Te dun?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:43

Gewoon wat meer voer er in en dan kijken hoe die bijkomt. Ik bedoel dan niet perse Krachtvoer, meer een aanvullend voer zoals een emmertje Carli Wafer of Bietenpulp er bij per dag.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:54

Een bloedtest kan nooit kwaad, hoe denken de mensen bij je op stal erover? Die zien m natuurlijk ook vaker. Misschien hebben die nog een houden tip!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:59

Ik vind hem erg schraal en op de laatste foto's is hij nog steeds bovenop erg schraal maar heeft hij wel een bolle buik. Wanneer heb je hem voor het laatst ontwormd?

Hij is zowel qua bespiering als vlees te schraal. En dat is dus binnen aanzienbare tijd gebeurd. Ik zou hem in ieder geval ontwormen, wat meer voeren en eventueel bloed laten trekken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:17

Afbeelding

Als ik deze foto beoordeel via de henneken scale, dan scoort hij niet best. Hij komt gewoon op de meeste wat tekort. Nek is te rank voor zijn bouw, te duidelijke schouder, ribben die wat tekenen, weggevallen schoft- en rugspieren, schonkige kont. Ik schat hem op een 3.5-4 (schaal van 1-9, sportpaarden die dik in de spieren staan mogen een 4-4.5 scoren, paarden op rust wil ik op een 6).

http://equinenonprofits.com/wp-content/ ... .17-PM.png

Ik zou dit paard Luzernebrok bij gaan voeren, want wat hij het meeste mist is spieren. En dan lang en laag trainen, zo veel mogelijk aan de longe zonder hulpteugels.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 18:17

Suzanne F. schreef:
Ik vind hem erg schraal en op de laatste foto's is hij nog steeds bovenop erg schraal maar heeft hij wel een bolle buik. Wanneer heb je hem voor het laatst ontwormd?

Hij is zowel qua bespiering als vlees te schraal. En dat is dus binnen aanzienbare tijd gebeurd. Ik zou hem in ieder geval ontwormen, wat meer voeren en eventueel bloed laten trekken.

Ik ben van plan hem deze week of volgende week te ontwormen ik denk dat dat al heel erg scheelt want wat jij zegt valt mij ook op die bolle buik.

En wat betreft zadels, heeft iemand daar tips voor? heeft nu toch geen zin om naar te laten kijken hij moet eerst weer aan komen ?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 18:19

Mizora schreef:
[ [url=m/aeUbvz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik deze foto beoordeel via de henneken scale, dan scoort hij niet best. Hij komt gewoon op de meeste wat tekort. Nek is te rank voor zijn bouw, te duidelijke schouder, ribben die wat tekenen, weggevallen schoft- en rugspieren, schonkige kont. Ik schat hem op een 3.5-4 (schaal van 1-9, sportpaarden die dik in de spieren staan mogen een 4-4.5 scoren, paarden op rust wil ik op een 6).

http://equinenonprofits.com/wp-content/ ... .17-PM.png

Ik zou dit paard Luzernebrok bij gaan voeren, want wat hij het meeste mist is spieren. En dan lang en laag trainen, zo veel mogelijk aan de longe zonder hulpteugels.

Waarom zonder hulpteugels? als ik zonder hulpteugels longeer gaat hij echt niet lang en laag .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:20

Ligging van een zadel is idd erg afhankelijk van het vlees en de bespiering op de rug en schoft. Ik zou hem eerst weer lekker bij laten komen en dan weer kijken naar je zadel.

Edit: dit is echt geen trainingsprobleem, hier is iets anders aan de hand. Dit los je niet op door te longeren.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 18:22

Het paard heeft ook spat in beide spronggewrichten dus misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:22

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:23

Perryx schreef:
Het paard heeft ook spat in beide spronggewrichten dus misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Ja dus. Spat kan pij zijn, minder goed je lichaam gebruiken en dus mankementen op andere vlakken

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 18:24

Hij is pas nog nagekeken helemaal door een dierenarts en zijn bloed was goed, en hij is ook ontzettend voor uit gegaan met lopen hij loopt super momenteel....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:29

Omdat je met hulpteugels al snel toch druk geeft op de plaatsen waar je geen druk wilt hebben. Zonder hulpteugels vraagt wel meer oefening, maar kunnen ze ook goed gaan ontspannen en dus lang en laag lopen, mits ze geen pijn in hun lichaam hebben.

