[VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:24

Dat het niet tot uiting komt wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Dan zou je het moeten laten onderzoeken. Goed dat TS dat gaat doen :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 19:42

Ook dat heb ik al aangegeven.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:14

Selka schreef:
Totaal geen verstand van de conditie van jouw merrie, sorry TS. Maar ik wil wel even reageren op de post van Toydoll. Mijn 2 bijna 7 jarige heren hebben nog nooit een dag in hun leven echt gewerkt en hebben allebei geen last van dit probleem. Ik ben dan ook van mening dat een grasmaaier dit niet op hoeft te lopen.

Ik zou mijn post dan nog eens lezen. Waar schrijf ik dat dit probleem 'veroorzaakt' wordt door grasmaaien??
Dat is echt lezen wat je wilt lezen ;-) Ik schrijf alleen maar dat met wat juiste training dit wel bijna altijd voorkomen kan worden, dat is dus precies andersom als wat jij beweerd dat ik schrijf;-)

Veel jonge pony's zijn nou eenmaal gevoelig hiervoor (mijn welsh A had het ook als 2 jarige hengst; en moest ik dus ook mee gaan fietsen etc; en ik hoor het nog veel vaker bij andere ponyrassen). Mijn huidige 2 jarige welsh C is er ook gevoelig voor, dus die train ik al (uiteraard heel licht), waardoor die nergens last van heeft. In het wild/ heuvels in engeland lopen ze gewoon veel meer, klimmen ze bergen, ongelijke ondergrond. Ons land is gewoon te tam, en merries spelen vaak ook minder dus ontwikkelen ook minder dan hengsten, die vaak de hele dag op hun achterbenen staan. DIe van mij heeft helaas momenteel geen speelmaatjes dus moet ik het anders oplossen.

En als je dan eentje die al daar al zwak is drachtig hebt, ja, dan kan het 1 + 1 is 2 worden. Is toch niet meteen 'een groot genetisch' probleem.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:29

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:42

Hier ook een pony gehad die dat had.
Erg verwaarloost gekocht en thuis begonnen de problemen.
Bij haar was het zo heftig dat ze het om de 3 passen had maar dat ze haar been nog niet meer kon bewegen.
Filmpje van hoe het was:
https://youtu.be/B4G_5gN1bSI

Manier van sterker maken;

Veel bergen/hellingen lopen. (Ik woon in Limburg dus dat was geen probleem voor mij haha)
Bergweide.
Balkjes.
Veel overgangen waarbij ze moeten reageren vanuit achter (longeerlijn).

Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen bij haar nu huidige eigenares.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 06:39

Nou Toydoll heb nogmaals je post gelezen maar je schrijft letterlijk dat een jong paard moet gymnasticeren en dat dit niet kan als uitsluitend grasmaaier. Daar ben ik het niet mee eens. :)

Ook schrijf ik nergens dat het veroorzaakt wordt door grasmaaien. Wel schrijf ik dat mijn heren ondanks hun carrière als grasmaaier dit niet hebben opgelopen. Maar veroorzaakt? Nee. Het zal natuurlijk te maken hebben met aanleg, trauma oid.

Wat ik mij nu wel afvraag, jij schrijft pony's. Is dit een typisch pony probleem?

Dat zou naast het feit dat mijn heren nooit drachtig zijn geweest :+ ook eea verklaren. De ponymaat zijn ze ruimschoots voorbij.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:36

Selka schreef:
Nou Toydoll heb nogmaals je post gelezen maar je schrijft letterlijk dat een jong paard moet gymnasticeren en dat dit niet kan als uitsluitend grasmaaier. Daar ben ik het niet mee eens. :)

Ook schrijf ik nergens dat het veroorzaakt wordt door grasmaaien. Wel schrijf ik dat mijn heren ondanks hun carrière als grasmaaier dit niet hebben opgelopen. Maar veroorzaakt? Nee. Het zal natuurlijk te maken hebben met aanleg, trauma oid.

Wat ik mij nu wel afvraag, jij schrijft pony's. Is dit een typisch pony probleem?

Dat zou naast het feit dat mijn heren nooit drachtig zijn geweest :+ ook eea verklaren. De ponymaat zijn ze ruimschoots voorbij.

Zeker geen pony ding hoor. Mijn paard (ruin) van bijna 1.70 heeft er ook last van gehad.

