Verbening van het hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:20

Hey ts, wat een naar geval zeg.. wat is de bloedlijn van je fjord?

Ik begrijp dat hij niet alleen verbening aan de hoefbeenderen heeft maar ook elders?

Afbeelding
Afbeelding
Dit waren de rontgens van mijn fjord

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 16:40

BigBen schreef:
BigBen schreef:
En nu hou ik ermee op. Ik heb geen zin meer om mijn tijd te verprutsen aan een dramaqueen die liever een topic vult met klaagzangen dan op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen.

Dit was inderdaad te scherp geformuleerd.
Mijn oprechte excuses daarvoor.

Dat apprecieer ik, het kwam best hard aan. Ik neem zeker je opmerking in overweging hoor, ik heb het ook voorgelegd aan een stalgenoot, ook laatstejaarsstudente die aanwezig was bij het onderzoek. Zij gaf ook dat het Shadow eigenlijk niet zo kreupel is maar vooral stram en af en toe wat passen kort en onregelmatig. Rechtuit vormt ook geen probleem bij hem, je ziet dat hij het vooral moeilijk heeft in bochtenwerk en ook bv om buiging aan te nemen. Misschien ligt daar ook het feit bij het onderzoek dat er niet direct kreupelheid in voorkomt? Dat de dravers daar vooral rechtuit liepen? Dat kan Shadow ook best lang volhouden.


maessie schreef:
Bigben ook ik ga uit van wat de kliniek mij verteld, en als het paard verder helemaal doorgelicht is, dan ben ik er ook zeker van dat het door de verbening komt. De irritatie die daardoor ontstaat aan de pezen/ligamenten deed bij haar gewoon pijn!

Jessol, ik ga eens zoeken of ik de dvd met foto's nog ergens heb, als ik hem kan vinden dan plaats ik ze ook voor je ;) Als je over dingen twijfelt, blijf bij je gevoel, je kent zelf je paard het beste!

Bedankt! Dat gevoel heb ik ook, ik weet niet wat ik moet gaan vertellen in de kliniek als ik hem nu nog een keer binnen zou moeten brengen.


No_No schreef:
Hey ts, wat een naar geval zeg.. wat is de bloedlijn van je fjord?

Ik begrijp dat hij niet alleen verbening aan de hoefbeenderen heeft maar ook elders?


Dit waren de rontgens van mijn fjord

Mijn fjord heeft als vader Kestor, ik heb zijn volledige stamboom nog niet, maar die wil ik je zeker bezorgen.
Als ik jou foto's zie, denk ik dat Shadow het meer heeft, jou fjordje heeft het ook precies meer langs 1 kant? Shadow had 2 van die lange uitsteeksels naar boven toe. Hoe doet jou fjordje het erop?
Dit is wat het verslag vertelde van zijn foto's:
Voeten: bilateraal sterke mate van verbening van de hoefkraakbeenderen. Oude botreactie ter hoogte van de
proximale insertie van de collateraal ligamenten.
Kogel ReV: matige hoeveelheid glad afgelijnde nieuwbeenvorming ter hoogte van het dorsoproximaal aspect van
het kootbeen.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:14

Hier ook een tinker met verbening links voor. Dat is er deze zomer uitgekomen nadat we het voorjaar gekwakkeld hebben met kreupelheid, rust, mogelijk artrose enz.
Uiteindelijk ben ik naar de kliniek gegaan voor foto's en bleek dat ze artrose in het hoefgewricht heeft en een verbening van het kraakbeen.

Mijn smid heeft zooltjes geplaatst nadat hij de foto's besproken heeft. Vanuit de kliniek heb ik eigenlijk geen informatie gekregen, behalve dat ze niet meer te rijden is. Mijn eigen da zegt dat ik wel mag rijden, dus dat doe ik af en toe buiten, maar dan geef ik een pijnstiller.

Het stomme is dat als ze in de wei aan het draven is, er niks te zien is van kreupelheid. Zeer frustrerend, ik weet niet waar ik goed aan doe qua rijden.