Dit is je streven:
http://www.stalmireille.nl/images/longeren/Longe-Wise-Guy.jpg

En dat krijg je met hulpteugels, behalve misschien de chambon, niet voor elkaar. Want je blokkeert altijd het hoofd.

Chambon:
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:31

Perryx schreef:
Focussed schreef:
Laat 'm eens testen op Cushing. Precies in de winterperiode zo'n atrofische bovenlijn ontwikkelen bij deze leeftijd is al genoeg aanwijzing.

Ik denk dat dit niet nodig is hij verhaart heel makkelijk ... En geen rare vacht dus lijkt me niet dat het dat Is!

Die 'rare' vacht is een van de laatste fases van Cushing's en paarden hebben dan vaak al jaren last van deze ziekte, zonder dat hun eigenaren het door hebben vaak. :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:22

Dat longeren bij stal Mireille is echt een aanrader, zo gaaf wat mogelijk is met een enkele longe!

TS, wat zo lastig is met jouw paard is dat het allemaal kleine klachten zijn, die meerdere verklaringen kunnen hebben.

Het is goed dat je ziet hij niet lekker in z'n vel zit, nu is het zaak om aan het puzzelen te gaan.

Mensen hier moeten het doen met wat foto's en hun eigen ervaringen en kennis en ze delen dat graag met je.

Niemand valt je aan, iedereen probeert alleen maar mee te denken.

Alles wat geopperd is, is het onderzoeken waard, je hebt ook al veel laten uitpluizen.
Maar een second opinion van een andere dierenarts of zadelmaker, kan nooit kwaad.

Al puzzelende zullen er uiteindelijk stukjes op hun plaats vallen, maar het kan soms best frustrerend zijn als je je best doet maar niet direct boven water krijgt wat er scheelt.

ik hoop dat je ons een beetje op de hoogte wil houden, want ben toch wel benieuwd wat er uiteindelijk uit komt :)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:35

Dit paard is aardig te dun en onbespierd inderdaad, bijvoeren, andere zadelmaker en andere training zodat ie echt zn rug gaat gebruiken, omdat ie recreatiepaard is hoeft nog niet te betekenen slecht bespierd, ken zat manegepaarden die nooit over de rug lopen die beter bespierd zijn. Da erbij en op tekorten testen is wel slim idee, maar denk vooral ook zadel, heb manegepaarden binnen een maand zien groeien in bespiering dankzij een ander zadel wat beter past, jij bent natuurlijk uitgegaan van zadelmaker zegt t dus t klopt maar ken meer verhalen dat er totaal verkeerde zadels aangemeten zijn terwijl een ander juist wel een goede vindt :)*

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:40

Perryx schreef:
white_flame schreef:
Beste TS
Ik begin mezelf af te vragen wat je wilt bereiken met dit topic?
Ik heb nog nooit gehoord van lichtere haren waardoor een paard ineens dunner lijkt. Je zou kunnen verwachten dat mensen je proberen te helpen. Want ik geloof ook dat het je vraag is.

Misschien moet je of vragen hier een slotje op te zetten of stoppen met telkens zo in de aanval te schieten als iemand je probeert te helpen.

Dat is niet in de aanval schieten, mensen kraken alles af...

Mensen kraken niks af. Jij stelt een vraag en mensen hebben een reactie waar jij niet op had gehoopt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:24

Perryx schreef:
Joolien schreef:
Hij mist idd wat bespiering op de rug, je ziet de rugwervels teveel uitsteken zeg maar.
In de hals richting de schoft mist hij ook wat bespiering. Vind het er op zich niet slecht uit zien, maar als je het vergelijkt met afgelopen zomer vind ik het toch opvallend. Daarnaast vind ik je paard niet happy uit zijn ogen kijken en wat stijl staan op de voeten.
Ik zou m toch laten testen op cushing. Veel mensen denken dan aan een slechte vacht etc, maar inmiddels is bekend dat er veel meer symptomen zijn. Spieratrofie kan daar 1 van zijn. sowieso lijkt het me nooit verkeerd om eens een bloedonderzoek te doen, wellicht heeft hij idd tekorten.

