dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:39

TS heeft wel een beetje gelijk. Ze is 14 en heeft wel het beste voor met dit paard. Ondanks mensen zeggen dat er niks aan de hand is met het paard opent ze toch een topic op bokt omdat het haar blijkbaar wat doet.

Ja voor de meeste bokkers is het aangezicht van het paard plus beschrijving van de omstandigheden waarin het leeft moeilijk om aan te zien.

Maar aan de omstandigheden kan TS niks veranderen.

TS, vraag a.u.b. om mestonderzoek.
En verwen haar dik met wat worteltjes dagelijks.
Laatst bijgewerkt door Individu op 18-06-17 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:41

KoudbloedKim schreef:
Probeer de reacties die je hier krijgt niet als een persoonlijke aanval te zien, want het is niet jouw eigen paard, dus je hebt er eenmaal weinig over te zeggen.

Aan de ene kant denk ik; stop met leasen, want je werkt het zo in de hand.
Maar aan de andere kant, als jij hem niet leased, wordt hij misschien dagelijks ingezet in de lessen en dat zou nog ergere gevolgen hebben.

Eens met bovenstaande. :j
TS je vraagt advies en huisvesting en voeding zijn nou eenmaal de bouwstenen van een gezond paard. Nou snap ik dat je beperkt bent in wat je kan doen, maar je KIEST er voor dit paard te leasen. Ik zou haar laten staan of zelf kopen en opknappen.

Met goede voeding, bewegingsvrijheid en liefst ook weidegang kom je een heel eind wanneer wormen en andere gezondheidsproblemen zijn uitgesloten. Dan goed gaan rijden en met een goede instructeur gaan werken aan de bespiering.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:42

Al zou het paard nooit en grasspriet zien van dichtbij in het wild en alleen in paddocks staan, dan nog hoeft hij er niet zo uit te zien toch?

Maar het is niet jouw paard (wat niet wegneemt dat je het wel zo in stand houdt, net zoals bv puppyfarms in stand worden gehouden omdat iedereen toch dat zielige hondje wel koopt), wat ik wel bijzonder vind is dat het paard zo slecht bespierd is en er toch op gereden wordt, dan wordt het paard of heel slecht bereden of het mankeert iets.
Vind het dan ook zaak dat een eigenaar daar iets aan doet, dan wel rij advies geeft aan ruiters van het betreffende paard dan wel DA erbij haalt. Jullie betalen 450 euro per maand he!!! Dat is heel veel geld, dan mag je ook verwachten dat je een gezond blij paard leased toch?

Ik draai het nu om (aangezien de andere kant waar jij niet veel mee kan al wel is uitgekauwt), want het is niet jullie paard en gezien wat jullie betalen zou ik de eigenaar toch eens aanspreken op je bevindingen. Lijkt mij reeel, kost genoeg dat leasen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:42

NinaCharlie schreef:
Ik weet wat je in de randstad betaalt en hoe weinig grond daar is. Ik woon namelijk hartje randstad, op een kwartier van de Utrechtse binnenstad. En toch staat mijn paard 24/7 buiten met soortgenoten, jaarrond, met onbeperkt ruwvoer, droge voeten en 2 schuilstallen.

Het is zo makkelijk om je neer te leggen bij slechte huisvesting omdat je zelf alleen toe bent aan een braaf paard.

Zeggen dat veel paarden niet buiten komen daar heeft dit paard geen zak aan. Je zegt toch ook niet ik laat hem niet meer bekappen want in Spanje worden de arme paardjes ook niet bekapt? Of ik geef mijn paard structureel te weinig ruwvoer want dat doet de buurman ook? Of ik laat het tuig van mijn paard niet meer controleren of het wel passend is want dat gebeurt ergens anders ook niet?

Als we allemaal onze handen aftrekken van het beeld wat tegenwoordig als normaal wordt beschouwd (randstadstallen, meer stalwanden zien dan buitenlucht) dan moeten stallen zich vanzelf aanpassen om het hoofd boven water te houden. En ik zeg echt niet dat iedereen een natural horsemanhip hippie moet worden, hun paarden 's winters dekenloos moet houden, slowfeeders vol hooi moet aanslepen of ondersteboven aan het paard moet gaan hangen met een neckrope maar van topics als deze gaan mijn nekharen overeind staan.