Ik schrik wel van het feit dat de verbening kan afbreken. Eng idee om dan toch te rijden...

Fijn dat dit topic er is om ervaringen te delen!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:14

Dokterstaal :=
Er is in ieder geval ook botaangroei op beenderen? Is er ook artrose vastgesteld? Overhoef? Hoe zijn de hoefkatrollen?

Mijn fjord had het aan de buitenkanten inderdaad erger dan de binnenkant. Dat was wel ongewoon. Daarnaast had hij in alle gewrichten artrose, beide voeten hko 3 en is direct op pensioen gegaan. Je ziet dat ik in de verledentijd schrijf.. hij is er dus ook niet meer.. hij had dan ook wel heel veel

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:22

Ts, ik heb het idee dat het niet alleen verbening is waar voor je paard door de kliniek is afgekeurd om te rijden.
De kliniek zegt niet te rijden maar je dierenarts zegt van wel. Ergens strookt er iets niet.

Hoe oud is je paard?

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 17:26

No_No schreef:
Ts, ik heb het idee dat het niet alleen verbening is waar voor je paard door de kliniek is afgekeurd om te rijden.
De kliniek zegt niet te rijden maar je dierenarts zegt van wel. Ergens strookt er iets niet.

Hoe oud is je paard?

Ik ben TS. Mijn paardje is niet afgekeurd voor te rijden, wel voor sport en springen etc, ze raden licht werk aan, vooral buitenritten en dan bekijken hoe hij het doet met pistewerk als hij wat gewicht kwijtraakt. De andere zaken zijn bij hem niet vastgesteld, zeker geen artrose etc, ik ging eigenlijk met die verwachting naar de kliniek, dat het artrose is.
Oh sorry, wat vreselijk, veel sterkte! Ik hoop Shadow nog lang genoeg bij mij te kunnen houden.
Mijn paardje is 16.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:52

No_No schreef:
Ts, ik heb het idee dat het niet alleen verbening is waar voor je paard door de kliniek is afgekeurd om te rijden.
De kliniek zegt niet te rijden maar je dierenarts zegt van wel. Ergens strookt er iets niet.

Hoe oud is je paard?


Ze is 18 jaar. Ze heeft ook artrose graad 3-4. Mijn da heeft geen röntgen apparaat maar zei bij een eerste onderzoek dat ze artrose had maar dat ik gewoon kon rijden, eventueel met pijnstilling.

Ik wilde zekerheid dus daarom naar de kliniek. Daar bleek uit de foto artrose graad 3-4 en de verbening. Daarop zei hij dat ik nog wat kon stappen maar niet meer.

Mijn probleem is dat ik een eeuwige twijfelkont ben.. de een zegt dat, de ander dit, mijn hoefsmid heeft nog een mening.
Het was al twijfelen naar welke kliniek ik zou gaan. Uiteindelijk gekozen voor Someren en daarna riep iedereen dat ik beter naar een andere kliniek moest gaan. Dat helpt niet echt allemaal..

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:54

No_No schreef:
Dokterstaal :=
Er is in ieder geval ook botaangroei op beenderen? Is er ook artrose vastgesteld? Overhoef? Hoe zijn de hoefkatrollen?

Mijn fjord had het aan de buitenkanten inderdaad erger dan de binnenkant. Dat was wel ongewoon. Daarnaast had hij in alle gewrichten artrose, beide voeten hko 3 en is direct op pensioen gegaan. Je ziet dat ik in de verledentijd schrijf.. hij is er dus ook niet meer.. hij had dan ook wel heel veel


Er is botaangroei, artrose in het hoefgewricht, ze heeft aan de buitenkant ook een gevoelige plek waar de woekering zit.
Geen overhoef of hoefkatrol.

Ik krijg de foto's niet bijgevoegd.. ben al even niet meer actief op bokt maar ik ga het proberen.

