Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:11

Ts, zijn de kniebanden al gecontroleerd?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:10

Ik zou pezen en gewrichten laten scannen. De buigproef wordt nog wel eens verkeerd uitgevoerd. Dat is iets wat je niet zomaar leert door de DA na te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:14

Scheef si gewricht kan een goede da/chiro weer recht zetten (Rodinde Hoogenraad bvb) andere aandoeningen in SI geen ervaring mee. Maar slecht achtervoeten geven/ slepen/ struikelen ook vaak duiden op SI.

vanFerrarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:23

bigone schreef:
Scheef si gewricht kan een goede da/chiro weer recht zetten (Rodinde Hoogenraad bvb) andere aandoeningen in SI geen ervaring mee. Maar slecht achtervoeten geven/ slepen/ struikelen ook vaak duiden op SI.

Daarnaast zou je ook nog aan aquatherapie kunnen doen. Bevordert het herstel enorm!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:49

senna21 schreef:
Ik zou pezen en gewrichten laten scannen. De buigproef wordt nog wel eens verkeerd uitgevoerd. Dat is iets wat je niet zomaar leert door de DA na te doen.

???

"Een kennis die dierenarts is" - van nadoen is dus geen sprake.
(En een fysio heeft een gedegen professionele opleiding genoten 'en doet ook niets na'.)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 19:07

senna21 schreef:

Mijn kennis is dierenarts. Dus ze weet heel goed wat ze doet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 19:08

CharmingS schreef:

Nee ben nog niet op de kliniek geweest. Dat is as woe pas

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:06

Ik denk ook eerder aan SI of knieën ofzo. Een goede Dierenarts kan ook buigproeven doen die gericht zijn op de knie en deels over SI ook wat zeggen vanuit klinisch beeld en afvoelen. Een rectale echo maken voor SI is niet fijn. Als het vermoeden van de da idd op si komt (nav klinisch beeld) zou ik ervoor kiezen 'het zekere voor het onzekere' te nemen en gewoon de si te laten inspuiten zonder rectale scan. Hij kan ook ontstekingen in z'n knieën hebben, dat is met een simpele scan goed te zien en goed te behandelen dmv inspuiting. Succes woensdag!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:22

CharmingS schreef:

Dat is 1 van de zaken die buigproeven doen prikkelen.
Is hij gekeurd door jouw eigen dierenarts ts?
Wat je omschrijft lijkt me uit de heup te komen. Is hij recht?
Moeite met opstaan na rollen? Heb je hem al eens binnendoor laten bekappen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 02:04

Jeetje :o . Ik volg jou altijd zo een beetje half op Bokt maar het zit jou echt voor geen meter mee zeg! Dit is nu het 3e paard met klachten denk ik?

Ik vind het eigenlijk wel een leuk dier om te zien. Niet ontzettend arm bespierd eigenlijk.

Staan de heupen recht? Ik heb er 1 gehad met minimaal verschil ( waarschijnlijk door vast liggen o.i.d. ) en die moest soms echt pittig recht gezet worden.

Succes woensdag!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 20:51

ruitje schreef:
Jeetje :o . Ik volg jou altijd zo een beetje half op Bokt maar het zit jou echt voor geen meter mee zeg! Dit is nu het 3e paard met klachten denk ik?

Ik vind het eigenlijk wel een leuk dier om te zien. Niet ontzettend arm bespierd eigenlijk.

Staan de heupen recht? Ik heb er 1 gehad met minimaal verschil ( waarschijnlijk door vast liggen o.i.d. ) en die moest soms echt pittig recht gezet worden.

Succes woensdag!

Nee echt geluk lijk ik niet te hebben al maak ik mij hier maar weinig zorgen om.
Ik ben bang dat het ook deels er mee te maken heeft dat mijn smit een man is.
Gisteren kregen we het been ook niet van de grond maar toen ik het zelf probeerde lukte het zo. Mijn vriend kan ook geen hoeven uitkrabben bij hem en hem in de wei pakken is onbegonnen werk bij een vreemde hij is dus onzettend eenkennig. En vandaag onderlinge wedstrijd gereden en dan gaat hij als een speer in het parkoers dus dat geeft mij wel goed gevoel.
Had wel dat ik een knakje hoorde met optillen van 1 van de achterbenen. Maar heb dat volgens mij nog niet eerder gehoord of het is mij niet opgevallen in elk geval.

Paardje is idd door mijn eigen da gekeurd in mijn bijzijn.
Heupen staan recht maar is rij technisch harstikke scheef al was het nog veel erger. Hij is al enorm verbeterd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 20:53

Wildgirl schreef:
CharmingS schreef:

Dat is 1 van de zaken die buigproeven doen prikkelen.
Is hij gekeurd door jouw eigen dierenarts ts?
Wat je omschrijft lijkt me uit de heup te komen. Is hij recht?
Moeite met opstaan na rollen? Heb je hem al eens binnendoor laten bekappen?

