ouder paard, cpl, artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 15:27

Net terug van bezoek van de dierenarts. Ook zij kan op het eerste gezicht niet de vinger leggen op "waar" precies het probleem zit.
Ze geeft ook aan dat de benen hoogstwaarschijnlijk met artrose zullen zitten, maar ook dat het weinig nut heeft om bijvoorbeeld een been op de foto te plaatsen, omdat we dan maar een detail van 1 gewricht hebben.
Als ik foto's wil nemen, wordt er aangeraden om een kreupelheidsonderzoek te doen (wat dus niet zal lukken ivm niet kunnen aanraken van de benen), alles op de foto te zetten (ong 15 foto's) en de benen uit te verdoven om te zien waar ze precies pijn heeft. (maar uitverdoven lijkt mij ook behoorlijk risicovol, no way dat ze het zal toelaten dat er injectie's in het been gegeven wordt ...

DA zegt ook dat ze in het algemeen stijf/ongemakkelijk loopt, en dat het wss niet 1 aan te duiden locatie zal zijn. Zij vindt het dus in eerste instantie niet zo interessant om foto's te maken.
In overleg gaan we eerst starten met een pijnstillingskuur, ze gaat de komende 10 dagen op de bute, en ik ga kijken in welke mate ze anders, beter, gelukkiger is.

Normaal krijg ik de medicijnen donderdag binnen.
Daarnaast ga ik starten met een glucosamine preparaat, en laat ik de osteo nog eens komen om ze los te werken in de rug.

Vandaaruit gaan we kijken hoe ze is, of het mogelijk is om de bute af te bouwen en te vervangen door een natuurlijk middel (hogere dosis devils relief of de no-bute dingen) en kijken hoe het gaat.

Wat ik vergeten te vragen heb is of het zin heeft om bloed te trekken. Dat zal ik donderdag dan maar even overleggen ...

mooney

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:22

Klinkt als een verstandig en weloverwogen plan.

Let er alleen wel op dat als je meerdere acties tegelijk doet (buut en glucosamine en osteopaat) dat je niet meer kan zien wat nu het effect van welke actie is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:11

Mooney we denken het zelfde. Wil je zeker weten of ze reageert op de bute of op de glucosamine dan moet je daar niet tegelijkertijd mee beginnen. Natuurlijk wil je álles doen om je paard te helpen. Je helpt haar denk ik juist goed als je niet achteraf nog hoeft te puzzelen met dingen die je al eens eerder geprobeerd had. Misschien ook iets om donderdag te overleggen?

Klinkt als een fijne veearts verder :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 19:46

Ja, ze is super, komt direct, geeft altijd goed uitleg, en is nog betaalbaar ook :P

Daar heb je inderdaad een goed punt. De osteo kan op zaterdag 8 juli komen. Zou ik de bute opstarten en kijken of het verschil geeft, en daaraansluitend laten behandelen? (met het idee, als ze minder pijn heeft dan zal ze haar lijf mss ontspannen, kan osteo goed behandelen, en kan ze met een "nieuw" ontspannen lijf herstellen. Anderszijds is het voor osteo mss niet evident om te behandelen als het paard onder de pijnstillers zit?)
Ik heb nieuwe filmpjes van vandaag in vrijheid in de weide, zet ze er zometeen ook even op :).
Benen behandelen ging niet goed vandaag, de plekken zitten onderaan, ik mag er niet meer knippen, zelfs niet aankomen. Ik heb nu met de achterkant van mijn carrotstick er klei kunnen tegen duwen ...

edit: overlegd met de osteo, bute is blijkbaar ook ontstekingsremmend, zij zegt, donderdag tot maandag even op de bute, en kijken of het een groot verschil geeft. Zaterdag komt ze dan behandelen, en van daaruit kunnen we zien of de bute een must zal worden, of dat we het kunnen onderhouden met devilsrelief of no-bute (is deze laatste sterker dan devilsrelief?)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:09