Edit: foto's gelukt hieronder.
Laatst bijgewerkt door Marloes_R op 05-01-18 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:57

Afbeelding

Afbeelding

Mijn hoefsmid meende dat er een stukje gebroken is maar daar zei de kliniek niks over..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:27

Oh excuus, dan heb ik de berichten door elkaar gehaald denk ik!

Als je gewoon naar buiten kan volgens de dierenarts zou ik dat gewoon doen. Kijk goed naar je paard en luister naar je gevoel. Observeer goed hoe hij normaal loopt en bekijk wanneer hij een slechtere dag heeft. Regelmatig filmen zorgt voor vergelijkingsmateriaal. Kijk ook naar hoe hij beweegt de dag na het rijden.
Mijn fjord kreeg alleen natuurlijke pijnstillers als ik hem toch wat onregelmatig vond. Niet standaard dus omdat dat tegen mijn principes in gaat.
En zo min mogelijk op harde ondergrond lopen. Geld dus ook voor de stal ;) ijzers zou ik persoonlijk niet doen want dat verdoofd de voet waardoor je niet meer kan zien of er iets aan de hand is. Bovendien haalt het ook het laatste beetje flexibiliteit weg wat ook niet goed is voor de doorbloeding. Maar goed, dat is persoonlijk.

Ik weet niet wat je paard voor eten krijgt, misschien is daar nog wat aan te sleutelen?

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:40

Ik heb hier foto’s van de verbening van het paard van Mirgino, zij vroeg mij om deze toe te voegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als we toch bezig zijn, hier de foto’s van die van mij.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:42

welmoed__

Thanks!!

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:52

No_No, ze gaat graag naar buiten, heeft er nog echt plezier in. Mijn da zei dat bewegen juist goed is, de kliniek zei dat ik niet meer mag doen als stappen. Mijn da zei dat je toch niks erger kan maken.
Ik heb haar net nog eens geappt om te vragen wat ze van de foto's zegt.

Over ijzers heb je gelijk! Maar ik heb haar al 14 jaar op ijzers, een keer eraf gehaald en ze liep vreselijk kreupel. Ik moet hier een stuk over de weg voor ik in het veld ben dus dan toch liever een ijzer eronder. In het veld zoekt ze wel altijd de zachte stukken.
Er zit nu ook een leren zool tussen hoef en ijzer.

Ik voer haar subli senior, geen verdere supplementen, alhoewel laatst iemand zei dat artico plus goed zou moeten werken.

Welmoed, jouw foto's lijken op die van mij met zo'n stukje los aan de buitenkant. Wat zei jouw da daarvan?

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:10

Mijn dierenarts gaf aan dat het een lichte verbening is.
Mijn merrie staat Frans voor, waardoor ze overbelasting heeft aan de binnenkant van haar hoef, waar de verbening hoogstwaarschijnlijk door is ontstaan. Ze heeft hiervoor speciaal beslag en is ook gecorrigeerd. Ze zal altijd speciaal beslag moeten blijven houden.
Mijn merrie is achter ook kreupel en daar is ze ingespoten op het gewricht, iets anders als verbening dus ook.
Hij gaf aan dat hij verwacht dat als het inspuiten achter aanslaat, ze gewoon weer normaal gebruikt kan worden. Alleen springen moeten we niet té veel doen, maar dressuur wedstrijdjes moest gewoon kunnen.
Hij was ook niet erg onder de indruk van de verbening.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:42

Afbeelding

Ik blijf het een interessant topic vinden, vandaar ook even een foto van mijn pensionado opgezocht.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 14:14

Ik vind het ook zeer interessant om te zien allemaal. _/-\o_
Morgen bel ik eens naar de kliniek om de foto's op te vragen!
Van wat ik mij herinner is het bij Shadow langs beide kanten wel meer uitgesprokener en komt de verbening ook verder..

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:37

bij mijn paard zeiden ze in de kliniek [ Lingehoeve in 2015 ] dat zijn voeten er prima uit zagen
maar iemand anders zag de foto`s vorig jaar [ geen DA ] en die zei dat er wat verbening zat

vandaar dat ik graag foto`s wilde zien om te vergelijken....

