Wie bewust paard niet enten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:49

ellepel schreef:
Maakt niet,uit, maar ik heb het gelezen en ik kan me er in vinden.
Ik heb daar geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig

Maar hoe weet je dat deze site de waarheid spreekt? Er staan namelijk genoeg dingen die totaal niet relevant zijn. Zo wordt telkens als argument gebruikt dat de tetanus bacterie wordt gevonden in wonden zonder dat de persoon tetanus kreeg, prima maar tetanus krijg je natuurlijk pas als de condities zo zijn dat er toxine vorming kan optreden. Dus dat ertetanus bacterie word gevonden zegt eigenlijk niet zo veel zo kan je ook zeggen dat je niet ziek wordt van mrsa, genoeg mensen die dat bij zich hebben zonder daar zieziek van te worden.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 06-12-17 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:58

Staat zat info op internet, gewoon even googlen....
En zoals deze zijn er nog tig anderen.

Maar ik zeg ook alleen dat ik me er wel in kan vinden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:02

ellepel schreef:
Maakt niet,uit, maar ik heb het gelezen en ik kan me er in vinden.
Ik heb daar geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig

Nee, dat maakt ook niet uit. Als dat voor jou voldoende is om iets aan te nemen, dan is dat zo. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:06

Ja klopt. :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:06

Maar even ontopic hier worden ze geënt. Tetanus vind ik het risico te groot, paarden zijn er gevoelig voor en daarbij kan je bij een paard veel makkelijker een klein maar toch diep wondje over het hoofd zien. Influenza ook ze gaan weleens mee op pad en daarnaast kan het zich verspreiden via de lucht. Dat er een oude stam in het vaccin zit hoeft niet te betekenen dat een paard geen voordeel heeft van vaccinatie bij een uitbraak.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:20

Ik ent mijn paarden tetanus, influenza en ook west nijl. Laatste is nu eigenlijk niet nodig, maar aangezien ziekte doorgaans lethaal is en vorig kaar een aantal gevallen zijn gemeld en ook de vector (tijgermuggen) af en toe zijn gemeld (meestal import via autobanden) doe ik die toch ook. Wij hebben een stal met veel oudjes, diverse paarden die niet altijd het beste immuunsysteem hebben, dan vind ik het voor t gehele stalbeleid toch verstandig

Molfre

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:26

Ik heb jarenlang niet geënt omdat mijn paard er steeds zieker van werd. Na 6 jaar (nu 26) ben ik toevallig net weer begonnen met enten omdat hij naar een gigantische pensionstal is verhuisd, waar de infectiedruk natuurlijk veel hoger is dan op een achteraf weilandje.

Er schijnt nu wel een middeltje te zijn dat de dierenarts bij de enting kan geven om de negatieve effecten te verminderen. Dat heeft hij er ook bij gehad en behalve diarree heb ik er tot noch toe niets van gemerkt. Ik blijf voorlopig weer enten dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:52

elbony schreef:
RianneH schreef: "Hoe staan jullie tegenover de andere entingsopties zoals West Nijl en Rhino?"
Rhino zowel als WNV zal ik zeker niet doen. Temeer daar ik van de week nog weer informatie van de amerikaanse DA voorbij zag dat er paarden in de USA terwijl ze er tegen gevaccineerd waren, toch het West Nijl Virus hadden gekregen of misschien wel dankzij?? en dat is niet goed voor ze afgelopen, helaas.

Ik vraag me af hoeveel onderzoek er is gedaan naar de mogelijk schadelijke gevolgen van enten?
Ik ken bijvoorbeeld wel voorbeelden van honden die zijn overleden aan een rabiës inenting.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:00

Mijn pony's staan op een afgelegen weide, en komen niet in contact met andere paarden of pony's. Hen laat ik dus niet meer enten.
Nog op een pensionstal entte ik wel.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:23

henny_w schreef:
Onze jongste 2 paarden inmiddels 7 jaar oud hebben nog nooit van hun leven een vaccinatie gehad. Ook geen veulenspuit omdat dat vaak een soort van antibiotica achtig iets is en direct bij het pasgeboren veulen al een kleine aanslag op de darmflora doet. Wel zijn beide pas ... na een jaar van de moeders gespeend zodat ze volop geprofiteerd hebben van de antistoffen die ze via de moedermelk krijgen. Deze antistoffen veranderen 3x in de moedermelk de eerste 8 maanden. Moedertje natuur heeft het goed geregeld.

