Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CoonArt schreef:Heb het een keer gezien bij een paard: dat zware metalen ding in zijn mond, een grote vijl en dan maar raggen ermee in die arme paardenmond. Al na een paar minuten kon ik het niet langer aanzien. Paard vond het overduidelijk helemaal niet fijn dat gevijl aan zijn bijtertjes...
Not a pretty face, maar moet dit nu echt? Ook weleens verhalen gehoord van paardenkiezen die getrokken werden...
xyzutu2 schreef:Bij onverdoofde paarden zie je vaak dat ze op de klem blijven kauwen tot hij er weer uit wordt gehaald, wat voor overbelaste kaakspieren tot zelfs ontwrichtingen kan leiden en die osteopaat/chiropractor er dan weer uit mag kneden. Paardenschedels zijn namelijk niet ontworpen op hard kauwen op iets keihards met opengesperde kaken.
xyzutu2 schreef:@ TS: dit is een super filmpje van Klokhuis over hoe de paardentandarts werkt van begin tot eind: https://www.youtube.com/watch?v=ImM1XAbX9QE
En ook waarom het nodig is en niet eng is.
Dit paard wordt trouwens verdoofd voor de behandeling en dan zie je ook wat daar een van de belangrijkste redenen voor is; namelijk dat ze met verdoving de mondklem zonder protesterend gekauw accepteren. Bij onverdoofde paarden zie je vaak dat ze op de klem blijven kauwen tot hij er weer uit wordt gehaald, wat voor overbelaste kaakspieren tot zelfs ontwrichtingen kan leiden en die osteopaat/chiropractor er dan weer uit mag kneden. Paardenschedels zijn namelijk niet ontworpen op hard kauwen op iets keihards met opengesperde kaken.
CoonArt schreef:Heb het een keer gezien bij een paard: dat zware metalen ding in zijn mond, een grote vijl en dan maar raggen ermee in die arme paardenmond. Al na een paar minuten kon ik het niet langer aanzien. Paard vond het overduidelijk helemaal niet fijn dat gevijl aan zijn bijtertjes...
Not a pretty face, maar moet dit nu echt? Ook weleens verhalen gehoord van paardenkiezen die getrokken werden...
Janneke2 schreef:De ovp ziet er zo niet uit, maar de bodem is erg vruchtbaar en paarden eten kort gras: ook sprietjes van 1 cm.
En daarnaast dus lekker 'bast knagen', dat dient als 'natuurlijke tandarts'.
ellen05 schreef:Ik begrijp zelf eigenlijk niet zo goed hoe haken kunnen vormen. Wij mensen hebben 'standaard' tanden die scheef kunnen staan ten opzichte van elkaar, maar paarden hebben tanden die harder groeien dan anderen of wolfskiezen die niet elk paard heeft. Weet misschien iemand hier goed dat verschil komt?
Mizora schreef:Janneke2 schreef:De ovp ziet er zo niet uit, maar de bodem is erg vruchtbaar en paarden eten kort gras: ook sprietjes van 1 cm.
En daarnaast dus lekker 'bast knagen', dat dient als 'natuurlijke tandarts'.
Tot 30% gaat in de winter dood van de honger of wordt vanwege de slechte conditie geschoten. Er staan gewoon veel te veel dieren op (en geen roofdieren die in natuurlijke situaties tot 90% van de veulens zouden eten)
SparklingApp schreef:Ik heb er niet voor geleerd, maar wat ik weet is dat de binnenkant van de tanden zachter is dan het buitenste laagje, (als een soort rietje met vulling) daardoor ontstaan bij het afslijten randjes die scherp kunnen zijn, ze worden als het ware als een mes geslepen door de beweging.
Bij het eten van ruwvoer moet een paard flink malen om het fijn te kauwen en maakt daardoor een grote ronddraaiende beweging waardoor meer het hele oppervlak afgesleten wordt, voor het eten van krachtvoer hoeven ze minder moeite te doen om het fijn te malen en wordt de beweging kleiner gemaakt, waardoor er eerder aan de buitenzijde randen blijven staan, die kunnen flijmscherp zijn en kunnen wondjes veroorzaken, op de voorste kiezen wordt soms de buiten en voor rand niet afgesleten zodat daar op den duur echt een haak kan ontstaan.
Als het heel erg is kan een paard de grote maalbeweging zelfs niet meer maken en dan maken ze proppen van het eten, omdat ze het hooi niet goed fijn malen krijgen ze sommige happen niet weg en die spuwen ze dan uit.
De kiezen van jonge paarden zijn in verhouding zachter dan bij een ouder paard, daardoor heeft een jong paard vaak sneller last van haken, of scherpe randen, maar een ouder dier kan weer sneller last hebben van andere problemen, dus controle blijft altijd belangrijk.
ellen05 schreef:Ik begrijp zelf eigenlijk niet zo goed hoe haken kunnen vormen. Wij mensen hebben 'standaard' tanden die scheef kunnen staan ten opzichte van elkaar, maar paarden hebben tanden die harder groeien dan anderen of wolfskiezen die niet elk paard heeft. Weet misschien iemand hier goed dat verschil komt?