Gezwel voorhoofdsholte, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re: Gezwel voorhoofdsholte, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:41

Pff heftige keus. :(:)
Zal ook wel aardig wat gaan kosten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:55

Jeetje, arm Biebje... wat is ze dan toch ook hard voor zich zelf, dat je eerder niet zoveel aan haar hebt gemerkt. Hoop dat het dan inderdaad die kiezen zijn en dat het daarmee dan klaar is. Sterkte voor jullie beide :(:).

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 18:20

Nou echt hoor Bianca. Altijd nog zo vrolijk en lief en gek op eten haha.

Kosten wat de DA noemde zal rond de 1500 euro zijn, kan hoger uitvallen. Als ze er maar beter uit komt doen we dat met liefde. :(:)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:46

Pffff jeetje. Nog een weg te gaan. Maar gelukkig geen tumor. Succes gewenst.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 07:15

Dankjewel. Ben erg benieuwd naar maandag wat ze gaan zeggen.
Heb aangegeven dat we er voor willen gaan mits het ook reëel is voor het paard. Dit zou ze ook zeker aangeven zei de DA.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:23

Zamora schreef:
Dankjewel. Ben erg benieuwd naar maandag wat ze gaan zeggen.
Heb aangegeven dat we er voor willen gaan mits het ook reëel is voor het paard. Dit zou ze ook zeker aangeven zei de DA.

dat laatste is een goed streven, we zullen duimen voor jullie!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 19:49

Vanmiddag weer contact gehad met Utrecht.
Zal proberen kort uit te leggen.
Er zijn sowieso 2 kiezen die heel duidelijk afwijkend zijn en ontstoken kieswortel hebben. Die zouden er dan uit gehaald moeten worden. Als het lukt kan dit staand anders onder narcose.
Dan zouden ze de rest moeten spoelen in de voorhoofdsholte en bijholtes. Hiervoor moet een klepje gemaakt worden in de schedel en drainage worden aangelegd. Het spoelen zal sowieso nog 10 dagen op de kliniek moeten gebeuren en afhankelijk van hoe dat gaat nog thuis.
Er is nog een grote maar want er zijn in diezelfde rij kiezen nog 2 kiezen die anders zijn en de kans is aanwezig dat na de operatie etc de klachten blijven en ze weer moeten gaan kijken wat de oorzaak kan zijn. Weer een ct scan en mogelijk weer kiezen trekken etc. Een paard heeft aan 1 kant 6 kiezen..

Opereren kan allemaal zoals de DA zei maar er zit nog een groot stuk onzekerheid voor de afloop.

Momenteel is het allemaal heel veel wat er op mij af komt. Mijn schoonvader is enigzins onverwachts overleden zondag en hij wordt vrijdag begraven. En dan nog deze ellende erbij. Komen hoop emoties los.
Ik wil niet dat mijn paardje een lijdsensweg krijgt en ik haar alsnog moet laten gaan.

Ik moet alles goed bespreken met mijn man en heb nog vragen voor de DA die ik ook nog ga bellen.
Ik mag de ct scan nog komen bekijken en alles nog eens doorspreken. Denk dat ik dat sowieso nog ga doen voor ik een beslissing neem.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:02

Gecondoleerd en sterkte, voor jou en je man.

Een ingewikkelde beslissing en ik snap je twijfels heel goed. Chapeau voor je DA, dat hij dit aan je voorlegt en geduldig uitleg wil geven.
Veel sterkte met alles.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:06

Veel moed, TS! Ik hoop dat het gesprek een duidelijker beeld geeft en dat je met een gerust hart een beslissing kan nemen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:15

In het voorjaar moest er bij mijn paard 1 kies uit. Had ongeveer dezelfde rontgenfoto als de jouwe. Is staand gebeurd. Daarna een week in de kliniek en spoelen via een gaatje onder het oog en een drain. Het was vrij heftig allemaal voor mijn paard. Er wordt toch veel kracht gebruikt om de kies eruit te tikken en het bloedde flink. Voor het spoelen is ze een aantal keer gesedeerd, omdat ze dat slecht toeliet. In het gat waar de kies zat is een rubberen prop gestopt die na een aantal weken steeds kleiner werd gemaakt. Ook heeft ze wel een kilo antibiotica op in die periode.
Al met al heeft het 2000 euro gekost. Ze is er helemaal bovenop gekomen.
Wees niet te negatief, misschien zijn de twee kiezen genoeg. En waarom een ct?? Bij mij konden ze alles prima met rontgen zien.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 20:30

Bedankt voor de berichten.

