Bekappen, hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:17

[***] schreef:
@ mirriejj : wat was bij jou te lastig dan? Dan weet ik of die van mij bij voorbaat al afgeschreven is of niet ;)

Hier kan ik ook wel zittend werken :j En dat helpt inderdaad. Nu nog eraan werken dat pony z'n voet langer dan 5 of 10 seconden op de steun houdt zodat ik ook op mijn gemakje wat kan doen en dan kunnen we weer wat meer :Y) (het gaat wel redelijk hoor, alleen vandaag had hij het wat lastiger en minder geduld, en dat is dan niet zo handig als je nog veel moet kijken enzo ipv snel even vijlen).

Pony komt van voren omhoog en draait daarbij vliegensvlug en trapt gericht. Praam/verdoving brak ze overal doorheen. Hij is toen 3 uur bezig geweest, heeft wat grondwerk met haar gedaan tussendoor en heeft toen de voorvoeten kunnen doen.

Ik snapte de keuze zeker om haar niet meer te doen . Want hij had letterlijk een engelengeduld. Maar in die tijd had hij natuurlijk ook een paar andere paarden kunnen doen.

Anoniem

Re: Bekappen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:21

Ok, thanks. Dat verwacht ik bij die van mij nu niet meer (maar hij is er wel toe in staat dus zeg nooit nooit) als ze gewoon met rust beginnen. Als ze erop af gaan van "ik zal dat wel eens even doen" dan heb je een trap voordat je met je ogen kan knipperen :=

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:49

Even een ideetje.
Als je een goede smid vind.
Kun je niet in overleg een nieuw schort aanschaffen?
Deze zal niet die verbrandde geur hebben, maar de geur van je eigen stal als je hem daar bewaard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:13

Heb je de pony ooit al eens laten bekappen terwijl je er zelf niet bij bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:31

@ Rambogirl : is misschien een optie inderdaad, heb ik nog niet bekeken. Kan me nu eigenlijk niet meer herinneren of de smid z'n schort heeft aangehouden bij [***] of niet .. hmm ..

@ Gini : neen, dat nog niet. Geen idee of dat een goed idee is. Ik begrijp wat je zegt maar hij heeft al beperkingen, dan zou je hem helemaal in het diepe gooien. Wat ik wel doe is de smid z'n gang laten gaan, niet teveel zeggen en zeker niet "aah en oooh en sielugh" maar gewoon erbij staan alsof dat elke dag zo gedaan wordt en het normaal is, wat met de smid praten, niet teveel aandacht aan hem etc. Maar zelfs daar kon hij niet goed mee om en stond echt op ontploffen van de stress. Ben dan toch maar begonnen zoals we in het begin met de andere begonnen zijn, met clickeren en belonen wanneer hij (een beetje) ontspande, om niet de stress te voeden. Toen gingen de voorbenen ineens super snel & goed.

Dus ja, zeg maar wat het beste is .. Ik wil het best wel eens proberen om te verdwijnen, maar ik wil ook geen ongelukken ...

Er is dus iemand bij geweest deze week, het ging niet slecht maar ook niet goed. Voorvoeten zijn gedaan voor zover mogelijk, bij de achterbenen ging het compleet mis. Weet niet wat er gebeurde maar hij had eigenlijk al teveel spanning (ondanks dat de smid wel rustig was had ik toch het idee dat hij meer was van "kom, niet aanstellen, gewoon doen". Wat daarom niet slecht is, maar ik weet het niet) en toen schrok hij en trapte, gelukkig net niet raak, maar daarna was het helemaal om zeep en kon de smid niet eens meer richting zijn achterbenen gaan zonder een trap te krijgen. Hij is dan ook gestopt voor z'n eigen veiligheid. Ik heb toen hij weg was wel nog gepoetst en de hoeven uitgekrabd en dat ging (gelukkig) zonder problemen. Dus het is echt een reactie op die persoon, niet de situatie zeg maar...

