PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:37

Ze moeten niets natuurlijk.
Ik begrijp van heel veel dingen niet waarom het zo duur is.
Kwa prijsafspraken heeft de overheid wel een zekere invloed trouwens maar ik denk niet dat die zich interesseren voor paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:42

Toydoll schreef:
Ik denk dat ze bedoeld, dat de resultaten misschien beinvloed worden, zodat ze medicijnen kunnen verkopen.

Het lab werkt onafhankelijk en wordt gecontroleerd dus nee dat kan niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:43

anjali schreef:
Ik snap ook niet waarom die pillen zo duur moeten zijn.2 euro per pil,de mijne moet een halve per dag,de rest van zijn leven.Die bloedtest is niet zo duur,ze vinden zo wel de klanten voor de pillen.Maar ja,wat moet je,iemand die ziek is is afhankelijk.

Niemand klaagt over de prijs van de Anky dekjes maar wel over medicijnen....

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:50

Arabesk schreef:

Reageer niet heel vaak maar hier wil ik toch wel even op reageren.
Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht, sorry, een dekje koop je vaak eenmalig en denk dat echt niet iedereen elke dag een dekje koopt of zelfs maar 1 keer in de maand ofzo.
Ikzelf koop sowieso geen Anky dekjes en alleen als ik er 1 nodig heb, denk dat er vele met mij zijn.
Dus kan me best voorstellen dat mensen die pillen prijzig vinden als ze de rest van de tijd deze moeten geven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:55

mirmar schreef:
Arabesk schreef:

Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht, sorry, een dekje koop je vaak eenmalig en denk dat echt niet iedereen elke dag een dekje koopt of zelfs maar 1 keer in de maand ofzo.
Ikzelf koop sowieso geen Anky dekjes en alleen als ik er 1 nodig heb, denk dat er vele met mij zijn.
Dus kan me best voorstellen dat mensen die pillen prijzig vinden als ze de rest van de tijd deze moeten geven.

Het geldt zeker niet voor iedereen, maar je ziet het veel. Mensen maken in hun hoofd budgetten. Bv 200 euro voor dekens en 20 voor de dierenarts. Volgens het budget in je hoofd is een deken van 190 euro dan goedkoop, maar een enting van 25 euro duur. Dat is heel menselijk.

Alleen is het jammer dat sommige mensen doorslaan. Ik ken er genoeg die sterven van de dekjes en andere rommel, maar er kan geen Zadelpasser komen....

Mijne wordt 5 okt getest, gewoon omdat het kan en omdat er in de literatuur ergens een casus was van een paard met eczeem die erg verbeterde op de prascent. De arts komt toch, dus neem dan direct maar een bloedje mee.
Zal wel balen als ze aan de prascent zou moeten, tenzij ze dan van de jeuk af is. Daar heb ik ook wel 10 euro per dag voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:15

Grobbebol schreef:
Ik bedoel ook niet dat ik denk dat de bloedtesten beinvloed worden. Al is dat misschien wel een goede vraag.
Het is gewoon raar dat een leverancier van medicijnen het alleenrecht heeft van levering van die medicijnen en dan zogenaamd coulant is door gratis testen te verschaffen.

Als je daar een probleem mee hebt, dan betaal je er toch gewoon voor? Niemand dwingt je om gratis te laten testen hoor. :+

Ik zie het probleem niet. Al die paarden met cushing die ongediagnosticeerd en onbehandeld lopen te kwakkelen met hun gezondheid: da's pas sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:33

Gezien je reactie hierboven denk ik dat je niet goed begrijpt waar het topic over gaat Safina.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:48

Bedenk dat je zelfs na een positieve test nog steeds zelf de keuze maakt om wel of niet de medicijnen te geven.

Bij mijn paard die behalve het feit dat ik haar te rustig vond geen symptomen had was de ACTH-waarde in oktober 279... Dat is geen twijfelgeval zeg maar.. Heb de test toen gedaan omdat deze gratis was, dierenarts kwam toch al een bloedje trekken dus dan maar een buisje meer.