Hier haak ik toch even op in, want ik vraag me erg af waar je dit vandaan haalt. Veulens halen alleen maar uit de biest antistoffen. Zelfs al zouden in "gewone" melk ook antistoffen zitten, die kan het veulen niet meer opnemen, omdat na zo'n 48 uur de pH in de maag al in zoverre is gedaald dat antistoffen (= eiwitten) uit elkaar vallen en dus niet meer heel in de darmen worden opgenomen. Dat is wel een wonderlijk staaltje moeder natuur inderdaad, maar alleen de eerste dag/dagen zal de pH in de maag van het veulen laag genoeg zijn om antistoffen zonder afbraak te laten passeren naar de darmen.

Verder moet iedere paardeneigenaar in mijn ogen het zelf weten. Tetanus zit toch al in de omgeving, dus infectiedruk wordt niet hoger door niet-ingeënte paarden en als je je paard niet versleept, heb je alleen je eigen paard en stal ermee als er een influenza infectie optreedt. Titeren ben ik wel helemaal voor en naar mijn weten kan dit gewoon bij elke dierenarts worden aangevraagd (want elke dierenarts kan bloed prikken en het naar een laboratorium sturen ;) )

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 01:05

Ik ent al jaren niet meer. Ponies komen niet van het terrein af en ik had na de enting altijd snotterende ponies. Nu nooit gehoest of gesnotter.
Tetanus hoeft trouwens ook niet elk jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:02

Ghosttown schreef:
Mijn pony's staan op een afgelegen weide, en komen niet in contact met andere paarden of pony's. Hen laat ik dus niet meer enten.

Ook geen tetanus?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:12

Ik ent 1 paard wel omdat ik daarmee meedoe aan de eper paardenveirdaagse en daar wordt het paspoort gecontroleerd.
Mijn shetje ent ik niet. Die werd er zo ontzettend ziek van dat ik bang was dat ze het loodje zou leggen. Heb toen overlegd met de da omdat ik wel wilde proberen te enten met een ander middel. Maar hij zei toen dat ik niet per se hoefde te enten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:04

Nikass schreef:
Ik vraag me af hoeveel onderzoek er is gedaan naar de mogelijk schadelijke gevolgen van enten?
Ik ken bijvoorbeeld wel voorbeelden van honden die zijn overleden aan een rabiës inenting.

Veel !
Echter onderzoekers worden omgekocht, onderzoeksresultaten opgekocht of onderzoeken worden aangepast door de Farmacie.
Ik weet van de humane vaccinaties dat er pathologen op universiteiten in Italie en Canada af en toe onderzoeksresultaten naar buiten smokkelen aan mensen die bewijzen onderzoeken van de schadelijke gevolgen van vaccinaties.
Deze pathologen hebben meerdere onderzoeken gedaan naar de hersenen van overleden kinderen en pubers na vaccinaties. Deze pathologen kunnen hun resultaten niet openbaar maken want dan zijn ze hun baan kwijt. Voor Aluminiumhydroxide gebruiken ze een nickname want dat woord mag al helemaal niet gebruikt worden als grote boosdoener in vaccinaties. Nog erger dan kwik.
Ik ken iemand in Nederland persoonlijk die van dit soort informatie stiekem doorkrijgt en ik heb foto's gezien van door vaccinaties overleden kinderen en wat het met de hersenstam kan doen.

Anderzijds ken ik ook meerdere gevallen van jonge kinderen die nog nooit een vaccinatie gehad hebben.
Een vriendin van mij heeft zelfs geweigerd haar prematuur geboren tweeling te vaccineren. De mannekes zijn nu bijna 2 jr. Ze zijn bijna onwerkelijk gezond. Geen verkoudheidjes, geen snotneuzen of amandelproblemen. Geen allergieën.
Ze hebben niet de kwaaltjes die bijna alle kleine kindjes wel hebben tegenwoordig.
Daarnaast ken ik ook al wat oudere kinderen die nooit gevaccineerd zijn. Ze zijn supergezond en qua wijsheid ver voor op hun leeftijdsgenoten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:06

safina schreef:
Doe de een linkje. Ik ben er erg benieuwd naar!

Ik ga voor je zoeken :)
Het is denk ik al wel een jaar of 10 terug dat ik het opgeslagen heb dus dat wordt flink spitten in mijn computer :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:19

Hier worden de oudere paarden (27 jaar) niet meer geënt tegen influenza. Al een jaar of 10 niet meer. Alleen tetanus 1 keer in de 2 jaar. De andere krijgen ze wel op 1 na. Die wordt er doodziek van en ben ik bijna kwijtgeraakt door het enten.
De honden worden ook nergens tegen geënt. Nooit gedaan trouwens. (Alleen de puppy entingen) Evenals ontworming en ontvlooiing. Nog nooit gedaan en ze hebben het ook nog nooit gehad.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 05:29

safina schreef:
Ghosttown schreef:

Ook geen tetanus?

