Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 21:08

Wauw, bedankt iedereen. Ik ben eigenlijk een beetje overweldigd door de positieve reacties.

Eerlijk gezegd vond ik het onwijs spannend om dit online te plaatsen. Mijn PB-box staat ineens vol en er schijnen zo veel mensen te zijn die eigenlijk toch wel in hetzelfde schuitje zitten als ik destijds. Horseware is inderdaad Lisette. Dankzij haar inzet, kunde, ervaring én de vastberadenheid van Knottenbelt ben ik er helemaal in gaan geloven. Ook na mijn grote teleurstelling van 3 andere benen die ziek werden heeft ze me opgepept en zijn we ervoor gegaan.

De beschrijving van vasculitis of Leucocytoclastic pastern vasculitis (hoe we het maar willen noemen) is inderdaad goed gegeven in het topic.

Ik zal nog zorgen dat er een foto komt van Ravèls mooie schone witte benen met haar.

*Ravèl is zelfs mee geweest op vakantie een weekendje weg naar zee. Zo kon ik toch mee op vakantie en haar behandelen toen ze ziek was. Haar vriendje is toen ook meegegaan als steun haha.
Afbeelding


Nogmaals, onwijs bedankt. Het doet me goed. *D

quintusgl

Berichten: 4471
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:20

Petje af voor je! Goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd!

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:24

Onwijs goed dat je dit plaatst en wat goed dat Ravel genezen is! Kan het niet terugkeren?

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:28

Super dat je je gevoel hebt gevolgd
Deed ik ook jaren terug en daardoor heb ik mijn pareltje nog

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:39

Respect voor jou!
Ik hoop dat jullie een mooi en zonnige toekomst tegemoet gaan :).

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:43

Wow, chapeau voor jou hoor! Menig ander had al lang opgegeven. Wat een liefde voor je -trouwens práchtig- paard. Ik wens jullie alle geluk toe. Dik verdiend!

Ik meen trouwens dat die DA uit de UK destijds het paard van mijn vriendin genezen heeft die een hardnekkige sarcoïd had.

Tiahastrona

Berichten: 1537
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:54

Wat fijn dat het beter gaat.
Mijn paard heeft er ook last van gehad aan een wit been en ik heb toen ook tips gehad van horseware. Heeft bij mij ook veel tijd en geld (DA kosten) gekost die niet hielpen. Ben nog steeds bang dat het terug komt, let altijd goed op de benen. Been waar het op zat is wel dikker dan de rest

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:05

Wat een bijzonder verhaal. En dat artsen zo enorm eigengereid kunnen zijn. >;) Top gedaan TS! Succes en gezondheid met je paard verder +:)+

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:22

Matheno schreef:
Dit klinkt heel.. bekend.

Ik loop al een hele poos te worstelen met mok, constant keert het terug, laatst een vrij zware antiobiotica kuur gegeven, maar de dag erna.. weer hetzelfde.

Hele nare plekken op zijn been en ook dik.
De haren zijn ook uitgevallen. Op de foto lijkt het mee te vallen door de witte zalf, maar eronder is alles helemaal roze.
De DA blijft volhouden dat het toch mok is, maar....

Hoe zijn ze erachter gekomen bij jou dat het niet mok was, maar iets anders?


[ [url=m/DO92FZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is bij jou ook de hele ongepigmenteerde huid vurig en schilferig?

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:34

Heb bewondering voor je doorzetten en zorg voor je paard. En dat je het hier hebt willen delen. Ik hoop dat hierdoor veel artsen en eigenaren weer beter voor hun paarden kunnen zorgen want dat is ook jouw doel. Bedankt!

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:35

Onwijs gaaf om te lezen dat jouw paard weer helemaal opgeknapt is. :D
Het enige wat ik mij toch wel afvraag, is wat voor methode het is. Het is geen natuurlijke methode, da's branden het af en het is niet voor iedereen weggelegd. Ook de geheimzinnigheid erover zorgt er juist wel voor dat ik er vraagtekens bij krijg. De reacties hier hebben het over da's die niet verder kijken dan hun neuzen lang zijn, etc. Dat zou best zo kunnen wezen, maar we kennen de andere kant van het verhaal niet. Sterker nog, we weten helemaal niet wat voor behandeling dit is.
Mijn post is niet negatief bedoeld en ik vind het echt heel fijn dat je paard is opgeknapt, maar ik mis toch wel een groot deel van dit verhaal waar anderen zomaar overheen stappen om een oordeel te geven. :)

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 01:35

Jouw paard boft met jou!

Ik zou graag wat meer over de behandeling willen lezen.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 05:34

De reden dat ts en ik niet teveel willen vertellen over de behandeling is omdat we bang zijn dat anderen het zo gaan proberen terwijl het erg nauwkeurig uitgevoerd moet worden. Ik heb het ook alleen geleerd met zeer intensieve begeleiding van Knottenbelt.

