Paard heeft bulten die niet weg gaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 14:01

BopjeBo schreef:
Paard verderop had het ook en de eigenaar geloofde me niet, gooide het op een chronische oogontsteking omdat het oog niet blijvend opknapte van de medicatie. Heb dezelfde bobbels gezien bij dat paard en de DA deed dat af als 'zweet-eczeem'. Komt puur omdat de meeste DA er geen kennis over hebben, is nog te onbekend en daarom willen ze er niet echt aan meewerken. Uiteindelijk heeft de eigenaar het paard verkocht omdat hij het niet meer zag zitten met die oogproblemen (kostte teveel geld), staat nu in Oostenrijk en heeft nergens meer last van. Dus was het waard geweest het tenminste te proberen...

Artikelen waar je meer kunt vinden (wellicht niet allemaal over exact dezelfde soort insekten maar waarschijnlijk wel ergens aanverwant):

https://nl.wikipedia.org/wiki/Onchocerciase

http://equimed.com/diseases-and-conditi ... ocerciasis

https://www.blizzz.nl/steekvliegen-daze ... ekvliegen/

Voorheen ontwormde ik inderdaad regelmatig, nu niet meer... Dus het zou zeker kunnen. Ik heb mijn DA gebeld en kan zo een kuurtje ophalen. Ben heel benieuwd...

Syberdepiep

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:51

Ben ook heel benieuwd, bij mijn paard is dat de remedie geweest, die heeft 1,5 jaar staan jeuken en had zich tot bloedens toe kaalgeschuurt. Inmiddels een mooie volle bos manen teruggegroeid en nergens meer last van gehad. Nog gevraagd aan je DA voor Butox, dat is een vliegenmiddel voor koeien. Dat moet 1x per 2-3 weken op de huid gespoten worden. Mijn DA adviseerde dan 20 ml te mengen met 20 ml water en dit kleine beetje in een sprayflacon helemaal leeg op de huid te sprayen, en dan niet waar je zadel ligt uit voorzorg. Als je paard gestoken wordt dan sterft het insect, en merk dat er sowieso minder vliegen op het paard afkomen. Beschermd iig voor steken van de zwarte steekvlieg waar een gevoellig paard op reageert met jeuk.
In principe hoef je de plekken die je paard nu nog heeft niet te behandelen/wassen, ook de oogontsteking moet dan snel opknappen. Zelf ontworm ik met Eraquell, die heeft ivermectine en herhaal dat om de 2 mnd totdat die vliegen weg zijn. Hoop dat het de oplossing zou kunnen zijn, succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:05

Interessant Bopje, ik had er nog nooit van gehoord..ga me er ook eens in verdiepen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:21

hebben we het dan over dezelfde vliegen die in de wei vooral bij warm weer als een grote zwerm op de redelijk verse drollen zitten en de paarden als het ware achtervolgen? Want het valt me op dat dat dit jaar ook wel heel extreem is. Dat zou veel verklaren, zoals oogproblemen en jeuk.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:31

Nee, ziet er uit de gewone zwarte huisvlieg, zitten ook overal in de stallen. Het zijn die zwarte vliegen die voornamelijk op de benen van je paard zitten, als ze steken gaat hun achterste omhoog. En ze zijn sneller als de huisvliegen, een stuk lastiger met de vliegenmepper. Mocht je ze platslaan zit er meteen een bloedvlek op de muur. Ik ga al jaren niet meer in korte broek naar stal omdat die vliegen in m'n benen steken, zelfs door m'n rijbroek en sokken heen, want ze steken het liefst in je benen tot op kniehoogte, net als bij de paarden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:35

Ik kwam op het idee dat dat de oorzaak was toen ik een Australisch paardenblad las, daarin stond een artikel over zomereczeem en ze hadden het over 2 oorzaken; de knut en... de zwarte steekvlieg. Enigste verschil was dat de knut niet IN de oorschelp van een paard steekt en een zwarte steekvlieg wel. Mijn paard had dat toevallig ook, zo erg was het met hem en wist gewoon zeker dat hij geen knuttenallergie had, zijn symptomen waren anders. Toen via google artikelen hierover gevonden en na behandeling van Ivermectine en Butox was het heel snel over. Uiteraard zal het niet dezelfde variant als de Australische zwarte steekvlieg zijn, maar zal echt wel familie zijn vermoed ik. Probleem is gewoon erg onbekend helaas, misschien zijn er veel meer eczemers die dit hebben maar men niet weet dat het dit ook kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 29-06-17 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:35