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:33

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom je eerst het ene middel zou willen gebruiken en daarna zou willen overschakelen naar wat anders. En waarom die termijn van een paar dagen? Is het dan jouw ervaring dat jouw paard binnen die paar dagen reageert op veranderingen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:36

termijn van de paar dagen is omdat de osteo niet wil behandelen als ze onder de bute dtaat. Omdat dit een vertekend beeld zal geven.
Bute kan wel helpen om nu een eventuele ontsteking aan te pakken en geeft me wel een beeld of ze effectief veel pijn heeft op de weide of niet.
Ik zou liever niet direct constant bute geven daar het ook vervelende bijwerkingen heeft.
Daarom dat ik de behandeling van de osteo de kans wil geven, in combi met hogere dosering duivelskruid, voor ik op dagelijkse basis naar het sterkere spul grijp.

ik begrijp niet wat je bedoelt over dat ze binnen een paar dagen reageert? Ze heeft nog nooit pijnstilling in die vorm gehad. En ik vermoed dat ze onder een dosis bute wel relatief snel verandering zou moeten tonen als er pijn in het spel is?

Er werd hier toch ook aangeraden om ze enkele dagen pijnstilling te gecen en te kijken welk verschil het maakt? Als ook mij Da en osteo dat een goed plan vinden, is het toch logisch dat ik dat volg?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:45

Het spijt me, ik had het laten gaan en rust gegund (in laten slapen).

Het is 21 jaar en dan zoveel ongemak en pijn en vooral die CPL, het is slechts rekken wat je nu doet en als je paard al pijn laat zien en merken dan heeft ie echt teveel pijn om het te verbergen....want ze laten geen pijn zien en zijn hard voorzichzelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:47

Dan zou ik persoonlijk óf de afspraak met de osteo verzetten óf pas daarna met pijnstilling beginnen. Je plan is nu dus om je paard op bute te zetten, er dan weer af te halen vanwege de osteo en daarna er eventueel weer op, of op een andere pijnstiller? Dan moet het lichaam toch steeds schakelen?

Als je een pijnstiller gaat geven dan zullen de symptomen wel gauw verminderen ja. Maar als je er weer mee stopt dan komen ze weer terug (paard krijgt dan weer pijn). Het lichaam heeft een tijdje nodig voordat het in zoverre went aan een middel voordat het middel meer kan doen dan de alleracuutste symptomen wegnemen?

Maar misschien denk ik wel op een andere manier. Die van mij krijgen nooit chemische middelen. En al helemaal niet via de spijsvertering.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 07:17

Ik begrijp je punt Ragdollcat, als buitenstaander ben ik het met je eens maar ik begrijp ook goed de standpunt van Duhelo die alles wil proberen wat kan helpen omdat het beëindigen van een leven maar 1 keer kan en definitief is.

Ik ben het met koper eens dat dit waarschijnlijk teveel veranderingen zou zijn in 1 keer in korte tijd. Toen ik het had over een periode op pijnstilling te zetten dacht ik daarbij niet na een paar dagen te stoppen en dan gelijk een behandeling van de ostepaat of overzetten op duivelskruid.

Ik zou zelf minimaal een week op pijnstiller zetten en daarna verder kijken. Wat wellicht ook een optie zou kunnen zijn is de duivelskruid verhogenen nog geen pijnstilling omdat je na de pijnstiller daar weer op terug wil en dan de osteopaat maar ik weet niet precies wat duivelskruid is dus daar kan ik weinig over zeggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:27

Wat verwacht je dat de osteo precies aan verbetering kan doen? Je kunt artrose niet verbeteren, een los lichaam helpt daar maar marginaal aan bij. Zeker bij een paard van deze grootte en dit gewicht.

Pijn kun je inderdaad uitsluiten door haar voor minimaal een week op pijnstilling te zetten. En dan forse pijnstilling. Als ze nu al door de duivelsklauw heen gaan, dan heeft ze dus echt wel veel last.