Het registreren van humane geneesmiddelen voor veterinair gebruik is een gat in de markt voor BI. Hetzelfde hebben ze gedaan met langwerkende insuline voor katten. Wordt als heel lang in humane variant voorgeschreven maar nu is er een geregistreerde veterinaire variant dus mag een dierenarts de humane variant niet meer voorschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:54

Grobbebol schreef:
Gezien je reactie hierboven denk ik dat je niet goed begrijpt waar het topic over gaat Safina.

Ik denk dat ik het heel goed begrijp. Ik snap alleen je probleem niet. Die monopolypositie van die leverancier is er ook zonder gratis test. Dat je met dat alleenrecht een probleem hebt begrijp ik, maar ik snap niet dat je zo zeurt over die gratis test.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:55

Je snapt het niet omdat je niet begrijpt wat ik heb geschreven. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:56

Grobbebol schreef:
Je snapt het niet omdat je niet begrijpt wat ik heb geschreven. ;)

Oh oké. Leg maar uit dan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:11

Ik begrijp je gedachte wel, maar getest moet je paard toch wel als je het vermoed, en als hij het heeft moet je de medicijnen daarna toch betalen, dus het is alleen maar gunstig als het bloedonderzoek gratis is. Tuurlijk zullen ze het makkelijk terug verdienen, maar ik denk wel dat het bij een aantal eigenaren nu wel "toch even getest word omdat het toch gratis is", terwijl het anders over geslagen zou worden.

En ik weet uit eigen ervaring, dat echt niet ieder paard dat daar gratis getest word het ook allemaal daadwerkelijk hebben omdat ze dan extra medicijnen verkopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:57

De referentie waarden voor de acth zijn al jaren hetzelfde. waren dus precies hetzelfde, toen men juist adviseerden niet in de SR te testen, omdat ze toen nog niet voldoende hadden onderzocht, hoe dat het in de SR eraan toe ging wat de acth waardes betreft, men wist alleen dat die hoger was bij gezond en ziek paard, om het maar even gemakkelijk uit te leggen.

Toen is bi vrijwel direct erna begonnen met de gratis testen te verstrekken, wat dus elk jaar weer voor een groot aantal nieuwe ppid klantjes zorgde, waarvan er dus ook een groot deel het niet bleek te hebben, maar er dus wel een heftig medicijn in is gegooid.

Nu lees ik dus steeds vaker dat er door da's geadviseerd wordt juist wel te testen in de SR periode en dat zijn vaak ook dezelfde da's die adviseren er gelijk een hele pil in te knallen ( wat dus ook nog steeds van bi uitkomt). Terwijl de referentiewaardes dus nog steeds exact hetzelfde zijn gebleven als jaren geleden, toen dus het tegenovergestelde advies werd gegeven. Dan is 1+1 toch nog steeds 2?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:53

mirmar schreef:
Arabesk schreef:

Dat heeft gewoon met prioriteiten te maken.

@MiniMeLona: is dat echt zo, dat er paarden positief werden getest die het later niet bleken te hebben? Kan ik die ervaringen ergens teruglezen? Want het hele "SR-gratis testen-geldklopperij" verhaal gaat in mijn omgeving ook rond en zorgt ervoor dat mensen met prascend beginnen, er mee stoppen en weer beginnen. En dan telkens met een hele pil zodat het paard omvalt van de bijwerkingen. BI adviseert ook na een aantal weken weer te testen, zodat je weet wat voor effect het heeft. Dalen de waardes niet, dan moet je het ergens anders gaan zoeken.

Natuurlijk is het een slimme marketingstunt, maar dat kun je ze toch niet kwalijk nemen? Dat je gaat zeuren dat Anky dekjes duur zijn begrijp ik, maar op de gezondheid van je paard moet je in mijn ogen niet besparen. Ja ze zijn duur, maar so be it. Dat gaat toch niet veranderen. Of wil je een handtekeningenactie gaan doen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:14

mirmar schreef:
Arabesk schreef:

Mijn paard is 26 en als hij cushing blijkt te hebben is het genoeg zelfde geld voor die van 20.
Die keus kan je ook maken. Ik vind de medicijnen ook te duur en ik doe niet aan anky dekjes of elk seizoen een nieuw setje (nieuwe set van eurostar bij ooteman op de fb : 400 euro!).

Mijn paard heeft op dat moment een prima en heel mooi leven gehad.
Ik heb al 2 stalgenoten die mij voor gingen en hun paard vredig op een zeer mooie leeftijd hebben laten inslapen.