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:59

Heb je een pb gestuurd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:37

[***] schreef:
@ Gini : neen, dat nog niet. Geen idee of dat een goed idee is. Ik begrijp wat je zegt maar hij heeft al beperkingen, dan zou je hem helemaal in het diepe gooien. Wat ik wel doe is de smid z'n gang laten gaan, niet teveel zeggen en zeker niet "aah en oooh en sielugh" maar gewoon erbij staan alsof dat elke dag zo gedaan wordt en het normaal is, wat met de smid praten, niet teveel aandacht aan hem etc. Maar zelfs daar kon hij niet goed mee om en stond echt op ontploffen van de stress. Ben dan toch maar begonnen zoals we in het begin met de andere begonnen zijn, met clickeren en belonen wanneer hij (een beetje) ontspande, om niet de stress te voeden. Toen gingen de voorbenen ineens super snel & goed.

Dus ja, zeg maar wat het beste is .. Ik wil het best wel eens proberen om te verdwijnen, maar ik wil ook geen ongelukken ...

Je kunt fysiek niks aan het doen zijn of geen extra aandacht geven, maar op zich is de situatie al gewoon anders dan anders doordat er een persoon aan zijn hoofd staat en een persoon zijn hoef vast heeft. Ik kan me voorstellen dat wanneer jij oefent met de hoeven er dan niemand aan zijn hoofd staat. Je hebt al geprobeerd om zoveel hoefsmid-elementen te verwijderen (bekapschort, hoefstandaard,...), het enige wat nu nog 'hoefsmid' zegt, is die ene persoon die erlangs staat.

Ik weet natuurlijk niet of dit dé oplossing is, je hebt al zoveel geprobeerd. :+ Maar waarom dit dan niet eens? Je hebt toch geen hoefsmid die snel ongeduldig wordt of problemen graag fysiek oplost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:36

Op dit moment heb ik geen hoefsmid :+
Die waar ik geen contact meer mee had was heel goed en rustig :j Maarja, dat gaat 'm niet worden (al heb ik daar ondertussen wel even contact mee gehad maar zit een heel verhaal achter). Heb er een andere bij gehad maar dat ging toch niet zo, wilde ik wel een nieuwe afspraak mee maken maar ook weer geen reactie gehad op mijn bericht dus dan zit ik weer in hetzelfde schuitje en daar heb ik geen zin in (ze moeten van mij niet meteen antwoorden, maar ergens dezelfde of de volgende dag een reactie zou wel fijn zijn, maar is misschien veel gevraagd). Plus dat de pony sindsdien niet meer goed loopt (de dag na bekappen liepen ze beiden helemaal niet, de vos is ondertussen wel weer ok maar [***] loopt nog altijd slecht).

Daarvoor stond ik nooit standaard bij z'n hoofd hoor, in het begin wel maar daarna had de hoefsmid zoveel vertrouwen en goede punten dat die gewoon kon bekappen en ik gewoon kon rondlopen of meekijken of dergelijke. Maar dat was nu bij de nieuwe bekapper blijkbaar geen optie aangezien de pony 1 stressbom was (die uiteindelijk ook ontploft is). En dan sta ik daar echt niet van "aah, rustig maar, arm paardje, etc." maar op zo'n momenten er niet zijn denk ik dat er alleen voor zorgt dat de emmer nog sneller vol is .. Ik wil het best wel proberen, maar wil ook niet dat er iets gebeurd terwijl ik er niet bij ben ... (wil ook niet dat er iets gebeurd als ik wel bij ben trouwens, haha, maar je snapt me wel).

Er zegt nog veel 'hoefsmid' hoor .. de geur, het geluid van de materialen, het optillen, het vijlen, ... keuze genoeg :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:10

Toch maar zelf een cursusje gaan volgen, denk ik. ;) Wel balen dat je niemand kan vinden die geschikt is en die het wel wil doen. Van dat niet reageren wordt ik ook niet vrolijk... Ik weet niet wat dat is de laatste tijd, maar ik merk ook dat wel meer professionals daar een handje van hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:28

Jessix schreef:
Toch maar zelf een cursusje gaan volgen, denk ik. ;) Wel balen dat je niemand kan vinden die geschikt is en die het wel wil doen. Van dat niet reageren wordt ik ook niet vrolijk... Ik weet niet wat dat is de laatste tijd, maar ik merk ook dat wel meer professionals daar een handje van hebben.

