Mager paard... Help :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 14:35

Gerritt schreef:
Ik had mijn paard ook vaak te schraal. Ik kwam er toen achter dat ik te VEEL voer gaf.
Toen ben ik terug gegaan naar de basis en goed ruwvoer gegeven en maximaal 1/2 tot 1/4 schep per voerbeurt. (Dus 3/4 tot 1 schep per dag).
Tussendoor kreeg ze een halve schep tot 1/4 schep slobber, omdat ze dat zelf ontzettend lekker vind.

Ik gaf haar ook wat meer rust, en niet te lang rijden. Longeren vooral gericht op het lang en laag, waardoor spieren over haar rug zich beter konden ontwikkelen. Dit heeft haar ontzettend veel goed gedaan. Ze zat hierdoor beter in haar vel, doordat ik haar meer rust gaf zowel mentaal als lichamelijk.

EDIT: In de wintermaanden en als ze weer schraal dreigt te worden geef ik haar 300 gram maislijnzaadbrok van horsefood the best erbij op de voerbeurten.

Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan! Ben nu overgestapt naar een halve schep basis en een halve schep muesli per maaltijd, 2x daags. Ga morgen ook maisolie halen. Zou lijnzaad ook goed zijn hiervoor? Heb hem nu laatste keer 3 kwartier gereden op zondag en was van plan hem morgen weer te rijden. Nu hij op de weide staat is hij ook iets actiever, lijkt terug vrolijker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:50

Weidegang is altijd goed :D worden ze fris van in het kopje.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:23

Nu krijg ik vast heel bokt over me heen..
Maar je paard beweegt meer omdat hij dus nu op het land staat plus gereden wordt. Dus verbrand meer.
Nederlandse grasbodems staan er bekend om dat ze te weinig vitamines hebben.

Ik zou dus je rantsoen die je gaf op de stal waar hij veel binnenstond geven en dan nog wat pulp of seniores prios erbij. En als het kan meer hooi!

Lijnzaad of zonnebloem olie aan het rantsoen toevoegen is ook aan te bevelen!!

Mijn paard kwam ook in begin 4 uurtjes buiten en kreeg een bepaald rantsoen. Toen hij 10 uur naar buiten ging viel hij opeens giga af! Met het zelfde eten!!!

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 15:25

Cheminee schreef:
Nu krijg ik vast heel bokt over me heen..
Maar je paard beweegt meer omdat hij dus nu op het land staat plus gereden wordt. Dus verbrand meer.
Nederlandse grasbodems staan er bekend om dat ze te weinig vitamines hebben.

Ik zou dus je rantsoen die je gaf op de stal waar hij veel binnenstond geven en dan nog wat pulp of seniores prios erbij.

Mijn paard kwam ook in begin 4 uurtjes buiten en kreeg een bepaald rantsoen. Toen hij 10 uur naar buiten ging viel hij opeens giga af! Met het zelfde eten!!!

Woon in belgië, en hem terug 6kg per dag geven ga ik niet doen, want hij staat op gewoon gras niet te lang of te kort. Dus dan over eet hij zich, en hun mest is zoals het hoort te zijn, dus ga hem niet terug vol krachtvoer geven want dan ligt ie sowieso plat.

Cheminee

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:26

En de pulp dan? Dat valt onder ruwvoer en is goed voor de darmflora

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:27

als er nog voldoende op de wei staat zou hij ook juist eens kunnen opknappen in plaats van vol te pompen met krachtvoer. Seniores priores of bietenpulp met vitaminebrok (bv. vitalbix of metazoa) bijvoeren perfect, voor de rest juist alleen maar gras en evt. bijvoeren op de wei met goede kwaliteit hooi.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:36

Kan je hem niet een paar weekjes vakantie geven op de wei? Lekker ontspannen en eten. Wel nog bijvoeren, maar niet te gek veel. Als hij daar niet van bijkomt scheelt er echt iets.
Als hij daar wel van bijkomt, maar terug vermagert als je hem terug aan het werk zet, weet je dat je daar verder moet gaan zoeken.
De rijfoto vind ik wel verontrustend. Een paard dat het werk moeilijk/spannend vind geeft meestal toch een ander beeld. Heeft je DA het paard al aan het werk gezien?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:51

Eet hij de 2 grote porties ruwvoer helemaal op?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:58

Blijkbaar komt het belangrijkste bij jou niet aan: blijf eraf!!!!
Laat hem eerst aansterken voor je ermee gaat werken...
Elke serieuze dierenarts gaat je vertellen dat dit paard nu niet in staat is om te werken...
Op deze manier gaat het snel gedaan zijn...