Het feit dat haar benen door de CPL zoveel pijn doen vind ik ook wel heftig. Artrose is an sich nog niet zo'n probleem, en zo in stap vind ik haar nog eens zo slecht niet. Maar de pijn door de CPL... dat zou voor mij een reden zijn om heel serieus te overwegen of ik dit nog wel paardwaardig vind.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:35

Ik vind dit paard echt veel slechter dan 'een beetje onregelmatig' en het zou me niet verbazen als het probleem groter is dan alleen 1 achterbeen. Ik vind de hele achterhand heel slecht. Arm dier.
Ik zou de osteopaat afbellen voor nu en eerst eens aan de slag gaan met de pijnstillers. Pas dan kun je goed zien wat die doen.
En van je instructrice zou ik direct afscheid nemen. Als die je adviseert om met dit dier werk te doen zodat het sterker wordt vraag ik me af of ze capabel genoeg is om les te geven. Dit dier moet goed onderzocht worden, niet aan het werk gezet worden.
Ik verbaas me er trouwens over dat er nu pas contact is met een dierenarts, dat had al heel lang geleden moeten gebeuren. Maar goed, beter laat dan nooit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:42

De veearts adviseert 10 dagen bute, en nu wil je in overleg met de osteo dat terug brengen naar 4 dagen? Ik zou toch het advies van de fysio opvolgen. Is de osteo dezelfde als de chiropracter die je in het begin van het topic adviseerde haar aan de hand aan het werk te zetten? Want ook die zou er bij mij niet meer inkomen, net als je instructrice.

Wat betreft 'niet meteen het sterkere spul geven', ik zie een paard dat overduidelijk pijn heeft. Geef haar toch gewoon die pijnstiller en kijk van voor jezelf. Maar niet 4 dagen bute, dat is echt te kort om goed verschil te zien. Als je zelf pijn hebt wil je toch ook goede pijnstilling?

Ik zou in dit geval toch echt even naar de dierenarts luisteren, 10 dagen bute en daarna met de dierenarts overleggen hoe nu verder. Ik snap dat je alles wilt doen, alles wilt proberen, maar is dat echt nog eerlijk naar je paard toe?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:24

Chiropractor en osteo zijn volgens mij 2 verschillende takken. Dus nee, het is niet dezelfde persoon.

Osteo is iemand die al jaren komt, mijn paard kent en weet wat ze wel en niet kan doen bij dit paard. Heeft in het verleden al supergoede resultaten gehaald ermee. Oa eens nadat ze zich door een verkeerd zadel (barefoot. te breed voor mij. ik zat slecht. paard is me gaan compenseren en zichzelf vast gelopen.) vastgelopen had heeft ze dit weer helemaal in orde gekregen.

Daarnaast moet ik zeggen, ik vind het wel sterk dat er vanaf een aantal filmpjes kan bepaald worden dat dit paard moet ingeslapen worden. Ik ga zeker niet zeggen dat ze goed loopt, ik ga ook zeker niet zeggen dat ze geen pijn heeft, maar ik kan wel zeggen dat dit paard absoluut nog niet klaar is om ingeslapen te worden.
Hou er ook rekening mee dat dit paard "pas" vanaf deze winter slechter geworden is (wat niet echt opgevallen is daar ze in de winter niet gaan rennen in de weide, en dit paard doet dit sowieso nooit. Ik ken haar vanaf haar acht jaar en ik heb haar nog nooit spontaan een sprintje weten trekken in de weide als het geen doel heeft (meestal eten). Terwijl ze onder het zadel erg werklustig is en altijd klaar was om een ferme galop ertussen te gooien.
Daarnaast heb ik nog niks geprobeerd van supplementen, behalve een minimale dosering duivelskruid, die nu ook niet heel erg pijnstillend werkt.
Vandaar vind ik het wel héél vroeg om op basis van deze filmpjes te beslissen om ze in te slapen.

Mijn weidefilmpje laat ook geen ongelukkig paard zien imo.

@koper: ik weet ook dat de pijn terugkomt als er gestopt wordt met de pijnstiller. Veel meer zal die pijnstiller dan ook niet kunnen doen dan pijn wegnemen.
Als je een goede natuurlijke pijnstiller weet, sta ik daar zeker voor open. Ik ben nu ook niet echt fanaat om er bute in te gooien, maar als dit de enige manier is om pijn effectief uit te sluiten.

@carola: duivelskruid is een milde pijnstillend natuurlijk product, nu kreeg ze onderhoudsdosis voor een paard van 500 kilo. héle lichte pijnstiller dus.
Ik neem wel mee om eerst de osteo af te wachen en daarna de bute te proberen.

