Pony erg futloos en ten einde raad!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 13:04

Knert schreef:
Oké.. dan red je wel 8 uur. Maar dat is nog steeds 16 uur op een stal.

Dat is nog steeds niet slecht voor mijn pony, ik verzorg haar goed en steek al mijn tijd in haar die ik heb, meer kan je niet doen. Dat sommige de luxe hebben met paarden aan huis of een stal waar ze veel naar buiten kunnen hoeft niet te betekenen dat iedereen die mogelijkheid heeft. Er zijn heel veel paarden en pony´s die alleen maar eruit komen om gereden worden, dan laat je een paard inderdaad niet echt paard zijn.

En ook is het zo dat mijn pony de hele zomer nog erger depri was als in de winter, terwijl ze in de zomer hele dagen buiten loopt op het land met andere paarden.

Mijn probleem is al opgelost door ander voer en de tandarts, dus het probleem zit hem niet in te weinig buiten staan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:10

Het leuke is dat stel dat je in de buurt van waar je woont, nou een Paddock Paradise is, dan is de noodzaak om dagelijks te gaan minder (mag wel natuurlijk ;) ) maar omdat je paard dan voldoende beweging krijgt en sociale contacten heeft, redt ie het wel als je druk bent met een tentamen of zo.
Dan is het niet zo erg als dat een paar km verderop is.
Ligt een beetje aan de locatie; er zijn op FB groepen die adressen verzamelen waar je paard óf 247 buiten met schuilstal of een PP hebben. Bij PP is juist het uitgangspunt dat er weinig of geen weidegang bij zit omdat ons gras veel te voedselrijk is.
Misschien iets om over na te denken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:19

janouk schreef:
Ik zou beginnen met de kuil te vervangen door goed droog hooi. Kuil bevat vaak veel teveel suiker voor een pony.Aangezien hooi je belangrijkste voer is per dag, is de kwaliteit belangrijk. Voor 20 euro kan je hooi laten testen bij pavo. Dan weet je precies hoeveel suiker, eiwit en energie er in zit.
Met de resultaten van het hooi kan je in overleg met veearts dan de juiste voeding aanvullen. Bij pavo krijg je bij de analyse ook voedingsadvies. Ze weten er daar veel va. En natuurlijk adviseren ze pavo, maar je kan zelf wel bedenken welk merk je gaat geven.

Hooi of kuil maakt echt niet per definitie het verschil voor suiker hoor. Dat kan in beide even hoog of laag zijn.
Een analyse is overigens nooit verkeer. Maar dat moet met hooi net zo goed als met kuil.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:32

danakira schreef:
Wie zegt dat ik 6-8 uur per dag niet red? Zoals ik al eerder zei ben ik niet de enige die haar uit stal haalt maar nog veel meer mensen die mijn pony gebruiken als paddock maatje voor hun paard. Dus dat is zeker niet waar, buiten dat andere mensen haar eruit halen komt ze er bij mij ook heel veel uit met voldoende afwisseling tussen verschillende bezigheden.

Maar die zeer minimale 6 uurtjes is niet 6 uur in vrijheid. Oh jee ze wordt gereden of aan de longeerlijn rondgeslingerd worden. Of ze mag aan een lijntje grazen.

Ben het helemaal met Knert eens.

Vind het voor je paard ook erg verwarrend dat ze in/ uit paddock gaat meerdere keren per dag. Dat is toch geen regelmatigheid.

Knert schreef:
Nou ja als je je paard niet meer kunt bieden heeft een discussie (weliswaar vriendelijk) geen zin.

Mocht je wel de gelegenheid krijgen zou ik het zeker doen als ik jou was!

danakira

Re: Pony erg futloos en ten einde raad!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 14:38

Sorry mensen ik ga er niet meer op reageren, iedereen heeft hier zijn eigen mening en dat mag ook. Maar het word nu offtopic. Ik ben geen slecht mens voor mijn paard en doe alles wat mogelijk is. Fijn dat jullie allemaal meer mogelijkheden hebben maar die heb ik helaas niet.

Iedereen wilt het liefst zijn paard hele dagen buiten hebben maar niet iedereen heeft die mogelijkheden.

Al rij ik mijn pony nou elke dag en ze komt er voorderest niet uit vind ik dat ik niet goed ben voor mijn paard, maar dat is bij mij zeker niet het geval. Ook merk ik persoonlijk aan mijn pony dat lekker buiten wandelen, grazen aan de hand (in de winter als ze niet op het land kunnen) , buitenritjes en afwisseling met rijden (kwa springen dressuur) veel leuker is voor mijn pony dan uren per dag in een paddock staan.

