@eight. Ik heb zelf de microscoop en maak een mengsel van 2 gram mest en 30ml flotatievloeistof. Dan in mcmaster raster spuiten 2 verschillende monsters. Dan tellen onder microscoop. Dan in test 1 de wormeieren tellen en dan in test 2. Die vergelijken. Aantal gevonden eieren x 50 epg. Dat 3 dagen achter elkaar. En als meer is dan 200 epg per test overleg ik met de veearts wat te doen.. Maandelijks test ik per paard tijdens weide seizoen, zo volg ik de besmetting per paard.
Verder dagelijks mest verwijderen, vaste samenstelling kudde op de weide. Zo kan ik de wormbesmetting tot minimum beperken.
Gewoon uit interesse janouk ben ik wel benieuwd naar je bevindingen. Wat valt je op? Of is net nog te vroeg om er wat over te zeggen?
janouk
Geplaatst: 15-10-17 19:47
Ik doe het nu twee jaar zo. Daarvoor bracht ik 4 x per jaar verse mest naar de veearts s morgens en smiddags had ik dan de uitslag. Nu doe ik het zelf. Vorig jaar had ik nooit meer dan 100 epg per test, dus niet ontwormen. Alleen Pramox in november. Dit jaar had 1 paard in augustus ineens 300 epg bloedwormeieren. In overleg met veerarts toen ontwormd met ivermectine. Nu is alles weer onder de 100 epg bloedwormen. In november krijgen ze weer standaard de pramox.
Erg interessant om te lezen zal me er zeker verder in verdiepen. Ik ontworm nu nooit, we hebben twee vaste paarden die goed op gewicht blijven en verder geen mankementen vertonen. Maar in de gaten houden is altijd een goede en klinkt eenvoudig en betaalbaar