@Berdien: toen ze zich een aantal jaar (5 jaar denk ik?)geleden vastgelopen had op mijn zadel zat haar rug/schoft vast. Toen was ze ook stijf en onregelmatig in de achterhand, maar heeft ze weer helemaal los gekregen en erna (met ander zadel), liep ze als een zonnetje.
Ik weet niet in welke mate haar benen echt pijn doen van de cpl, door slechte ervaringen in het verleden liet ze zich altijd al erg moeilijk behandelen aan de benen. (zelfs gewoon de hoeven aanraken gaat ze op uithalen)
In de weide loopt ze gewoon, gaat niet extreem aandacht gaan geven aan de benen, enige dat ze wel doet is gaan wrijven als er mijten zitten. Daarvoor heb ik de cydectin. De cpl is gewoon moeilijk in te schatten kwa pijn.

@Goof: mijn instructrice is zeker capabel genoeg om les te geven, zij heeft ook niet geadviseerd om erop te gaan zitten, wel om ze door middel van flexen wat losser te maken in de spieren van de voorhand.
Dierenarts er eerder bij: paard heeft de ganse winter op rust gestaan in de weide/winterpaddock. Problemen kwamen maar naar voor als ze weer aan het werk moest. Voorheen was het niet opgevallen omdat ze in de weide gewoon niet anders is/doet dan voorheen.

@lalidan: het idee van de osteo heb ik ook voorgelegd aan de dierenarts, en zij vindt dit ook een goed idee, omdat door die enkele dagen bute er eventuele ontstekingen zouden verminderd worden. Feit dat het pijnstillend werkt is dan maar "bijzaak", tot de osteo gekomen is.
Na die behandeling zouden we kijken hoe en of het helpt, hoeveel last ze daarna nog heeft en van daaruit kijken of een no-bute/duivelskruid tinctuur voldoende helpt, of dat ze eventueel toch dagelijks op bute zou moeten komen.

De andere optie is via de kliniek klinisch onderzoek en foto's te nemen van alles (300 euro), om zo een diagnose te stellen. (zij hebben me gisteren ook opgebeld). Van daaruit zouden zij kunnen kijken om een behandeling op te starten, maar dit zal vast ook een supplement en eventuele pijnstillers zijn, al dan niet in combi met aan het werk te zetten om ze soepel te houden.

Voor niemand persoonlijk hoor, maar ik krijg het advies om de dierenarts te raadplegen, ik zet combi met dierenarts en osteo op, zij komen met een plan en dit plan mag ik dan plots niet meer volgen omdat ik ze beter zou laten inslapen. Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:36

Ben het ook eens met wat hier boven staat wat betreft het teveel tegelijk willen proberen. Het zal wat langer duren idd als je alles een voor een probeert maar dan weet je wel of het ook echt wat doet.

Pijnstilling zal het wat dragelijker maken maar zal ze niet soepeler van worden bijvoorbeeld. Mocht het dan nu niet alleen pijn zijn maar bijvoorbeeld ook verbeend kraakbeen waardoor het lopen gewoon niet meer normaal kan, zal je dat ook zien (zal waarschijnlijk lichamelijk wat meer leven uitstralen maar dat komt er dan niet uit in de beweging).

Misschien is het ook een lastige stap, maar heb je de laatste tijd nog de duivelsklauw geminderd/even gestopt om zo dan een beeld te krijgen hoe ze zonder is?
Als je straks meerdere zaken gaat combineren zal dat misschien ook wel iets zijn om over na te denken of om iig te bespreken met je da. Voor de volledigheid is een zo natuurlijk mogelijk beeld toch ook van belang.
Zo ook voor de osteo die bijvoorbeeld niet wil werken met een paard dat al bute krijgt.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:38

@Duhelo, vind ik ook! Niet inslapen totdat je weet wat er aan de hand is en totdat je zeker weet dat ze niet meer opknapt of slechter wordt! Ik denk dat er bij degene die dit advies hebben gegeven vaker een paard onnodig dood gemaakt wordt ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:49

izzy1985 schreef:
Ik denk dat er bij degene die dit advies hebben gegeven vaker een paard onnodig dood gemaakt wordt ;)

