Foto's herbeoordelen voor keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:12

Ik snap heel goed dat je hem/haar laat herkeuren. Maar houdt er wel rekening mee dat het voor de sport natuurlijk gevolgen kan hebben als hij na intensief springen niet helemaal rad loopt.
Het zou enorm zonde zijn als je een paard koopt, verliefd wordt en na een half jaar/jaar blijkt hij de sport toch niet aan te kunnen.

Verder heb je er wel (intensief) op gereden? Hoe deed hij dat? Dat kun je anders nog doen en dan dag erna kijken hoe hij loopt.

Ik wens je heel veel succes!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 22:29

Wij hebben zeker intensief gereden, inclusief springen (maar dat dan weer niet te intensief). Daar reageerde hij heel fijn op. Daarna nog over het harde uitgestapt en voelde niks, hij was ook totaal ontspannen met zijn neusje over de grond. Andere potentiële kopers hadden wel echt intensief gesprongen maar dat terzijde.

Ik zeg dat wij kopen voor de sport omdat dat voor ons een mogelijkheid is, maar op het moment ben ik, en zeker mijn vriend, gewoon een recreatie ruiter. Mijn vriend rijdt pas 10 maanden en ik heb nog geen officiële wedstrijd gestart. We kopen echter met het idee dat we dat wellicht in de toekomst wel willen, in ieder geval eens in de zoveel tijd. Maar we hebben geen ambities in het Z springen of iets dergelijks, daar is gewoonweg (nog) zeker geen sprake van.

We willen echter dat de dierenarts ook gewoon keurt als sport en zullen ook zodoende laten verzekeren. Dit is voor ons gewoon een soort extra veiligheidsnet, en ook om ervoor te zorgen dat we niet allerlei (afgeschreven) recreatiepaarden aangeboden krijgen.

Verder spookt het allemaal wel in mijn hoofd mee, en blijf ik nadenken. Voor nu ben ik gewoon angstig dat het weer niet goed is en dat we hem dan (terecht) moeten laten gaan. We gaan het zien, en hopen dat het goed komt.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 13:08

Ze hebben vandaag het paard op hun kosten opnieuw klinisch laten keuren (was in overleg met ons geweest). Dat is bij een andere dierenarts die ik zelf heb uitgekozen, omdat de dierenarts waarbij we eerst waren geen plek had.

Nu vind deze dierenarts hem wel goed, terwijl ik hem op het filmpje eigenlijk nog niet 100% vind, en mijn instructeur ook niet. Dierenarts zegt dat het kan komen door onbalans (paard wordt nooit gelongeerd en al helemaal niet op het harde) dus zij vind het goed.

Wat ik nu heb gedaan is andere dierenartsen gebeld die ik ken uit mijn verleden, en die gaan voor mij even naar het filmpje kijken. Maar ik zou het heel fijn vinden om van jullie wellicht ook info te krijgen. Ik kan het filmpje ook even via de whatsapp sturen, als iemand dat voor mij zou willen beoordelen.

Verder zitten wij zelf nu heel erg te twijfelen of we dit wel aandurven. Als beide van mijn eigen dierenartsen zeggen dat het wel meevalt dan gaan we maandag "voor het eggie" keuren, maar als er ook maar enige twijfel is dan houdt het hier helaas op.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:51

Ik vind in elk geval dat je er heel verstandig mee omgaat! Wel apart dat het paard dan op de harde volte niet helemaal zuiver loopt en dat de DA dat afschuift op: dat is het paard niet gewend. Waarom vraag je het dan bij een keuring? Dan zou het toch goed moeten zijn of het is niet goed?
Heel wijs om die andere ( jouw bekend staande) dierenartsen naar de filmpjes te laten kijken en eventueel mandag te laten keuren door je eigen DA. Succes ermee hoor en er zijn vast nog wel meer paarden te vinden die leuk, lief en aardig zijn en dan wel gelijk goed door de keuring komen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:55

Urbiezira schreef:
Ze hebben vandaag het paard op hun kosten opnieuw klinisch laten keuren (was in overleg met ons geweest). Dat is bij een andere dierenarts die ik zelf heb uitgekozen, omdat de dierenarts waarbij we eerst waren geen plek had.

Nu vind deze dierenarts hem wel goed, terwijl ik hem op het filmpje eigenlijk nog niet 100% vind, en mijn instructeur ook niet. Dierenarts zegt dat het kan komen door onbalans (paard wordt nooit gelongeerd en al helemaal niet op het harde) dus zij vind het goed.

Wat ik nu heb gedaan is andere dierenartsen gebeld die ik ken uit mijn verleden, en die gaan voor mij even naar het filmpje kijken. Maar ik zou het heel fijn vinden om van jullie wellicht ook info te krijgen. Ik kan het filmpje ook even via de whatsapp sturen, als iemand dat voor mij zou willen beoordelen.

Verder zitten wij zelf nu heel erg te twijfelen of we dit wel aandurven. Als beide van mijn eigen dierenartsen zeggen dat het wel meevalt dan gaan we maandag "voor het eggie" keuren, maar als er ook maar enige twijfel is dan houdt het hier helaas op.