Één keer per vijf jaar

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 07:05

Hier worden ze geënt, ik ga met de oudste wekelijks op verplaatsing. De jongste gaat voor het gemak mee, alleen die kon de eerste keer drie dagen zijn hals niet omhoog krijgen, dus die krijgt de enting vanaf dit tijd in zijn borst. Bij mij betreft het 2 Shetlanders, ik ga in februari met beide op verplaatsing. Dus ik vind het wel handig dat van mijn twee jarige de basisenting in orde is.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 07:34

Ik laat nu jaarlijks tegen influenza enten en tetanus om het jaar.

De dierenarts vertelde zelfs dat ze bij de bestelling van vaccinaties een brief kreeg met daarin beschreven dat jaarlijks tetanus enten niet meer noodzakelijk is.

De influenza enting is maar ongeveer 9 maanden werkzaam en zou daarom het beste in het najaar gegeven kunnen worden. Maar als ik dit zou doen zou ik voor m'n wedstrijden 2 keer per jaar moeten enten, terwijl ik nu met 1 keer rond maart/april het hele wedstrijdseizoen wedstrijden kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 07:59

Mijn jonge paard laat ik wel enten, omdat ik daar mee op pad ga. Mijn oude paard en pony niet. Staan aan huis, komen nooit ergens anders.

Mijn jonkie is verleden week geënt en was daarna een paar dagen niet fit, wat verhoging en wat hoesten..... Ik laat ze na een enting altijd gewoon een paar dagen met rust en temperatuur elke dag.

Ik lees dat veel d.a. in de borst enten, maar daar heb ik ook wel eens hele rare foto's van gezien. Mijn vorige paard werd boven op haar bil geënt, dat ging super!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:11

De jonge ponies ent ik wel, die van 21 niet meer. Die gaat toch niet het erf af en word zeker niet verkocht.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:15

De paarden krijgen nu geen influenza omdat heel veel paarden wel geënt zijn en de infectiedruk nu laag is.
Op het moment dat veel mensen besluiten om niet meer te laten enten wordt de kans dat influenza wel weer voor gaat komen (veel) groter.
West nijl enten doe ik ook, als het er is ben je te laat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:51

Nikass schreef:
elbony schreef:
RianneH schreef: "Hoe staan jullie tegenover de andere entingsopties zoals West Nijl en Rhino?"
Rhino zowel als WNV zal ik zeker niet doen. Temeer daar ik van de week nog weer informatie van de amerikaanse DA voorbij zag dat er paarden in de USA terwijl ze er tegen gevaccineerd waren, toch het West Nijl Virus hadden gekregen of misschien wel dankzij?? en dat is niet goed voor ze afgelopen, helaas.

Hier vroeger wel geent tegen rhino ook wegens wedstrijden.
Merrie heeft toch rhino opgelopen. Einde carriere en op pensioen.

Ik ken ook poezen die een een poot geamputeerd kregen door ellende met de leucose vaccinatie. ;(

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:15

Ik ent mijn pony's ook niet. Heb er 9 in totaal.
Heb wel pony's gehad die een wond hadden wat gehecht moest worden en dat gaat altijd goed nooit geen problemen mee gehad.
Alleen toen ik ging mennen met eentje die dan wel geent en dan de rest niet.
Er is mij toen vertelt dat dat ook al niet veel uithaalt omdat je dan toch ongeente pony;s thuis hebt en ze daar wel bij stond.
Nu ent ik er 2 omdat ik die in de wintermaanden verhuur. En er dan mee naar de manege gegaan wordt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:22

Hier ent ik gewoon braaf elk jaar met de tetanus / influenza. Paard wordt 30 en is er werkelijk nog nooit ziek van geweest. hij gaat nog dagelijks het erf af en ook nog mee op de trailer dus durf niet goed over te slaan.

Echter, dit jaar zijn er voor het eerst een paar paarden echt ziek van geweest, 5 dagen beroerd, suf en opgelopen benen. Op diverse stallen hoor ik het.
Ik vraag me af of er wellicht toch iets essentieels verandert is in de entstof?
Mijn paard moet in februari weer dus ben benieuwd