3 jarige krachtvoer geven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 23:34

Kendra schreef:
superpony schreef:
Onze pony's kregen vroeger een schep biks en haver. Muesli bestond niet eens, lucerne kwam later. Onze pony's waren nooit ziek en werden oud. Maar ze moesten wel echt werken en wij mochten niet miepen tijdens de stevige lessen.

Dat dus. En ze stonden allemaal op stro en kregen genoeg hooi....
( :+ Ik doe het niet veel anders nu).

Wij wel, omdat er veel verandert is en we ook meer weten. Ze kregen niet genoeg hooi en de manege pony's en paarden stonden nog op stand. Paarden kwamen weinig buiten, dus dat zou ik sowieso nooit meer zo willen.
De hele mentaliteit was anders en kun je niet vergelijken met nu. Sowieso zijn er veel meer paarden en paarden eigenaren. Mensen kopen ook vrij makkelijk zomaar een paard.
Wat wij aan energie voerden, werd ook echt wel verbruikt als ik kijk naar de lange ritten, vele lessen van manege pony's etc. En wij kregen pittig les en je luisterde.
Nu veel gemiep en gezeur. Dan moet je er niet onnodig extra veel energie in gooien.

Buiten dat is de wereld zo groot en verandert dat er veel welzijns ziekte's zijn gekomen en die kun je gewoon echt voorkomen. Het scheelt voor veel paarden in de gezondheid. Maar ook voor veel ruiters in de omgang en het rijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:35

superpony schreef:
Wij wel, omdat er veel verandert is en we ook meer weten.

Niet alle 'kennis' is een verrijking en om eerlijk te zijn... er is helemaal niet veel veranderd in het metabolisme van paarden en pony's.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:32

Ik vind de waarheid ligt in het midden logischer dan suikerarm voeren als hype zien.
Mijn pony is insulineresistent en ging enorm schuren van normaal voer.
Dus ja, vitaminebrokjes en alles laag in suiker.
Inmiddels kan hij na een supplement toevoegen wel tegen muesli, maar nog steeds niet genoeg om te voorzien in wat hij nodig heeft blijkt in praktijk.
Nu is het dus een middenweg, vitaminebrok gecombineerd met een halve kg muesli en dat bevalt wel goed.
Luister gewoon naar je paard, werkt simpel merriebrok of ander standaard voer niet zou ik pas verder kijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:31

Dees schreef:
superpony schreef:
Wij wel, omdat er veel verandert is en we ook meer weten.

Niet alle 'kennis' is een verrijking en om eerlijk te zijn... er is helemaal niet veel veranderd in het metabolisme van paarden en pony's.

De paarden zijn niet verandert. Het voeren wel. Plus, dat we gewoon betere onderzoeken kunnen doen en apparatuur hebben om paarden ook inwendig goed te onderzoeken.

Toen mijn ouders nog in de paarden zaten, werden paarden echt sneller naar de slager gebracht. Nu zijn bloedonderzoeken, rontgen foto's en echo's normaal en ook haalbaar voor iedereen.

Wij hadden klanten die heel vroeger in de stad groente rond brachten met hun werk paarden. Die paarden kregen gewoon resten te eten. Maar die gingen echt niet lang mee.

Daarna kwam pas het voeren met biks en daarna pas de muesli's. Daardoor heb je welzijns ziekte's gekregen. Vooral omdat paarden als luxe artikelen werden en worden gehouden en niet als paard.

Ja, die karren paarden kregen restjes en granen, maar die werkten kei en keihard en werden niet oud. Werden ook echt niet op een kliniek gezet om alles te boven te komen.

Maandag ziekte was heel normaal vroeger en ook iets algemeen geaccepteerd. Nu weten we wat het is en waardoor het komt.

Ik ben blij met de kennis die er is en zie er gelukkig veel voordelen in, maar hou me ook vast aan mn eigen ervaringen. Het is niet zo dat iedereen die lang in de paarden zit of er veel heeft etc, de meeste ( goede ) kennis bezit. Maar je moet wel interesse hebben en je willen verdiepen. Ik lees en leer dingen en trek mn eigen conclusies, ook vaak uit ervaring. Maar sommige dingen moet je wel willen zien.

