Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 17:05

Ik heb het hooi al laten zien aan de da (evenals de wei, paddock, haar normale voer ect.) en hij zei idd dat het geen top kwaliteit was maar zag niet meteen verband met zandkoliek en de hooi die ik voer.

Staleigenaar komt morgen weer thuis, hij was een paar dagen weg. Ga dan met hem in overleg zodat ik idd één nieuwe hooileverancier kan zoeken, niet dat ik nu zelf een pak ga halen en dan weer ergens anders ect. Of deel van de stallingsprijs af en dat ik het hooi zelf ga regelen bijvoorbeeld. Heb een trailer dus kan het ook zelf halen :)

Hooi lijkt niet echt beschimmeld maar ruikt wel wat muffig en is stoffig als je het schudt.

Super fijn dat jullie zo meedenken. Waardeer het heel erg!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:12

Ik zou niet meteen op ander voer overstappen. Gras wat goed droog in plastic gaat fermenteerd nauwelijks. Ik zou eerst overleggen met je dierenarts voordat je ander hooi gaat regelen.
Hooi in plastic heeft bijvoorbeeld ook weer als voordeel dat er geen stof in kan komen zoals bij pakken zonder plastic.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:22

x_Heidi schreef:
Hooi lijkt niet echt beschimmeld maar ruikt wel wat muffig en is stoffig als je het schudt.

Dat zou wel hoesten kunnen veroorzaken, maar is in principe geen reden tot koliek.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:40

Voordroog uit plastic is normaal gesproken absoluut niet stoffig. Wordt juist geadviseerd voor paarden die gevoelig zijn voor stof.Dus misschien zit er toch een schimmel in, Ik kan dat niet zo zien op de foto. Maar het mag niet muffig ruiken, Hoe lang staat een pak open? Het is nog vrij warm dus een baal moet eigenlijk met een paar dagen wel op zijn of goed gelucht worden en alle plastic er afgehaald als het lang moet liggen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 17:47

Het hooi uit mijn plastic is toch erg stoffig.. maak zo wel een foto van de hoeveelheid zand/stof die er uit een paar handjes hooi is gekomen en nu op de bodem van de emmer ligt.

Het pak staat al 2 weken open denk ik zo. Wordt even uitgelegd een paar dagen voor het wordt gevoerd. Het kan natuurlijk een mede-oorzaak zijn, samen met kort gras, blaadjes eten in de paddock ect. Ik ga er in ieder geval goed achteraan en ga ook even overleggen met de dierenarts elk moment (bel rond 5, om 6 zijn ze dicht). Ga er in ieder geval alles aan doen om dit nogmaals te voorkomen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:51

2 weken open? En dan nog met plastic er om? Lijkt me niet o.k. Zeker dat stof er in kan maar zo een schimmel door de hele baal zijn. Mag je niet op hopen, is hij vaak aan de dunne? Of normaal wel mooi op de mest?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:41

Stof krijgen de paarden geen zandkoliek van. Dat kan meekomen met de mest. Het zand met de korreltjes zijn vaak de boosdoener (dus uit de paddock, bak of.....) dit is "zwaar" zand en zakt naar beneden.
Sterkte met dje paardje. Ik zou zeker nog een keer parafine doen. Als je paard zo vol zit komt dat niet met 1 x parafine er uit....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:56

Normaal moet je een baal die in plastic zit binnen de 5 dagen opgebruiken.
Het zand dat je met de mest laat zien ziet er idd niet uit als 'groot stof' maar als echt zand zoals in een piste of in een zandbak voor de kinderen. Heb je enig idee waar je paard dit opgepikt kan hebben?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 19:13

Nog een flinke hoop mest met een hoeveelheid zand eruit! Wel netjes weer ballen. Gaat de goede kant op! Otje is alert en drinkt en eet :)

Ik heb vooralsnog echt geen idee hoe het zand erin is gekomen, op het hooi en wat kort gras na. Maar zoiets hoeft natuurlijk niet over dagen of weken te gaan maar het kan ook een ophoping van langere tijd zijn. Ik heb haar nooit zand zien eten, in tegenstelling tot mijn shetlander die ik letterlijk een blaadje + hapje zand zie doorslikken. :+

Normaal mest ze goed en netjes. Zelden diarree, alleen als ze wat spannend vind.
Ze doen best lang met zo'n groot pak maar het zit dan niet meer in het plastic, wordt gewoon opengesneden en dan uitgeschud op een grote berg.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:25

Mijn balen gaan dik twee weken mee hoor! Ook verpakt, maar kunnen desnoods nog langer staan
Broeien is geen sprake van gelukkig..