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:26

Ik heb de foto's ontvangen.. Ik schrik er toch weer best van als ik het vergelijk met jullie foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:34

Is de verbening erger als links en rechts die punten zo ver doorlopen? Ik vind het lastig om goed te snappen wat ik zie.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:56

Marloes_R schreef:
Is de verbening erger als links en rechts die punten zo ver doorlopen? Ik vind het lastig om goed te snappen wat ik zie.

Dat durf ik niet te zeggen. Misschien hebben ze meer last als het niet aan beide kanten gelijk is? Dat vind ik ook een moeilijke vraag om op te antwoorden. ik denk dat het bij Shadow betekent dat zijn gehele kraakbeen al bijna verbeend is. Je ziet goed verschil met de foto van Mirgino vind ik. Haar paard heeft lichte verbening, terwijl Shadow het wel in ernstige mate heeft.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:08

ik zou nu wel een foto van gezonde voeten willen zien :j

Niqui

Berichten: 2192
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:45

Even terugkomend op de post van Bigben: ik ben ooit bij een rontgenologisch onderzoek aanwezig geweest, dat werd uitgevoerd door een dierenarts die o.a. naar de Olympische Spelen mee geweest is met de Nederlandse spring/dressuur equipe. Hij gaf precies hetzelfde aan als Bigben. Hij zei bovendien dat er op internationaal niveau diverse paarden rondlopen met hoefkraakbeen verbening die uitstekend presteren.

Het advies van Bigben om verder te kijken dan deze diagnose lijkt me dan ook een goed advies. Het gaat in dit geval ook niet om de mening van zomaar iemand van Bokt, maar om de uitkomst van goed gefundeerd internationaal onderzoek.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 18:09

Niqui schreef:
Even terugkomend op de post van Bigben: ik ben ooit bij een rontgenologisch onderzoek aanwezig geweest, dat werd uitgevoerd door een dierenarts die o.a. naar de Olympische Spelen mee geweest is met de Nederlandse spring/dressuur equipe. Hij gaf precies hetzelfde aan als Bigben. Hij zei bovendien dat er op internationaal niveau diverse paarden rondlopen met hoefkraakbeen verbening die uitstekend presteren.

Het advies van Bigben om verder te kijken dan deze diagnose lijkt me dan ook een goed advies. Het gaat in dit geval ook niet om de mening van zomaar iemand van Bokt, maar om de uitkomst van goed gefundeerd internationaal onderzoek.

Maar elk geval is toch uniek? Het paard van Welmoed bv heeft met lichte verbening wel nog een mooie toekomst qua sport. De mijne liep tot 2 maand geleden nog een foutloze cross uit, waar hij die verbening zeker ook al had. Heeft het vaker springen, dat ik de laatste maanden wat opnam hem wat teveel belast? Wie weet. Shadow loopt ook niet kreupel, hij loopt vooral kort en stram, en af en toe passen onregelmatig waardoor ik pistewerk toch probeer te vermijden. Maar op dit moment zie ik geen redenen om hem verder te laten onderzoeken, aangezien de dierenartse ook bij haar diagnose zei dat het opzich idd niet tot kreupelheid moet leiden maar er toch ook andere factoren meespeelden bij shadow oa zijn gewicht etc. Maar ik neem het zeker mee, als ik mij er niet goed bij voel doe ik zeker terug een tripje naar de kliniek, maar ik wil eerst zijn gewicht wat onder controle krijgen en zien hoe dat effect heeft op zijn voeten.

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:03

Jouw foto’s lijken heftiger dan die van mij inderdaad.

Bij mij gaf de DA aan dat het geen hele erge verbening was. Maar bij die van mij komt het waarschijnlijk door dat ze Frans staat en daardoor de buitenkant te veel belast heeft, waar je de verbening dus ook ziet op de foto’s.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:04

Over de hoefkatrollen en de kogel is verder niets gezegd?
Als ik in zoem zie ik namelijk geen strakke lijnen.
Zijn er nog foto's gemaakt van de kogel en is het been uitverdoofd?