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar mijn paardje heeft dit tot vorig haar ook gehad. Biop genomen en daar kwam ook een allergie uit. Begin dit voorjaar ben ik er achter gekomen dat het door riet eten komt. Ik heb dit afgezet en toen was alles weer weg. Vorige maand ongeveer weer een weekje het draadje weggehaald en toen zat ze weer riet te eten en kreeg weer bulten. Nu weer afgezet en geen last meer. Misschien kan het zoiets zij ? Zit natuurlijk erg veel suikers in riet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:42

Butox wordt juist wel goed verdragen.
Ik gebruik het al jaren tegen luis,vliegen,en doordat het vliegen weghoudt,helpt het zelfs tegen ZE.

Gewoon aanbrengen 's avonds,want het enige wat niet mag,is dat je paard in de felle zon komt de eerste uren na het aanbrengen.de juiste hoeveelheid verdeel ik over manenkam en rug,laten intrekken en klaar voor 4 weken.

Het houdt vliegen gewoon op afstand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:56

BopjeBo schreef:
Ik kwam op het idee dat dat de oorzaak was toen ik een Australisch paardenblad las, daarin stond een artikel over zomereczeem en ze hadden het over 2 oorzaken; de knut en... de zwarte steekvlieg. Enigste verschil was dat de knut niet IN de oorschelp van een paard steekt en een zwarte steekvlieg wel. Mijn paard had dat toevallig ook, zo erg was het met hem en wist gewoon zeker dat hij geen knuttenallergie had, zijn symptomen waren anders. Toen via google artikelen hierover gevonden en na behandeling van Ivermectine en Butox was het heel snel over. Uiteraard zal het niet dezelfde variant als de Australische zwarte steekvlieg zijn, maar zal echt wel familie zijn vermoed ik. Probleem is gewoon erg onbekend helaas, misschien zijn er veel meer eczemers die dit hebben maar men niet weet dat het dit ook kan zijn.

Interessant, mijn moeder heeft een ZE paard..de butox word gebruikt maar ik wist niet over de ivermectine.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:22

@tengeltje11; O echt? Gelukkig maar, mijn DA deed er moeilijk over omdat de paardenhuid er minder goed tegen zou kunnen als een rund, maar jullie hebben er geen problemen mee dus? Op de koeien wordt het gewoon onverdund op de rug gespoten. Het is nu nog vrij te verkrijgen maar binnenkort alleen via de DA, in Nederland dan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:24

Ja hoor,veulens,ezels,oudere paarden,....alles heeft hier al probleemloos butox gekregen.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 20:30

bellehorses schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar mijn paardje heeft dit tot vorig haar ook gehad. Biop genomen en daar kwam ook een allergie uit. Begin dit voorjaar ben ik er achter gekomen dat het door riet eten komt. Ik heb dit afgezet en toen was alles weer weg. Vorige maand ongeveer weer een weekje het draadje weggehaald en toen zat ze weer riet te eten en kreeg weer bulten. Nu weer afgezet en geen last meer. Misschien kan het zoiets zij ? Zit natuurlijk erg veel suikers in riet.

Ik denk niet dat dat het is, vorig jaar stond hij in een wei langs een kanaal met erg veel riet en toen had hij niks. Nu kan hij veel minder bij het riet komen.. ik ga morgen naar de DA en de wormenkuur halen zal ook eens vragen naar de butox, alleen heb ik al z itch wat ook een poor on is maar dan geregistreerd voor het paard maar dat mocht ik van een andere DA weer niet gebruiken alleen die tweede DA die ik erbij heb gehad (dus niet degene die de z itch heeft gegeven, mijn eigen DA had been dienst) is extreem voorzichtig met middelen en medicijn gebruik... Dus misschien toch maar weer de z itch erbij pakken.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 08:18

Hij krijgt nu op de plekken van de korstjes allemaal kale plekjes.. ook op zijn hoofd helemaal

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:42

Hoe kaal is kaal? gewoon dat je huid ziet?

