Het grootste raadsel ooit... hulp gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: Het grootste raadsel ooit... hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 17:15

Geen biopten laten nemen. Dit omdat de reguliere da het afscheepte als eiwitbulten en in Utrecht vond hij het geen toegevoegde waarde hebben.

Ik heb zojuist de bloeduitslagen opgevraagd per mail, dus die zal ik spoedig hier delen.

Qua steekvliegen enz kan het eigenlijk niet. Dit omdat de bulten blijven in de winter, ook onder de dekens.
Overgevoeligheid voor het voer kan zeker wel en is ook de richting die ik op ga.

Jullie hebben zoveel opties aangedragen dat ik nu wederom door de bomen het bos niet meer zie. Ik ga dus maar eea uitsluiten : bloed laten prikken voor de ziekte van Lyme en ook leverbot.

Over allergietesten dmv het bloed ben ik sceptisch... Er is namelijk geen gegeven dat dit dermate betrouwbaar is Iemand hier nog ervaringen mee?

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:20

misschien kun je oerbalans proberen om te ontgiften? Heb er goeie ervaringen mee.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 17:41

Heb al diverse kruidenmengsels gebruikt om te ontgiften. Ook bij homeopaten vandaan. Groene leem icm jeneverbesolie. Haalt helaas niets uit. Geen verbetering, geen verslechtering.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:23

Aangezien de lever onderdeel is van het spijsverteringsstelsel is het verband tussen voedsel en leverproblemen natuurlijk voor de hand liggend.

Groene leem deed bij mijn paard ook niet zoveel. De koolstofklei die hij nu krijgt wel. Soms is het even zoeken naar wat je moet hebben, per paard kan dat best verschillen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 19:35

Heb in ieder geval de Phytonics weer besteld omdat dit toch hielp vorig jaar.. ik heb even foto's toegevoegd van voor en na de phytonics. Jullie kunnen zelf wel raden welke voor en welke na is, Haha.

Zodra ik de recente bloeduitslagen van Utrecht op de mail heb, neem ik ook even contact op met een andere kliniek. Eens kijken wat hun ervan zeggen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 19:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 19:37

Ik zorg overigens voor tijdens de trainingen en wedstrijden voor voldoende pauzes om te eten en drinken. Hij geeft zelf ook heel goed aan wanneer hij honger en/of dorst heeft. Ik luister altijd!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:15

Pffff wat ongelovelijk lastig he. Ik heb geen oplossing voor je :o wil je alleen hart onder de riem steken... dat onze Ollie vergelijkbare bulten heeft / heeft gehad elk jaar weer als ik de foto's bekijk.
Ik heb bij haar ook nooit geweten waar het van kwam. Het had bij ons wel wat te maken met het voer, bij goed hooi kreeg ze het niet, bij gesealde pakken dus wel. Maar soms had ze het ook 'gewoon' ....
DA noemde het haverbultjes, maar ze kreeg nooit haver. Ze stond gewoon op heel simpele wei, hooi en schep ponybrok van Subli, dat ging het beste. Maar dan nog had ze af en toe van die 'aanvallen'.
Ze had haar hele hals eronder zitten, soms gedeelte van buik.

We hebben nooit kunnen achterhalen wat het was, alleen wat ik zeg geseald hooi dat werkte het wel in de hand en dat heb ik haar dus nooit meer gegeven. En in de zomer/ als er veel mugjes waren de vliegendeken op, wat er wel voor zorgde datd het niet uitbreide, erger werd maar niet dat het helemaal wegging.

Het ging alleen weg midden in de winter... als je eigenlijk het hele voerpatroon gecontroleerd kunt houden.

Van ons is ook nooit op bloedmonsters ergens allergisch of afwijkends op gevonden, 5x laten onderzoeken.... osteo zei destijds ook dat het een allergie voor iets of wat moest zijn maar wat ... geen idee...

Tja, aan dit antwoord heb je dus feitelijk niets... maar of het de moeite loont nog meer uit te zoeken... i kweet het niet. Zou meer proberen te kijken hoe je het zoveel mogelijk kunt 'controleren'.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 19:58

Morgen komt er een andere DA voor een third opinion... First en second hebben we al vele malen gehad, Haha.

Daya stond vandaag met enorme bulten op de wei. Allebei zijn achterbenen opgelopen.