En zo is het!
Kun je (en dat is ook je lease paard) niet huisvesten zoals het hoort dan hoort hij niet gehouden te worden.
Juist door mensen als ts blijft dit bestaan.
Het eigen leuk gaat dan voor dat van het paard.
Dat er meer zo staan is des te erger.

Sommige hobbies gaan niet overal in Nederland goed.
Als ik graag kite aan het strand heb ik daar hier in Brabant ook een probleem mee.
Dan leg ik me erbij neer of ik verhuis naar waar het wel kan.
En was ik 14 dan had mijn moeder gezegd zie maar een andere hobbie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:44

Ook in Rotterdam en omgeving heb je stallen mét weidegang. Ik ben geboren en getogen in Rotterdam en ben overigens benieuwd welke stal zo'n megabedrag vraagt voor het leasen van een paard dat er niet erg florisant uitziet?

Jullie gaan overigens stoppen met leasen, waarom is dat dan?

Ineke2

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:47

Maar misschien kun je op die privestal wel een verzorgpaard vinden voor bijvb 2 dagen in de week? Kost je een pak minder geld maar je kunt wel bezig zijn met je hobby.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:53

Trui schreef:
NinaCharlie schreef:
Ik weet wat je in de randstad betaalt en hoe weinig grond daar is. Ik woon namelijk hartje randstad, op een kwartier van de Utrechtse binnenstad. En toch staat mijn paard 24/7 buiten met soortgenoten, jaarrond, met onbeperkt ruwvoer, droge voeten en 2 schuilstallen.

Het is zo makkelijk om je neer te leggen bij slechte huisvesting omdat je zelf alleen toe bent aan een braaf paard.

Zeggen dat veel paarden niet buiten komen daar heeft dit paard geen zak aan. Je zegt toch ook niet ik laat hem niet meer bekappen want in Spanje worden de arme paardjes ook niet bekapt? Of ik geef mijn paard structureel te weinig ruwvoer want dat doet de buurman ook? Of ik laat het tuig van mijn paard niet meer controleren of het wel passend is want dat gebeurt ergens anders ook niet?

Als we allemaal onze handen aftrekken van het beeld wat tegenwoordig als normaal wordt beschouwd (randstadstallen, meer stalwanden zien dan buitenlucht) dan moeten stallen zich vanzelf aanpassen om het hoofd boven water te houden. En ik zeg echt niet dat iedereen een natural horsemanhip hippie moet worden, hun paarden 's winters dekenloos moet houden, slowfeeders vol hooi moet aanslepen of ondersteboven aan het paard moet gaan hangen met een neckrope maar van topics als deze gaan mijn nekharen overeind staan.

Nou hier in rotterdam is het wel anders dan in utrecht :) meer zeg ik niet

Klopt niet hoor ik heb in Rotterdam gewoont en stukken goedkoper gestaan en ook stukken goedkoper geleased waar de dieren een enorme wei hadden en paddock. Dus als je even zoekt is er genoeg te vinden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:00

Wat is dit een zielig paard zeg...
En als ze de lessen straks niet volhoud gaat ze de handel in of naar de slacht????
Diertje is nu al beter af bij de slacht...

Te triest voor woorden hoe ze daar met de paarden omgaan... Ongelooflijk....

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:07

Tja ze vraagt hoe het kan dat ze er zo uit ziet.. Dat komt mede door de huisvesting. Elke dag een uur rondjes rijden gaat geen zin hebben, want het ziet er niet naar uit dat deze merrie met de training haar buik/rug/halsspieren correct gebruikt.. maar daar heeft ts weinig aan, want ts kan daar simpelweg niks aan doen. Wat erg sneu is. Denk wel dat ts zich moet beseffen dat de reacties (op wellicht een enkeling na) niet persoonlijk op haar gericht zijn! Een tip waar je wel zelf mee aan de slag kan ts, probeer haar lekker aan de longe te helpen met spieropbouw. Hierbij kan je gebruik maken van een pessoatuig. Daarmee wordt ze uitgenodigd haar rug te bollen en haar buikspieren aan te spannen. Als je op haar gaat rijden, hoe ziet de opbouw er uit? Stap je veel of draaf/galoppeer je veel? Ik vind een uur best lang persoonlijk. Weet je uit je hoofd welk merk muesli ze krijgt? Dit kan namelijk ook enorm verschillen! Een bloedtest van de dierenarts kan aantonen of ze ergens een tekort aan heeft, maar ik denk dat dat ook niet mogelijk is aangezien je haar huurt?