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 09:55

Elisa2 schreef:
Hoe kaal is kaal? gewoon dat je huid ziet?

Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:55

Dan is het gewoon aan het genezen denk ik, zal er straks weer haar terug groeien.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:33

Klinkt ook als genezen van de korstjes. Hoe gaat het verder met schuren/jeuk?
Wanneer heb je de kuur gegeven?
@Elisa2; dat over butox en ivermectine is echt puur voor paarden met gevoelligheid voor zwarte steekvlieg, een eczemer met knuttenallergie heeft volgens mij weinig aan ivermectine, ff voor de duidelijkheid omdat je het ook over een ZE paard van je moeder hebt ;-)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 10:54

Ik denk dat die van mij geen heeft ZE aangezien hij manen en staart volledig met rust laat. Ik heb de kuur vrijdag gegeven. De bulten zijn nu echt bijna bijna weg, hij schuurt niet maar als ik de deken af heb krabt hij nog een beetje met zijn tanden op zijn buik waar eerder de grootste bulten zaten. Hij schuurt wel op zijn hoofd, de korstjes die hij daar had en heeft waar nu kale huid onder vandaan komt schuurt hij eraf. Op zijn wang heeft hij daar wel echt een schuurplekje van zo'n 3 cm. Dit plekje lijkt nu wat op een schaafplek. De korsten op zijn hoofd en kale plekjes smeer ik nu in met levertraanzalf en ik had een vliegenkap gekocht maar die is te klein dus die wissel ik vanmiddag even om voor een maatje groter.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:26

Klopt die van mij had ook geen plekken bij manen en staart, alleen aan het hoofd, hals en borst welke tot bloedens toe open werden geschuurd. Vandaar ik ook niet geloofde dat het echt zomereczeem was, dit is anders qua symptomen. Wel op een gegeven moment het middenste stuk van de manenkam kapot geschuurd, maar dat was meer de laatste periode. Had toen z'n manen maar op 1 gelijke lengte geknipt, maar gelukkig heeft hij inmiddels weer een mooie lange volle bos teruggekregen waar je niets meer aan ziet. Vacht en huid werden toen ook erg vettig van huidvet, ook een soort reactie van de allergie. Toen ik hem die wormenkuur gaf was het jeuken al binnen paar dagen over. Dat hij nu nog de korstjes schuurt komt waarschijnlijk doordat deze normaliter ook jeuken als ze loskomen. Ben benieuwd of hij binnen een paar dagen echt van z'n bulten/jeukprobleem af is, want dan weet je of het ook echt daadwerkelijk de oplossing is. En de oogontsteking?

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 13:58

BopjeBo schreef:
Klopt die van mij had ook geen plekken bij manen en staart, alleen aan het hoofd, hals en borst welke tot bloedens toe open werden geschuurd. Vandaar ik ook niet geloofde dat het echt zomereczeem was, dit is anders qua symptomen. Wel op een gegeven moment het middenste stuk van de manenkam kapot geschuurd, maar dat was meer de laatste periode. Had toen z'n manen maar op 1 gelijke lengte geknipt, maar gelukkig heeft hij inmiddels weer een mooie lange volle bos teruggekregen waar je niets meer aan ziet. Vacht en huid werden toen ook erg vettig van huidvet, ook een soort reactie van de allergie. Toen ik hem die wormenkuur gaf was het jeuken al binnen paar dagen over. Dat hij nu nog de korstjes schuurt komt waarschijnlijk doordat deze normaliter ook jeuken als ze loskomen. Ben benieuwd of hij binnen een paar dagen echt van z'n bulten/jeukprobleem af is, want dan weet je of het ook echt daadwerkelijk de oplossing is. En de oogontsteking?