Vorige week had hij geen trek in zijn krachtvoer, maar vandaag slurpte hij de emmer slobber in 1 teug leeg. Was alert en blij, dus ondanks de lichamelijke veranderingen in de negatieve zin, was hij mentaal wel vreselijk opgeknapt!
Hij hinnikte zelfs weer toen ik aankwam en ook toen ik wegging. Doet me goed :-)

Ik plaats nog wat foto's, want ik vraag me af of het jullie iets zegt en of het iets te maken kan hebben met het geheel.
Ik heb het namelijk altijd als mok gezien, maar ik bedacht me ineens dat het misschien ook mijt kan zijn?!
Verspreid zich dat ook verder over het lichaam (denkend aan de korstjes op de schouderpartij en hals?)? En kan de lever hier ook door reageren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:04

Op 2e foto zie ik geen bultjes door steekvliegen maar meer een allergische reactie op een bepaalde stof of eiwit reactie op gras, kuil of brok. Laatste foto's hierboven lijkt op een ontzettende uitbraak van mijt, schimmelplekken zien er toch iets anders uit. Mijt of schimmel kan heel hardnekkig zijn, dan lijkt een reguliere behandeling weinig uit te halen maar dat is de besmetting zo zwaar dat het langer doorgezet moet worden om ervan af te komen. In jou geval zou ik eerst zeker 5 weken achter elkaar je paard geheel 1x per week wassen met Sebacil (via veearts te verkrijgen) oplossing, dit moet echt langdurig en regelmatig volgehouden worden wil het z'n werk goed doen. En ook op de juiste manier zodat het ook echt goed werkt. Mocht dit niet afdoende zijn kan het schimmel zijn, en dan dezelfde behandeling herhalen met Imaverol (ruitershop). Dit heb ik toendertijd ook moeten doen van m'n DA, zulke plekken komen eigenlijk alleen door een mijt, schimmel, allergie of eczeem. DA wilde geen huidtest doen omdat dat niet goed genoeg zichtbaar maakt wat het is.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 13:26

Maar kan hij ook last krijgen van zijn lever en nieren krijgen daardoor? Bij mensen word je wel écht inwendig ziek van een langdurige parasiet op het lichaam. Mijt is toch een parasiet?
Ik ga NU de da bellen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:50

Mijt is vrij eenvoudig te zien door een schraapsel te nemen en te laten onderzoeken.
Mocht je gaan behandelen met Sebacil of Imaverol, let er dan op dat je ook al je tuig, dekens, stal etcetera moet behandelen. Anders blijf je de besmetting steeds herhalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:04

Jolindaa schreef:
Maar kan hij ook last krijgen van zijn lever en nieren krijgen daardoor? Bij mensen word je wel écht inwendig ziek van een langdurige parasiet op het lichaam. Mijt is toch een parasiet?
Ik ga NU de da bellen.

Mijt weet ik niet. Het is geen parasiet die in het verteringsstelsel rondwaart maar wie weet scheiden mijten wel stoffen af die via het bloed voor problemen kunnen zorgen.

Wel kan mok (en korstjes elders op het lichaam) een symptoom zijn dat de spijsvertering, mogelijk dus de lever, uit balans zijn.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 18:37

Ik heb gebeld met een derde dierenarts. Utrecht stuurt de bevindingen en uitslagen naar hun en dinsdag as komen zij bij ons kijken.. ik loop op dit moment naar hem toe in de wei, dus ben benieuwd hoe hij er nu bij staat..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:36

Afbeelding
Afbeelding

Aardig verbeterd al.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:16

Ik ben benieuwd wat de DA heeft gezegd en hoe het nu gaat.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 05:49

Ze zeiden dat in er gerust vanuit kan gaan dat hij door die allergische reactie (de verbranding in 2014) permanente leverschade heeft opgelopen. Wanneer de lever en nieren het te zwaar krijgen, zal hij dan extra ondersteuning nodig hebben.

Niet in de vorm van medicatie omdat dit zorgt voor nóg meer belasting, maar in de vorm van kruidendruppels (zoals de Phytonics Liver Comp). Ze heeft ook nog een andere druppel aanbevolen.

Hoe het nu gaat :

Hij krijgt een stootkuurtje van 2 weken in de moeilijke periodes met de beide druppels. Deze hebben een versterkend effect op elkaar.
Daarna 4 weken een onderhoudsdosis.

Dat herhalen we als hij het weer zwaar krijgt.

Hij is inmiddels glanzend en bultvrij, blij ei in de wei! Zelfs de bulten waarvan ze in Utrecht zeiden dat het bindweefselbulten waren, zijn weg... geen bindweefselbulten dus Ik ben tevreden en paard is happy. Eind goed, al goed!