Ik zou het wel interessant vinden om vorderingen van de merrie te volgen in dit topic. Heb namelijk wel enorm medelijden met het dier.. en het is natuurlijk ook sneu voor ts die het beste met haar voor heeft. Succes.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:09

Trui schreef:
Nu komt dus al waar ik bang voor was, allemaal gedoe over de stal etc. Terwijl ik vroeg om dingen over de buik.

Daar kan wel het energiegebrek vandaan komen.
Totaal geen motivatie en ongelukkig.. daar zou ik ook niet hard van lopen.

Spiergebrek door de hele dag op stal, my god wat triest! Hetzelfde als een mens de hele dag in de badkamer.

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:11

TS, zou het voor jou mogelijk zijn om een paar verse mestballen naar een willekeurige veearts te brengen die wormonderzoek doet? Kost je met wormkuur erbij hooguit een paar tientjes en dan heeft je paard in ieder geval 1 ongemak minder.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:17

En als we stoppen. Wat gebeurt er dan met Utah? Die gaat in de lessen of naar de handelaar of slacht. Willen we dat? Nee nog zieliger, 2 keer per dag soms in de les (wel met paar uur ertussen en zeker niet gelijk bam elke dag 2 uur per dag.

Ik probeer teouwens iedereen te beantwoorden in mail :) dus ik negeer niemand :9

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:19

Soms is een paard dood beter af dan levend en dat bedoel ik echt niet rot... maar een ziek paard zonder de nodige zorg en aandacht, dat is pas echt erg en zielig.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:19

Als ik je andere berichten lees, zie ik dat je paard ook hoest omdat ze ziek is geweest. T kan best zijn dat dat ook meewerkt aan het gebrek aan energie. Is er uberhaupt een dierenarts bij geweest om naar de longen van dit paard te luisteren en meteen een wormonderzoek te doen voor die buik? Fikse wormbesmettignen en ziekte verklaren wel de schamele toestand van de spieren, maar ze moet ook wel minimaal 6 weken goed getraind worden voor je verschil gaat zien in spieropbouw.

Betadine in het water doen of een paard met luchtwegproblemen binnen houden zijn niet echt oplossigen..
Voor mijn idee heb je nog een hoop te leren en zou ik een hoop tips die hier worden gegeven ter harte nemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:21

Nee dit in stand houden is de oplossing.
En waarom zou de handel slecht zijn? Slechter als dit gaat ze het niet snel treffen.

Het wordt eens tijd dat mensen zich bewust gaan worden dat paarden zo houden niet hoort.

Mensen die bij zulke stal lessen. Mensen die zo leasen. Mensen die zo stallen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:22

bruintje123 schreef:
En waarom zou de handel slecht zijn? Slechter als dit gaat ze het niet snel treffen.

Het wordt eens tijd dat mensen zich bewust gaan worden dat paarden zo houden niet hoort.

Dus je zegt nu dat wij slechte mensen zijn? Wij zijn ook maar manegeruiters die graag een paardje 'voor onszelf' wilde. Just so you know

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:22

Trui schreef:
En als we stoppen. Wat gebeurt er dan met Utah? Die gaat in de lessen of naar de handelaar of slacht. Willen we dat? Nee nog zieliger, 2 keer per dag soms in de les (wel met paar uur ertussen en zeker niet gelijk bam elke dag 2 uur per dag.

Ik probeer teouwens iedereen te beantwoorden in mail :) dus ik negeer niemand :9

`
Zou de slacht echt zieliger zijn op langer termijn of heeft ze op dit moment al dusdanig veel pijn dat daar het 'slome' vandaan komt?

