. Dus dacht Miss had jij ze wel om en zeg je wat een ondingen bv.
Heel veel sterkte, en qua tip. Misschien een voetbal met snoepjes erin dat ze lekker even bezig is! Of een “snoep” slinger. Kunstjes in stal leren. Bv flemen:kusjes leren geven. Dat ze toch mentaal lekker bezig is!

Geeft niet hoor :-) Zoals ik al zei ben ik nog bezig het een plaatsje te geven :-)

Ze heeft wel al een lick-it hangen waar ze zich mee amuseerd!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 15:36

Joscaa schreef:
Jeetje wat een nare situatie, vooral hoe de wond is ontstaan, gadver wat moet dat eng geweest zijn! Qua genezing zou je eens op de site van mijn vader kunnen kijken, die heeft heel heel veel wonden laten genezen en daar kun je zelf ook wel wat mee qua behandeling, staat heel veel nuttige informatie op.
http://www.veterinairewondzorg.nl

Heel veel succes en mocht het echt niet goed gaan, kun je me altijd even een berichtje sturen, ik hoop op spoedig herstel :*

Interessante site! Wat een wondes kwam ik daar tegen zeg :wow:
Ik las ook dat je een wonde best vochtig houdt en met een verband errond... Zou dat in mijn paard haar stadium nog steeds gelden?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:51

Jeetje wat een schok zeg, vreselijk om mee te maken.
Wonderlijk om te zien hoe snel het eigenlijk herstelt. Interessant dat je dit met ons deelt. Ik hoop dat het wildvlees groei ook zal verminderen. Wel fijn dat ze het smeren al meer toelaat :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:56

HiFive5 schreef:
Interessante site! Wat een wondes kwam ik daar tegen zeg :wow:
Ik las ook dat je een wonde best vochtig houdt en met een verband errond... Zou dat in mijn paard haar stadium nog steeds gelden?

Altijd ingepakt houden! Is veel beter voor het herstel als je een vochtig wondmilleu behoud, geneest veel netter en sneler. Met indrogen krijg je vaak litteken vorming en kunnen de bacterien erbij. Goed alle korsten er af halen, honingzalf (mijn voorkeur iig) er op smeren, niet klevend gaasje erop doen en dan iets drukverdelends er over en een bandage/vetwrap er om heen. :j

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:31

HiFive5 schreef:
miesnaom schreef:

Geeft niet hoor :-) Zoals ik al zei ben ik nog bezig het een plaatsje te geven :-)

Ze heeft wel al een lick-it hangen waar ze zich mee amuseerd!

Dat begrijp ik! Het is ook zeker een heftige situatie :( veel sterkte gewenst!

Jigger00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:56

Hi, mijn paard heeft een verbijzeld kogel bot, is geopereerd en staat nu vanaf december op gehele box rust. Ze mag in het geheel niet naar buiten al die tijd al niet (en het duurt nog wel een maand). Ze is heel lief en rustig maar kan dan ook niets waarnemen van de paarden die naar buiten gaan ofzo.
Ik doe niets anders dan kuil via n slowfeeder geven en wat wortels en appels met vitamine en dat gaat goed. Tuurlijk houd ik mn hart vast als ik straks weer met haar naar buiten mag om te stappen maar wie dan leeft dan zorgt. Hoop dat dit jou ook gaat lukken

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:31

Kwam net jouw topic tegen, best heftige wond inderdaad, maar het geneest toch wel gelukkig! Je moet je alleen echt niets verwijten voor wat betreft de transportbeschermers, die doen helemaal niets als je zo'n ongeluk krijgt hoor. Die beschadigen net zo hard of stropen inderdaad op. Wat misschien dan toch nog beter is, ondanks dat die ook veel warmte afgeven zijn peesbeschermers. Maar dan zal je net zien dat ze net daaronder of daarboven weer iets oplopen... Of ergens op de hals of weet ik waar... Nee hoor, jezelf niets verwijten!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 21:54

Bedankt voor jullie berichten allemaal!
Jigger00 hopelijk komt je paard er gauw bovenop.
Dat soort wondes komt precies nog veel voor zeg.

Vandaag is de DA terug geweest.
Ik mag rustig stappen aan de hand maar ze mag absoluut niet galopperen. Oké paard :’) hopelijk lees je dit :’) ze zou nog een week moeten binnen staan :-(. Hij was erg positief maar wel nog bang dat het zou open scheuren als ze gek ging doen. En dan staan we weer op 0...

Afbeelding

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:27

Met Lou stapte ik in haar jongere jaren met boxrust met een hoofdstel in en daaraan een hengstenketting door de bitringen, terug weer aan de ketting geclipt. De eerste keren kon ik hem zelfs over de neus doen als ik dacht dat ze te druk zou zijn. Dat werkte voor haar goed. Na een paar keer ging het gewoon goed en deed ik een gewoon halstertouw door de bitringen. Knoop in het touw en de clip dan zo dat het touw niet te krap kon zitten bij het bit. Na een week ofzo ging het stappen weer gewoon aan een halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:49

In verhouding tot het ongeluk en hoe de wond eerst was, ziet het been er onwijs goed uit! Ik zou idd eens kijken wat vetinaire wondzorg je voor tips geeft, heb daar al zoveel goede dingen mee gezien hier op bokt :j Die vertrouw ik meer dan de gemiddelde dierenarts _O-

En over het ongeluk, van die beenbescherming hadden ook weer andere dingen kunnen gebeuren (tijdens de aanrijding erop gaan staan en daardoor vallen, ergens achter blijven hangen etc), en had het weer anders kunnen uitpakken. Niet zo streng zijn voor jezelf, dan komt het wel goed :)
En als je haar niet vertrouwd met stappen, doe dan de eerste keer even een hoofdstel in met halstertouw eraan. En dan een longeersingel om (wel een beetje aangesingeld), longeerlijn door het bit heen en dan vastmaken aan de singel. Als ze dan maf gaat doen en sterk wordt, trekt ze zich automatisch 'dubbel' en kan ze niet bij je weg. :)

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 08:41

Goed idee van dat hoofdstel! Hengstenketting heb ik niet, maar dat idee van dat touw door de single is wel goed gezien :j Ik ga vanavond eens een rondje stappen op de piste. Nog niet direct naar buiten. Het is nogal een spokerig monster en de piste kent ze dus dat is dan ook weer een risico minder :-).
Er is deze ochtend een korstje afgekomen. Volgens de DA is dat weer een goed teken +:)+ Daaronder zou er wat etter zitten die nu kan vrijkomen. Hij adiviseerde om 2x per dag het zalfje aan te brengen maar ik doe het wel vaker, onder het motto hoe meer hoe beter? Hij had er niets op tegen.

Nog even geduld en we zijn er _/-\o_

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:34

Goed bezig TS! :o

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 17:55

Weer een dagje verder:
Persoonlijk vind ik het (veel) beter dan gisteren?
Afbeelding

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:01

Zou het wel wat me schoon maken hoor, al die viezigheid er af en zit er nu een korst op de plek? Verder wel heel mooi rustig roze huid er om heen, top!