Rugbeschadiging/KS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Rugbeschadiging/KS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:10

Maar op papier is hij voor de sport. Dus zul je moeten aantonen dat hij daar niet voor geschikt is. Denk dat je met uitverdoven sterkste bewijs in handen hebt als hij dan niet meer reageert. Sterkte met alles, hoop op een goede afloop voor jullie.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:19

pol013 schreef:
Maar justdjen: daarbij ga je er van uit dat KS altijd een beperking betekend voor een paard. Dat staat dus ter discussie. En dat oordeel heeft de dierenarts er nog niet eens aan durven hangen. Laat staan dat jij dat nu kunt.
In het geval van de TS gaan er wel iets meer alarmbellen af omdat er een bekend probleem is wat mogelijk zijn oorzaak vind bij hetgeen ze op de foto vinden. Maar dan nog heb je zelden gelijk zekerheid dat de foto en het probleem direct verband met elkaar hebben.

Ik ga nergens vanuit en heb zeker geen oordeel er aangehangen, ik heb alleen mijn EIGEN ervaring gedeeld. Ik zocht een gezond paard wat een paar dagen stil kon staan en heb sportambities. Heb dit meerdere malen duidelijk aangegeven. Als paard dan niet gezond blijkt te zijn, dan ga IK niet alle energie, tijd en geld in een verkeerde zetten.

Eigenlijk niet veel verschil met TS; zocht braaf paard voor beginner en heeft sportambities, heeft dit ook heel duidelijk aangegeven. Paard gaf al signalen maar hier is singeldwang van gemaakt. Of probleem en foto met elkaar te maken hebben, gaat TS vandaag zien. Feit blijft; paard voldoet niet aan eisen van TS.

Ik wens je succes vandaag TS!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:27

Citaat:
De foto's van de aankoopkeuring waren te onduidelijk om de 2 andere bemerkingen te kunnen zien.

Wat een waardeloze foto's dan... -O-

Over waardeloze foto's e.d. gesproken bij mijn paard bleek uit 1e diagnose artrose op lendenwervels. Maar het was een wat onduidelijke zaak. De desbetreffende DA deed er vaag over. Wilde ook geen duidelijke uitspraken doen. Klinische beeld was ook niet eenduidig. En osteopaat twijfelde heel erg over diagnose / had zoiets van dit kan gewoon niet met hoe ik het paard voel. Foto's waren, vond ik later in vergelijking met wat ik nu heb, ook vaag... -O- maar ja, wist ik veel. Dacht dat dat dus normale kwaliteit was... hoe dan ook, ik bleef er een vaag gevoel over houden en wilde duidelijkheid, een ja / goed of een nee/ niet goed...

Dus second opinion gedaan. Gisteren. Wat blijkt, paard heeft een uitstekende rug qua wervels / botten etc. Klinische beeld ook uitstekend. Volgens second opinion arts absoluut sportpaard waardig.

Ik vind het erg vervelend voor je dat je DA zo vaag doet. Dat deed die andere van mij dus ook. Ik zou andere DA laten herkeuren op die rug, kost je wat maar dan weet je wat. Maar... het schijnt zo te zijn dat afhankelijk van de diagnose lichte KS zeer goed 'trainbaar' is. Maar ... ook ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet wilt / graag van te voren had geweten. Dus opnieuw foto's laten maken weet je gewoon hoe en wat.

Heel veel sterkte met het hele proces. Om bij ons tot een goede diagnose te komen van eea heeft een paar maanden en heel veel gedoe gekost... maar gelukkig is het goed uitgepakt. Ik vind het een enorme geruststelling dat er niets fout in die rug zit, werveltechnisch gezien en het geeft mij de moed om met het paard verder te gaan. Ik wilde niet op een paard gaan zitten waarvan de rug in principe niet goed was, wat mensen ook kunnen zeggen over dat het wel meevalt en dat het trainbaar is of wat dan ook, het voelde voor mij gewoon niet goed...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 18:27

Inmiddels hebben we het onderling kunnen oplossen en is het paard net afgeleverd bij de vorige eigenaresse. Dit was de beste oplossing voor iedereen op dit moment. Nu kunnen we het hopelijk allemaal achter ons laten!

Voor ons voorlopig in ieder geval even niks nieuws. Dat komt wel weer zodra we er aan toe zijn.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:06

Niet leuk, maar wel verstandig. Alles maar even laten bezinken en dan komt er vast wel weer iets op jullie pad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:33

Niet leuk! Maar een tip voor de toekomst. Als je helemaal geen gedoe wilt en een ongecompliceerd paard wil waar jij en jouw beginner-vriend zo op weg kunnen rijden, dan zijn singeldwang, schudden met het hoofd tijdens het rijden, knarsetanden bij het opzadelen...en al die andere typische gedragingen dingen waar je ver weg van wilt blijven. Het wordt vaak weggewuifd met het argument dat 'die dat altijd doet', 'dat dat bij het paard hoort' etc etc, maar vaak zijn het lichamelijke problemen die voor dergelijk gedrag zorgen. Een paard moet je gewoon kunnen opzadelen en mee wegrijden zonder dat die spanning vertoont, in verzet gaat of ander negatief gedrag verkoopt. Zekers als het paard én voor de sport én voor een beginnende ruiter moet dienen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:38

Urbiezira schreef:
Inmiddels hebben we het onderling kunnen oplossen en is het paard net afgeleverd bij de vorige eigenaresse. Dit was de beste oplossing voor iedereen op dit moment. Nu kunnen we het hopelijk allemaal achter ons laten!

Voor ons voorlopig in ieder geval even niks nieuws. Dat komt wel weer zodra we er aan toe zijn.

Absoluut niet leuk, maar fijn dat het zo gelopen is. Het scheelt jullie denk ik veel geld voor onderzoeken e.d. en op lange termijn misschien ook wel verdriet. Ook voor jullie loopt er vast het ideale paard rond en je zult het vast vinden. Bedankt dat je dit alles wilde delen met ons!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:47

Wat fijn Urbiezira! Bij mij is een oplossing met verkoopster helaas niet gelukt. Die was blij dat ze het paard verkocht had gekregen...Fijn om te lezen dat er nog wel verkopers zijn die verantwoordelijkheid willen nemen.

Nu dit eerst maar verwerken en dan weer op zoek ;-) Zowel jullie als ik . Ik heb vanavond proefgereden op een tijdelijk bijrijdpaardje. Hoop ik weer een beetje een positieve vibe in de paardensport van te krijgen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:33

Fijn dat het zo opgelost is!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:04

Zeker niet leuk maar wel heeeel fijn dat je het op deze manier hebt kunnen oplossen. Goed van de vorige eigenaar dat ze het paard weer terug heeft genomen. Het is heel rot maar het bespaart je een hoop ellende. er komt vast wel weer een geschikt paard op je pad waar jullie beiden veel plezier aan kunnen beleven.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:02

Fijn dat het opgelost kon worden. Zal jullie hoe dan ook een hoop gedoe opgeleverd hebben.
Straks lekker weer op zoek gaan naar een paard dat wel voor jullie beide geschikt is én gezond is!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:59

Dat is het beste!

Toch sterkte, want het is niet niks.

Echt, het wordt hoe dan ook niet beter.

Zelf meegemaakt dat een stalgenoot ermee zat...........en ik ken nog wel een paar die het het ook hebben bij hun paarden..........het is een grote ellende.