Lang op ijzers, kan het kwaad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 07:48

Veer19 schreef:
Dankje voor je antwoord, dan ga ik dat in vervolg goed in de gaten houden! Baal dr wel erg van dat ik dit niet wist, heb weer wat geleerd!

Het valt allemaal wel mee hoor, mijn pony doet als ze ijzers heeft ook 10-12 weken ermee en 1x was ik in die tijd niet veel buiten op asfalt geweest. Toen kon de smid na bekapt te hebben dezelfde ijzers er weer onder slaan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:10

Wat een onzin dat een paard elke 6 tot 8 weken naar de smid moet.

Mijn fries is voor het laatst in juni gedaan en mijn shets zijn ooit 3 jaar niet bekapt. Het groeide gewoon niet en voor de vorm hebben we ze met een vijltje bijgehouden. Ze stonden 24-7 buiten en sleten de hoeven zelf

Edit. Dit was trouwens wel blootvoets. Maar dat is hetzelfde met ijzers. Niet elk paard heeft snel groeiende hoeven
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 30-10-17 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:18

Tyrcanol schreef:
Hier ook makkelijk 12 weken op ijzers. En heb een goede smid die weet wat ze doet. Ze komt ook wel eens en dan zegt ze we wachten nog een week of 2/4. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat mijn smid dan weldegelijk langs geweest is en het zelf beoordeelden heeft.
Dus snap de ophef niet zo.
Echter zou ik niet wachten totdat ze er af vallen maar als je smid aangeeft dat iets kan dan lijkt het me geen probleem.

Zo gaat het bij ons ook. 12 weken en als het kan nog langer. Mijn smid doet hetzelfde als bij jou.
Achter hebben ze er eens een half jaar eronder gezeten. Dat was uitzonderlijk.
Ik zou zeggen gewoon met je smid overleggen.

ElCamino

Re: Lang op ijzers, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:45

Mijn paard staar er gemiddeld 10 weken op.
Het ligt gewoon aan veel dingen of een hoef veel of weinig groeit..., voeding, beweging, hoefbevangenheid, huisvestig etc etc... Ene paard is het andere niet.
Gewoon zelf goed opletten en bekijken wat voor jouw paard het beste werkt.
*Ze mogen niet te lang worden, dat merk je vaak aan struikelen
*Ze mogen er niet overheen groeien,dat zie je wanneer de randen van de hoef over het ijzer gaan vallen en het gaat soms dan ook scheuren of je ijzer "verdwijnt" in de hoef.
*Ze mogen niet los gaan zitten, dat hoor je vanzelf, (al horen sommige mensen het pas als het werkelijk ligt te klepperen bij het lopen),
*Ze kunnen werkelijk helemaal afslijten, worden erg dun bij veel op de weg, kun je dikkere ijzers laten onder slaan....
Dit moet je gewoon een aantal keer meemaken en dan leer je wat "normaal" voor je paard is qua beslag.

Verder leer je vanzelf of je paard een losbol in de wei is en ze regelmatig aftrapt, dat kun je oplossen met je smid (verder naar voren/kortere takken) Je kunt een hoop overleggen met je smid en leren van je smid.

Succes

Brigitte1890

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:51

Om de 12 weken