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 17:07

maximuss schreef:
Blijkbaar komt het belangrijkste bij jou niet aan: blijf eraf!!!!
Laat hem eerst aansterken voor je ermee gaat werken...
Elke serieuze dierenarts gaat je vertellen dat dit paard nu niet in staat is om te werken...
Op deze manier gaat het snel gedaan zijn...

Heb toch duidelijk gezegd dat ik VAN PLAN WAS om hem morgen te rijden, wie spreekt er dat ik dit ook ging doen? Ben momenteel in overleg met een dierenarts. Bedankt.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 17:09

Ninx schreef:
Eet hij de 2 grote porties ruwvoer helemaal op?

Ja kreeg het wel helemaal op, maar duurde wel lang...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:15

Bij vaak gapen in combinatie met hoe het paard toont moeten er enorme alarmbellen gaan rinkelen voor maagzweren en dat gaat echt niet over met alleen rust.

Zou hier toch zeker goed naar laten kijken en je paard op omeprazol zetten om te zien welk effect dit heeft. Paard ook direct van het krachtvoer halen en zeker niet aan het werk zetten tot er meer duidelijkheid is.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 17:30

Wijslander schreef:
Bij vaak gapen in combinatie met hoe het paard toont moeten er enorme alarmbellen gaan rinkelen voor maagzweren en dat gaat echt niet over met alleen rust.

Zou hier toch zeker goed naar laten kijken en je paard op omeprazol zetten om te zien welk effect dit heeft. Paard ook direct van het krachtvoer halen en zeker niet aan het werk zetten tot er meer duidelijkheid is.

We zijn intussen begonnen met overleg met de dierenarts :)

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:34

Het gras in Nederland is niet zo heel anders dan in Belgie

Verder zou ik ook eens kijken naar Senior prios. Mijne krijgt het nu ook in combi met bietenpulp, luzerne en zemelen. Hij vind het alvast erg lekker. Of hij ervan bijkomt weet ik niet want geef het zelf nog maar een week.
Ik zou het voer van aveve ook nooit geven. Kennis van mij heeft een keer verschillende merken laten testen, waaronder aveve, en aveve kwam het slechtste uit de test. Er zit een grote hoeveelheid zand in en dan is het toch wel heel duur om je paard zand te laten eten. Wil je een goedkoop kwalitatief goed voer dan zou ik eerder kijken naar Best mix

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:16

Heb goede ervaring met het voeren van gebroken mais om het paard aan te laten komen.
Wij hebben ook ooit een pony gehad die niet vet te krijgen was, maar deed haar werk met plezier en was fel. Beestje is ruim 30 jaar oud geworden. Ze hoeven echt niet altijd iets te mankeren als ze niet aan willen komen.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 18:30

Thebiglion schreef:
Heb goede ervaring met het voeren van gebroken mais om het paard aan te laten komen.
Wij hebben ook ooit een pony gehad die niet vet te krijgen was, maar deed haar werk met plezier en was fel. Beestje is ruim 30 jaar oud geworden. Ze hoeven echt niet altijd iets te mankeren als ze niet aan willen komen.

Waar vind je gebroken mais? Hij heeft wel plezier in het werk en is frisjes tijdens het rijden... zo ziet hij er nu uit.
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:38

Sorry TS, maar op de foto van de springles zie ik alles behalve een fris paard dat er plezier in heeft. Kijk er zelf nog eens goed naar...

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 18:41

Wijslander schreef:
Sorry TS, maar op de foto van de springles zie ik alles behalve een fris paard dat er plezier in heeft. Kijk er zelf nog eens goed naar...

