Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:29

Dat bedoelde ik ook Kim, wat op dit filmpje stond kan nooit de hele serieuze behandeling zijn geweest, dus ik snapte wel dat dat voor verwarring zorgt in een topic van iemand die niet weet hoe een paardentandartsbehandeling in het echt is/hoort. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:32

Ja, dat begrijp ik ook erg goed inderdaad. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:39

@ TS: dit is een super filmpje van Klokhuis over hoe de paardentandarts werkt van begin tot eind: https://www.youtube.com/watch?v=ImM1XAbX9QE
En ook waarom het nodig is en niet eng is. ;)

Dit paard wordt trouwens verdoofd voor de behandeling en dan zie je ook wat daar een van de belangrijkste redenen voor is; namelijk dat ze met verdoving de mondklem zonder protesterend gekauw accepteren. Bij onverdoofde paarden zie je vaak dat ze op de klem blijven kauwen tot hij er weer uit wordt gehaald, wat voor overbelaste kaakspieren tot zelfs ontwrichtingen kan leiden en die osteopaat/chiropractor er dan weer uit mag kneden. Paardenschedels zijn namelijk niet ontworpen op hard kauwen op iets keihards met opengesperde kaken.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:08

Onze paarden zijn ‘verwend’ met hooi en gras. In de natuur eten ze ook veel groffer gras wat zorgt voor het slijten van de tanden. Maar ook dat is niet altijd voldoende. Deze paarden sterven vaak ook veel jonger dan onze ‘luxe’ paarden. Een ontsteking in de mond kan namelijk erg gevaarlijk zijn en grote gevolgens hebben voor het paard.

En ik vind de tandarts ook echt niet leuk, maar met gaatjes blijven zitten en de kans op infectie vergroten liever niet :+

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:53

CoonArt schreef:
Heb het een keer gezien bij een paard: dat zware metalen ding in zijn mond, een grote vijl en dan maar raggen ermee in die arme paardenmond. Al na een paar minuten kon ik het niet langer aanzien. Paard vond het overduidelijk helemaal niet fijn dat gevijl aan zijn bijtertjes...

Not a pretty face, maar moet dit nu echt? Ook weleens verhalen gehoord van paardenkiezen die getrokken werden...

Ja het is nodig, en zo vervelend is het niet voor een paard. Die van mij staat er zelfs ontspannen bij tijdens een behandeling :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:39

xyzutu2 schreef:
Bij onverdoofde paarden zie je vaak dat ze op de klem blijven kauwen tot hij er weer uit wordt gehaald, wat voor overbelaste kaakspieren tot zelfs ontwrichtingen kan leiden en die osteopaat/chiropractor er dan weer uit mag kneden. Paardenschedels zijn namelijk niet ontworpen op hard kauwen op iets keihards met opengesperde kaken.

Dit klinkt mij nogal ongeloofwaardig, maar ik zou graag onderzoeksresultaten er van lezen.

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:50

xyzutu2 schreef:
@ TS: dit is een super filmpje van Klokhuis over hoe de paardentandarts werkt van begin tot eind: https://www.youtube.com/watch?v=ImM1XAbX9QE
En ook waarom het nodig is en niet eng is. ;)

Dit paard wordt trouwens verdoofd voor de behandeling en dan zie je ook wat daar een van de belangrijkste redenen voor is; namelijk dat ze met verdoving de mondklem zonder protesterend gekauw accepteren. Bij onverdoofde paarden zie je vaak dat ze op de klem blijven kauwen tot hij er weer uit wordt gehaald, wat voor overbelaste kaakspieren tot zelfs ontwrichtingen kan leiden en die osteopaat/chiropractor er dan weer uit mag kneden. Paardenschedels zijn namelijk niet ontworpen op hard kauwen op iets keihards met opengesperde kaken.

Mijn paard is afgelopen dinsdag naar de tandarts geweest. Ze is niet verdoofd en ze was super rustig en zat totaal niet te kauwen. Ze leek ook nergens last van te hebben ov vervelend te doen. Aankomende morgenochtend om 10 uur komt de video online, van de tandarts. Je kan het dan zelf zien. Youtubekanaal divafloortje

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:51

CoonArt schreef:
Heb het een keer gezien bij een paard: dat zware metalen ding in zijn mond, een grote vijl en dan maar raggen ermee in die arme paardenmond. Al na een paar minuten kon ik het niet langer aanzien. Paard vond het overduidelijk helemaal niet fijn dat gevijl aan zijn bijtertjes...