Fijn dat het beter gaat

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:49

Mestballen drijven sowieso, je kan de paraffine herkennen aan een olielaagje op de emmer als je de mest in een emmer water gooit. Dat ze drijven zegt niet dat er paraffine in zit.

En op de foto is je weilandje wel een mogelijk recept voor zand. Paarden op de wei, vooral kort gras op losse bodem, die vreten gemiddeld meer zand dan op lang gras.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:35

Staat ze weleens langdurig in de paddock zonder voer?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:10

Fijn dat de darmen weer wat in beweging lijken te komen! Hopelijk komt er nog veel zand uit de komende paar dagen!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 23:48

Ze heeft nu echt al een flinke berg mest eruit!! 4 keer gemest deze avond. Super fijn :)

Weilandje staat idd vrij weinig gras in nu maar ze hebben eigenlijk onbeperkt hooi.. in een slowfeeder, in een plastic bak.

+ alles wat ik al preventief doe tegen zand (zandkuurtjes, olie door het eten, vitaminekorrels, mineralensteen, genoeg hooi..) had ik dit niet zien aankomen. Toch gebeurd dus nu oplossen. Beter hooi waar echt geen zand in zit want er zit wel echt zand in mijn hooi. Echt een laagje zand op de bodem van een emmer.. Ook gaat ze niet meer op de kale weide maar ga ik afwisselen/stroken. En voorlopig niet op de paddock zolang er blaadjes liggen. Misschien eet ze die met zand erbij. Flink aan de hark dus en daar dan ook hooi aanbieden wat niet op het zand kan vallen ofzo.. ik ben druk aan het nadenken. De dierenarts zei niet meer op zand zetten maar dat vind ik wat kort door de bocht misschien. Maar voorlopig gaat ze zeker(!!!) niet op zand of iets voor ik een ‘waterdichte’(of zanddichte... haha) oplossing heb.

Nu na mijn laatste controle lekker slapen. Kan ik wel gebruiken na die 2 uurtjes van vannacht... Otje heeft een emmertje optiform en wat wilgentakjes gekregen voor de nacht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:13

Ik wil even mijn complimenten geven over hoe je alles aangepakt hebt, oppakt en opgeschreven hebt. Heel leerzaam voor ons en ook goed voor jezelf om alles op een rij te zetten. Ik zou sowieso nat gespoeld hooi geven. Dus niet in het water laten trekken, maar afspoelen. Je neemt een hooinet, houdt het een poos onder de stromende kraan, uit laten lekken en het haar in het hooinet geven. Zo spoel je zand en stof eraf. Succes!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:19

Fijn dat het goed gaat. Misschien toch maar betere kwaliteit ruwvoer geven. En een zak stro ophangen voor de knabbel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:32

Hoeveel psyllium geef je per dag dat je zandkuur geeft? Wat er op de verpakking staat is nl meestal veel te weinig en dan doet het gewoon niks anders dan dat jij je veilig voelt dat paard geen zand in de darmen heeft.

Volgende zandkuur mag je zo naar zeker 100 of zelfs 200gram/100kg/per dag. En overleg even met de DA of het niet verstandig is nu om paar dagen door te gaan met parafine spoelen om er echt met de zware middelen zoveel mogelijk zand uit te krijgen. Anders loopt je het risico dat je binnen korte tijd weer deze ellende hebt.

Verder zal er ook meer mest uit komen als er weer meer eten in gaat, zonder dat is er immers niks om uit te poepen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:37

Wat fijn TS dat het beter gaat! Hoe blij je met poep kan zijn :+ .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:16

Bij een paard dat gevoelig is voor zandkoliek mag je 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht aan psyllium voeren in acute situaties.
Als onderhoud geeft ik dan 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht als kuur 1x pm.
De paarden die minder gevoelig zijn geef ik minder.