Nee staat zo op. Nooit binnen door laten bekappen. Hij staat keurig recht op zijn voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:06

Ik denk, als ik de symptomen zo lees, aan acute spat of zo. Mijn paard had namelijk ook deze symptomen. Overigens kwam, en komt nog steeds, goed door de buigproef.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 21:29

Orchidee14 schreef:
Ik denk, als ik de symptomen zo lees, aan acute spat of zo. Mijn paard had namelijk ook deze symptomen. Overigens kwam, en komt nog steeds, goed door de buigproef.

Kan mij dat niet voorstellen hij is net gekeurd alles was net zo glad. Ben daar niet echt bang voor. Denk zelf idd iets met kniebanden of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:48

koetjeboe schreef:
Orchidee14 schreef:

Kan mij dat niet voorstellen hij is net gekeurd alles was net zo glad. Ben daar niet echt bang voor. Denk zelf idd iets met kniebanden of zo

Daarom heet het ook acuut. Die van mij was ook compleet op de foto gezet. Dat zegt helaas helemaal niets.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 22:05

Mm nooit an gehoord. Maar kan het mij als nog niet voorstellen hij loopt als een trein. Daarbij speeld dit probleemtje al vanaf de koop en toen was alles goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:21

Het is echt niet mijn bedoeling om je bang te maken. Toen ik uiteindelijk iets ging merken en foto's liet maken was de spat al bijna vergroeid. Het is een paard met een enorme werklust en looplust en doordat het aan beide achterbenen was heb ik ook nooit iets aparts gemerkt. Ze heeft nooit een stap kreupel gelopen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:22

Dus als ik het goed begrijp: geeft ie zijn voeten wel, maar niet aan vreemden? Dan is er toch niets medisch aan de hand? Lijkt me een paardje waar weinig mee gedaan is, en die deed zomaar wat, dus zal enkel kwestie van gewenning en de juiste spieren trainen vermoed ik (hoop ik voor jou), desnoods zelf ook eens de benen wat stretchen, of eventueel te strakke broekspieren goed roskammen of masseren.

Hoop voor jou ook dat de ijzers eraf mogen en blijven, paardje desnoods zoveel mogelijk op het zachte houden, want lijkt me niet dat een paard zijn voeten makkelijker zal optillen als je er gewicht aan hangt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 22:56

Naja hij geeft zowieso moeilijk maar van de week lukte het mij zelf wel weer.
En hij blijft iets kort en stijf lopen maar ik vermoed idd dat het toch ook wel wat te maken heeft met eenkennigheid.
Op zachte houden gaat prima. Maar ik rij erg veel buiten met in de toekomst ook mennen en in combi met de slechte hoeven die hij had heb ik er toen ijzerd onder laten leggen. Maar zijn hoeven zijn wel van betere kwaliteit nu

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:18

Laat je ook foto’s van de hoeven maken?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:25

Lougino schreef:
Het eerste wat me te binnen schiet is SI-gewricht/Lumbosacraal gewricht, ik heb een paard gehad met deels vergelijkbare klachten. (kort lang stappen, niet te verklaren stijvigheid maar bij fysio geen enorme bijzonderheden)

Een echo maken is wellicht een goed idee, dit kan alleen van binnenuit, op een röntgenfoto is dit gebied niet goed te zien. Dit heeft bij mijn paard uiteindelijk ook voor het antwoord op de problemen gezorgd (helaas artrose).

Sterkte hoor, lastige klachten, ik hoop op het beste voor jou en je paard.

Zelfde gedachte hier..
mijn paard van 6 heeft het zelfde had ook klachten als korte passen, lastig strekken en tillen, kreupelen, been buiten de massa zetten en helaas ook artrose. Dmv een inwendige scan Idd

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 09:25

Lizzyy schreef:
Laat je ook foto’s van de hoeven maken?

Nee zie daar geen aanleiding voor of mijn da moet dat nodig vinden

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:38

Mijn paard had ook vergelijkbare klachten. Op advies van mijn osteopaat ook onderzoek laten doen in de kliniek. Rectale scan idd, ben blij dat ik dat heb laten doen. Die van mij had een oude breuk in het bekken. En was daardoor ook scheef geworden. Waardoor ze weer last kreeg van het si. Het is altijd een puzzel, maar laat idd eerst checken in de kliniek.
Een osteopaat en fysio heeft gewoon geen "rontgen" ogen. En bij een dergelijk beeld is de behandeling ook anders dan wanneer ze dit niet weten. Ik vind het altijd eng als er word gezegd, "even de heupen recht zetten" want die scheefheid kan ook voort komen uit iets wat helemaal niet recht te zetten valt. Met alle gevolgen van dien.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:00

Wanneer ga je met je paard naar de kliniek?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 17:40

CharmingS schreef:
Wanneer ga je met je paard naar de kliniek?

As woensdag staat ook in het eerste bericht.
net stukje gereden maar als ik er op zit gaat hij in elk geval wel weer slepen met zijn hoeven.
morgen eens stukje fietsen met hem er naast kijken of hij dan ook sleept.
dan kan ik woensdag door geven aan de DA dat er wel of niet verschil in zit als ik er op zit of er naast loop