Not a pretty face, maar moet dit nu echt? Ook weleens verhalen gehoord van paardenkiezen die getrokken werden...

Mijn paard was al even niet naar de tandarts geweest. Ze had 2 grote haken. De tandarts zei dat ze op een gegeven moment er last van zou krijgen en dat ze momenteel niet optimaal moet eten. Een paard moet dus ook echt naar de tandarts anders kunnen ze extreem afvallen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:57

Silly1972 schreef:

ok ok, sorry, werd een beetje overmoedig. Maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld konikpaarden bij de Oostvaardersplassen?[/quote]

Die gaan uiteindelijk dood als ze niet kunnen eten, dat is helaas de natuur.[/quote]

Als er al eten is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:15

De ovp ziet er zo niet uit, maar de bodem is erg vruchtbaar en paarden eten kort gras: ook sprietjes van 1 cm.

En daarnaast dus lekker 'bast knagen', dat dient als 'natuurlijke tandarts'.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:45

Ik vraag het mezelf ook altijd af als ik naar de tandarts moet "he bah moet dat nou echt". :')
Als ik dan eenmaal uit de stoel kom dan is die gedachte al weer helemaal verdwenen.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:57

ik begrijp dat het er niet al te leuk uit ziet. tegenwoordig hebben ze ook een soort elektrische veil. Maar ja als je met een handveil een beetje effect wilt hebben op zo een kies dan moet je toch flink veilen hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:00

Janneke2 schreef:
De ovp ziet er zo niet uit, maar de bodem is erg vruchtbaar en paarden eten kort gras: ook sprietjes van 1 cm.

Tot 30% gaat in de winter dood van de honger of wordt vanwege de slechte conditie geschoten. Er staan gewoon veel te veel dieren op (en geen roofdieren die in natuurlijke situaties tot 90% van de veulens zouden eten)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:23

Ik vind het wel een goede vraag hoor!
Tot een aantal jaren terug hoorde je er niemand over, de vuistregel was zo'n beetje dat als een paard proppen maakte of moeilijk at je een dierenarts in de mond liet kijken.
Het kaakgewricht is een heel bijzonder en teer gewricht, als enige gewricht in het lichaam moet het tegen de zwaartekracht in sluiten, als dit gewricht geforceerd wordt geeft het vrij snel blijvende schade.

Zelf heb ik er een lichte beschadiging en ik kan vertellen dat als een tandarts er geen rekening mee houdt ik er weer langdurig veel last van heb.
Als ik zie hoe makkelijk sommige gebitsverzorgers die kaak open krikken, soms met verdoving, zonder regelmatig weer even de spanning er af te halen, dan wordt ik daar naar van!

Hiervoor zijn genoeg voorbeelden gegeven dat controle echt wel belangrijk is, maar wees kritisch wie je er bij haalt, er kan echt wel wat stuk!
Elk half jaar maar iemand door die mond laten raggen ben ik geen voorstander van, heel fijn als een dierenarts een controle wil uitvoeren zonder automatisch te behandelen.

Naast een regelmatige controle kan het hele management ook een hoop doen om ellende te voorkomen en dat is altijd nog beter dan genezen.

ellen05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:49

Ik begrijp zelf eigenlijk niet zo goed hoe haken kunnen vormen. Wij mensen hebben 'standaard' tanden die scheef kunnen staan ten opzichte van elkaar, maar paarden hebben tanden die harder groeien dan anderen of wolfskiezen die niet elk paard heeft. Weet misschien iemand hier goed dat verschil komt?

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:50

ellen05 schreef:
Ik begrijp zelf eigenlijk niet zo goed hoe haken kunnen vormen. Wij mensen hebben 'standaard' tanden die scheef kunnen staan ten opzichte van elkaar, maar paarden hebben tanden die harder groeien dan anderen of wolfskiezen die niet elk paard heeft. Weet misschien iemand hier goed dat verschil komt?