Ik zie ook nog veel mensen vasthouden aan vroeger en; ik doe het al 30jr zo. Prima. Maar ik zie dezelfde mensen na een paar jaar voorop staan alsof zij het hebben uitgevonden dat de ontwikkeling toch wel goed is.

Kijk alleen naar bokt, een afspiegeling van paardenhoudend Nederland. Het staat echt barstens vol met problemen. Jan en alleman koopt maar een paard. En als de zgn kenners en ervaren mensen niet het goede voorbeeld geven, verandert er niks. Dat je zelf geen problemen hebt, zegt niks over al die andere paarden en eigenaren.

Arme paarden, want die krijgen altijd de schuld

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:04

superpony schreef:
Kijk alleen naar bokt, een afspiegeling van paardenhoudend Nederland.

Ik vind Bokt dus he-le-maal niet een representatieve afspiegeling voor paardenhoudend Nederland :=

Mizora

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:14

Een aftands paard was een oud paard, het paard was dan gemidded 7 (ondertanden) tot 10 (boventanden) jaar oud. Bij mijn oma's opa en oma thuis hadden ze vroeger een Hit, een klein licht trekpaard maar wel sterk. In de 10 jaar dat ze bij haar opa en oma geleefd heeft, heeft dit dier (/dieren, de opa had het "oude" dier verkocht/geruild voor een ander) meerdere malen ernstige koliek gehad.

@Dees: bokt is inderdaad niet echt representatief. Op de jonge bokkers na zie je namelijk dat hier relatief veel mensen zitten die bereid zijn zich te verdiepen in het wezen paard. En dat mis ik op veel stallen nog flink.

Een mooi voorbeeld is de pensionstalling waar mijn paard een tijdje gestaan heeft. Zoon van een boer die ook welshjes had. Mijn paard liep kreupel doordat hij zichzelf bezeerd had op stal, mocht daarom 24/7 buiten blijven na overleg. De volgende dag bleek hij toch weer binnen te staan (waar hij zichzelf weer aan het opnaaien was), want paarden konden ook kreupel worden van gras eten. Dat had hij vaak genoeg gezien. Dat dit een magere kwpn'er was in plaats van een dikke welsh en kreupel was aan een achterbeen in plaats van niet zijn voorbenen wilde belasten, had hij niet als teken gezien dat het misschien wel een andere soort kreupelheid was. Gelukkig heb ik hem kunnen overtuigen en mocht hij daarna wel echt 24/7 buiten blijven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:54

Mizora schreef:
@[naam verwijderd]: bokt is inderdaad niet echt representatief. Op de jonge bokkers na zie je namelijk dat hier relatief veel mensen zitten die bereid zijn zich te verdiepen in het wezen paard. En dat mis ik op veel stallen nog flink.

Mijn mening is juist anders... ik denk dat heel veel mensen die dagelijks veel met paarden omgaan, er hun werk van maakten of anderszins goed bezig zijn in en met paarden... helemaal nooit inloggen op Bokt.
Het heeft hier echt een belachelijk hoog Penny/tienermeisjes en "vrouwtjes-met-paard" gehalte. Echte informatie en ook echte opinie 'op niveau' vind je vooral buiten Bokt.
Bokt is daarentegen wel handig om ervaringen terug te lezen en het is grappig tijdverdrijf.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:04

Seniores priores! Werkt bij mij echt uitstekend, het is officieel voor de ouder wordende paarden volgens mij. Ik heb het mijn 21 jarige pony gevoerd die er erg van op knapte. Maar ook mijn 6 jarige andalusier die wat aan de magere kant was. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:57

Het gaat me niet om representatief. Het gaat erom dat Bokt een heel groot forum is met veel paardenhouders. Die hoeven helemaal niet professioneel te zijn.

En ik weet zeker dat heel veel bekende trainers en ruiters wel een Bokt account hebben, maar vooral meelezen.

Daarnaast gaf ik aan dat Bokt vol staat van problemen met paarden. Dat dit vooral jonge meiden met paarden zijn, maakt niet uit. Ze zoeken info en als er slechte info wordt gegeven, is dat nadelig.