Misschien moet je mijn bericht erna eens goed lezen. Hij vind springen nogal spannend en is daar nog niet zeker genoeg over. Vandaar. Maar ik begrijp wat je bedoeld

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:43

Natexia schreef:
Thebiglion schreef:

Waar vind je gebroken mais? Hij heeft wel plezier in het werk en is frisjes tijdens het rijden... zo ziet hij er nu uit.
[ [url=m/tovT1j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op deze foto vind ik hem zo slecht nog niet maar misschien vertekent dat omdat hij van de voorkant genomen is

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:46

Natexia schreef:
Wijslander schreef:

Misschien moet je mijn bericht erna eens goed lezen. Hij vind springen nogal spannend en is daar nog niet zeker genoeg over. Vandaar. Maar ik begrijp wat je bedoeld

Een paard dat iets spannend vindt, ziet er niet uit zoals jouw paard op die foto. Jouw paard ziet er niet nerveus of bang uit, maar afgemat en 'doods' en slecht in zijn vel.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 18:48

Natexia schreef:
Thebiglion schreef:

[ [url=m/tovT1j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op deze foto vind ik hem zo slecht nog niet maar misschien vertekent dat omdat hij van de voorkant genomen is[/quote]

Deze beter? :p
Afbeelding

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:07

Mij valt het mee hoe dun hij is, in mijn omgeving staan dunnere paarden. Ondanks dat wel top wat je allemaal probeert!

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 20:13

Deni11 schreef:
Mij valt het mee hoe dun hij is, in mijn omgeving staan dunnere paarden. Ondanks dat wel top wat je allemaal probeert!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:27

Ik denk ook aan iets met de spijsvertering, maar dat hoeft niet per definitie een maagzweer te zijn.
Wij hebben een paard op stal met een darmontsteking.
Ook drinkt ie soms weinig, dan heeft hij last van de nieren.
Het is direct te zien, paard heeft pijn, wordt wat mager - hij lijkt dan wel een beetje op die van jou als ik eerlijk ben.

Oorzaak is gevonden door Erik Laarakker. Paard leeft op veel gras, veel hooi en 1 kg basisbrok/dag.
Al het andere prikkelt zijn maag of doet een extra aanslag op de nieren.
Hij doet het daar goed op.
Soms gaat het toch net weer mis, dan moet ie weer aan de medicatie...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:29

Ik vind het paard zelf niet vreselijk schraal op de foto's ogen, wel ontzettend arm bespierd. Met de klachten die je verder geeft zou ik hem 2x per dag een kg luzernebrok geven (dat is een krappe schep als je inderdaad de brok neemt, die de voorkeur heeft, maar als je alleen gehakselde luzerne kan vinden is het ongeveer een ruime halve emmer per keer. Wegen is weten) en daarnaast altijd een vitaminekorrel (zelfs als je de luzernebrok weglaat). Als vitaminerkorrel kan Aveve mineral mix, daarvan moet je 40g/100kg paard voeren (dus een paard van 500kg moet 200g krijgen), het zit alleen wel laag in de vitamine E dus je behaalt dan niet de optimale waarde. Ik gebruik zelf liever pavo vitalcomplete (30g/100kg paard) omdat die passender is.

Gebroken mais of maismeel raad ik absoluut af. Het zetmeel in gebroken mais wordt voor de blinde darm maar voor 30% verteert en bij maismeel voor 50%. Dat is een groot probleem want zetmeel in de blinde darm zorgt voor problemen bij de darmflora in de blinde darm, die gaan daar dood van of de verkeerde soort wordt meer voorkomend en daardoor ontstaan gifstoffen en gassen, waardoor de kans op koliek flink vergroot wordt en de kans op darmzweren ook.

Aangezien je paard steeds in het bloed ontwormt is, is hij steeds met de familiegroep van de mectines (ivermectine, moxidectine) ontwormt. Dat betekent dat lintwormen, spoelwormen en aarsmaden niet bestreden zijn (deze zijn gedeeltelijk of volledig resistent tegen dit soort ontworming). Ik zou hem dus in ieder geval een keer met panacur ontwormen en 4 weken later met equest pramox of equimax (dat is ivermectine of moxidectine gecombineerd met praziquantel, de praziquantel werkt tegen lintworm). Als er bij de panacur wormen uit komen, dan na 4 weken weer ontwormen met panacur, net zo lang totdat er geen wormen meer uitkomen.