Wat een verschrikkelijke respectloze reactie. Iedereen probeert hier te helpen en ik geloof nooit dat iemand zijn paard zomaar laat afmaken omdat ie een keertje niet goed loopt. Enig idee hoe deze reactie over kan komen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:58

Heb niet alle reactie gelezen maar wel naar de filmpjes gekeken.
Ik zie een paard wat strak in de bovenlijn is en achter erg stijf/kort/strak/kreupel loopt.
Een paard wat de draf het liefst ontwijkt en daardoor voor een makkelijkere gang de galop kiest.
Zelf zou ik foto's maken van de achterbenen en overleggen met een dierenarts, gezien het ras en de leeftijd daar een keuze op maken. De zomer is een tijdperk voor artrose paarden die beter is dan de herfst met zijn vocht en de winter met de kou en vocht.

Wij hebben een oudere merrie van 22, ook artrose van de winter naar boven gekomen, dit was einde van de winter, nu merk je niets aan haar, ze sjeest er overheen als ze buiten in de wei staan. Ik weet wel dat als ze in de herfst of winter weer begint met kreupel lopen en kwakkelen dat we niet met haar gaan dokteren. Heb me er bij neer gelegd dat dit zeer waarschijnlijk haar laatste zomer zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:00

Macs schreef:
izzy1985 schreef:
Ik denk dat er bij degene die dit advies hebben gegeven vaker een paard onnodig dood gemaakt wordt ;)

Wat een verschrikkelijke respectloze reactie. Iedereen probeert hier te helpen en ik geloof nooit dat iemand zijn paard zomaar laat afmaken omdat ie een keertje niet goed loopt. Enig idee hoe deze reactie over kan komen?

Nou idd, dat mag ook wel ff minder zeg.

Toch vind ik haar in stap ook heel stijf achter. En dat hoofdschudden, dat lijkt wel ongemak. Ben benieuwd of hij verandert als je pijnstilling gaat gebruiken.
Hoe staat hij trouwens op met het rollen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:21

palousa_boy schreef:
Ben het ook eens met wat hier boven staat wat betreft het teveel tegelijk willen proberen. Het zal wat langer duren idd als je alles een voor een probeert maar dan weet je wel of het ook echt wat doet.

Dit. En dan ook lang genoeg een verandering aanhouden, niet 4 dagen :+ Met mijn merrie moet ik iets nieuws echt minimaal 3 weken aankijken. Niet omdat ik eerder geen reactie zie maar vooral omdat die reactie, die aanvankelijk vaak een verslechtering is, ook weer weg moet ebben waarna dan de weg naar herstel begint.

En natuurlijk wil TS het paard zo veel mogelijk helpen. Dat wil iedereen wanneer z'n paard ziek is. Ook weer vanuit mij: mijn ruin is al jááren ziek. Jaren en jaren hebben we gezocht naar wat het is. Zijn we nu sinds een maand of twee achter. Ik pas dingen aan, hij reageert er positief op. En er is nog meer wat ik voor hem kan aanpassen maar zijn lichaam moet de tijd krijgen om er op te reageren. Dat kost heel veel energie. Hij vreet zich te pletter omdat hij heel, heel, heel veel energie nodig heeft voor wat er nu in zijn lichaam allemaal gebeurt. En inmiddels loopt hij niet meer als een natte krant. Is nu vochtige krant. Maar ik wacht nog even mooi met de volgende verandering. Die twee weken kunnen er heus nog wel bij. Het is niet mijn bedoeling om hem nu weer ziek te maken door zijn lichaam te zwaar met al die veranderingen, ook al zijn ze positief, te "bewerken". Heb ik eens met mijzelf gedaan en dat was geen pretje. Ga ik dus niet met mijn paard doen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-06-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 10:25

Palousa_boy: ze staat pas sinds 2-3 weken op die lage dosering duivelskruid. voorheen kreeg ze dat niet bij. Ik zie op dit moment niet zoveel verschil.

ze heeft altijd al wat strakker gelopen in de achterbenen, maar in training komt ze wel soepeler, als ze zelf kan kiezen loopt ze gewoon lekker op de voorhand.
Afbeelding
Zo treedt ze bv onder als ze wat "geactiveerd" wordt. In draf altijd wel minder geweest, dit is nooit haar beste gang geweest.