Ik vond het ook gek om te zien. Ik vroeg mij ook echt af hoe dat mogelijk is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:58

Mizora schreef:
Janneke2 schreef:

Tot 30% gaat in de winter dood van de honger of wordt vanwege de slechte conditie geschoten. Er staan gewoon veel te veel dieren op (en geen roofdieren die in natuurlijke situaties tot 90% van de veulens zouden eten)

Waar. Maar dat verandert niet als de paardentandarts komt. Het gebit van paarden die veel ruwvoer eten, veel kauwen, ook op takken enz. slijt beter af. Bovendien krijgen wilde paarden geen bit in. Eén van de redenen om de tandarts te laten komen is dat het gebit er zo bij ligt dat het paard minimale last heeft van het bit...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:21

Ik heb er niet voor geleerd, maar wat ik weet is dat de binnenkant van de tanden zachter is dan het buitenste laagje, (als een soort rietje met vulling) daardoor ontstaan bij het afslijten randjes die scherp kunnen zijn, ze worden als het ware als een mes geslepen door de beweging.
Bij het eten van ruwvoer moet een paard flink malen om het fijn te kauwen en maakt daardoor een grote ronddraaiende beweging waardoor meer het hele oppervlak afgesleten wordt, voor het eten van krachtvoer hoeven ze minder moeite te doen om het fijn te malen en wordt de beweging kleiner gemaakt, waardoor er eerder aan de buitenzijde randen blijven staan, die kunnen flijmscherp zijn en kunnen wondjes veroorzaken, op de voorste kiezen wordt soms de buiten en voor rand niet afgesleten zodat daar op den duur echt een haak kan ontstaan.
Als het heel erg is kan een paard de grote maalbeweging zelfs niet meer maken en dan maken ze proppen van het eten, omdat ze het hooi niet goed fijn malen krijgen ze sommige happen niet weg en die spuwen ze dan uit.

De kiezen van jonge paarden zijn in verhouding zachter dan bij een ouder paard, daardoor heeft een jong paard vaak sneller last van haken, of scherpe randen, maar een ouder dier kan weer sneller last hebben van andere problemen, dus controle blijft altijd belangrijk.

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:23

SparklingApp schreef:
Ik heb er niet voor geleerd, maar wat ik weet is dat de binnenkant van de tanden zachter is dan het buitenste laagje, (als een soort rietje met vulling) daardoor ontstaan bij het afslijten randjes die scherp kunnen zijn, ze worden als het ware als een mes geslepen door de beweging.
Bij het eten van ruwvoer moet een paard flink malen om het fijn te kauwen en maakt daardoor een grote ronddraaiende beweging waardoor meer het hele oppervlak afgesleten wordt, voor het eten van krachtvoer hoeven ze minder moeite te doen om het fijn te malen en wordt de beweging kleiner gemaakt, waardoor er eerder aan de buitenzijde randen blijven staan, die kunnen flijmscherp zijn en kunnen wondjes veroorzaken, op de voorste kiezen wordt soms de buiten en voor rand niet afgesleten zodat daar op den duur echt een haak kan ontstaan.
Als het heel erg is kan een paard de grote maalbeweging zelfs niet meer maken en dan maken ze proppen van het eten, omdat ze het hooi niet goed fijn malen krijgen ze sommige happen niet weg en die spuwen ze dan uit.

De kiezen van jonge paarden zijn in verhouding zachter dan bij een ouder paard, daardoor heeft een jong paard vaak sneller last van haken, of scherpe randen, maar een ouder dier kan weer sneller last hebben van andere problemen, dus controle blijft altijd belangrijk.

Ahah zo klinkt het best logisch!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:26

Helemaal mee eens.

Plus: "krachtvoer", vroeger gaf met haver, echt de volle korrel.
Penny Janneke nam een handje haver tegen de honger: ik was bij wijze van spreken een kwartier aan het kauwen...
Een paard zal het wat sneller doen - maar biks en muesli 'gaan van hap - slik - weg'.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:44

De onderkaak krijgt bij het voeren op borsthoogte een andere positie waardoor de maalbeweging ook verstoord wordt. En dus het slijtpatroon. We hebben een paard waarbij de tandarts iedere 4 maanden moet komen omdat hij diastema's heeft waar hij overheen moet groeien, maar achter de diastema's vormt hij een golfje in hét gebit en dan kan hij helemaal niet meer kauwen. Hij begint nu minder snel proppen te maken dus ik ben heel nieuwsgierig of de tandarts deze keer een maand uitgesteld kan worden. Het lijkt nu echt dicht te groeien.

Overigens is dit een gebitsverzorger die in principe zonder verdoving werkt, maar ik ben bij hem terecht gekomen nadat de dierenartsen met tanden behandelen als enige alternatief nog een kies trekken zagen om het gat echt groot te maken zodat er niets meer bleef hangen (links en rechts).