Maar ik krijg zo langzamerhand een beetje het gevoel dat als je niet aan prascend begint je niet goed bent voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:15

Je kan er 3 PPID topics over gaan doorspitten, maar of je daar nu zo vrolijk van wordt... :7.

Dat met een paar weken weer gaan testen is al net zo een grote geldklopperij als het testen in de SR in mijn ogen. Het duurt al minimaal 8 weken voordat de prascend zijn werk kan gaan doen.

Als je dan idd met een hele pil begint gelijk en je paard wordt zieker van de bijwerkingen dan dat de prascend zijn werk kan gaan doen, tja...

Ik ben geen tegenstander van pergolide hoor, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind de farmaceutische industrie 1 grote maffia.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:48

Cowgirl: je laatste regel ga ik in mee ! Mijn dier is bijna 30, rij ik dagelijks en zit goed in zijn vel. Ik heb hem al 22 jaar en preventief laten testen, kwam verhoogde waarde uit. Ik kies er bewust voor om nu nog niet die troep erin te gooien. En ja, ik word hier sterk geadviseerd door mensen om het tóch te doen en dat ik dingen mis omdat ik hem zolang heb.....

En verder.... ik ben blij dat de kans er is om te testen !!! En prefentief "gratis" vond ik wel een goede start...wanneer ik opnieuw ga testen in het voorjaar is het niet gratis, jammer dan, ik wil wel referentiewaardes hebben, en dan bekijk ik of ik er al dan niet wat mee ga doen

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:52

@minimelona
Ik lees dat er veel ervaring bij u/jou zit..
Wat is de beste tijd om te testen ?

Ben zelf niet zo van de gratis testen , maar wil mijn paard wel laten testen op cushing .. wat is wijsheid :)
Toch nu doen in de SR of nog een maandje wachten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:03

N4N4 schreef:
@minimelona

Ben zelf niet zo van de gratis testen , maar wil mijn paard wel laten testen op cushing .. wat is wijsheid :)

De referentiewaarden zijn aangepast aan de SR. Daarbij kun je als de waarde boven de referentiewaarde uitkomt maar niet schrikbarend veel en je geen symptomen ziet het ook even afwachten.

Ik zou dus nu testen en dan afwachten en eventueel nog een keer testen in het voorjaar.

Overigens is niet behandelen wel een keuze die je kunt maken. Ik ben blij dat ik gekozen heb voor behandeling met pergolide, paard zat daarna beter in haar vel. Heb overigens tegen het advies van de dierenarts wel rustig opgebouwd met steeds een kwart pil tot ze uiteindelijk toch op een hele pil per dag zat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:04

Test is niet gratis, je betaalt met informatie.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:15

Ik heb afgelopen jaar mijn eigen Fellpony van 20 en haar shetlandervriendin van 24 laten testen; met name omdat de shet veel symptomen had. Mijn Fell was okay, de Shet heeft inderdaad PPID; sinds zij op een half tabletje staat is ze enorm opgeknapt en niet meer bevangen geweest, al blijft dat een hekel punt (als in: 2 dagen geprobeerd op een kaal stukje gras maar direct weer gevoelig!). Het is duidelijk dat de Prascend voor haar heel goed werkt en als ze op deze manier nog van het leven kan genieten voor 0,50 ct per dag (kostte 1 euro per pil bij Kliniek Wolvega) is dat toch een kleine moeite? Fijne bijkomstigheid is ook dat haar vacht niet meer zo belachelijk dik is, dat scheelt een hoop scheerwerk : ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:14

N4N4 schreef:
@minimelona

Dat ligt voor een groot deel aan de reden waarom je laat testen: of je dit uit voorzorg wilt doen, of omdat je paard symptomen vertoont van ppid. Bij het laatste kan je gewoon de gratis test doen, het is niet dat ze de bloeduitslagen veranderen.
Je bent niet helemaal zeker of het wel ppid gaat zijn, als je geen symptomen ziet en wel een hoge acth in die periode, omdat dus alle paarden, gezond en ziek ten tijde van de gratis testen een hogere acth hebben.
Je mag altijd een pb sturen als je meer wilt weten.