Wat knap zeg dat jij uit twee fotos kunt halen dat hij niet happy uit zijn ogen kijkt!
En afgelopen zomer? die foto is niet van afgelopen zomer maar van 2 jaar terug.
De opmerking over de voeten vind ik al helemaal een giller, _/-\o_ je wilt niet weten hoe dit er uit zag toen ik hem kocht, hij staat er juist super netjes op krijg hier juist complimenten over van verschillende dierenartsen.... :j

Foto’s plaatsen om reactie te krijgen
Reactie krijgen en vervolgens geïrriteerd reageren. Okeeee

Vindt hem idd erg steil op de hoefjes staan. Dat ie niet happy lijkt weet ik zo niet, ken je paard niet.
Maar een cushing test is zo gedaan toch?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:31

Perryx schreef:
Hij is pas nog nagekeken helemaal door een dierenarts en zijn bloed was goed, en hij is ook ontzettend voor uit gegaan met lopen hij loopt super momenteel....

Niet elk oud paard heeft cushing...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:33

Begin gewoon eens met meer eten erin en niet zo beledigd te reageren als anderen bevestigen wat je zelf al vermoedde.
Hij heeft gewoon bovenlijn ingeleverd. Aan jou nu om uit te vinden waarom.

Je dressuurzadel vind ik ook niet zo optimaal op de foto, maar dat kan in de beweging heel anders zijn.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 22:24

Afbeelding

Dit was hoe ik hem kocht, dus ik vind dat hij er al een heel stuk beter uit ziet ondanks dat hij nu even minder mooi uit ziet.. Ik denk dat het een kwestie is van ontwormen omdat meerdere mensen op stal zeggen je ziet inderdaad de ribben maar heeft wel een bolle buik.. Dus van de week even ontwormen en goed bij voeren!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:28

Bij aankoop was ie idd te mager. Maar wel iets voller bij de schoft. En ook arm bespierd.

Maar dat is een aantal jaren terug? En op foto’s te zien is ie intussen opgeknapt... maar ook alweer ingevallen. Dus bijna weer teug bij af.

Voer gewoon eens een maand extra bij en plaats dan nog eens een foto.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:42

Perryx schreef:
Jullie hebben altijd zo ontzettend snel je oordeel klaar.. dat vind ik zo jammer.

En ik vind het jammer dat je paard verkeerd belast wordt en dat je dat gewoon niet in de gaten lijkt te hebben. Kijk nou eens naar de foto van zijn hals die je vandaag zelf hebt geplaatst. Een klont spieren tussen oren en halverwege de hals. En dan de andere helft, van halverwege naar de schoft, onderbespierd. Je ziet en weet toch zelf ook dat je paard dan niet correct gereden wordt?

Wat iemand zei over afvallen in de winter: het is maar net wat en hoeveel je voert. Mijn pony van bijna 28 is de afgelopen weken aangekomen. Maar die licht zichtbare ribben zijn echt niet het grootste probleem bij het paard van TS.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 22:46

Koper;

Mijn paard word helemaal niet verkeerd belast, jammer dat je dit zo vanaf een foto oordeelt, kom dan eens langs! Hij word regelmatig nagekeken door een goede fysiotheurapeut en dierenarts, en hij gaat juist voor uit. Dus ik vind je reactie echt niet eerlijk ... en ja ik vertrouw de fysio en de dierenarts toch meer dan bokt vanaf een fotootje oordelen!

En wat is volgens jou het grootste probleem bij mijn paard dan? Je doet net alsof hij een wel heel zielig leven heeft..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:49

Dat vind ik ook nogal voorbarig. Ik zie eerder paard waar waarschijnlijk veel volbloed in zit.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 22:50

Sizzle schreef:
Dat vind ik ook nogal voorbarig. Ik zie eerder paard waar waarschijnlijk veel volbloed in zit.

Het is inderdaad een echte volbloed.. :j