Merrie gaat verwerpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 00:03

Cemlys schreef:
Zo ongelijk zag de uier van onze merrie er ook uit.

Wat had jullie merrie?

HHorseA

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:38

Ik volg dit topic! Sterkte!! hopelijk komt alles goed!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:43

Ik ben gaan zoeken, had nog nooit iets gehoord over deze ziekte. Ik hoop dat alles goed komt TS, ik blijf even volgen !

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 02:51

xSanneE_98 schreef:
Mloui schreef:
Baarmoederontsteking lijkt me niet. Baarmoeder zit immers potdicht afgesloten tijdens de dracht. Ontsteking van de moederkoek, placentitis, zou inderdaad wel kunnen. Dit kan een ervaren arts zien op een echo, en valt soms te behandelen.

Staan er meer drachtige merries op stal?

We hebben 1 drachtige merrie nog op stal staan.

Heb een andere DA gebeld, zij zegt: opladen en naar de kliniek. Ik ga zo kijken en dan maken we een beslissing. Ik denk dat we haar dan toch voor de zekerheid naar de kliniek gaan!
Met baarmoederontsteking bedoelde ik inderdaad Placentitis. Zo ver ik weet is dat het zelfde, als dat niet zo was heb ik het verkeerd gezegt.

Super dat je naar de kliniek bent gegaan! Mijn merrie heeft dit jaar haar veulen verworpen door Placentitis. Blijf het goed in de gaten houden en regelmatig scannen, soms gaat het mis zoals bij mij.. Bij mijn merrie leek het beter te gaan dag voor de verwerping nog gescand.

Als het goed is en alles aan slaat zakt de uier af. Dat moet met een paar dagen al verbeterd worden. Als dat niet zo is zou ik weer contact opnemen met de kliniek. De uier is zo dik omdat het lichaam zich klaar maakt voor de bevalling. Regumate zorgt er nu voor dat dat wordt tegengehouden, en de Antibiotica zorgt er voor dat de ontsteking weg gaat :)

Edit: Schuif die ene Dierenarts even dit topic onder der neus, meestal als ze vroegtijdig melk geven hebben ze Placentis.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 08:46

KellyDV schreef:
Met baarmoederontsteking bedoelde ik inderdaad Placentitis. Zo ver ik weet is dat het zelfde, als dat niet zo was heb ik het verkeerd gezegt.

Super dat je naar de kliniek bent gegaan! Mijn merrie heeft dit jaar haar veulen verworpen door Placentitis. Blijf het goed in de gaten houden en regelmatig scannen, soms gaat het mis zoals bij mij.. Bij mijn merrie leek het beter te gaan dag voor de verwerping nog gescand.

Als het goed is en alles aan slaat zakt de uier af. Dat moet met een paar dagen al verbeterd worden. Als dat niet zo is zou ik weer contact opnemen met de kliniek. De uier is zo dik omdat het lichaam zich klaar maakt voor de bevalling. Regumate zorgt er nu voor dat dat wordt tegengehouden, en de Antibiotica zorgt er voor dat de ontsteking weg gaat :)

Edit: Schuif die ene Dierenarts even dit topic onder der neus, meestal als ze vroegtijdig melk geven hebben ze Placentis.

Bedankt voor je reactie.
Deze diagnose verklaart inderdaad wel al haar klachten.

Om 9 uur krijgt ze haar 2e infuus. Ik ga er zo naartoe. Ben benieuwd. Ondanks dat ze beter oogt blijf ik toch vermoeden dat ze gaat verwerpen.

Zouden we de regumate moeten geven tot het eind van de dracht? Wat denken jullie? Is nu een kuur van 10 dagen, maar dat leek mij weer net wat kort.

Ze krijgt trouwens maar heeeel weinig van dat spul (6 cc) en het moet over het eten. Gelukkig eet ze in elk geval weer!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:02

Goh weer wat geleerd door dit topic.

Zal voor je duimen dat de behandeling aanslaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:20

Ik heb de regumate gegeven op advies van de DA tot het veulen veilig geboren kon worden.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:43

Inderdaad wat polly zegt, het wordt vaak veel langer gegeven tot het veulen veilig geboren mag worden. Sterkte met je merrie, hopelijk heb je straks een blije merrie met een mooi veulen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:44

Jeetje wat een spannende tijd heb je met je paard en veulen!
Ik duim heel hard voor jullie mee dat je in maart een gezond veulen mag verwelkomen!!