Ook ieder paard is anders net zoals ieder mens anders is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:22

Mijn paard is ook gevoelig voor bevangenheid, en ik moet een half uur rijden om bij hem te komen. Maar ik heb er alles voor over dat hij goed in zij vel zit en dus voldoende buiten komt. Goed voor voor je paard zijn betekend dat je geeft wat je paard nodig heeft. Een stal is gewoon nooit groot genoeg.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:26

Floortz schreef:
Het leuke is dat stel dat je in de buurt van waar je woont, nou een Paddock Paradise is, dan is de noodzaak om dagelijks te gaan minder (mag wel natuurlijk ;) ) maar omdat je paard dan voldoende beweging krijgt en sociale contacten heeft, redt ie het wel als je druk bent met een tentamen of zo.
Ligt een beetje aan de locatie; er zijn op FB groepen die adressen verzamelen waar je paard óf 247 buiten met schuilstal of een PP hebben. Bij PP is juist het uitgangspunt dat er weinig of geen weidegang bij zit omdat ons gras veel te voedselrijk is.

Die gelegenheid is er dus wel..
Je zou je paard echt een plezier doen!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:47

Knert schreef:
Floortz schreef:

Die gelegenheid is er dus wel..
Je zou je paard echt een plezier doen!

Als je de pony van TS niet heel goed kent kan je dat toch niet weten? Sommige paarden kunnen het echt wel waarderen om ongestoord te kunnen eten zonder dat er altijd andere paarden zich komen bemoeien. Onze paarden staan in de winter 's nachts op stal en overdag op de wei, in de zomer 24/7 buiten. Als ze in de herfst terug op stal komen, laten ze duidelijk merken dat ze dit fijn vinden. 24/7 buiten is vooral voor mij makkelijk, minder werk met uitmesten, maar voor de paarden moet ik het niet doen. Dus zeggen dat 24/7 buiten altijd en voor ieder paard het beste is klopt zeker niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:23

Klopt ben ik wel met je een sclimpre.

Maar geen enkel paard is gemaakt om 16 uur per dag op stal te staan. En misschien soms wel 18 uur. Dus 6 a 8 uur uit stal...Waarvan 2 a 3 uur in vrije beweging als in een paddock (Letterlijk door ts opgegeven).

Mag hopen dat je dat wel met mij eens bent.

Was meer een reactie omdat ts aangaf dat er geen alternatieven waren in haar regio.

Die zijn er dus wel. Misschien niet specifiek die.. maar een andere stal die een beter beleid heeft?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:09

Je paard is duidelijk niet gelukkig, je opend niet voor niks een topic. Snap dat nooit, zodra een paard klachten vertoond word er naar van alles gezocht maar meer buiten staan is geen optie, nou dat is altijd een optie, dan het paard maar wat verder weg. Vind dat zo egoïstische. En nee ik ben echt niet tegen een stal maar wel op deze manier. Ts gaf zelf aan dat het paard 2 of 3 uur buiten komt in totaal ( rijden ect telt niet, gaat om vrij bewegen met minimaal 1 maatje). Een paard willen houden mag nooit ten koste gaan van het paard en dat betekend dat je moet voldoen aan zijn levensbehoefte, veel naar buiten met vriendjes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:15

Ik heb mij paard ook het liefst aan het einde van de straat, maar daar zou hij uren op stal staan. Soms moeten we er wat voor over hebben.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:45

Om nog maar even ontopic te gaan..

Je zou ook eens kunnen kijken om bij een holistische dierenarts (bijv. Eric Laarakker) langs te gaan om je paard door te laten meten. Mijn merrie heeft precies dezelfde symptomen en blijkt de ziekte van lyme te hebben..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:33