Overigens deden de tandartsen de klem nooit tussentijds dicht en de gebitsverzorger steeds.

Hij werkt ook de voortanden van het paard bij, want die naar voren staande voortanden bij oude paarden hoort niet, dat is een gebrek aan slijtage. Goed bijgehouden voortanden staan ook bij oude paarden nog gewoon semi recht naar beneden en op elkaar. Dat deden de tandartsen ook niet (meerdere gehad).

Ik ben dus niet (meer) tegen onverdoofd of handmatig behandelen. Wel vind ik het belangrijk dat er een serieuze opleiding achter staat. In dit geval een 2-jarige opleiding in de vs.

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:04

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:26

Hier wordt eigenlijk elk jaar naar het gebit gekeken als de dierenarts komt voor de entingen. Maar als ik zie dat ze eerder proppen beginnen te maken komt de dierenarts eerder daarvoor.
We hebben sinds kort een nieuw paard erbij, verleden van de afgelopen jaren niet bekend, dierenarts kwam en bij hem was het niet overbodig dat het gebit onderhanden werd genomen, veel haken en scherpe randen waardoor de wangen en de tong al de nodige kleine beschadigingen hadden, plus een golf onder achter bij de kiezen, nu gaat het eten een stuk makkelijker, dat zie ik al aan de wortels, dat was eerst een heel gedoe voordat hij die naar binnen had, nu niet meer!
Dus ja een onderhoudsbeurt voor het gebit is niet overbodig, zeker als ze ouder worden en er eventueel ruimtes tussen de kiezen gaan ontstaan is het handig om dat te weten zodat je daar beter op kunt letten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:31

Dit is het verschil tussen een verwaarloosd gebit en een onderhouden gebit.

Goofy kwam met ruim 50kg ondergewicht bij mij.
Hij had op alle kiezen flinke haken, drie waren van dusdanige grote dat ze kiezen uit elkaar gedreven hebben.
Naast dit had hij vier a vijf wolfskiesjes.
Zijn bijtvlak van de snijtanden zaten ook niet meer recht.

Goofy heeft het overleeft op sappen van ruwvoer en mais met een aantal sprietjes gras.

De tandarts heeft de hele mond zo beetje gerenoveerd, eerst alle haken verwijderd en wolfskiesjes getrokken, de snijtanden weer rechter gemaakt.

Later de diastases verder aangepakt, eerst had de mond tijd nodig voor herstel van de eerste sessie.
De diastasesgaten zijn eerst iets groter gemaakt, zodat eten er niet zo makkelijk in bleef haken.
Na herstelperiode van een half jaar heeft ze de gaten gevuld, deze, hebben er zo beetje ook een half jaartje erin gezeten. Toen een jaartje eruit gelaten om de natuur ook zijn kans te geven.
Twee jaar geleden in de winter hebben er weer vulling ingezeten. In het voorjaar er weer uit. Na de zomer bleek er twee van de diastases van zelf weer gedicht waren.

Op dit moment sluit de laatste diastase nu ook,maar nog niet hard genoeg. Dus toch weer een vulling erin. En deze zal rond juni weer verwijderd worden.

We zijn nu bijna vijf jaar verder, Zijn gebit is nu voor 95 % verbeterd, Is nu mooi op gewicht. Maakt nu sinds een jaar eindelijk op de juiste plekken spieren aan.

Dus ik kan volmondig zeggen dat tandartsbezoek en jaarlijkse controle zeer belangrijk zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:59

ellen05 schreef:

Heel kort gezegd : voeding en fokselectie. Voordroog is zachter dan ouderwets hooi en brok/muesli is zachter dan gepunte haver. Ouderwets voeren heeft qua gebit al een beter resultaat dan dat voor ons zo handige spul in plastic en die mooie, aantrekkelijke zakken krachtvoer die je bijna zelf door je ontbijtyoghurt zou doen.
En een paard met een slecht gebit zou vroeger veel eerder richting slager zijn vertrokken ivm te veel voer nodig of lastig met werk. Nu kunnen we er met 1-4x/jaar de tandarts een bruikbaar werkpaard van maken, maar dan moet je niet ook er mee willen gaan fokken. Of er mee gaan fokken omdat rijden niet lukt, maar er niet naar het gebit gekeken is... . Het zijn dingen die nog steeds gebeuren en de resultaten komen nogal eens op de schouders van een wel verantwoordelijke nieuwe eigenaar terecht.