Bij hem kwam het doordat hij fanatiek in training heeft gestaan, uit training is gehaald én is gecastreerd waardoor in een korte periode veel spier is verloren én dus ook de spieren om zn knie goed to cordineren. Met wat training ging dat snel beter

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:40

Cayenne schreef:
Ik ben het wel met DeesDaan eens, ondanks dat Fiore natuurlijk een hele leuke merrie is en knappe kinderen geeft.
Maar als het erfelijk blijkt (of die kans er maar enigzins is) vind ik wel dat je als fokker je verantwoording moet nemen en hier niet mee moet gaan fokken. Ja, de kans is er dat de nakomelingen het niet krijgen, maar willens en wetens dat risico nemen zou ik eigenlijk niet fair vinden naar een dier of nieuwe eigenaar toe :o

Ik bedoel het niet rot overigens, maar ik vind wel dat je er realistisch naar moet blijven kijken.

Het kan misschien erfelijk zijn, maar er is ook kans dat dit gewoon door een 'ongeval' komt

Ik ken 2 paarden die patella fixatie hebben(dus knie opslot) waaronder mijn eigen

De 1 is 100 % zeker door en trauma(hengst was uitgebroken en gaan vechten met dit paard, hierna had dat paard dit probleem), de ander 99% zeker door een trauma.Was nooit een dag kreupel en opeens kwam hij met een opslotstaand been van de wei (had ook wat schaafplekken)

Dus het hoeft echt niet erfelijk te zijn, maar laten testen erop kan natuurlijk geen kwaad

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 16:37

Sammyoo, dankjewel, ik ga het even op mijn gemak lezen :)

xPenny, dat is wel heel heftig! Dan valt het bij Fi reuze mee, gelukkig!

freetorun schreef:
Bij hem kwam het doordat hij fanatiek in training heeft gestaan, uit training is gehaald én is gecastreerd waardoor in een korte periode veel spier is verloren én dus ook de spieren om zn knie goed to cordineren. Met wat training ging dat snel beter

Klinkt heel logisch. Volgens mijn smid is de kans groot dat het bij Fiore komt doordat door het drachtig zijn/de bevalling/de hormonen alles weker is geworden. Zeker de laatste twee maanden teerde ze erg in door Déjà en heeft ze ook daardoor veel bespiering verloren. Hij denkt niet dat het iets genetisch is.

Vandaag heeft Fiore haar allereerste schoentjes gekregen. Ze deed het heel braaf <3
Afbeelding

Direct daarna liep ze ook gelijk een stuk actiever met haar achterbenen en ze zet ze veel netter neer.
Vanmiddag heb ik een halfuurtje met haar gewandeld en ze heeft geen enkele misstap gemaakt! *\o/*

SCHOENEN! :D
Afbeelding
En uiteraard, zoals verwacht, kreeg mijn smid met het grootste gemak er gewoon ijzers onder ;)
Niets te kort voor een ijzer en zoals hij zelf ook zei: "Ze heeft toch meer dan voldoende wand? En die heb ik nodig om de nagels er in te kunnen slaan."

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:15

Oh dat is al super positief!!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:16

Oud meelezer meldt zich :wave: Wat fijn dat het al iets beter lijkt te gaan met ijzers :). Ik ben wel geïnteresseerd in het trainen van de knieën dus lees gezellig mee

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:33

Wat heeft hij er nog netjes ijzers onder kunnen krijgen, fijn! Het klinkt ook heel logisch hoor, dat ze door de dracht (en daardoor ook meer rust?) wat weker is geworden. Nu gewoon lekker wandelen en naar het strandje waar je in de buurt woont!

Ik heb vandaag ook goed getraind met die van mij. Lekkere buitenrit door verschillende ondergronden (hard, water en muller zand) en wat heuveltjes meegepakt :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:37

ziet er super netjes uit :j

en inderdaad nu spieren opbouwen en komt helemaal goed

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:11

Ijzertjes leuk :)
Die van mijn stalgenoot ging ook meteen beter lopen met ijzers eronder. :j

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:46

Balen.. gelukkig is er wat aan te doen!
Ik ben trouwens heel benieuwd hoe Fi het gaat doen met het zadelmak maken en beleren :)

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:48

Wat fijn dat het lijkt te helpen! Succes met het opbouwen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:50

Door zwangerschapshormonen verweken de banden dus dat klinkt heel logisch als rede.

Ziet er weer erg netjes uit. Het zal nu wel snel verbeteren.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:12

Ik had zelf toen ik zwanger was dat ik geen appels meer kon eten, dan knakte mijn kaak helemaal. Heel raar hoe dat werkt, dus die zwangerschap kan heel goed de oorzaak zijn.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:18

Wat naar Cynthia.
Gelukkig gaat het al beter met de ijzers.
Hopelijk heeft je knappe merrie er snel geen ongemak meer van.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 19:42

CRos95 schreef:
Oud meelezer meldt zich :wave: Wat fijn dat het al iets beter lijkt te gaan met ijzers :). Ik ben wel geïnteresseerd in het trainen van de knieën dus lees gezellig mee

HAI!! Zo, ik heb echt het idee dat ik jou al járen niet tegengekomen ben op Bokt!

freetorun schreef:
Wat heeft hij er nog netjes ijzers onder kunnen krijgen, fijn! Het klinkt ook heel logisch hoor, dat ze door de dracht (en daardoor ook meer rust?) wat weker is geworden. Nu gewoon lekker wandelen en naar het strandje waar je in de buurt woont!