Het hoofdschudden is door de vliegen. die zitten hier in talrijke hoeveelheden en mevrouw gaat daar over de rooie van. Vandaar ook het vliegendeken, ondanks dat die krengen nooit deftig blijven liggen, maar anders haal ik ze helemaal bezweet de weide uit van haar nerveus te maken (ze heeft dan ook geen staart om ze weg te zwiepen.)
In de winter/zonder vliegen schudt ze nooit.

Izzy: ik zoek inderdaad verder. Ik ga niet zomaar een dier gaan inslapen.

Voor de rest: ik apprecieer sowieso iedereen zijn mening, neem die dan ook mee in mijn bedenkingen (en geloof me, de gedachten staan niet stil hoor :D) en bekijk wat de mogelijkheden (kunnen) zijn.

Geschreven tekst komt soms wel anders over dan het bedoeld is ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:28

Je hebt in elk geval genoeg om over na te denken. En het is duidelijk dat je het goed voor hebt met je paard. Het kan erg verwarrend en beangstigend zijn als je zo'n probleem voor je kiezen krijgt en niet weet waar je moet beginnen en de adviezen die je krijgt elkaar tegenspreken. Maar hoe dan ook leer je daarvan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:49

Oke, dacht dat ik gelezen had dat je het al langer gaf dus vandaar (maar heb even snel alles doorgelezen).
Maar zoek dan even uit of het ene het andere niet versterkt of juist tegenwerkt, mocht je het wel blijven geven, anders geeft dat weer een scheef beeld.

Ik zelf begin iig het liefst gewoon "schoon" voordat ik ergens mee begin om idd gewoon resultaat (of niet natuurlijk) te kunnen zien en in hoeverre dat dan een verbetering is ten opzichte van daarvoor. Werkt het niet dan gaan we weer voor schoon en proberen we wat anders.
Het nare is dan alleen wel dat er toch even met pijn gelopen zal moeten worden, maar alles binnen het redelijke uiteraard. Als het sowieso al te erg is en het paard volledig afhankelijk zal zijn van medicijnen, zal het hier waarschijnlijk al wel einde verhaal zijn.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:20

Macs schreef:
izzy1985 schreef:

klink idd misschien een beetje bot, maw: Eerst kijken wat het probleem is, is het probleem te fixen?: Nee, dan pas de keuze maken. Er werd namelijk heel veel geadviseerd om het paard uit zijn lijden te verlossen nav het filmpje. En dan denk ik, eerst maar eens kijken wat er aan de hand is toch? (Misschien wel gebaseerd op het CPL verhaal, wat misschien niet de oorzaak is van het slechte lopen)

Ik zit zelf in een soort gelijk schuitje met mijn eigen ouwetje... en er is al heel vaak geadviseerd om haar in te laten slapen door menig omstanders die van een afstand meekijken en niet dichterbij komen. Ze heeft slechte periodes en toch knapt ze elke keer weer op. Als ze bij iemand anders was geweest was ze al lang 10x 'dood' geweest.. Vandaar misschien mijn verkeerde verwoording... mijn excuus.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:21

Zeker niet gelijk inslapen hoor. Krijg je spijt van.

Wel zal ik toch adviseren foto's te maken, ook al is de uitkomst waarschijnlijk artrose. Het is niet zeker. Heb zelf de fout gemaakt er bij mijn oude paard vanuit te gaan dat stijf lopen achter (niet kreupel) artrose zou zijn gezien de leeftijd, de da achtte deze kans ook erg groot. Bij foto's en scan bleken er peesontstekingen achter te zitten, van artrose geen sprake. Hele andere behandeling nodig dus maar het zag er qua lopen ook zo uit. Een diagnose 'gokken' ookal is de kans dat het 'gewoon' artrose is, vind ik dus een beetje link. Zou persoonlijk dus ook pas bezig met osteo, glucosamine etc nadat je zeker weet wat het is. Op pijnstillers zetten zou ik wel doen, maar dan minimaal een week. Dan krijg je een beeld van hoeveel pijn ze eigenlijk zonder heeft.