De merrie die tegelijk met mijn dame drachtig was had ook zo'n uier, maar die zakte weer af en ging daarna gelijkmatig vullen. Dit was wel tegen het eind van de dracht. Ook mijn eigen merrie had ongelijke uiers maar niet zo extreem als jou paard.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:48

Baarmoederontsteking en een placentitis zijn niet hetzelfde. Zoals de namen al zeggen de placenta is een ontsteking van de placenta. De placenta verdikt door de ontsteking wat ze dus kunnen zien op de echo.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:53

pfff wat spannend dit en wat goed dat je naar de kliniek gereden bent !
Ik hoop dat alles goed afloopt. Sterkte !

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:11

xSanneE_98 schreef:
KellyDV schreef:

Bedankt voor je reactie.
Deze diagnose verklaart inderdaad wel al haar klachten.

Om 9 uur krijgt ze haar 2e infuus. Ik ga er zo naartoe. Ben benieuwd. Ondanks dat ze beter oogt blijf ik toch vermoeden dat ze gaat verwerpen.

Zouden we de regumate moeten geven tot het eind van de dracht? Wat denken jullie? Is nu een kuur van 10 dagen, maar dat leek mij weer net wat kort.

Ze krijgt trouwens maar heeeel weinig van dat spul (6 cc) en het moet over het eten. Gelukkig eet ze in elk geval weer!

Ik moest Regumate geven tot het volgensmij een week voor dat het veulen geboren mag worden. Ik zou inderdaad ook blijven geven....

Corientjuh94 schreef:
Baarmoederontsteking en een placentitis zijn niet hetzelfde. Zoals de namen al zeggen de placenta is een ontsteking van de placenta. De placenta verdikt door de ontsteking wat ze dus kunnen zien op de echo.

Ah dan heb ik ook weer wat geleerd :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 21:23

Update van vandaag!

Vandaag gaat het weer slechter met haar. Temperatuur is 37,7, dus wel oke. Maar ze heeft geen eetlust en voelt zich niet lekker. Heb haar de lekkerste slobber die we hebben voor haar neus geschoven, maar helaas wil ze niet eten. Haar uier blijft verdikken.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:32

Wat balen zeg ! Krijgt ze antibiotica via de mond? Anders even goed opletten want niet eten en antibiotica oraal is geen goede combi. Sterkte!

Bentley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:51

Jeetje wat schrikken! Ik heb geen advies, maar hoop dat het veulen nog even blijft zitten en de merrie gauw opknapt. Ik ga in ieder geval voor jullie duimen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:07

Staat ze thuis of op de kliniek?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 22:25

Corientjuh94 schreef:
Wat balen zeg ! Krijgt ze antibiotica via de mond? Anders even goed opletten want niet eten en antibiotica oraal is geen goede combi. Sterkte!

Via een infuus

Polly schreef:
Staat ze thuis of op de kliniek?

Kliniek

Bentley93 schreef:
Jeetje wat schrikken! Ik heb geen advies, maar hoop dat het veulen nog even blijft zitten en de merrie gauw opknapt. Ik ga in ieder geval voor jullie duimen...

Bedankt!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:29

Heel veel sterkte.
Wat balen zeg.
Blijf duimen voor jullie

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:44

Ah gelukkig, ik dacht dat ze thuis stond. Dan is ze in goede handen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:18

jeetje wat heftig, ik ga voor je duimen. Wat goed dat je toch nog bij een 2e dieren arts bent gaan checken hoe of wat

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:27

Oh balen dat het minder gaat. Hopelijk nacht goed doorgekomen.

Kimalian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:44

Ik heb net even je topic door gelezen en wil je heel veel sterkte wensen. Ik ben stiekem ook wel nieuwschierig naar hoe dit proces verder gaat verlopen dus ik volg nog even mee.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:10

sterkte!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:42

Wow wat een heftig verhaal zeg!
Goed om het zo te delen.. ik ben het zelf gelukkig nog nooit tegen gekomen maar het is goed om het eens voorbij te zien komen dat je er alert op kunt zijn.
Ik fok zelf ook met mijn merrie dus ben wel blij met deze info.

Ik duim dat je merrie en veulen er doorheen komen! Wat een spannende tijd moet dit voor je zijn!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:53

Uierontsteking? Kan ook heel heftig zijn.