Mijn paardje heeft ook een enorm vette vacht de laatste tijd. Als ik hem aai is mijn hand helemaal grijs... Dacht dat het misschien van de deken kwam... Voor de oogonsteking heb ik een zalf dat heb ik erop gedaan en de echte ontsteking was de volgende dag al weg, nu enkel nog wat viezigheid uit de ooghoek. Denk je dat het nodig is om hem een vliegenkap op de te doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:19

BopjeBo schreef:
Klinkt ook als genezen van de korstjes. Hoe gaat het verder met schuren/jeuk?
Wanneer heb je de kuur gegeven?
@Elisa2; dat over butox en ivermectine is echt puur voor paarden met gevoelligheid voor zwarte steekvlieg, een eczemer met knuttenallergie heeft volgens mij weinig aan ivermectine, ff voor de duidelijkheid omdat je het ook over een ZE paard van je moeder hebt ;-)

Thanks, die ZE"r is geen typische ZE'r {manen en staart worden nauwelijks geschuurd} dus ik twijfel of er niet iets anders aan de hand is.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 21:42

Hier helaas vandaag weer dikkere bulten. Zondag waren de bulten bijna niet meer te zien... en ik heb geen idee wat er veranderd is. Ik ben een beetje ten einde raad.. wanneer zou ik effect moeten zien van de wormenkuur? Als het de zwarte steekvlieg betreft.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:11

Ivermectine moet direct helpen, iig moeten alle bulten wegtrekken en korstjes genezen. Ook jeuk moet stoppen en huid tot rust komen.
Ik denk dat je er goed aan doet toch met Butox te gaan behandelen, kun je via je DA verkrijgen, liefst eentje die ook koeien behandelt, heeft het ook. Ivermectine alleen voorkomt niet dat je paard gestoken wordt en daar krijgt hij sowieso natuurlijk toch een overgevoellige reactie van op de beten die hij nog steeds krijgt. Vliegendeken+ kap bieden onvoldoende bescherming, steken gewoon door de stof heen en benen zijn onbedekt. Butox biedt die bescherming wel, dat is toch een heel ander spul dan de vliegensprays uit de ruitershop.

Naast dat er nu veel vliegen zijn heb ik deze week ook dazen gezien op ons terrein, heb gisteren m'n dazenval opgezet. Ondanks de Butox krijgen mijn paarden nu ook last van dazen, al wel een heel stuk minder als zonder, hebben verder geen vliegendeken/kap nodig. Is gewoon weinig tegen te beginnen zeker als er heel veel zijn, gelukkig is het wel afdoende tegen de zwarte steekvlieg. Dazen geven nog veel grotere plekken, heeft je paard daar nu ook soms last van? Zeker niet de moed verliezen hoor, gewoon even goed alles in de gaten blijven houden wat er echt aan de hand is.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 10:30

Ik heb de z itch van mijn vorige DA gekregen (die nu niet meer op visite wil komen omdat het te ver weg is). De andere DA die hier op stal bij iedereen komt is absoluut tegen z itch en butox maar ik zag dat het ook te bestellen was via agradi. We werden gister tijdens het rijden wel aangevallen voor dazen... Ze zijn hier dus echt wel. Vervelend alleen dat onze kudde van 12 paarden tussen twee kuddes instaat van miniaal 25 jonge hengsten, een dazenval heeft dus weinig zin aangezien je 1 val op 5 paarden nodig hebt. Dan zal ik heel veel vallen moeten gaan aanschaffen en dat geld heb ik niet. Ik denk dat ik toch maar de z itch weer ga gebruiken ook al raad de nieuwe DA dat af... Het is volgens mij vergelijkbaar met de Butox, ook een poor on. Kan ik dat gewoon opgieten en daarna de deken weer op gooien? Of moet ik wachten tot het ingetrokken is?

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 10:31

Ik moet zeggen dat hij gister bijna gaan jeuk had (hij heeft niet gekrabt..) en dat de plekken wel lijken te helen terwijl dat eerst niet het geval was. Er gebeurt dus wel iets... Ik heb het idee dat mijn paard gewoon erg heftig reageert op alles wat steekt, prikt en bijt en dat de hoeveelheid paarden en bossen op deze plek meer insecten aantrekken dan anders, dat hij daarom dit jaar zoveel last heeft.