Ik snap vanuit jou dat het heel vervelend is, je hebt een band met Utah gemaakt en tuurlijk wil je alles voor haar doen. Daarom zou ik in eerste instantie beginnen met het aanvragen van een mestonderzoek, dit is helemaal niet duur en dan heb je het eerste alvast uitgesloten, tevens kan je dit gewoon bij willekeurig welke dierenarts (ik denk zelfs telefonisch) aanvragen. Je stuurt dan een balletje mest op en krijgt de resultaten via de mail of telefonisch doorgestuurd. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:23

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:24

Trui schreef:
bruintje123 schreef:

Dus je zegt nu dat wij slechte mensen zijn? Wij zijn ook maar manegeruiters die graag een paardje 'voor onszelf' wilde. Just so you know

Ik denk niet dat dit wordt bedoeld, het enige wat er gezegd wordt is dat het PAARD op dit moment zielig is en hier iets aan moet gebeuren voor het welzijn van het DIER. Wat, als ik me een beetje kan indenken, precies is wat jij ook wil :)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:24

Hannanas schreef:
Betadine in het water!!?!

Hoesten wordt vaak gezien bij een wormbesmetting.

http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/z ... ormen.html

Ja sorry hoor -:(-
Maar dat. Is tegen ons gezegd door de iegnaren en door vele stalgenoten.....

Zoals ik al zei zijn wij ookmaar manegeruiters

Kan hier zo boos om wordn maar hou me nog in. Alsof wij alles weten :')

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:28

Ehm..op zich is het wel handig als je je verdiept in de verzorging van een paard of iig de juiste begeleiding erbij hebt. En niet alles maar klakkeloos aannneemt van wat mensen tegen je zeggen.
Niemand weet alles..maar ik snap werkelijk waar niet waarom je er boos om zou moeten worden als mensen hier iets tegen je zeggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:30

Echt hoor...
Kan iemand dat paard daar niet lekker weghalen? :/

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:31

Koop der dan lekker

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:31

Je verstoppen achter wij zijn maar manege ruiter is wel erg flauw.
Ook dan besef je dat er paard behoeftes heeft.
Als je je eerste hond koopt weet je toch ook dat hij moet wandelen?

Nou lees eens in wat voor dier een paard is.
Dan lees je dat hij de hele dag loopt te grazen, spelen en knuffelen met andere paarden.
En ze maar weinig stil staan om te slapen.

Dan weet je direct dat een stal waar je nu staat niet de stal moet zijn die je wil sponsoren met je geld.

En of je slecht bent. Nee vast niet.
Maar eerlijk ook niet meteen. Want in je eerste bericht laat je wel al weten dat je weet dat het zo niet hoort omdat je geen commentaar Wilt.
Toch ga je er wel mee door.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:33

Ts ik vind het heel goed van je dat je een topic hebt geopend! Wat voor buitenstaanders soms lastig is is om te begrijpen dat als je 14 bent je niet alles zelf kan bepalen.
Zoals bijv. Het paard wat je least, de stal waar je staat, hoeveel voer je paard moet hebben enz. Als dan je ouders er nog niet zoveel van af weten luisteren zij waarschijnlijk naar de staleigenaar.

Het is goed dat ze dagelijks buiten komt!

Verder is het denk ik goed om te kijken wat jij wel kan doen! De foto is qua uitstraling ook niet zo gunstig, in je profiel staat een foto die al heel anders overkomt!

Wat je wel kan doen is vragen of ze iets meer biks kan krijgen voor meer energie, het is een groot paard die best wat mag hebben. Zeker als ze sloom is.
Verder zou ik proberen om je ouders te laten inlezen over wormen, geef aan dat je je zorgen maakt en dat haar buik echt een wormen buik is. Een test bij de dieren arts is niet zo duur, mocht ze wormen hebben is behandelen ook niet duur en wordt het al snel veel beter! Stel dat ze geen wormen heeft dan zou ik kijken of de dierenarts dan eens een bloedcheck en algehele check kan doen. Hoeft ook niet heel veel te kosten en kan ook veel goed doen als daar iets uitkomt.

Waarom gaan jullie leasen tot september?

Heel veel succes en ik vind het echt goed dat je een topic hebt geopend! Probeer je wel voor te stellen dat mensen alleen maar kunnen oordelen op wat ze zien en lezen, dus als jij zegt dat ze niet buiten komt en daarmee de wei bedoeld kunnen wij niet weten dat ze wel in een paddock komt snap je?