Ik heb op stallen gestaan en om op stallen en vind de kwaliteit en kennis juist droevig slecht. Er staan op veel stallen enkele dominante dames, die zeggen veel kennis te hebben en met een grote mond de boventoon voeren, waar de staleigenaar vaak naar luistert.
Als een paard iets mankeert wordt het vaker niet gezien, dan wel. En dan eerder door een mede stalgenoot dan de stal eigenaren.

Hooi en of kuil voeren gaat naar budget en niet naar behoefte. Klanten die problemen hebben, zoeken het vaak logischer wijze snel in hardvoer en of supplementen, omdat ruwvoer niet anders gegeven kan worden.

Dan heb ik het gewoon over gemiddelde stallen op diverse plekken in Nederland. Waar ik wel zie dat mentaliteit soms regio gebonden lijkt te zijn.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 09:13

Bedankt voor al jullie reacties! Voorlopig wil ik blijven bij Pavo Nature's best en Pavo daily plus, wat hij beide dus al kreeg. Ik ben inmiddels wel begonnen met hoeveelheid ophogen. De reden dat ik even bij het huidige voer wil blijven is dat ik hem pas 2 maanden heb, hij in die tijd (helaas) 4 keer verhuisd ivm ziek zijn (wel met hetzelfde voer) en op zich doet hij het goed op dit voer en wil ik hem eerst vooral rust geven. Maar dus wel wat aandikken. Ik wil 1,5 kilo Nature's best met 1 kilo daily plus gaan geven (in 2 keer), savonds om de dag vervangen door slobber (Pavo). Ik wil 1 maal per dag ook wat lijnzaadolie door zijn eten doen, helpt dat alleen voor ene glanzende vacht of is dat ook goed voor zijn huid?
Toch zou ik graag iets doen tegen evt maagzweer. Ik las ergens dat een bepaalde combinatie van bietenpulp/luzerne en nog iets ook helpt tegen maagzweer, maar ik weet niet meer wat? Mss kan ik dat ook eens proberen. Iemand die weet wat die combi is?
Paard nu

Afbeelding

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 09:16

Oja, hij loopt inmiddels weer gewoon de wei op, ik denk dat dat vooral te maken heeft met de hoeveelheid gras die er staat. Als het land kaal wordt en het stuk land ernaast is lekker groen, staat hij liever daar (snap ik best). Hij eet ook rustig bij de groep alleen hij is nog een beetje een eenling, maar hij is ook nog maar kort in de groep.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:28

Ik zou geen pavo slobber gaan voeren, dat voegt voor jouw paard niets toe anders dan een voerwisseling en daardoor het slechter opnemen van het voer. Er zit 10% meer kcal (per kg, niet per schep) maar dat kan je beter toevoegen door dan 10% meer nature's best te geven. Van Nature's best kan je ook prima slobber maken, gewoon water toevoegen.

Bietenpulp, luzerne, zemelen is de combinatie. De correcte verhouding is 3 kg bietenpulp (droog gewogen, geweekt gevoerd) met 1kg luzerne met 2kg zemelen.

Spoiler:
En niet zoals je soms langs ziet komen, 3kg bietenpulp, 2kg luzerne en 1kg zemelen

Als je maar 2 producten wilt voeren is de verhouding:
4kg bietenpulp op 1 kg zemelen
of
2kg luzerne op 1kg zemelen

Maar echte maagzweren kan je eigenlijk alleen bestrijden met omeprazole. Dit kan je het handigste via het internet bestellen bij abler. Minimaal 4 weken volledige dosis en 2 weken halve dosis (of 4 dagen ¾ dosis, 4 dagen ½ dosis, 4 dagen ¼ dosis). Soms blijkt langer nodig te zijn.
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... -bulk-210g

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:43

Dees schreef:
Er is heel veel mis met het voeren van bietenpulp aan paarden. Naast dat het een restproduct is van de suikerindustrie, en in die zin per definitief in relatie te brengen is tot suiker, is ook de hele calcium-fosfor verhouding in het geding bij het voeren van dit eenzijdige spul. Laat staan de risico's voor het paard wanneer de pulp niet voldoende geweekt is alvorens het te voeren. Ik voer het niet, ik vind het geen paardenvoer.