Verder zorgen voor veel ruwe vezel, dus veel hooi, en anders aanvullen met stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:58

x_Heidi schreef:
Hoi,

Misschien is er nog iemand wakker, misschien ook niet. Maar dan kan ik het verhaal in ieder geval even van me afschrijven.

Vanochtend om 09:00 kwam ik onverwachts even langs bij mijn pony's, ze staan bij mij in het dorp maar worden altijd voor mij gevoerd. Ik ga normaal 's middags/'s avonds, vandaag was ik vrij. Ik kon mijn grote pony Otje (haflinger kruising) niet direct zien staan, en tot mijn schrik lag ze achterin de wei. Even geroepen en gelukkig stond ze op, helemaal doorweekt (zelfs haar waterdichte deken, ze had dus al even gelegen). Voor mij direct alarmsignalen van koliek, wat mijn andere pony (shetlander) een aantal keer heeft gehad. Ben even gaan wandelen met Otje en ze was vrij alert. Had haar op stal gezet met enkel water en een handje hooi om te kijken of ze wat zou gaan eten. Ben weer naar huis gegaan.

Om 10:00 even terug kijken, situatie onveranderd.. Niet ernstig maar ook niet goed. Twijfel of ik de dierenarts zou bellen, want ik weet dat een visite voor koliek 120 euro kost. Otje gaat me natuurlijk boven alles maar ze heeft nooit koliek gehad en had recent een zand-weg kuur gehad van pharmahorse. Verder krijgt ze elke dag een scheut olie door haar voer dus ik zag geen direct risico. Ik besloot even wat klusjes op stal te gaan doen om haar zo goed in de gaten te houden.

Rond half 11-11 uur mestte ze wat waterdunne diarree en begon ze te rollen. Niet oké! Maar wel goed dat er wat uit kwam. Ben weer even gaan lopen en even overlegd met mijn ouders over het inschakelen van de dierenarts. Meteen de dierenarts gebeld, deze kwam eraan.

11 uur, rollen werd opeens erg heftig. Otje kreeg erge krampaanvallen waarbij ze niet wist waar ze het moest zoeken, ze liep echt met haar hoofd tegen de staltralies aan en bleef pogingen doen om te gaan rollen. Ik kon haar niet houden dus probeerde haar vanaf de stalopening rechtop te houden. De dierenarts kwam gelukkig en heeft haar een zware pijnstiller gegeven. Hij vermoedde toch zandkoliek.

12 uur, Otje staat rustig op stal, is alerter. Bij mijn shetlander heeft de injectie alle keren een positief resultaat gegeven dus ik had er vertrouwen in. Even in de wei gezet om te kijken of ze wat wilde eten, niet echt. Maar ook niet rollen. Een snoepje wilde ze graag hebben en ook wandelde ze braaf mee. Otje leek weer op te knappen.

15 uur, Otje is extreem rustig. Staat te slapen, al kom ik binnenlopen. Voelt voor mij niet helemaal goed maar het is te verklaren. Ze heeft misschien wel een hele zware nacht gehad en rust uit. Wel wil ze niets meer van eten van mij aannemen en heeft ze nogsteeds niks gemest. Wel geplast, erg geel. Ik loop een rondje met haar en dit gaat redelijk. Even aankijken.

17 uur, Het bevalt me toch niet hoe suf Otje erbij staat. Dit is echt niks voor haar.. ik heb haar al 8 jaar en ze heeft nooit iets gehad. Al ligt het zadel niet goed, ze geeft geen krimp. Al zit haar rug vast (osteo zei dat een keer, is nu opgelost), ze loopt braaf door. Nu stond ze er erg zielig bij terwijl ze een zware pijnstiller in haar lichaam had.. Even overlegd met een vriendin en gegoogled (heb de nodige topics al doorgelezen over zandkoliek, haha) en toen toch maar weer de dierenarts gebeld.

