Hoefkatrol klasse 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:02

Anoniem schreef:
Wat is dan happy ogen he. De mijne oogt happy.
Maar ik weet dus niet of hij zo stappend in de wei pijn heeft.
Ik vind het gewoon vreselijk dit.

Heb je hem wel eens op pijnstilling gezet?

Anoniem

Re: Hoefkatrol klasse 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:07

Ja. Bute. Werd ie vrolijker van. Maar liep niet perse beter.
Staat nu op duivelsklauw. Alsof aan kom komt ie gelijk met oren erop naar me toe.
Deed ie daarvoor nooit. Toen associeerde hij mij denk ik met pijn ( rijden).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:13

Even een pietje precies vraag.
"Hoefkatrol" is naar de letter van de wet een plek.
....een beruchte plek en het is nadrukkelijk geen fijn nieuws, en klasse 4 betekent doorgaans 'in stevige mate'.

Maar wat is er mis in het hoefkatrol...?
Op röntgenfoto zie je vooral de eventuele artrose van het katrolbot/ straalbeentje.
Soms is de diepe buiger hier aangetast en is het dus een peesontseking in de hoef zelf.
Er zijn nog andere opties en combinaties.

Zou het "alleen maar" artrose zijn, ziet de toekomst er beslist zonniger uit dan als er allerlei andere zaken mis zijn in het katrol. (Als het een beetje meezit is met artrose en goed management een mooi, paardwaardig leven mogelijk, inclusief rijdier zijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:17

Ik heb foto's.
Maar gooi ze niet openbaar.
De mijne is in draf en galop niet vooruit te branden en struikelt. Dus dan heeft ie iig pijn.
Een tijdje ging het op speciaal beslag goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:24

Gesteld dat het artrose is en dat hij pijnvrij is: ga rustig aan het rijden weer opbouwen, rustig bewegen en goed losstappen (neem standaard 20 minuten) om de gewrichtsvloeistof 'warm, dun en stevig' te maken, vanaf dat moment wordt het kraakbeen gevoed en dus onderhouden.

Genezen is ingewikkeld bij artrose: wat je op röntgen ziet, gaat niet echt weg. De pijn, kreupelheid en stijfheid kunnen wel verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:37

Ik pieker er niet over om weer te rijden.
Hij is en blijft met pensioen.
Een paard dat niet wil draven, daar ga ik echt niet opzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:33

Anoniem schreef:

Zo is het meid! Ik vind het jammer dat mensen nog steeds denken een slecht straalbeen/hoefkatrol te kunnen 'genezen' door te 'trainen'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:49

Nee dat gaat er hier echt niet in. Never dat ik er nog op stap. De enige twee die er nog 1 maal even op mogen zitten aan de hand zijn mijn kleine neefjes die hem misschien deze zomer voor t laatst zien ( wonen in t buitenland).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:00

bobje26 schreef:
Anoniem schreef:

Zo is het meid! Ik vind het jammer dat mensen nog steeds denken een slecht straalbeen/hoefkatrol te kunnen 'genezen' door te 'trainen'...

Even voor alle duidelijkheid: ik denk zo niet.

En: als het dier zelfs met de duivelsklauw niet wil draven, klinkt dat mij ook heel anders in de oren dan 'hij komt nu met de oortjes er op naar mij toe'. (Uiteraard, in welke gang hij komt werd niet door TS vermeld.)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:25

Anoniem schreef:
Dank jullie. Diep van binnen weet ik dit wel.
Als hij uit zichzelf njet meer rent draaft speelt.
Maar deze zomer geef ik hem nog.

Wat is het toch ontzettend moeilijk he!!! Maar volg je gevoel..als het goed is komen de antwoorden!!

Ook ik heb rot nieuws gekregen..mijn paard heeft wat overhoef..! Baal er ook ontzettend van en ik hoop haar nog wat op de rit te krijgen met wat aanpassingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 07:15

Wat voor aanpassingen bedoel je?
Beslag?

Hij komt idd met z'n oortjes erop naar me toe vanauit de weide maar wel in stap.
De antwoorden komen langzaamaan, ik ben misschien egoïstisch maar ik zal hem zo vreselijk missen. Maar dat mag geen reden zijn en dat weet ik ook!!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:03

Anoniem schreef:
Wat voor aanpassingen bedoel je?
Beslag?

Hij komt idd met z'n oortjes erop naar me toe vanauit de weide maar wel in stap.
De antwoorden komen langzaamaan, ik ben misschien egoïstisch maar ik zal hem zo vreselijk missen. Maar dat mag geen reden zijn en dat weet ik ook!!!

Ik begrijp je heel goed!

Mijn paard is ingespoten en krijgt spec beslag..
Inspuiting lijkt zijn werk te doen.
Paard is ook op de echo geweest is verder schoon..alleen dus artrose op t hoefgewricht in matige mate. Ik hoop met aangepast bewegen, spec beslag, de inspuiting en wat suppletie dat ik haar nog wat op de rit krijg..