Ik ben niet negatief hierin maar realistisch. Ik wil alles tegen elkaar zetten want het is heel wat allemaal omdat ze ook zo klein is en drachtig. Dat geeft de da zelf ook aan.

Op de röntgenfoto's was bij haar niks te zien. Anders was het nooit zo ver gekomen! Er zijn paar maanden geleden ook röntgenfoto's gemaakt en was ook niks specifieks te zien.
Als er weer wat onderzocht moet worden als de klachten niet over gaan dan zal er weer een ct scan gemaakt moeten worden. Haar holtes zitten helemaal vol pus en versteend pus. Dit geeft ook druk in het hoofd.
Er is 40% kans dat het niet in 1 keer is opgelost.

Kosten van enkel de operatie in het gunstigste geval dat alles staand kan gebeuren is alleen al 2000 euro. En dan heb ik het niet over de kosten die ik nu al heb gemaakt van bijna 1500 euro. Dat doet er ook niet toe want doen het met liefde als we de zekerheid hebben dat ze opknapt.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:37

Och jeetje frida wat een pech ook. Gecondoleerd en heel veel sterkte.
Ook voor bibi. Ik zou ook nog even de dierenarts in alle rust nogmaals spreken en alles goed doornemen. Heel veel beterschap voor bibi.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:01

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je schoonvader!
Wat een moeilijke keuze Frida... ik begrijp je zo goed. Je wilt alles doen om Bibi er bovenop te krijgen maar haar ook geen lijdensweg aandoen... . Dus ook daar sterkte mee gewenst!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:06

Gecondoleerd Frida.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:36

Allereerst geconcoleerd met je schoonvader. :(:)

Lees al even mee, nu ben ik even kwijt hoe oud Bibi is? Heb niet eerder gereageerd omdat ik minder positief ben :o . Zelf een Shet met luchtzakontsteking gehad waar dus alles ten spijt niets geholpen heeft.

Hier heb je een topic waar je misschien veel aan hebt om een afweging te maken, 1 positief en 1 jammer genoeg met slechte afloop waar het paard veel geleden heeft.
[MD] prut uit 1 neusgat
Ik wens je heel veel sterkte en moed :(:) ,

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:23

Ik heb ook meegevolgd.

Heel veel sterkte met alle ellende inclusief de dood van je schoonvader,wat nu allemaal op jullie afkomt. :(:)

Ik heb ook een mini met gelijkaardige problemen. Zij heeft dit overgehouden aan droes. De luchtzakken zitten ook vol versteende pus.
Bij haar gaven ze eerlijk aan dat een operatie heel moeilijk zou worden (ze is ook amper 80 cm)
En dat er veel kans was dat het alsnog niet zou opgelost zijn of zou terugkomen en dat het ook allemaal ontzettend duur zou zijn uiteindelijk. Ze waren eigenlijk niet positief over de resultaten van de mogelijke behandeling.

Wij hebben gekozen het niet te laten doen. Haar tanden zijn wel in orde,die hebben we ook laten controleren.
Ze heeft nog specifieke dure AB gekregen,gemaakt na een swab uit haar neus,maar het wil allemaal niet helpen.

Ze loopt hier nog altijd rond,de stinkende prut uit haar neus blijft meestal aanwezig.
Ongemak heeft ze vooral als haar hoofd omhoog moet,zoals om te ontwormen,dan loopt die prut naar beneden in haar keel. Als ze gewoon staat te grazen en niet opgejut wordt,lijkt ze geen last te hebben.

Omdat ze hier niks moet,blijft de last voor haar beperkt. Ze lijkt gelukkig zo en is voor de rest in prima gezondheid,glimt in haar vacht.

Zolang ze dat aangeeft,laten we het zo,en anders vrees ik dat we een ongelukkige keus moeten gaan maken in haar eigen belang.

Ik hoop uiteraard dat er voor Bibi wél iets kan opgelost worden en wens je veel wijsheid met het maken van een beslissing. :(:)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 11:16

Heel erg bedankt allemaal!

Dat topic heb ik ook gelezen inderdaad en daarom ook de twijfel om zo'n dier dat aan te willen doen.

Pretty bedankt voor het delen van je verhaal. Sterkte ook met jouw paardje! 80 cm is nog kleiner dan Bibi. Zij is 89 cm.
Heb je ct scan of röntgenfoto laten maken?