Klok en klepelverhaal...
Bietenpulp komt van suikerbieten, inderdaad. Maar de suiker wordt eruit gehaald, dat gedeelte snap je toch nog? Dat doen mensen nl in de koffie en de thee...
Het suikergehalte ligt zo tussen de 5 en 8%, bij een basisbrok is dat ongeveer 6,5%. Geen groot verschil dus. Calcium/Fosfor is idd, een dingetje, maar als je een of 2 kilo per dag voert, valt dat weg in de rest van het rantsoen.
Weken doen we wel, maar bijv in Engeland, voeren heel veel mensen bietenpulp gewoon droog, en dat kan blijkbaar gewoon. Dat is weer niet verstandig met snelwekende pulp, zoals Speedibeet en Kwikbeet, want dat zet sneller uit dan brokken.
Ik heb mijn paard ruim een jaar bietenpulp bijgevoerd, zowel snelwekende als gewone, en het is me prima bevallen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:50

Het grote risico met droge bietenpulp zit hem niet in hoe vaak het fout gaat, maar dat wanneer het fout gaat, het ook echt heel erg fout gaat. Bij allerlei (wetenschappelijke dier)proeven bleek dat je tot een halve kg droge bietenpulp per maaltijd in ieder geval zonder problemen kan voeren en zelf bij hogere doseringen konden zij geen problemen vinden in de (toch beperkte) testperiode. Maar als je paard er een slokdamverstopping van krijgt, dan ben je screwed. Op brok lossen ze het vaak zelf nog op als het een niet te heftige verstopping is. Bij bietenpulp gaat het daarop fout, zodra het verstopt zit en dus vocht in de slokdarm opneemt, groeit het op hoog tempo (door de warmte) tot 4-5x zijn formaat en blijft daarbij rul/brokachtig in plaats van meel/slobber zoals een brok wordt (neemt ook 3x zijn gewicht in water op zonder problemen). Ik zou dus echt altijd met minimaal 3L water per kg bietenpulp weken voor minimaal 3 uur (met warm/heet water is het met een half uur tot een uur al klaar).

Ik ben het overigens wel met je eens Billy.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:01

Klopt helemaal hoor, ik heb het ook altijd nat gevoerd...idd met heet water...

Lily_FeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:05

Dees schreef:
Heerlijk.... wel suikerarm willen voeren want o jee... die suikers...
En dan gewoon wel Bietenpulp op het menu zetten :D

Mensen, echt, paarden gaan niet dood van suikers. Niet van natuurlijke suikers en niet van toegevoegde suikers. Sterker nog, ze gaan dood zonder suikers. Net als wij mensen trouwens.

Ontspan en voer je paard zoals grote hengsthouders en opfokbedrijven dat ook doen: veel kwalitatief goed ruwvoer en gras, en erbij een beperkte portie keurige normale paardenbrok.

Amen!! Helemaal mee eens!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:10

@ Billy: Ach, en ik ken een fokker die alle paarden jarenlang bietenpulp met vitamine/mineralentoevoeging heeft gevoerd naast onbeperkt hooi en wat denk je.....
Allemaal OCD vanwege disbalans.
Een jaartje als extraatje voeren maakt het nog geen paardenvoer.

De 3 jarige hierboven is echt te mager. Op de foto staat hij weliswaar buiten maar als dit representatief is voor de hele weide, dan krijgt ie overdag eigenlijk geen voer tot zich. Die heeft bulten en bulten ruwvoer nodig, en daarnaast zou ik zeker een dikke emmer lucerne per dag voeren en 2-3 kilo brok. En dan heb je tijd nodig, gaat nog wel weken duren voordat je hem echt terug ziet komen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:39

Ik zeg ook niet dat het een volledig voer is, dat beweert ook niemand. |Maar 1 idioot die verkeerd voert is geen bewijs dat bietenpulp slecht is. Alleen jij doet net of het en levensgevaarlijke suikerbom is, en dat is het niet. Op engelse fora, zijn ze veel positiever over bietenpulp dan hier, daar wordt het ook veel meer gevoerd, en in grotere hoeveelheden.
Als je verstandig bietenpulp voert heeft het zeker toegevoegde waarde, zeker als een paard wat last van de darmen heeft. Mijn paard is er iig beter van geworden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:44

Ik lees zelfs op engelse fora dat het daar veel gevoerd word een paarden die juist niet dikker moeten worden zoals de tinkers. Juist omdat de suikers eruit zijn maar het wel een goede buikvuller is tegen de hoger met vezels.