Als je over deze keuring geen goed gevoel hebt, zou ik de klinische keuring zeker nog een x over laten doen, maar dat ben je al van plan te samen met de rontgen begrijp ik? Of laat je straks alleen nog rontgenen?
De uitspraak dat een paard door onbalans niet regelmatig loopt vind ik eerlijk gezegd niet kunnen. Voor mij zou dat niet kritisch genoeg zijn. Ben je naar een echte paardenkliniek geweest voor deze keuring?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:04

Voor mij is een klinisch onderzoek belangrijker dan een rontgen onderzoek. Bij een rontgen keuring worden vrij standaard gebreken/risico's meegenomen, maar bijvoorbeeld geen pezen, rug, etc. Dat soort gebreken moeten er echt met een klinisch onderzoek uit komen. Je kunt de beeldvorming wel uitbreiden met rontgen van de rug, hals, nek , echo pezen, bronchoscopie etc. maar dan ben je fors duurder uit. Als het klinisch onderzoek daar geen aanleiding toe geeft, zou ik dat niet doen. Maar wel heel belangrijk is dat je echt bij een keuringsarts laat keuren met een goed klinisch oog. Dat heeft niet iedere paardenarts is mijn ervaring.
Als een paard bij het klinisch onderzoek al niet regelmatig is, kun je hem nog een x doen (voordeel van de twijfel geven) maar bij een 2e x niet regelmatig is mijn advies toch echt laten staan.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 15:54

Na de meningen van nog twee dierenartsen en meerdere bokkers te hebben gehad, hebben we besloten het niet te doen. We vinden het een té groot risico om hier mee te starten. Wellicht is het niks en is het met 2 weken weg, maar wij durven het niet meer aan.

Ontzettend balen. Nu gaat de zoektocht weer verder. Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en adviezen! Heel leerzaam ook weer. :j

Mochten jullie toevallig iets weten, we zijn op zoek naar een allrounder, maximaal 10 jaar, vanaf 1.68 met als max. budget rond de 6500. Klinisch sowieso goed, en röntgen het liefst ook al recent goedgekeurd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:59

Beter nu balen dan straks spijt. Maar ik vind het vreemd dat die mensen niet even het paard de rust hebben gegeven, zegt toch wel iets vind ik. Er was duidelijk advies gegeven om het paard even twee weken de tijd te geven en dan toch weer opnieuw keuren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:02

MarjanB schreef:
Ik zou eerst klinisch laten keuren en dan met de foto's beginnen bij de koot en de DA vragen per foto te beoordelen. Het gebeurt namelijk ook dat ze gewoon eerst alle foto's maken en dan pas gaan kijken. Waar laat je keuren?

ja ga ik helemaal in mee... dan jaag je de verkoper ook niet onnodig op kosten als die afgekeurd wordt op dat been (of jezelf als je niet hebt afgesproken bij niet-goedkeuren kosten verkoper)

oh edit :+
Ik zie dat er niet meer gekeurd hoeft te worden :')

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:07

@Bigone: Dat kwam bij ons én bij hen vandaan. We wilden beiden graag keuren voordat ze op vakantie gaan, anders kon de keuring pas in begin September, en zo lang wilden wij ook weer niet wachten. Het zou maandag 13 dagen geleden zijn sinds hij voor het laatst gereden was, en dat zou volgens de dierenarts genoeg moeten zijn.

Vandaag was meer ter indicatie of het maandag goed zou zijn, en of het zin had voor ons om te komen. Maar wij durven het nu eigenlijk ook gewoon niet meer aan. Wij gingen ons ook een beetje afvragen of we het risico wel wilden nemen bij een paard wat blijkbaar 2 weken nodig zou hebben om te herstellen.

Ik kan de verkopers hier niks verwijten, ze hebben ontzettend hun best gedaan en voel me ook wel een beetje rot. Maar voor de prijs die ze vragen vinden wij gewoon dat hij 100% goed moet zijn, en niet met hakken over de sloot door de keuring.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:09

Oke, je hebt helemaal gelijk, wanneer het paard alleen flink aan de bak moest even geleden dan had hij na een week al veel beter of zelfs helemaal goed moeten zijn. Er zal dan vast een blessure ontstaan zijn of hij is toch gevoelig op de plek waar ze de chip weg hebben gehaald(zelfde been toevallig)?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:17

Mijn paard was ook niet goed op de buifproef maar op de röntgen was deze helemaal goed voor de sport. Tevens was de deal wordt hij goed gekeurd draag ik de kosten word hij afgekeurd dragen jullie (de verkopende partij dus) de kosten. Prima deal! Weten zij ook meteen waar ze aan toe zijn als hij/zij wordt afgekeurd en zit jij niet met extra kosten. Ik moet wel zeggen dat dit heel lang geleden voor mij is haha 10 jaar!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:19

@bigone: inderdaad het been waar die chip zat, zowel op de harde volte als de buigproef nét aan.