Klopt. Dat vind ik ook heel vervelend. Als ik bel of mail dan krijg ik graag een reactie. Dat kan ook zijn dat ze het niet kunnen of willen doen,maar dan weet ik dat tenminste en kan ik iets anders zoeken inplaats van zinloos wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:07

Ben ergens toch blij dat ik niet de enige met het probleem ben :P Maar vervelend is het wel... Verwachten we teveel? Ik weet het niet..

Zelf leren zou ik wel willen maar dan komt het fysieke weer om de hoek kijken en voor mijn eigen goed mag ik dat echt niet zelf volledig op mijn nek nemen. Eens tussendoor met de vijl erover om het rond te houden ok, maar er moet gewoon regelmatig iemand bij voor het grotere werk.. (hoewel als het éénmaal echt goed is er natuurlijk niet zoveel werk aan is).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:41

het probleem is niet dat de hoefsmid verkeerd handelde, de opvoeing van het paard is gewoon niet gericht op het oplossen van dit probleem nu. Ik ga er echt van uit dat ook jouw paard na één maand training heel braaf en rustig zijn voetjes zal geven. Dit klinkt mssn als een zoetsappig verkoopspraatje maar ik geloof daar echt rotsvast in dat dit echt haalbaar is, met schort en met hoefstandaard en alle toeters en bellen.
ik ben zelf paardentrainer en tevens ook hoefsmid, ik weet echt waar ik over praat.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:44

Is een natuurlijk bekapper geen optie? Die zijn vaak meer van de rustige aanpak heb ik al gemerkt. Of zeg ik nu iets heel dom? :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:52

[***] schreef:
Ben ergens toch blij dat ik niet de enige met het probleem ben :P Maar vervelend is het wel... Verwachten we teveel? Ik weet het niet..

Zelf leren zou ik wel willen maar dan komt het fysieke weer om de hoek kijken en voor mijn eigen goed mag ik dat echt niet zelf volledig op mijn nek nemen. Eens tussendoor met de vijl erover om het rond te houden ok, maar er moet gewoon regelmatig iemand bij voor het grotere werk.. (hoewel als het éénmaal echt goed is er natuurlijk niet zoveel werk aan is).

Fysiek is voor mij ook een probleem (rugletsel) maar inmiddels gaat het bekappen van mijn eigen paarden wel omdat ik het zelf goed bijhoud. Soms doe ik ook alleen de voorvoeten en dan de dag erna de achterste. Een van mijn paarden is ook heel lastig geweest met bekappen. Het heeft me meer dan een jaar gekost om dat op te lossen, maar inmiddels is hij (voor mij!) de makkelijkste. Ik kan op een knie gaan zitten met zijn been op schoot. :')

Natuurlijk moet je goed naar je lijf luisteren, maar als je het nadat hij een keer goed bekapt heeft wekelijks bij kan houden is het misschien wel te doen en voor hem de perfecte oefening die met regelmaat terug komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:58

@ aeolusnr1 : ik heb je al eens uitgenodigd dacht ik, je bent welkom om te tonen hoe het moet.

Ik vind het niet fair van je dat je blijft drammen op de training. Hoezo geen oplossingsgerichte opvoeding? Ik kan alles met hem en van hem vragen, inclusief standaard. Ik heb alleen de kennis en kunde niet om de hoeven tot in detail goed te bekappen, evenals dat ik door fysieke problemen niet lang kan gebogen staan of zitten. Zijn probleem ligt niet (meer) bij het bekappen, maar bij het zich laten bekappen door een vreemde. Hoe moet ik dat volgens jou dan oplossen? Daar zal toch die persoon zelf aan moeten werken, al dan niet met mijn ondersteuning.

@ Luca03 : het soort bekapper maakt op zich niet uit, overal heb je rustige en wat minder geduldige mensen ;)

@ Jessix : heb je gelijk in. Maar zou eerst eens iemand moeten vinden die het grootste werk kan doen ;) Daarna kan ik inderdaad kijken of het lukt om zelf bij te houden, dat is natuurlijk een stuk minder werk en dus om die reden minder zwaar :j

Saravdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:35

Welke regio zit je?