Zelf vind ik dat moeilijk beoordelen.
Ik durf het dan weer niet aan een tinker te geven die te snel dik is.
Maar dat het geen suikerbom is is wel zeker, die is er voor het grootste gedeelte uit.

Overigens ben ik het dan wel weer met Dees eens dat als je geen te dik paard hebt of een met IR dat suikers en zetmelen helemaal niet slecht zijn.
De hype van suikerarm is bij een normaal paard niet nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:14

Ik vind die bonte echt mager. Als er geen tot amper gras staat, moet er gewoon bergen hooi worden bijgevoerd. Je zegt dat hij ziek is geweest. Werk dan aan zijn weerstand en herstel. Een goede weerstand begint bij de darmen.

Een paard krijgt pas problemen of wordt pas bevangen of ir etc etc als je verkeerd voert. Dus zolang je een blanco vel hebt, kun je dat voorkomen. Maar om er bergen suiker en zetmeel in te gooien nu, omdat hij NOG niks mankeert op dat gebied, is wel wachten op problemen. Als je extra voert, moet hij dat wel verbruiken.

Elk voer heeft zijn voor- en tegenstanders. Veel mensen zijn voor bietenpulp, maar net zoveel tegen. Dat is met lucerne bijna net zo. Ik ben geen voorstander van lucerne en mijn merrie bijv reageert daar ook niet goed op. Meerdere keren geprobeerd van verschillende merken.
Zij heeft wel elke winter speedibeet gehad en nooit problemen mee.

Ik heb ze ook aan het einde van het weideseizoen wel wiesencobs gegeven.

Als je grote hoeveelheden bij wilt voeren, probeer het dan in ieder geval goed over de dag te verdelen en niet alle kilo's in 1 keer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:20

Nee bergen suikers en zetmeel niet.
Ik denk bijvoorbeeld bij een mager paard dat je dat ook niet oplost met kilo's brok. Wel met continue hooi en nu het nog kan gras.
Het zal met een stapel brok wel sneller gaan, maar mijn inziens nooit de oplossing.

Lucerne krijg ik ook altijd een minder prettig gevoel bij, voer dat dus ook niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:45

Even ter verduidelijking: als je een keurige paardenbrok van een merk zoals Havens voert, in normale porties die passen bij de energiebehoefte van je dier, voer je nadrukkelijk géén "bergen suiker en zetmeel", maar juist een maaltijd die keurig in balans is en in overeenstemming met de voedselbehoefte van je paard of pony.
Laat je niet bang maken: er is helemaal niets mis met standaard paardenbrok. Daar worden ze echt niet ziek van.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:50

Nu vind ik wat de fabrikanten adviseren toch altijd wel aan de zeer hoge kant.
Er is toen vanuit Pavo ook eens zo'n check geweest waar je aan mee kon doen en aanvragen wat hun voer advies was.
Voor mijn te dikke kwpn paard die alleen recreatie liep kreeg ik toen iets van 4 kilo brok per dag als advies.
Nou nee, dat had hem wel ziek gemaakt, plus stapelgek.

Bij dit paard zou ik elke ochtend en avond een kilo basisbrok geven. Ook geen sportbrok, gewone basis.
En heel veel goed hooi. En op een echte wei zetten. Nu zit er nog wat in, al snel niet meer.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 12:58

Hij is de volgende dag naar een volgende stuk land gegaan met lekker veel gras, die ze nu aan het kaalplukken zijn, dus nee dat stukje is niet representatief. Onderstaande foto's zijn van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:04

Verkijk je niet op 'lekker veel gras'....
Ik zie een arme, schrale weide met af en toe een polletje hoog gras omdat het een mestplek is, Het lijkt een matig onderhouden weide. Ik verwacht daar geen groei in je paard van.