Ik zal nu moeten gaan bellen om het te laten weten. Bah, dit zijn echt rottige momenten. Ik ben hier zo slecht in, voel me heel rot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:21

Verstandig besluit denk ik, bij twijfel niet doen..{in ieder geval niet voor dat geld}

Wat zeiden de eigenaren er zelf van? stond ie trouwens op ijzers?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:22

Urbiezira schreef:
@bigone: inderdaad het been waar die chip zat, zowel op de harde volte als de buigproef nét aan.

Ik zal nu moeten gaan bellen om het te laten weten. Bah, dit zijn echt rottige momenten. Ik ben hier zo slecht in, voel me heel rot.

Ik lees dit net pas en we reageerden tegelijk, als het het been van de chip is dan doen de eigenaren er verstandig aan om dat been verder na te laten kijken denk ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:22

Urbiezira schreef:

Succes, je kunt het! :(:)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:56

Hij stond op ijzers. Verkopers vonden het heel jammer, maar ze snappen het wel. Maar zo'n gesprek...ik vind het niks :o of ze het been verder na laten kijken weet ik niet, heb ik het niet meer over gehad.

Nu gaan we verder met zoeken! Maar eerst vanavond uit eten en naar de film, mijn vriend vond dat we dat wel verdiend hadden, haha.

Iedereen nogmaals bedankt voor alle hulp en lieve berichtjes, ook via PB! :+:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:00

Oke, soms lopen ze niet goed op blote voeten op het harde vanwege het ontbreken van ijzers maar dat is hier duidelijk niet het geval.

Het zijn geen leuke gesprekken inderdaad, maar ik hoop dat ze het wel begrepen? bij twijfel gewoon niet doen..het is veel geld en je wilt een gezond paard met toekomstperspectief.

Veel plezier vanavond en succes met jullie verdere zoektocht!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:37

Goed dat je ze gebeld hebt, dat is inderdaad heel moeilijk bij zoiets als bijna maar net niet helemaal goed. Succes met je zoektocht hoor. Momenteel weet ik niets, maar als ik iets hoor, laat ik het je weten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:49

Zoek je ook echt een springpaard?
Misschien eens informeren bij CS Sporthorses. Cheryl Sjouke heeft een aantal kennissen van me aan leuke paarden geholpen voor normaal geld.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 23:26

Ik zoek een echte allrounder, aangezien ik graag wil gaan springen (als dressuurprikker :D) en mijn vriend ook wil gaan springen zodra hij wat meer ervaring heeft. Dus een paard wat enkel wat cavaletti kan springen is misschien niet zo geschikt! :D

Maar ik zal eens kijken, wie weet hebben ze wat staan!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:24

Ik dacht dat de verkopers het snapten, maar ik moest vandaag met ze bellen om te vragen of zij de dierenarts voor maandag al hadden afgezegd of dat ik dat nog moest doen...nou, toen kreeg ik 'm van voren hoor :+

Dat ik hen niet vertrouwde, dat ze dachten dat het voor mij gewoon goedkoper was om alles in één keer te doen terwijl we al hadden afgesproken dat wij er bij wilden zijn met de echte keuring...maar in Limburg ging dat anders, en ik moest echt maar meer risico gaan nemen want zo zal ik nooit aan een paard komen.

Heb maar duidelijk gezegd dat het niks te maken heeft met vertrouwen, maar met jezelf indekken voor enige problemen. Dat ik er bij zou willen zijn, ongeacht of het nou een onbekende of mijn beste vriendin is van wie ik een paard koop.

Ohja. En de dierenarts was beledigd omdat ik haar oordeel niet streng genoeg zou vinden, omdat ik nog om een second opinion ging vragen. Volgens haar was hij geschikt voor de topsport en was dit zo'n sterk paard, die zou nooit wat krijgen. Ik snap haar oordeel, maar wilde het risico gewoon niet nemen, simpel toch? En volgens mij gaat er wat mis als je als arts niet nagekeken wil worden op je keuring, want immers zou mijn dierenarts dan precies hetzelfde zeggen. Maar hij gaf aan dat hij wel dacht dat er verhoogd risico was.

Ik was net helemaal weer rustig, had er inmiddels een beetje vrede mee, maar ben nu weer flink van m'n apropos. Wat een gezeik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:27

Helemaal geen gezeik, dit is voor mij de bevestiging dat het paard zeer waarschijnlijk niet goed is en zij reageren hun frustratie nu op jou af, welkom in de paardenhandel. Neem de tijd en blijf heel goed opletten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:29

bigone schreef:
Helemaal geen gezeik, dit is voor mij de bevestiging dat het paard zeer waarschijnlijk niet goed is en zij reageren hun frustratie nu op jou af, welkom in de paardenhandel. Neem de tijd en blijf heel goed opletten.

Dit inderdaad. :j

Je hebt er goed aan gedaan het niet te doen, dit bevestigd het alleen maar...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:37

Quir schreef:
bigone schreef:

Dit inderdaad. :j

Je hebt er goed aan gedaan het niet te doen, dit bevestigd het alleen maar...

Quir, misschien kun jij je voelhorens uitsteken, allrounder prijs max 6500, wel een ander budget dan waar jij je normaal mee bezig houd maar toch, wie weet :D