18 uur, even gegeten en de dierenarts is er. 1,5x de hoeveelheid van vanmiddag aan pijnstiller + een zware dosis darmverslapper erin. De dierenarts is wat onzeker over haar ziektebeeld, inderdaad raar dat ze zo snel over de sterke pijnstiller heen was + slecht dat ze niet mest. Pols was nog wel redelijk goed. Als ze om half 11 niet had gemest terugbellen om te gaan spoelen met paraffine. Dit wilde hij om 18 uur nog niet doen omdat er groot risico was op een bloedneus (Otje vond een injectie krijgen al een hell), en het zou op korte termijn toch geen verschil uitmaken. Zoiets werkt pas na 12-24 uur.

20 uur, Otje blijft erg suf. De opleving die ze had na de pijnstillers duurde helaas maar 10-20 minuten. Ze staat weer suf op stal en wil niks... draait van mij weg met haar hoofd in de hoek en staat op rust. Geen scheet, geen drol, niks.. darmverslappers lijken dus ook nog niet echt te helpen -O-

21 uur, ik vertrouw het niet.. Maak me zorgen. Maar wacht nog eventjes een uurtje af, geef de medicatie de tijd om zijn werk te gaan doen.

22:30 uur, de dierenarts is er. Ik heb hem gebeld en gezegd dat er geen vooruitgang was, hierop kwam hij dus voor de neussonde. Aan de telefoon zei hij dat ik moest nadenken over de kliniek maar dat dit een aardig kostenplaatje ging worden van minimaal 2500-3000 euro.. en dat voor mijn pony van 18. Nouja, alles voor Otje natuurlijk zolang het ook waardig blijft voor haar. De maanden revalidatie van zo'n operatie wil ik haar niet aandoen in de winter denk ik. Ze staat 24/7 buiten en houdt niet van op stal staan, laat staan zo'n lange tijd. Maar eerst maar eens de dierenarts afwachten.

22:45, ik sta redelijk hopeloos te wachten tot Otje begint te draaien en MEST! *\o/* 4 mooie keutels vallen op de grond, en vallen uit een... het is puur zand. Nog nooit gezien... Hoe kan het. ;(
[ Afbeelding ]

22:50, De dierenarts is er. Hij schrikt van het zand.. zegt dat hij dit nog nooit in deze mate heeft gezien. Er is een kans dat ze helemaal vol zit. Door mijn hoofd gaat de vraag HOE. Ik ben hier juist preventief en bewust mee bezig! Maar nu eerst Otje. Dat ze beter moet worden.. We gaan de paraffine toedienen maar de neussonde vind Otje geen goed plan. Met praam lukt het uiteindelijk maar een bloeding is niet te voorkomen. 2 liter paraffine in de maag en misschien ook wel 2 liter bloed op de grond later staat ze weer op stal.. zielig en suf. Hopen dat het werkt, want deze nacht kan de dierenarts niks meer voor haar doen. Ze zit al boven de maximale dosis pijnstiller + darmverslapper en in de kliniek zouden ze nu ook niks meer kunnen doen op opereren na. Morgenochtend verder kijken tenzij er een grote verandering is vannacht..

De dierenarts was wat tegenstrijdig. Aan de ene kant zei hij dat het wel goed kon komen omdat dat meestal zo is bij zandkoliek, aan de andere kant zei hij dat hij nog nooit zoveel zand in mest heeft gezien + het erg vreemd vind dat een paard nog zoveel pijnklachten blijft geven bij deze dosering aan pijnstillers.

Ik ben een beetje ten einde raad. Hou mijn lieve Otje goed in de gaten vannacht, lees 1000 verhalen over wat te doen bij zandkoliek en stress m echt. Otje is echt mijn soulmate en ik heb haar al sinds mijn 12e als verzorgpony en sinds mijn 14e als eigen pony. Ik kan echt niet zonder haar dus ze MOET er overheen komen ;( ;( ;(

Iemand tips, ervaringen, hoop?
[ Afbeelding ]

Beste Heidi,
hoe gaat het nu met je paard? hoop wel dat het beter gaat want op de foto heeft ze het best zwaar zo te zien.

ik weet niet wat/en hoe u ze voert
misschien heb je iets aan deze info:

Vezelgebrek
Paarden worden vaak gevoed met voedingsconcentraten zoals bix, muesli's en andere graanproducten. Deze voedingsproducten bezitten vele gezondheidsnadelen, maar in deze context is vooral het gebrek aan vezels en volume dat een ongunstige invloed heeft. Dit gebrek aan vezels ontstaat niet zozeer door het directe gebrek aan vezels dat deze voedingsproducten bezitten, maar doordat deze voedingsconcentraten de plaats innemen van volumevol vezelhoudend voedsel zoals gras en hooi dat gerantsoeneerd wordt "omdat het paard anders te dik wordt". Per kilo energierijk krachtvoer wordt het paard vele kilo's aan vezelrijk ruwvoer onthouden. Deze korting op vezels en volume heeft in de context van zandkoliek twee nadelen:
Het paard zal trachten het gemis aan vezels te compenseren en gaat knagen en prutsen aan alles dat lijkt op voedsel. Hiermee wordt vaak ook veel zand meegenomen.

Zand wordt het gemakkelijkste en snelste uit de darmen gespoeld door een vezelige darminhoud(ruw grof hooi of stro, moet een paard veel kauwen paard, wat weer speeksel aan maakt wat nodig is om zand af te kunnen voeren).

Voedingsconcentraten missen het vermogen om zand mee te sleuren en remmen bovendien de natuurlijke peristaltiek (kneedbewegingen) van de darmen; er is immers weinig te kneden aan gemakkelijk op te nemen voedingsconcentraten.

zou ook altijd eerst ruw voer voeren zodat het paard goed moet kauwen, daarna pas de supplementen, deze volgorde is beter voor de spijsvertering

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 21:03

Bedankt voor de reacties weer! Duidelijk :D

Ten eerste, met Otje gaat het nog steeds super. Ze mest goed, is alert, wil graag eten en drinken en wandelen. Ze heeft vandaag ook een half uurtje op lang gras gestaan. Ik ben echt enorm dankbaar en opgelucht dat ze er weer bovenop is *\o/*

Ik heb de dierenarts nog gesproken en hij raad nu nog een keer sonde erin af, omdat ze nu goed mest (gewoon echt normaal, niet dun of dik) en omdat Otje het écht niet okee vond om die slang in haar neus te krijgen. Ze had nu al een flinke bloedneus en werkte echt tegen ook met praam. Dat terwijl ze super duf was en eigenlijk amper op haar benen kon staan. Dus laat staan hoe dat nu zou gaan %)

We hebben nieuw hooi binnen, mooie pakjes tweede snede hooi en niet verpakt. Verder krijgt ze idd ongeveer 100 gr psyllium per dag gemengd in een halve schep slobber met vitaminebrokjes en een scheut olie. Ik ga nu het ruwvoer weer goed uitbouwen, steeds kleine beetjes hooi en morgen weer wat langer naar buiten. Heb ook nog een weitje vol met hoger gras (staat niet op de foto) :).

Ik ga het nieuwe hooi in nog fijnere slowfeeders voeren zodat ze echt niet uit verveling zand kan gaan eten mocht ze dit doen. Verder gaat de wei met schraal gras dicht, het leek mij wel mooi 24/7 weitje maar dat gaat dan niet meer gebeuren. Alleen op lang gras een paar uurtjes, rest van de dag op een stukje bestraat met afdak, 's nachts dan maar op stal en als er geen blaadjes meer in de paddock liggen kunnen ze daar ook weer de hele dag op. Kan zijn dat ik dit nog aanpas maar dit is wat mij op dit moment het beste lijkt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:06

wat een opluchting voor je dat het goed gaat. Geef Otje maar een dikke hug!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:11

Fijn dat het zo goed gaat.

Dosering is 100gram/100kg pony, pony zal 400-500kg wegen, die mag nu met de ellende van net 400-500 gram per dag hebben. (of kuur van 5 dagen is 2kg psyllium voor nodig). Ja dat is veel, maar er moet ook veel zand uit en paard heeft nogal wat darmvolume.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:16

Vlozaad is hetzelfde en vaak een stuk goedkoper.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:10

Senna, vlozaad en psyllium is exact het zelfde, alleen een andere naam. Dus dat vlozaad goedkoper is lijkt mij sterk. Het is gewoon goed kijken naar 100% product als je het wil geven en dan goed kijken waar het het goedkoopst is.

Die van Subli bijvoorbeeld bevat in verhouding weinig psyllium, dat lijkt me niet echt geschikt om tegen zand te gebruiken.