Ik heb vandaag ook goed getraind met die van mij. Lekkere buitenrit door verschillende ondergronden (hard, water en muller zand) en wat heuveltjes meegepakt :)

Kwestie van een goede smid hé :+ En wat ik al zei: Volgens mijn smid waren ze verre van te kort voor ijzers :)

Lekkere training hoor! :)
Ik heb vandaag een halfuurtje gewandeld, en een klein stukje aan de hand gedraafd. Ze liep vandaag wel wat langzamer dan ik van haar gewend ben, volgens mij heeft ze een beetje spierpijn door haar andere stand ;)
En... Bruggen training! :D
Bruggetje op en af, heuvel af, omgedraaid, heuvel weer op, weer de brug over. Nog even en die pony is een bodybuilder (en ik werk ook gelijk aan mijn conditie := )
Afbeelding

De brug vond ze wel wat spannend. We gingen er vandaag voor het eerst overheen en de bovenste punt piekt en kraakt een beetje.. Vond ze niet grappig :=
En ook vandaag is ze geen enkele keer door haar been gezakt! *\o/*

NinkeG schreef:
Balen.. gelukkig is er wat aan te doen!
Ik ben trouwens heel benieuwd hoe Fi het gaat doen met het zadelmak maken en beleren :)

Misschien moet ik daar een volgtopic voor maken. O, wacht even! :D

Gwenvd schreef:
Ik had zelf toen ik zwanger was dat ik geen appels meer kon eten, dan knakte mijn kaak helemaal. Heel raar hoe dat werkt, dus die zwangerschap kan heel goed de oorzaak zijn.

O echt! Dat heb ik altijd! En niet alleen bij het eten van een appel, maar bij alles >;)

Dankje, horsii :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:02

Knappen van je kaken komt door klemmen en knarsen.

Als het tijdelijk is klem je vaak in de nacht door bv spanning.

Is het altijd zijn je kaak kopjes versleten. Dat is niet terug te draaien wel af te remmen door in de nacht een splint te dragen.

Dan wat anders! Wat fijn dat het beter met Jou merrie gaat. Helaas is er onder mijn mini niet 1,2,3 beslag te slaan is..

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:19

Mijn Fjord heeft dat ook.
In het begin was het een raadsel wat het kon zijn want ze kwam s ochtends stokkreupel uit haar stal.
Ook door haar knie heen zakken en het continu geknak horen.
Na veel onderzoek , dachten eerst artrose oid, foto's gemaakt en toen kwam er patella luxatie uit.
Hoefsmid heeft haar binnendoor bekapt en moest de banden en spieren rondom die knie sterker maken van de dierenarts.
Ook supplementen gekregen voor spier opbouw.
Ik moet nu zeggen dat het heel goed gaat zolang ze blijft bewegen en tijdens het rijden goed en lang instap.

Fijn dat het met ijzers goed gaat!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:20

Chips happens, ook als je alles volgens hét boekje doet.
Hopelijk knapt ze snel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:51

Fijn dat ze beter loopt! Waarom kiest hij trouwens voor voorijzers met dubbele lippen? Of zie ik dat verkeerd op de foto.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:20

Wat **** zeg Cynt!

Wat ik wel weet is dat de paardjes er hier op afgekeurd worden en dus afgekeurd worden voor de fokkerij gezien het een erfelijk gebrek is. Wat wel is met luxatie dat je het niet hoeft te zien aan de buitenkant. Ik laat namelijk altijd mijn veearts checken voordat ik met iets naar de keuring ga en zo heb ik er toch al verschillende gehad die het dus hadden..
Je kan inderdaad gaan trainen en daar kan het beter van worden, maar of het helemaal over gaat daar geloof ik op deze leeftijd niet zo in(als je weer zou stoppen met training).
Het is heel *** maar ik zou als ze dit echt heeft niet meer ermee fokken gezien het gewoon heel erg erfelijk is alleen zo erg als bij Fi heb ik luxatie nog nooit gezien, dus grote kans hebbende dat als ze echt gaan voelen dat meerdere nakomelingen van daisy of sublime het hebben helaas :(
Ik hoop dat je met training het een heel stuk sterker kunt maken en lekker kunt gaan rijden ofzo met haar :)