Daarnaast zou ik hem sowieso gaan behandelen tegen maagzweren en niet eerst een gastroscopie laten doen. Dit omdat een gastroscopie betekent dat hij een periode moet vasten, anders kunnen ze de onderste helft van zijn maag niet zien (en daar zitten net zo veel zweren als bovenin, maar lang niet ieder paard dat bovenin zweren heeft, heeft ze onderin en visa versa), daarnaast kan een paard ook darmzweren hebben net na de maag en die zie je ook niet op een gastroscopie maar kan het paard wel ontzettend last van hebben.

Daarnaast zie je vaak dat de dierenarts bij het constateren van de maagproblemen gastrogard voorschijft (als je geluk hebt pepticure, dat scheelt al iets), gastroguard is echter extreem prijzig en daardoor wordt er vaak een te korte en ondergedoseerde kuur aangeraden om het toch maar betaalbaar te houden. Het werkzame middel in gastrogard en ook in pepticure is omeprazole, een maagzuurremmer.

De enige manier waarop je de maagproblemen echt kan bestrijden is door minimaal 4 weken te behandelen voor het volle gewicht en dan nog 3 tot 4 weken af te bouwen, waarbij er goed opgelet moet worden of de klachten niet terugkomen, sommige paarden hebben tot 3 maanden volle dosis nodig. Dierenartsen geven vaak 2 weken volle dosis en dan afbouwen (of zelfs gewoon stoppen. Dit mag NOOIT! Zelfs als een paard geen maagklachten bleek te hebben, heeft deze na plotseling stoppen van de maagzuurremmer vaak daarna wel maagproblemen omdat het lichaam dan vaak even een overdosis maagzuur aanmaakt. Afbouwen moet dus echt!)

Het betaalbare middel om maagzweren te bestrijden is van abler abprazole (plus). Ik raad altijd de plus-versie aan omdat het probiotica bevat en het prijsverschil dusdanig klein is dat het in mijn ogen vrijwel altijd de moeite waard is (alleen niet als je daarnaast al een probiotica-supplement voert).
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... -bulk-210g

Ik raad in jouw geval de eerste 4 weken 3 schepjes of 4 zakjes aan als jouw paard niet groter dan 1.65 is. Ik schat haar namelijk zo rond de 550-575kg (ik ga er vanuit dat ze niet gewogen is, zo wel: dan graag haar gewicht). Een afgestreken schepje zou exact evenveel moeten zijn als een zakje, maar in de praktijk blijkt het net iets meer te zijn en aangezien jouw paard waarschijnlijk net wat meer weegt dan de 525kg, wat het maximum gewicht is voor 3 zakjes is, zijn 3 schepjes ideaal. 4 zakjes gaat tot 700kg en is dus als ze meer dan 575kg weegt een beter alternatief.

Bij 3 schepjes zal je 3 potten nodig hebben (mits je paard niet verslechtert bij afbouwen). Je doet 2 weken met een pot op volle dosis en bouwt in 4 weken af (2 weken 2 schepjes, 2 weken 1 schepje) waarbij je nog 1 pot nodig hebt. Het is de moeite waard om te kijken of je in het maagzweertopic iemand kan vinden die minimaal ook 2 potten wilt aanschaffen zodat je er 5 kan kopen (of zelf kopen en naderhand er 1 of 2 verkopen via marktplaats/2dehands). De laatste 2 potten kosten je 83 dollar (dus 41.50$ per pot) terwijl de potten zonder staffelkorting 110$ kosten.
[MD] Maagzweer, Ervaringen?

Als je dit prijzig vindt: dat is het ook, dat ga ik niet ontkennen. Maar nu ben je voor 8 weken klaar met 250$ (= 210 euro. De dollar-prijs is op het moment heel gunstig voor ons). Gastrogard kost, schrikt niet, 270€ per 7 dagen (1 tube per 575kg paard per dag), waar je het online kan bestellen. Ik heb het voordat de regelgeving veranderde wel eens iets goedkoper gezien, maar altijd wel voor minimaal 160€/7 tubes en meestal rond de 220€/7 tubes. Dat betekent je dan per week/1.5 week al evenveel kwijt bent als je met abler voor de gehele periode kwijt bent.