@Knert. Uiteraard ben ik het met je eens dat meer vrije beweging buiten beter is. Maar aan de andere kant heb ik de indruk dat mensen al gauw gaan denken dat 24/7 buiten het synoniem is van paardvriendelijk en niet gaan kijken naar de kwaliteit van de uren dat het paard buiten is. Je hoort heel vaak van paarden die wel 24/7 buiten staan maar de hele winter enkel op een zandpaddock staan met een paar slowfeeders en een bak water.
Paarden houden is altijd een compromis (tenzij je een reusachtig terrein hebt) en dan denk ik dat je de verschillende behoeften van het paard moet bekijken en daartegen zetten wat je kan bieden en hoe je dat het best aanpakt. Als 24/7 buiten staan als gevolg heeft dat er meer terrein verhard wordt of weide omgevormd wordt tot een zandpaddock, dan denk ik dat de paarden erop achteruit gaan. Want ze zijn het meest ontspannen als ze lekker kunnen grazen, wat rondstruinen op de wei op zoek naar het lekkerste grasje en hier en daar een paar bladeren van de bomen of struiken meepikken.
Voor sommige paarden is het ook geen feest om samen met anderen te moeten eten, die doe je echt plezier met hen een paar uurtjes in de stal te zetten met hun hooi, zodat ze er zeker van zijn dat niemand hun portie inpikt en ze zonder stress kunnen eten.
Dus ik zie veel vrije beweging als een behoefte van een paard, maar een andere behoeft is stressvrij kunnen eten, contact met ander paarden is ook een behoefte, maar ook de mogelijkheid om die ander paarden te kunnen ontlopen. Je hebt dan nog de verschillende voederbehoeften van een paard.
In sommige gevallen zal je uitkomen bij 24/7 buiten, maar het moet een doordachte keuze zijn en niet omdat het een hype is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:10

Omdat ik ze zelf 24:7 buiten heb wil niet zeggen dat ik het een ander verplicht. Maar er zit wel een heel groot verschil.

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 09:39

MartineC1711 schreef:
Om nog maar even ontopic te gaan..

Je zou ook eens kunnen kijken om bij een holistische dierenarts (bijv. Eric Laarakker) langs te gaan om je paard door te laten meten. Mijn merrie heeft precies dezelfde symptomen en blijkt de ziekte van lyme te hebben..

Dankjewel, gelukkig gaat het nu al een stuk beter met mijn pony, ze is weer super vrolijk en ondeuegend. Ook doet ze het met rijden weer super! Ik denk dat ze heel erg last had van haar gebit ... want na de tandarts waren alle klachten binnen een paar dagen weg.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:29

Fijn om te horen dat de tandarts goed zijn/haar werk heeft gedaan, gelukkig wordt tegenwoordig de noodzaak daarvan in gezien. In de jaren 80 ben ik nog wel eens uitgelachten door mijn veearts dat ik echt wilde dat hij het gebit ook goed deed bij een koliekgeval.
Heel veel plezier weer samen!

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:58

Wat fijn om te horen, goed aangepakt dus!

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 12:13

luffwinny schreef:
Je paard is duidelijk niet gelukkig, je opend niet voor niks een topic. Snap dat nooit, zodra een paard klachten vertoond word er naar van alles gezocht maar meer buiten staan is geen optie, nou dat is altijd een optie, dan het paard maar wat verder weg. Vind dat zo egoïstische. En nee ik ben echt niet tegen een stal maar wel op deze manier. Ts gaf zelf aan dat het paard 2 of 3 uur buiten komt in totaal ( rijden ect telt niet, gaat om vrij bewegen met minimaal 1 maatje). Een paard willen houden mag nooit ten koste gaan van het paard en dat betekend dat je moet voldoen aan zijn levensbehoefte, veel naar buiten met vriendjes.

Als je even terug leest kan je lezen dat mijn probleem al is opgelost. Mijn pony is gewoon weer gelukkig en het rijden gaat weer super. En dan het paard verder weg? ik zit nog op school en heb geen auto. Noem me maar egoitisch, maar ik weet zelf dat ik goed voor mijn pony zorg en dat ze op het moment weer super vrolijk is. Ik zou zeggen ga bij maneges langs en kijk hoe die paarden eraan toe zijn, die hebben een echt slecht leven en komen veel te kort.

Het feit dat mijn pony weer helemaal de oude is na een gebitsbehandeling en ander voer betekent dat het aan die dingen lag.

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 12:16

jobamara schreef:
Fijn om te horen dat de tandarts goed zijn/haar werk heeft gedaan, gelukkig wordt tegenwoordig de noodzaak daarvan in gezien. In de jaren 80 ben ik nog wel eens uitgelachten door mijn veearts dat ik echt wilde dat hij het gebit ook goed deed bij een koliekgeval.
Heel veel plezier weer samen!

Ja klopt, voorheen onderschatte ik het ook altijd, maar nu zeker niet meer. Ik ben echt blij dat ze weer de oude is en ik weer lekker verder kan gaan trainen! dankjewel!