Ik kan er wel iets over vertellen maar treed niet in details. Het is een puur topicale behandeling wat vele voordelen heeft. Het is een speciale manier van korsten weken, scheren, wassen, nabehandelen en vervolgens 100% uv werend afdekken.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 06:08

Ik heb ook contact gehad met knottenbelt, echter heeft ie mij niet zo fijn geholpen........helaas.
Mijn vraag is heb jij zijn Liverpool-zalf gebruikt? Of iets anders

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 07:42

tita schreef:
Ik heb ook contact gehad met knottenbelt, echter heeft ie mij niet zo fijn geholpen........helaas.
Mijn vraag is heb jij zijn Liverpool-zalf gebruikt? Of iets anders


Nee de Liverpool zalf is echt voor sarcoides

Anoniem

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:47

ik denk dus dat mijn inmiddels overleden paard dat ook heft gehad.
Het begon met ee soort mokplekje. Het plekje genas steeds wel maar de plek werd wel steeds groter. Het kroop als het ware om het pijpbeen heen. De dierenarts heeft toen ook vanalles geprobeerd en wist het ook niet. We hebben zelfs iets van Panadur geprobeerd. Het was een oud paard en ik dacht dat het gewoon van de verminderde weerstand kwam. Omdat het zomer was hebben we wel het been afgedekt met verband omdat de dierenarts dacht dat het ook wel eens een zonne allergie kon zijn.
Uiteindelijk na een klein jaar is het wel genezen. En dat kwam denk ik door het schoonhouden van de wond en het afdekken voor zonlicht.
Paar heeft nooit einshuss gehad gelukkig.

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:05

Tessebes schreef:
Matheno schreef:
Dit klinkt heel.. bekend.

Ik loop al een hele poos te worstelen met mok, constant keert het terug, laatst een vrij zware antiobiotica kuur gegeven, maar de dag erna.. weer hetzelfde.

Hele nare plekken op zijn been en ook dik.
De haren zijn ook uitgevallen. Op de foto lijkt het mee te vallen door de witte zalf, maar eronder is alles helemaal roze.
De DA blijft volhouden dat het toch mok is, maar....

Hoe zijn ze erachter gekomen bij jou dat het niet mok was, maar iets anders?


[ [url=m/DO92FZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is bij jou ook de hele ongepigmenteerde huid vurig en schilferig?


Alleen op dit been, langs de kroonrand is schilferig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:23

Bij die van mij is het ook aan 1 been.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 19:25

Aan de paardeneigenaren die paarden hebben met vasculitis wil ik meegeven dat het UV afdekken heel erg belangrijk is. Vanaf zonsopkomst moet het been afgedekt zijn tot zonsondergang. Ik heb een meter geleend van €3000,- om al het UV-licht te meten en zelfs in haar stal was er UV-straling.
Goede UV-werende bescherming is dus ook erg belangrijk. Alleen 'buisverband' is niet voldoende.


Afbeelding

Dit zijn haar mooie witte beentjes nu. Het haar is een beetje door de war omdat ik net haar sokken had uitgetrokken :o.

Ik zag ook de vraag voorbij komen of het ooit terug kan komen. Knottenbelt geeft aan dat na genezing (volgens de richtlijnen) ongeveer 95% van de paarden het niet meer krijgt. Wel wordt altijd geadviseerd om bij hoge UV-straling het been te bedekken.

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:39

Is dit een probleem dat specifiek op witte benen speelt?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:40

Ik vind het erg moeilijk om goede, makkelijk aan te trekken, bescherming te vinden. Alles schuurt uiteindelijk.Heb je daar een tip voor?

Lindor92
Berichten: 7009
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:42

Wow wat heftig zeg!

Bizarre is dat mijn moeder een aantal jaar Wegener (vorm van vasculitis) heeft gekregen. Dit was wel echt heel anders dan het bij paarden voorkomt.

Is het bij een paard ook zo dat er ontstekingen zijn in de bloedvaten?

Super fijn dat het goed is gekomen met jouw paard!

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:55

Heb je van die hidezz sokken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:56

tita schreef:
Heb je van die hidezz sokken


Die komen niet tot de kroonrand + de pensionhouder moet ze eenvoudig aan kunnen doen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 00:16

Wauw! Ik begin me nu echt af te vragen of mijn paard dit ook had?! Nooit een diagnose gehad maar wel dezelfde ellende.. hij heeft het daarna ook nooit meer gehad.
Het werd eerst inderdaad afgedaan als mok of rasp, hij had het aan alle 3 zijn witte voetjes en kreeg daarbij ook nog een kroonrand ontsteking.

Afbeelding
Afbeelding