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:22

Ik ben afgelopen week met mijn pony terug gegaan naar de dierenkliniek. Eigenlijk met de veronderstelling te horen dat het voor hem echt afgelopen was. Mijn eigen dierenarts heeft een hoefkatrol klasse 4 links voor en een hoefkatrol klasse 2 rechtsvoor geconstateerd. Nadat we hem ander beslag gegeven hadden leek het hartstikke goed te gaan. Helaas na 2 weken een volledige terug val. Hij loopt voor de wagen dus voor mij valt het op aan het schudden van zijn hoofd dat hij niet lekker loopt. Tijdens het rijden pakt hij ook zijn tong vast.
Dus hebben we een afspraak gemaakt bij dierenkliniek Emmeloord. Daar uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan. Er valt gewoon 0,0 te zien aan zijn beenwerk. Hij loopt zelfs mooi ruim op het harde. Uiteraard is de hoefkatrol wel aanwezig maar geeft dus geen problemen. Uit verder onderzoek blijkt dat hij een beginnende vorm van EORTH heeft en hierdoor dus met zijn hoofd schudt. Nu verder kijken of we zijn snijtanden gaan trekken. Maar dus geen last van zijn hoefkatrol.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:42

Tja ook hier ooit een pony gehad met ernstig hko..op de foto schoon, klinisch hopeloos! 2x ingespoten, spec beslag..t mocht niet baten! Pony is een jaar later ingeslapen! Hopeloos en waardeloos!
Toch iets in de weke delen.. hebben nooit een echo gemaakt. M.i had je dan iets meer info gehad!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:54

Precies.
"Hoefkatrol" is een plek. Er zit het straalbeentje, waar de diepe buiger langs moet glijden, ik meen mij vagelijk te herinneren dat er ook nog een slijmbeurs zit, en vlakbij zit het hoefgewricht.
Met al die verschillende soorten structuren (bot, pees, slijmbeurs, enz.) kunnen dingen mis gaan.
En artrose vraagt om een andere aanpak dan peesontsteking, etc.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-08-17 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:05

Slijmbeurs en bandjes zitten er idd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:10

...en dus mankeert het ene paard "met hoefkatrol" iets totaal anders dan het andere dier.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:34

Ook hier een pony gehad met HKO klasse 4 en verbening van het hoefkraakbeen.
Paard was in eerste instantie geen pas kreupel, maar staakte en bokte wel onverklaarbaar veel.
Osteopaten en dierenartsen konden geen verklaring vinden.
Vanwege het vele bokken bij een revalidatietrainer terecht gekomen, die zeer goed staat aangeschreven.
Paard was nog steeds geen pas kreupel.
Hier (zeer kostbaar) in training gezet en recht laten richten.
Helaas geen succesverhaal, na 6 weken knapte de pony niet op en liet trillingen in z'n beide schouders zien.
Pony naar de kliniek gebracht , die zagen niks geks.
Met Metacam 2 weken op de wei gezet , heerlijk gespeeld en nog niks geks.
Na 2 weken gestopt met de Metacam en pony was ineens kreupel.
Vervolgens weer naar de kliniek (andere), kreupelheid was inmiddels niet meer zichtbaar.
Deze dierenarts vond het eindelijk noodzaak om te zoeken tot het gevonden was.
Bovenlijn gaf geen afwijkingen, maar uiteindelijk dus de diagnose.

Ondanks rechtrichten en alle zogeheten goede aanpassingen, was er geen kans meer voor de pony.
Volgens de dierenarts kon hij ook niet meer pijnvrij gras maaien.
Wij hebben dezelfde dag nog het besluit genomen om hem zijn rust te gunnen en niet verder te laten lijden.
Hoe moeilijk ook, hij was pas 12 jaar.
Maar dat was het beste wat we voor hem konden doen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:05

Vreemd dat de ene op de foto katsverrot lijkt aangaande hko en stralend loopt..en de ander prachtfoto's heeft een stokkreupel loopt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:07

Ja das wel heel raar

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:11

Anoniem schreef:
Ja das wel heel raar

Dat vind ik zo onverklaarbaar!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:53

Ja dat is voor mij ook het vreemde.. Hij had nog weinig verbening van het hoefkraakbeen. Dat scheelde een hoop zeiden ze in Emmeloord.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:56

davinci2412 schreef:
Ja dat is voor mij ook het vreemde.. Hij had nog weinig verbening van het hoefkraakbeen. Dat scheelde een hoop zeiden ze in Emmeloord.

Maar was dus voor korte duur?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:58

pol1 schreef:
davinci2412 schreef:

Maar was dus voor korte duur?

Je bedoelt de hoefkatrol? Die zit er waarschijnlijk al zo'n 5 jaar of langer gezien de ernst ervan. Maar het kraakbeen rondom het hoefbeen is nog weinig verbeend waardoor het hoefgewricht redelijk soepel is gebleven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:05

pol1 schreef:
Vreemd dat de ene op de foto katsverrot lijkt aangaande hko en stralend loopt..en de ander prachtfoto's heeft een stokkreupel loopt!!

Ja - "wie het kan verklaren mag het zeggen".

Maar de verhouding tussen de ervaren pijn en het beeld op de röntgenfoto is vaak zoek.
Bij paarden, bij mensen: soms vind je iets op een foto terwijl er nul klachten zijn - en omgekeerd.

PS: voor alle duidelijkheid: hoefkraakbeen zit ergens anders.
Als je hoeven uitkrabt: de hoefkatrol zit plm onder de punt van de straal.
Het hoefgewricht ook.

Aan de achterkant van de straal heb je de ballen van de hoef: als je die net boven de kroonrand, waar het behaard is vastpakt, moet je een beetje beweging kunnen maken/ voelen. Dat is de kraakbeen uitloper van het hoefbeen zelf.