We hebben dinsdag a.s. om 9 uur afspraak met de behandelende dierenarts in Utrecht. Lopen we de ct scan door etc.
Ga nog wat vragen opschrijven en willen dan ook knoop gaan doorhakken. :(:)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:34

Een CT scan niet,een röntgenfoto wel. Daar was al genoeg op te zien helaas.
Ideaal is het niet om alles maar zo te laten,maar het is zeker niet dat het voor haar niet paardwaardig meer is. En elk geval zal dan daarin ook weer anders zijn.

Dankjewel, Veel succes dinsdag! Ik hoop dat jullie eruit komen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:01

Hoe is het geweest?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 13:44

We hebben dinsdag de ct scan doorgelopen en heb alles kunnen vragen wat ik wilde.

Mijn man en ik vinden de keuze erg moeilijk omdat er vooral geen zekerheid gegeven kan worden over het verloop en afloop.
Er moeten sowieso 2 kiezen uit, dit kan staand gebeuren maar omdat ze verder naar achteren zitten hebben ze hier weinig ruimte voor. Dus de kans is groot dat ze alsnog onder narcose moet hiervoor. Dan is er altijd nog de mogelijkheid dat er een kies afbreekt en ze deze via de schedel eruit moeten tikken.

Voor het schoonmaken van de holtes moeten 2 klepjes in de schedel gemaakt worden en een doorgaan via de neus waar de drains komen. Ze dan aantal weken gespoeld moeten worden, afhankelijk van hoe dit gaat mag dit thuis na een tijdje.

Er zijn dus nog 2 kiezen verdacht en de kans is groot dat die er ook op den duur uit moeten, dus weer ct scan(onder narcose) en alles. En wat voor gevolgen heeft dat voor de langere duur, 4 kiezen op een rij eruit.
Elke narcose heeft ook een risico voor paard en veulen.

En ja het kan een flink kostenplaatje worden van 5-6000 euro met dus de onzekerheid van de uitkomst. Als we hier wel zekerheid in hadden dan was de keuze voor ons simpel.

De dierenarts kan in dit geval achter beide keuzes staan, of behandelen of euthanaseren.
En dat is iets waar we nog over na aan het denken zijn. We kunnen niet zomaar afscheid nemen van een dier wat ons lief is :(:) En helemaal wat is ontstaan door een kieswortelontsteking. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:13

Pfffff lastig hoor, vooral omdat het zo onzeker is allemaal en omdat het wel heel veel geld is...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:15

Ik vind het dapper dat je er over na denkt maar voor mij zou de keuze zo gemaakt zijn omdat ik gewoon geen 5000-6000 euro heb hiervoor. Ik heb ook 2 mini's maar als ze dit gaan mankeren dan laat ik ze inslapen.
Heel veel sterkte toegewenst in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:29

Suzanne F. schreef:
Ik vind het dapper dat je er over na denkt maar voor mij zou de keuze zo gemaakt zijn omdat ik gewoon geen 5000-6000 euro heb hiervoor. Ik heb ook 2 mini's maar als ze dit gaan mankeren dan laat ik ze inslapen.
Heel veel sterkte toegewenst in ieder geval.

Nja daar neig ik ook wel naar ja.
TS, ik denk dat er weinig mensen zijn die het je kwalijk zouden nemen als je het niet doet. Nu jezelf nog...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 14:34

Mijn eerste gedachte na alles aan te hebben gehoord om haar te laten lopen zo lang ze dat volhoud. Maar pijn bij een paard is lastig/niet te meten. Ze zal/kan er wel ongemak van hebben gezien de voorhoofdholte ontsteking. Is het dan fair haar te laten lopen en hopen dat ze haar dracht kan uitdragen? Niet om het veulen maar ze ziet er ook zo goed uit verder. Eet goed. Dat maakt het ook zo lastig.

Hadden we nou paar maanden geleden maar zekerheid gehad met de röntgenfoto's en was er toen maar een kies getrokken... was ons deze keuze nisschien bespaard gebleven.. ;(

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:35

:(:) Je weet dat er ook nog een andere keuze is hé. Het aanzien als jij de indruk hebt dat ze het nog goed doet. (ik lees nu net jouw volgend bericht)
Het is erg moeilijk te bepalen,pijn. Maar je moet afgaan op jouw gevoel. Terugkeren na een euthanasie kan nooit,je kunt omgekeerd wel altijd kiezen voor euthanasie als jij denkt dat het teveel is voor Bibi.

Kan je de kiezen niet laten uithalen om te beginnen en kijken wat dit doet? Of heeft dat geen zin zonder de verdere behandeling van spoelen erbij?

Sterkte nog met de beslissing. Ik moet eerlijk zijn dat ik dit bedrag ook niet zou uitgeven,al helemaal niet omdat de prognose zo onduidelijk is.